Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

Säie: Pyöräristi kristillisissä kirkoissa?

Edellinen säie: Joulu on auringonpalvontaa
Seuraava säie: uskonto. aivopesua?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Pyöräristi kristillisissä kirkoissa?
Date: 14 May 1997 13:21:53 +0300


Olin tässä taannoin (Ulvilan) kirkossa (isoäitini hautajaisissa) ja
havaitsin muutama jännää seikkaa kirkollisessa symboliikassa:

1. Kirkossa oli risti, jonka kaikki neljä sakaraa olivat samanpituisia
ja ympärillä oli ympyrä. Muualla tätä on kait kutsuttu
mm. kelttiläiseksi ristiksi ja alkuperäkään ei ymmärtääkseni ole
välttämättä niin kovin kristillinen. Onhan pyörä yksi
yleiseurooppalaisen ukkosenjumalan (Thor-Zeus-Taranis-Ukko)
symboleista. Samoin pyörä (huomioi ruots. hjul, norj. yol, yul,
joulu...) on vuosisyklin symboli ja sinällään sopiva vaikkapa
aurinkojumalan (Horus-Mithra-Jeesus-Bel, jne) symboliksi. Onhan se jo
ulkonäöltään selvästi auringon symboli.
      Kommetteja pyöräristin alkuperästä ja tulkinnoistani, anyone?

2. Kuka on neitsyt Marian toisessa kainalossa istuva vauveli????

3. Mitäs ovat ne valkoiset suppilomaiset kukat hautajaisissa? Liljoja?
Liljahan (tai siis ko. suvun jotkin lajit kuten Lilium longiflorum ja
L. candidum(?)) on neitsyt Marian symboli viitaten puhtauteen, jne.,
mutta miten se hautaukseen liittyy? Liljahan liitetään kyllä
ymmärtääkseni (kristillisissäkin piireissä) pääsiäis-kevätjuhlaan,
joka sinällään on varsin yleinen luonnon heräämisen tai kuolleista
ylösnousemuksen juhla. Sitä kautta liljan voisi ajatella lupailevan
tulevaa ylösnousemusta.
      Mikäs lilja-nimen etymologia on ja mitenkäs ko. kasvi liittyy muihin
Välimeren ja Lähi-Idän alueiden äitijumalattariin, tms? (Isis, Ishtar,
Astarte, *LILITH*, Inanna, Rhea, Hera, jne?). Ishtarin ja Astarten
symboleina sitä on joidenkin lähteiden mukaan pidetty sen
suppilomaisen (naisen sukupuolielintä muistuttavan?) muotonsa vuoksi,
tms. Minusta kyllä hieman kaukaa haettu selitys. Tulee kyllä myös
mieleen että liljan väri ja muoto (tähtimäinen) voisivat viitata
tähtiin, kreik. aster -> Astarte... (onhan Ishtar/Astarten symboli
nimenomaan ilta-/aamutähti (jompikumpi) Venus). Toisaalta onhan sitä
asterikukkiakin, jotka ovat kyllä ihan erilaisia. Jotenkin tässä olisi
kaksi merkitykseltään jotakuinkin päinvastaista merkitystä...

Ja tässä viime viikolla huomasin vielä yhden jännän jutun:

4. Miksi kirkoissa on naispuolisia enkeleitä, vaikka juutalaisessa
perinteessä enkelit kuvataan aina vain ja yksinomaan miespuolisina???
Naipuoliset siivekkäät olennot ovat aina demoneja, succubuksia,
tms. Lilithin tai Setin jälkeläisiä.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals
----


From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Pyöräristi kristillisissä kirkoissa?
Date: 18 May 1997 12:04:38 +0300

otapappi AT hutcs PISTE cs PISTE hut PISTE fi (Heikki K. Lindfors) writes:
> > 1. Kirkossa oli risti, jonka kaikki neljä sakaraa olivat samanpituisia
> > ja ympärillä oli ympyrä.
> Kyse on keskiaikaisten kivikirkkojen ns vihkiristista.

Kiitos.

> > 2. Kuka on neitsyt Marian toisessa kainalossa istuva vauveli????
> Hyvin suuri mahdollisuus on nimittain myos, etta Ulvilassa
> huomaamassasi kuvassa on kyse Pyhasta Annasta, Marian
> aidista. Joissakin kirkoissa on kuvia, joissa on Anna, jonka
> sylissa on Maria, jonka sylissa on Jeesus-lapsi.

Muistaakseni (!) naishahmon oikeassa kainalossa oli isompi ja
vasemmassa pienempi lapsi, ja oikean kainalon lapsi saattoi tosiaan
olla tyttö. Aika jännää jos kristityssä perinteessä ollaan näinkin
paljon kiinnitetty huomiota jumalanpoikahahmon maternaaliseen
ketjuun. Eli mitähän tämänkin taustalla mahtaa olla...

> Lapset on
> usein keskiaikaisessa taiteessa kuvattu(kin) pieniksi
> aikuisiksi eli Maria on Annan sylissa kuten aikuinen.

Hmmjust, sama taisi olla egyptiläisessäkin taiteessa, eli miehen vaimo
ja lapset olivat pieniä.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
----

Edellinen säie: Joulu on auringonpalvontaa
Seuraava säie: uskonto. aivopesua?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]