From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Taas vedonlyöntiä...
Date: 21 Feb 2003 01:57:36 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Lue edes se Vuorisaarna, jos et enempää jaksa.

Luinpa juuri tänään vaihteeksi Vuorisaarnan.

En havainnut pyhyyttä. Varsin tylsää julistusta. Muutama kohta jäi
mietityttämään.

         "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn
         kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen
         tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."

EviL-kirkolla lienee jokin syy miksi se sallii avioerot toisin kuin
roomalaiskatolinen kirkko, joka selvästikin haluaa pitää tästä
säännöstä kiinni.

         "Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku
         lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku
         yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle
         viittasikin."

Näitä ja muita vuorisaarnan ohjeita kun kristityt olisivat koskaan
noudattaneet niin kristinuskon historia olisi voinut tulla aika
mielenkiintoiseksi (ja lyhyeksi). No, okei, niitä askeettisimpia
munkkeja ei tosiaan ole enää.

      "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden
      vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia."

Kuinka hyvin tuo sopiikaan sanojaan itseensä. Tuskimpa minäkään, jos
("vääräksi") profeetaksi yht'äkkiä päättäisin ryhtyä, voisin välttyä
saarnaamasta noin orgastisen ironista ohjetta. Uskonnollisessa
retoriikassa on jotain pelottavan kaunista; missään muussa aiheessa ei
kilpailijoista pääse eroon sanomalla heidän olevan "vääriä".

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 21 Feb 2003 14:11:34 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Muistaakseni tuon ajan juutalaisessa yhteiskunnassa oli kyllä
> avioeronkin mahdollisuus. Tietääkö joku tarkemmin?

Niin, juuri siitähän tuossa vuorisaarnan em. kohdassa nimenomaan oli
kysymys:

            "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on
            annettava tälle erokirja. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka
            hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet
            aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä
            hylkäämän naisen." (Matt 5:31)

Eli ymmärtääkseni Jeesus vuorisaarnassa tiukensi erinäisiä juutalaisia
lakeja. Kysymykseni siten oli, miksi luterilainen kirkko on tästä
luopunut?

> Mutta tuonkin perusteella on älytöntä syyttää kristinuskoa jonkin
> Milosevicin porukan tekemistä julmuuksista.

Viittasin ihan yleisesti kristittyihin, ihan "hurskainakin"
pidettyihin. Jos joku menisi vaikkapa kadulla lyömään kaikkia
vastaantulevia kristittyjä, olen melko varma että kovinkaan moni
(yksikään?) ei jättäisi joko panematta vastaan tai turvautumatta
virkavaltaan. Mutta saatan tietysti olla väärässä.

Jos tämä ei mielestäsi pidä paikkaansa, voin toki mielelläni lähettää
poliisille pyynnön saada sinun paitasi (mitään sen kummempia
perusteitahan Matt 5:40:n mukaan ei tarvita). Jos olet hurskas
kristitty, voin antaa osoitteen johon voit kaikki paitasi (ja
päällystakkisi) lähettää.

Enkä kyllä tunne yhtään diktaattoria, Milosevicia tai muuta, jonka
julmuudet ylittäisivät kristittyjen Jumalan julmuuden. Monet ovat toki
tappaneet ja kiduttaneet ihmisiä julmasti, mutta tämä jumalahyväkäs on
ensinnäkin vastuussa kaikista diktaattorienkin murhista ja tappaa
lisäksi kaikki muutkin ihmiset vähintään yhtä julmasti.

> Sinusta Jeesus siis oli raateleva susi "sisältä" (vaikka ottaisi
> huomioon esim. edellisenkin sitaatin). Mielipide noteerattu.

Juh. Aivan kuten monilla muillakin surullisenkuuluisilla profeetoilla
ja poliitikoilla, hirmuteot ovat aina olleet kullatut lempeillä
sanoilla ja rakkauden sanomalla. Niistä ei kannata hämääntyä.

Selkeimmin tämä näkyy siitä, että Jeesus toistuvasti uhkailee ihmisiä
helvetin tulella ja muilla sairailla kidutusrangaistuksilla. Joku
voisi myös valittaa, että kristinusko pyrkii riistämään ihmisiltä
monia perusihmisoikeuksia, kuten omistusoikeuden ja oikeuden vapaasti
valita lisääntymiskumppaninsa. Muutenkin kristinusko vahingoittaa
ihmisiä henkisesti erittäin pahasti, opettamalla taikauskoa ja muuta
vastaavaa.

Kyllä ne suden kynnet selvästi pilkistävät villojen alta. Saa olla
melkoinen tukki silmässä jos ei niitä näe.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 21 Feb 2003 14:46:07 +0200

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> Olen muutaman kerran joutunut tekemisiin ihmisten kanssa jotka ovat
> erittäin vakuuttavasta esiintymisestään huolimatta osoittautuneet
> täysin epäluotettaviksi, joko toivottoman tyhmyyden sekä
> taitamattomuuden taikka häiriintyneen omakuvan ja puuttuvan
> omatunnon takia...

Käsittäkseni "tyhmyys ja taitamattomuus" eivät ole mitään sosiopatian
tunnusmerkkejä tai syitä; pikemminkin voitaisiin sanoa että
päinvastoin.

Ainakin itse tuntemani selvästi varmat sosiopaatit ovat minusta
_erittäin_ älykkäitä ja melko taitaviakin monissa asioissa.

> Tässä hieman sosiopaattien tuntomerkkejä:
> http://home.datawest.net/esn-recovery/artcls/socio.htm

Hauska yksityiskohta:

            "Craves adulation and attendance. Must be the center of attention
            with their own fantasies as the "spokesman for God,"
            "enlightened,"  "leader of humankind," etc. Creates an
            us-versus-them mentality."

Kuinka ah-niin-täydellisesti tuo sopiikaan Jeesukseen ja muihin
JKI-profeettoihin.

Itse asiassa lähes kaikki kohdat sopivat. Oih:

         "Incapacity for Love

         While they talks about "God's love" they are unable to give or
         receive it. Since they do not believe in the geniuses of their
         followers' love, they are very harsh in testing it from their
         devotees and expect them to feel guilt for their failings. Expects
         unconditional surrender."

Olisikohan Jeesuksen "rakkauden" takana sosiopatia? Merkit kyllä
selvästi viittaavat siihen.

Muita erittäin hyvin kuvaavia kohtia:

         "Language can be used without effort by them to confuse and
         convince their audience. Captivating storytellers that exude
         self-confidence, they can spin a web that intrigues others. Since
         they are persuasive, they have the capacity to destroy their
         critics verbally or emotionally."

         "Can create, and get caught up in, a complex belief about their own
         powers and abilities."

         "Living on the edge, yet testing the beliefs of their followers
         with bizarre rules, punishments and behaviors."

         "Believe they are all-powerful, all-knowing, entitled to every
         wish, no sense of personal boundaries, no concern for their impact
         on others. The followers only see them as near perfect."

         "Tends to move around a lot or makes all encompassing promises for
         the future. Many groups claim as their goal world-domination or
         other utopian promises."

jnejnejne.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 21 Feb 2003 19:50:24 +0200

> Ehkä tuommoiset "ihan yleiset" viittaukset eivät ole kovin valaisevia.

Minusta on melko valaisevaa, jos useimmat "hartaat" kristityt eivät
noudata Jeesuksen selviä käskyjä.

Totta tietysti on, että en ole kokeillut systemaattisesti lyödä
vastaantulevia kristittyjä poskelle kokeillakseni heidän uskoaan,
joten tämä hypoteesini jää empiiristä todistusta vaille.

> Miten tämä liittyy niihin kristittyjen tekemiin julmuuksiin, joita
> täälläkin niin usein väitetään kristinuskon syyksi?

Pitäisikö sen liittyä? Toivottavasti ymmärsit edellisen viestini
kommentin oikein: en siis puhunut diktaattorikristittyjen
julmuuksista, vaan siitä että aivan tavalliset "hartaatkaan" kristityt
tuskin juurikaan noudattavat herransa käskyjä. Veikkaukseni siis oli,
että useimmat "hartaatkaan" kristityt eivät kääntäisi toista poskeaan,
lahjoittaisi kaikkia vaatteitaan, jne.

Pointtini oli, että ilman kristittyjen harjoittamaa
"reaalipolitiikkaa", olisi kristinusko mitä luultavimmin kuollut jo
vajaa 2000 vuotta sitten.

> Kun nyt olet tuon saarnasi esittänyt, voinkin kysyä että miksi?

Miksi? Miksi kukaan yleensäkään esittää vasta-argumentteja mihinkään?
Miksi? Koska koska en voi olla suuresti vaivautumatta nähdessäni
sokeiden ihmisten ylistävän hyviksi niitä, jotka selvästi ovat
kieroutuneita sadisteja. Koska käsitys, että kristinuskon sanomassa
olisi mitään eritystä hyvyyttä, on minusta enimmäkseen perätöntä ja
puhe "Jumalan rakkaudesta" kuulostaa lähinnä sairaalta vitsiltä. Aivan
yhtä sairaalta kuin vaikkapa em. Milosevicin kutsuminen "itse
rakkaudeksi".

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 22 Feb 2003 15:38:35 +0200

> Siis "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", "älkää tuomitko ettei
> teitä tuomittaisi", "joka miekkaan tarttuu se miekkaan kaatuu", jne.
> jnpp?

Juuri tuon vuoksi kirjoitinkin "enimmäkseen". Mutta toki Jeesuksen
sanoma pinnallisesti näyttää kauniilta ja hyvältä, jos unohdetaan opin
epäinhimillinen ydin, eli se että tottelematta jättämisestä lätkähtää
kovempaa kidutusta kuin kukaan maan päällä on kokenut ja päälle vielä
lopullinen kadotuskuolema.

      "Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee
      Jumalaa uhmaavat." (Hepr 10:27)

      "On kauheaa joutua elävän Jumalan käsiin."
      jnejnejne.

Tuohon Jeesuksen todelliseen moraaliin perustuen Raamatussa olisi
aivan luontevaa olla tarinoita, joissa hän kiduttaa ja tappaa
ihmisiä. Miksiköhän sellaiset on jätetty pois.

> On siinä melkoinen ero ainakin esim. islamiin nähden, joka kehottaa
> vastaamaan väkivaltaan väkivallalla. Sinä kaiketi katsot, että
> islamin kanta on tässä suhteessa järkevämpi;

Miksi katsoisin? Islam on minusta vähintään yhtä sairas kuin
kristinusko; sen moraalin pohjana on aivan sama tottele-tai-
sinut-kidutetaan-kuoliaaksi -periaate, itse asiassa vielä selkeämmin
korostuneena. Islamin Jumala tukee, kuten Vanhan Testamentin Jumala,
väkivaltaakin enemmän kuin Uuden Testamentin vähemmän kostonhimoinen
Jumala.

Mutta tietysti islamistakin löytyvät ne hyvät asiat, joiden vuoksi
muslimit pitävät Koraania hyvänä ja ylimmän moraalin lähteenä. Jotain
satunnaisia poimintoja:

      "Se, joka tekee hyvän työn, saa kymmenkertaisesti takaisin."

      "Uskovaiset, miehet ja naiset, ovat toinen toistensa liittolaisia;
      he rohkaisevat hyvän tekemiseen ja kieltävät tekemästä pahaa; ja he
      harjoittavat hartautta sekä antavat säädettyjä almuja, ja he
      tottelevat Jumalaa ja Hänen lähettilästään. He ovat niitä, joille
      Jumala osoittaa laupeukensa. Katso, Jumala on väkevä, viisas."

Oleellisempaa piirteenä islamissa tosiaan lienee se rangaistuksilla
uhkaaminen, joka luo jonkinlaisen oikeudenmukaisuuden.

> minun mielestäni kristinuskon suuri ansio on se, että ainakin se
> esittää ihanteen, jota kohti pyrkiä, vaikka joudummekin siitä
> reaalimaailmassa tinkimään emmekä syntisinäkään sitä varmaan voi
> ikinä saavuttaa.

Monet Jeesuksen käskyt todella ovat minustakin hyviä (toiset
eivät). Ongelmana kristinuskossa onkin sen moraalin kahtiajakoisuus
siinä, että ihmisille annetut käskyt eivät koske Jumalaa itseään.

Merkittävimpänä erona Vanhassa ja Uudessa Testamentissa lieneekin se,
että uudessa rankaisemisen yksinoikeus on Jumalalla, kun vanhassa se
delegoitiin ihmiselle (samoin kuin islamissa). Ihmistenvälisessä
kanssakäymisessä uusi malli toki on parempaan suuntaan, mutta
kokonaisuuden kannalta mikään ei tietenkään ole muuttunut.

Minusta voisikin sanoa niin, että monet kristityt ovat -- huolimatta
tai jopa johtuen siitä että eivät noudata kaikkia Jumalansa käskyjä --
parempia moraalisia toimitsijoita kuin heidän Jumalansa. Olen
nimittäin todellakin hyvin vakuuttunut siitä, että monet kristityt
vilpittömästi tahtovat hyvää, vaikka palvovatkin pahuutta.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 22 Feb 2003 20:37:42 +0200

> Itse ajattelin tilannetta jossa yksilöllä on megalomaaniset luulot
> omista puuttuvista kyvyistään, kumma kyllä atk-alalla tuntuu
> tällaisiin törmäävän lähes jatkuvasti.

Ei tuo minusta vielä sosiopaattia tee. (Hups, sanoinko "minusta",
tarkoitin siis "minun mielestäni".)

Voi olla, että ATK-alalla ihmisten omakuva on muodostunut alaan
kohdistuvien ihanteiden mukaiseksi. Alan osaajathan aina kuvataan
älykkäinä superihmisinä. Kaikki haluavat tietysti nähdä itsensä
sellaisina, vaikka todellisuus olisikin muuta.

Valehtelukin voi johtua vastaavasta syystä. Jotkut ehkä ottavat
superosaajan tai "menestyjän" roolin, ihan vain koska sellaisen
ottaminen katsotaan alaan ja pelin henkeen kuuluvaksi. Menestys vaatii
peliä, jossa pärjää tasapainottelemalla rehellisyyden ja oikeanlaisen
imagon luonnin välillä.

Tietysti moisen pelin pelaaminen on sosiopaateille luonteenomaista,
kun taas muille se on vierasta ja he joutuvat opettelemaan sitä.

Itse asiassa voisin arvella, että tuo rooli syntyy aika helposti
työelämässä nykyään korostetuista asennevaatimuksista. Katso vaikkapa
mitä hyvänsä työnhakuohjeita. Kehoitetaan löytämään tietty asenne,
jossa etsitään haasteita, on selkeät tavoitteet ja suunnitelma päästä
niihin. Itselleni noiden ohjeiden ajatusmaailma on aina ollut
täydellinen mysteeri, mutta vatsani kurniessa olen yrittänyt oppia
sitäkin.

No, voi olla että yleistän tässä nyt stereotyyppejä liikaa.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 23 Feb 2003 23:07:57 +0200

> Höpsis. Kristinopin ydin löytyy evankeliumeista ja Paavalin kirjeistä.
> Miksi et hyväksy tätä?

Nimenomaan hyväksyn: ylläoleva toteamushan perustuu juuri siihen
käsitykseen, jonka olen esim. evankeliumeista ja Paavalin kirjeistä
saanut.

> Ja mitä tuohon lopulliseen kadotuskuolemaan tulee: eikös
> olemattomuus ole juuri se, joka esim. uskonnottomien mielestä
> ihmisen kohtaloksi kuolemassa tulee? Mitä ruikuttamista siinä sitten
> on?

En liene sanonut, että pitäisin väistämättömästä kuolemasta; ihan
mielelläni eläisin niin kauan kuin haluan ja sen totettaminen olisi
minusta toivottava teko mahdolliselta Jumalalta. Vastaavasti ikuisen
elämän evääminen kuolemaansa kammoksuvilta ihmisiltä, vain sen vuoksi
etteivät he suostu uskomaan perusteettomiin väitteisiin sellaisen
mahdollisuudesta, olisi minusta täysin mielivaltaista, eikä siksi
varmastikaan oikeudenmukaista.

Siksi kirjoitinkin kristinuskon moraalista, eli siitä voiko
"rakastava" isä heittää lapsensa kadotukseen vain sen vuoksi, ettei
saa heiltä vastarakkautta ja palvontaa. Mielestäni tuollainen käsitys
rakkaudesta on sairas loukkaus jokaista lempeää isää ja äitiä ja
todellista lähimmäisenrakkautta tuntevaa ihmistä kohtaan.

Kristittyjen Jumalan rakkaus on siten puhdasta petosta ja jos
maailmassa on olemassa Saatana, ei hän voi olla kukaan muu kuin Jeesus
ja hänen isänsä itse. Tämä käy Raamatusta varsin hyvin selville.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Uskontotilastot 2003
Seuraava säie: Ateisteille ja muille epailijoille pikku haaste
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]