USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

Säie: [l{ tapa (10 k{sky{)

Seuraava säie: Pedon tekniikka
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi (Marko Gronroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: [l{ tapa (10 k{sky{)
Date: 30 Oct 1996 14:26:14 +0200

> Miten on, hyv{t uskovat, mielipiteenne armeijasta ja sodasta.
> Oletteko k{yneet/aiotteko k{yd{ armeijan. Siell{h{n opetetaan tappamaan
> ja k{sky kielt{{ tappamisen. Vai onkos n{m{ k{skyt sitten
> tulkinnanvaraisia.

Mutta eihän armeijan käymisellä ole mitään tekemistä tappamisen
kanssa.. Siellähän vain opetellaan ravaamaan mettissä ja ampumaan
elottomia maalitauluja. Toki näitä taitoja _voi_ käyttää ihmistenkin
teurastukseen (itse asiassa lienee opetuksellisena päämääränäkin),
mutta toisaalta tappamisen voi tehdä vaikka huonolla runoudella, eikä
runouden harjoittelua ole kukaan tuominnut...
      Tosin sitten esim. se sotilasvala on sitten hankalampi juttu kun
siinä nimenomaan lupaudutaan tuohon teurastushommaan... ..tai voihan
senkin sanat jotenkin varmaan "tulkita toisin"...

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 27 A 9, 20540 Turku, Finland, Tel#+358-21-373337
----

From: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi (Marko Gronroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 02 Nov 1996 14:34:03 +0200

In article <557sua$6vq AT cc PISTE tut PISTE fi> esah AT ee PISTE tut PISTE fi (H{m{l{inen Esa) writes:
> Raamattu ei sen sijaan anna kenellek{{n oikeutta aloittaa sotaa.

Hyyvä. Sittempä kun Kristittyjen Valtio joskus perustetaan johonkin,
niin sen valtaamiseen ja tuhoamiseen tarvitaan vain yksi mies ja puukko.
Juuri sopivaa hommaa suomalaisella sotilaalle siis.

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 28 A 19, 20540 Turku, Finland
----

From: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi (Marko Gronroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 02 Nov 1996 14:41:26 +0200

In article <559o54$jio AT luotsi PISTE uku PISTE fi> koistine AT messi PISTE uku PISTE fi (Veli Koistinen) writes:
> [...]
> jonka päämäärä on teurastaminen, jota et voi hyväksyä ??
> Kätevä tapa luistaa moraalikysymyksistä !

Pointti oli lähinnä siinä, että päämäärä on subjektiivinen. Armeijan
johdolla voi olla se päämäärä että munsta tulisi armoton
tappaja. Vanhemmillani että munsta tulisi "Kunnon Aikuinen
Mies". Jollakulla muulla että munsta tulisi käskyjä tottelemaan
oppinut kansalainen. Itselläni että saisin mukavaa liikuntaa,
toimeentulon vajaaksi vuodeksi, ehkä kenties oppia jotain jännää.
      Jos siis menen armeijaan kuten minut käsketään, en ole vielä
_sitoutunut_ mihinkään. Kuten taisin mainita, on tuo sotilasvala
sitten asia erikseen, sillä siinä taitaa joutua sitoutumaan
taistelemaan suomen puolesta. ...mutta toisaalta mulla on tuo
"velvollisuus" Suomen kansalaisena olin käynyt armeijaa taikka en, eli
vaikka nyt menisin (kuten menenkin) sivariksi, niin sodan syttyessä
tulee kuitenkin pakkokutsunta palvelukseen...
      ...eli tuo metsässäravauskoulutus ei oikeastaan vaikuta paljoakaan
mihinkään velvollisuuksiin...