From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Uskontotilastot 2003
Date: 18 Feb 2003 19:31:08 +0200

Kiinnostavin lienee tuo prosenttitaulukko maailman väestöstä:

                                                                                          Määrä% Muutos%
kristittyjä 33,1% +1,3%
muslimeja 20,1%, +2,1%
hinduja 13,5% +1,5%
ei-uskonnollisia 12,5% +0,8%
buddhalaisia 5,9%, +1,0%
kansanuskontojen kannattajia 3,7% +1,3%
ateisteja 2,4% +0,2%
uusien uskontojen kannattajia 1,6% +0,9%
sikhejä 0,3% +1,8%
juutalaisia 0,2% +0,8%
muita 6,7%

Kysymyksen herättää, miten "ei-uskonnolliset" ja "ateistit" eroavat
toisistaan? Lienevät käyttäneen jotain kirkon omia
määritelmiä. Mitähän Evil:in weppisivuilla määritellään...

      "Ateismi on oppi, jossa sanoudutaan irti uskosta Jumalan
      olemassaoloon ja vaikutukseen maailmassa."

Vaikuttaisi järkevältä. Voitaisiinkin melkein laskea nuo yhteen ja
todeta, että uskonnottomat/ateistit ovat 14,9% maailman väestöstä,
tehden meistä kolmanneksi suurimman maailmankatsomuksellisen ryhmän,
määrältään lähes puolet kristityistä.

Itse asiassa tuokin ihmetyttää, koska esim. Kiina on virallisesti
ateistinen, vaikka taoismia ja buddhismai onkin edelleen. Kun väkiluku
on 20% maailman väkiluvusta, voisi ateistien/uskonnottomien todellisen
prosentin olevan "hiukka" isompi... Jos nimittäin tuo ym. 2,4%
ateisteja olisivat kaikki kiinassa, olisi vain neljännes kiinalaisia
ateisteja. Tämä epäilyttää.

Ikävää tietysti on, että ateistit lisääntyvät hitaasti. Muutoksella
lienee kaksi komponenttia: orgaaninen (lisääntyminen) ja epäorgaaninen
(uskostaan vapautuneet). Voisin melkein veikata, että ateismin
orgaaninen kasvu on hitaampaa kuin uskonnoissa, joissa monilapsisuus
on tärkeä asia. Ateismi lienee myös pääasiassa kehittyneiden maiden
ilmiö (Kiinaa ja Pohjois-Koreaa lukuunottamatta), joissa syntyvyys on
muutenkin kääntymässä laskuun, erityisesti paremmin koulutetuilla,
l. ateisteilla. Voisimpa siten melkein veikata että tuossa 0,8%:ssakin
on enemmän epäorgaanista kasvua.

Ei sen puoleen, että tällä olisi paljoakaan merkitystä minkään
kannalta.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 20 Feb 2003 18:42:45 +0200

"J\(ust\) a\(nother\) phet" <japhet AT hushhushmail PISTE com> writes:

> Tässä on virhe!Ei ateismi ole oppi.
> Se on sitä ettei usko jumal{aa/ii}n

Minusta tuossa EviL:in määritelmässä ilmaisu: "sanoudutaan irti
uskosta", on ihan oikein, mutta "oppi"-termi tietysti on ongelma.

Oppihan on jotain sellaista, joka täytyy oppimisen kautta omaksua. Jos
kivi ei usko Jumalaan, seuraako kivi ateismi-oppia? Onko joku siten
opettanut kivelle ateismi-oppia? Voiko kivi siis oppia?

Tietysti tuota voi yrittää perustella kulttuurisesti ja
historiallisesti: 1000 vuotta sitten kaikki ihmiset uskoivat
yliluonnollisiin asioihin, eikä kenellekään tullut mieleenkään ettei
niitä olisi ollut (tai jos tuli, heidän suunsa naulattiin kiinni ja
heidät poltettiin). Usko yliluonnolliseen oli kulttuurinen
standardi. Käsitys siitä, että sellainen usko ei ollutkaan
perusteltua, piti tulla filosofian opettajien suusta. Koska tämä on
tietysti myös kirkon kulttuurinen näkökulma, on tuo oppi-termi
ymmärrettävä heidän kannaltaan suhteellisesti. (Se ei silti tee siitä
yleisesti totta.)

Edellinen säie: Ateisti, agnostikko ja uskovainen
Seuraava säie: Taas vedonlyöntiä...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]