From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Ateisti, agnostikko ja uskovainen
Date: 14 Feb 2003 18:17:53 +0200

mengdahl AT cc PISTE hut PISTE fi (Marcus E Engdahl) writes:
>[Risto Karttunen:]
>
> Tietenkin olen. Kyllähän kristitytkin jaksavat selittää kuinka he
> tietävät asioiden oikean laidan, miksi ihmeessä minun sitten pitäisi
> hyssytellä?

Tuota voisi tarkentaa sen verran, että useilla kristityillä on
käsitys, että "usko" itse asiassa perustuu uskoon varmasta tiedosta
Jumalasta. Nämä tuntuvat olevan se kovaäänisin porukka, joka
itsevarmasti julistaa "totuuttaan". Skeptisemmin ajatteleva kristitty
taas kiistää tälläisen varman tiedon, mutta silti uskoo jostain
syystä.

Ateisti on, tai ainakin pitäisi olla, tässä suhteessa samassa asemassa
kuin skeptinen kristitty, eli hän ei voi "selittää tietävänsä asioiden
oikeaa laitaa", ainakaan varmasti. Mutta tietysti ateistikin voi
katsoa kristittyjen perustavan uskonsa Jumalaan heikoille tai
epäpäteville perusteille ja myös ilmaista tämän kantansa.

Skeptisyyshän ei tietenkään tarkoita, ettei saisi esittää kritiikkiä
epäilyttäviä väitteitä kohtaan. Skeptikkokin saa kommunikoida.

Jos palaan Riston kysymykseen, on kyky kriittisyyteen ja uskomusten
muodostamisen skeptiseen suspensioon minusta selvästi "älyllinen"
piirre, joka "tietämättömiltä tai typeriltä tai häiriintyneiltä tai
ihmisluonnotoa huonommin tuntevilta" (Riston ilmaus) puuttuu. Ettenkö
jopa sanoisi, määritelmän mukaisesti.

Minusta(kin) on siten selvää, että kritiikittömät ja herkkäuskoiset,
l. typerät ja älyltään heikot ihmiset, ovat alttiimpia omaksumaan
heikosti perusteltuja uskomuksia ja siten uskontoja. Tästä lienee
tutkimuksiakin psykologian puolella, luulisin, vaikkakin näiden
juttujen mittaaminen on tietysti aina vaikeaa.

(Ja ei, en väitä että tällä voisi perustella jumalten
olemassaolemattomuutta -- vain sitä että jumaliin uskovat ovat ehkä
yleisemmin tietämättömiä, typeriä, jne.)

Edellinen säie: TJT2 ja "ateismin romahdus"
Seuraava säie: Uskontotilastot 2003
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]