From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: TJT2 ja "ateismin romahdus"
Date: 27 Nov 2002 21:49:49 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Tarkoitatko: olla uskomatta jollakin tavoin persoonallisen jumalan
> olemassaoloon jossakin kvantifioituvassa mielessä? Jos olen
> panteisti, eli jumalani on luonto - pidän sitä tietyllä tavalla
> transkendenttina mysteerinä, saan siitä pyhyyden elämyksiä ja muuta
> sellaista - olenko myös ateisti?

Luonnolliset panteistit, jotka eivät usko, että luonnolla olisi
jonkinlainen ylin tietoisuus tai persoonallisuus, ovat minusta ateisteja.

Ateismissa ja panteismissa voidaan "teismillä" tarkoittaa aivan eri asiaa;
ateismissa tietoista ja persoonallista ihmeidentekijää ja luonnollisessa
panteismissa uskonnollisia tunteita herättävää entiteettiä.

Tietty noita panteismin muotoja on muitakin kuin tuo ateistinen
luonnollinen panteismi. Esim. Star Wars -maailma kuvaa panpsyykkistä
panteismia, joka minusta on teistinen siinä mielessä kuin mitä ateismissa
teismillä tarkoitetaan.

Kaikki tietysti riippuu siitä, missä merkityksessä eri termejä halutaan
käyttää. Ainoja oikeita määritelmiä uskonnolle tai jumalalle ei löydy,
tosin aina pitäisi yrittää käyttää terminologiaa mahdollisimman yleisesti
ymmärrettävästi.

> Entä voiko ateisti olla uskonnollinen?

Tuossa luonnollisen panteismin merkityksessä kenties.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus,sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 28 Nov 2002 01:45:19 +0200

petuomin AT hotmail PISTE com (PKJT) writes:
> näiden määritelmien mukaan on itseasiassa kahden laista ateismia.
>
> 1. Jumalan tai jumalien olemassaolon kieltäminen (denial).
>
> 2. Se, ettei usko jumalaan tai jumaliin (disbelief).
>
> Tyyppiä 1 voi kai tavallaan verrata uskontoihin, koska se sisältää
> varmantapaisen lausuman asiasta, jota ei ainakaan toistaiseksi ole voitu
> todistaa.

Käsittääkseni kieltäminen (denial) tarkoitaa varsinkin vanhemmassa
kielenkäytössä myös väitteen kiistämistä tai kyseenalaistamista. Tämä pätee
myös englanninkielen deny-sanaan:

      "to refuse to accept the existence, truth, or validity of" (M-W)

      "DENY implies a firm refusal to accept as true, to grant or concede, or
      to acknowledge the existence or claims of <denied the charges>."

Väitteen kieltäminen eli kiistäminen eli kyseenalaistaminen ei tarkoita
sellaisen väitteen tekemistä, että alkuperäisen väitteen totuusarvo olisi
toinen, vaan että väitteelle ei ole hyväksyttäviä perusteita, joten
totuusarvo pysyy kiistanalaisena.

> Tiukasti ottaen ykköstyypin ateisti on mahdoton olento, koska hän
> aktiivisesti kieltää jumalan olemassaolon, eikä millään ehdi kieltää
> niitä kaikkia.

Ateismilla voidaan todellakin tarkoittaa sellaista tilaa, jossa ei ole
uskomusta Jumalan olemassaolosta. Eli että ei olla vakuuttuneita siitä,
että Jumala olisi olemassa, mutta ei myöskään olla vakuuttuneita siitä,
että häntä ei olisi olemassa. Usko tarkoittaa vakuuttuneisuutta, mikä on
aktiivinen teko, joka mahdollistaa tilan jossa ei ole uskomusta väitteeseen
eikä loogiselta arvoltaan vastakkaiseenkaan väitteeseen. Tämä on
käsittääkseni useimpien ateistien oma tulkinta ja tuota toista määritelmää
ateistista tuntuvat kannattavan vain uskonnollisen vakaumuksen omaavat,
ilmeisesti olkiukkona.

Olen kuitenkin kovasti yrittänyt miettiä, onko tuollainen "apriorinen
ateismi", jossa todetaan: "Minä uskon, että Jumalaa ei ole olemassa",
loogisesti validi. Minusta on, jos "usko" määritellään toisin kuin yllä
antamassani tavallisemmassa ateismin määritelmässä, jossa se tarkoitti
vakuuttuneisuutta.

Loogisesti pätevässä apriorisessa ateismissa uskomuksella tarkoitetaan
uskottavuus- tai todennäköisyysarviota. Uskottavuusarvio voidaan tehdä
joko jälkeen havainnon (a posteriori) tai sitä ennen (a
priori). Esimerkiksi, jos minä näkisin avaruusolennon, olisin saanut
havainnon, jonka perusteella muodostaisin aposteriorisen uskomuksen olennon
olemassaolosta. Ennen havaintoa voin kuitenkin muodostaa apriorisia
uskomuksia, jotka voivat olla aivan yhtä hyviä. Esimerkiksi, jos mies
hyppää Eiffel-tornin katselutasanteelta alas kadulle, uskon hänen
kuolevan. Tämän apriorisen todennäköisyysarvion tekeminen perustuu yleisten
tunnettujen lainalaisuuksien soveltamiselle erikoistapauksessa. Tietysti
tälläinenkään uskomus ei voi koskaan olla täysin varma, koska havainnot
voivat olla virheellisiä ja niitä voidaan tulkita eri tavoilla (vrt. kanan
dilemma).

Vaikeutena aprioristen uskomusten muodostamisessa on se, millainen
todennäköisyys väitteelle pitäisi antaa, jos asiasta ei tunneta mitään
lainalaisuuksia. Tälläiset uskomukset ovat myös pitkälti kaksijakoisia --
niin kieli kuin logiikkakaan eivät tunne sellaista käsitettä kuin "uskoa
puoliksi" (vaikkakin matematiikka tuntee moisen käsitteen).

Väite Jumalan olemassaolosta on olemassaoloväite, mikä hieman helpottaa
asiaa. Voimme nimittäin ajatella, että koska potentiaalisesti
olemassaolevia olioita on äärettömästi, mutta aktuaalisesti olemassaolevia
on vain rajallisesti, on mieltivaltaisesti valitun olion
olemassaolotodennäköisyys käytännössä nolla. Tätä apriorista oletusta
voidaan puolustaa myös sillä, että koska olemassaolemattomuutta ei voi
todistaa, ei uskomukselle voisi koskaan olla vähäisempää luottamusta kuin
"uskoa puoliksi". Siksi "uskoa että ei" on hyvä asettaa tässä tapauksessa
oletukseksi, joskin jossain toisessa väitetyypissä se ehkä ei ole yhtä
hyvin perusteltavissa.

Siispä voimme olettaa, että väitettyä olentoa, kuten Jumalaa, ei ole
olemassa, ennen kuin saamme vakuuttavaa havaintomateriaalia asiasta.

Minusta kuitenkaan tämän uskon "todennäköisyys"-määritelmän mukainen
ateismin määritelmä ei ole hyvä, koska uskolla tarkoitetaan yleisessä
kielenkäytössä vakuuttuneisuutta. Toisaalta voidaan miettiä, mikä on
todennäköisyysarvio-uskomuksen ja vakuuttuneisuus-uskomuksen ero, vai
ovatko ne identtisiä.

Vaikuttaa edelleen epäselvältä, pitää jatkaa pohtimista.

> Kakkostyypin ateisti taas suhtautuu jumaliin kiihkottomasti ja toteaa
> että hän on varma ettei jumalaa ole olemassa samanlaisella varmuudella
> kuin hän saattaa sanoa ettei joulupukkia ole. Tämä ei kuitenkaan vaadi
> olemassaolemattomuudelle täyttä varmuutta, vaan pelkästään arkisen
> varmuuden.

Jooh, tosin tuossa sanot: "...hän on varma ettei jumalaa ole olemassa",
mikä täyttää ykköstyypin kriteerin. Mutta ehkä pointti onkin tuossa
varmuuden asteessa, että kakkostyypin ateistille uskomus ei ole täydellisen
varma.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus,sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 28 Nov 2002 19:41:09 +0200

> En tunne "tavallisempaa" ateismin määritelmääsi, mutta käyttämäni
> määritelmä löytyi kahdesta käsillä olleesta hyvästä sanakirjasta.

Tarkoitin sitä kakkostyypin määritelmän mukaista.

Sivuhuomautuksena: sanakirjat ovat siitä huonoja, että ne kuvaavat termejä
sen mukaan missä merkityksessä niitä käytetään kansanomaisessa
kielessä. Jos termillä kuvataan jotain ryhmää tai ajatussuuntaa, johon
valtavirta suhtautuu kielteisesti, lukee sanakirjassa tuo kielteinen
merkitys.

Esimerkiksi Tietojätti sanoo ateistista: "Jumalankieltäjä" ja ateismista:
"Jumalan olemassaolon kieltäminen". Kyseinen tietosanakirjani ei
valitettavasti määrittele kieltämistä.

Vertaa M-W:n määritelmät ateismista:

      1 archaic : UNGODLINESS, WICKEDNESS

            (ungodly tarkoittaa: 1 a : denying or disobeying God : IMPIOUS,
            IRRELIGIOUS b : contrary to moral law : SINFUL, WICKED 2 : OUTRAGEOUS)

      2 a : a disbelief in the existence of deity b : the doctrine that there
      is no deity

Varsin pejoratiivista, vaikka löytyyhän sieltä se ateistien itsensäkin
käyttämä (2a). Ja ateistista:

      "one who denies the existence of God."

Ota siitä sitten selvää.

> Ateismin filosofinen puoli on toki myös mielenkiintoinen, muttei
> suoraan liity määritelmäasiaan.

Tässä tapauksessa kyse oli nimenomaan määritelmistä ja niiden
merkityksestä. Ateismin määritelmän merkitys muuttuu ratkaisevasti riippuen
siitä, tarkoitetaanko "uskomuksella" vakuuttuneisuutta vaiko
todennäköisyysarviota.

> Uskoisin, että voimme kuitenkin olla yhtä mieltä siitä, että ateisteja
> on karkeasti jaoteltuna kahta tyyppiä, joita tässä nimitin ykkös- ja
> kakkostyypiksi ja joita myös vahvaksi ja heikoksi ateistiksi
> kutsutaan.

Jeps. En vaan koskaan ole kuullut sellaisesta ensimmäisen tyypin ateistista
muuta kuin kristittyjen väitteissä ja sanakirjoissa. Taitavat olla yhtä
myyttisiä olentoja kuin jumalatkin...

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus,sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 28 Nov 2002 20:31:12 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Nimen "Marko Grönroos" käyttäjä loihe lausumaan:

> Tuossa pönöttää tavanomainen olkiukko.

Jos pönöttää olkiukko, ei ole ainakaan tahallinen. Katsotaampa...

> Sen paljastaa hyvin määritelmä, jonka muistaakseni on esittänyt Jaakko
> Hintikka ja joka pistää Quinen kuuluisan maksiimin vielä vähän
> paremmaksi: olemassaolo tarkoittaa identtisyyttä jonkin sidotun muuttujan
> arvon kanssa. Mikä nyt on sinun mallisi (loogisessa mielessä), jossa
> hyppyytät eksistenssikvanttoria niin että se tuon identtisyyden
> tunnistaessaan pysähtyy "Jumalan" kohdalle - onko se esim. "luonto", ja
> millaisia tunnistusmenetelmiä sen piirissä käytät?

Niin, kysymys jumalten tai minkä tahansa muun olion olemassaolosta on
tietysti ensin määritelmäkysymys.

Jos kristityt vaikkapa tarkoittavat Jumalalla puu-ukkoa, jollainen löytyy
useimmista kirkoista, on meillä varmastikin riittävä todistusaineisto hänen
olemassaolostaan, jotta useimmat ateistit voisivat alkaa viimeinkin uskoa
häneen.

Ero taitanee kuitenkin syntyä olion attribuuteista, ja luulen että
kristitytkään eivät määrittelisi jumalaansa puu-ukoksi vain tietääkseen
hänen olevan suht varmasti olemassa.

Minusta luontoa on aivan mielekästä kutsua Jumalaksi, täyttäähän se monet
kristillisenkin Jumalan keskeiset attribuutit -- kaikki muu on pienempää
kuin se, se hallitsee laeillaan kaikkea, sen kokeminen synnyttää monissa
ihmisissä usein voimakkaita tunteita ja se on luonut elämän. Kuitenkin
tämänkin määritelmän käyttäminen kristittyjen ja muiden teistien (paitsi
panteistien) kanssa keskusteltaessa taitaisi johtaa pieneen
kommunikaatiokatkoon, koska luonto ei (tiettävästi) ole persoonallinen eikä
tietoinen, eikä se (kuten kristillisessä teologiassa ilmeisesti usein
ajatellaan) ole luonut luontoa ja itseään eikä ole itsensä
ulkopuolella. Koska attribuutit ovat erit, on olio eri ja voidaan palataan
takaisin eksistenssiongelmaan.

Siksi eksistentiaaliväitteiden ja attribuuttiväitteiden välillä ei minusta
vaikuttaisi olevan mitään eroa.

Edellisessä viestissäni käytin Jumala-termiä siis tietyssä merkityksessä,
jossa oletetaan tietynsuuntaisia attribuutteja jotka erottavat "Jumalan"
olemassaololtaan kiistattomammista olioista. Oletin lukijoiden ymmärtävän
tämän, joten olioukko se ei oikein ole. Asiasta voi tietysti rakastella
pilkkua jos välttämättä haluaa.

> Ja uskonnollisessa kielenkäytössä vielä sellaista, jossa korostuu mm.
> luottamus ja tietty arvopohja.

Joops. Harmi ettei sille ole suomessa erillistä sanaansa.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 28 Nov 2002 23:53:50 +0200

> Eli panteistit saattavat pitää itseään teisteinä, vaikka ateistien
> mielestä he ovat ateisteja.

Ilmaisin tuon ehkä hieman epäselvästi. Eli, luonnolliset panteistit eivät
pidä itseään teisteinä siinä teismin merkityksessä, jossa ateistit eivät
ole teistejä. Okei, ehkä tuo on edelleen hieman vaikeaselkoisesti
ilmaistu. ;-)

Eli, ateismissa teismillä tarkoitetaan suunnilleen tiettyä asiaa, johon
liittyy jonkinlaisen "yliluonnollisen", transkendentin, älyllisen,
tietoisen, persoonallisen jumalolennon tai -olentojen olemassaolo.

Luonnollisessa panteismissä katsotaan, että tuollaista yliluonnollista
olentoa ei ole olemassa, mutta että he suhtautuvat luontoon jotakuinkin
samalla tavalla tunnetasolla kuin varsinaiset teistit suhtautuvat
yliluonnolliseen jumalaansa.

Tiedä sitten onko luonnollinen panteismi paras termi tuon erilaisen
- teismi-loppuliitteen merkityksen johdosta. Kenties uskonnollinen tai
mystinen ateismi voisivat olla parempia nimiä. Siitä tosin taitaisi tulla
vain ilkeitä kommenttejä, kuten: "Tiesimmehän me että ateismi on uskonto."

> En sitten tiedä, kuinka viisasta on pitää kriteerinä esim. tietoisuutta,
> joka on niin problemaattinen ilmiö, että emme osaa sitä määritellä.

Eiköhän jokainen tämän aihepiirin käsitteistä ole jotakuinkin yhtä
vaikeaselkoinen. Sitähän tässä kait yritämme: muodostaa hieman selkeämpää
käsitekehystä jonka puitteissa voisimme näistä kysymyksistä keskustella.

> Mutta viisasta tai ei, ehkä tätä käsitysten mielivaltaisuutta voisi
> rajoittaa kysymällä, sisältyykö tuohon "luonnolliseen panteismiin"
> ajatusta mistään transkendentista.

Ei sisälly, sikäli kun transkendentilla tarkoitetaan materiaalisen
olemassaolon ulkopuolella olevaa. Joissain muissa panteismin muodoissa
luonnolle tosin voidaan antaa attribuutteja, jotka lähestyvät hyvinkin
nopeasti perinteistä teististä jumalkuvaa (vrt. Star Wars -panpsykismi).

> Sen puuttuminen tuntuisi vievän mahdollisuuden myös uskonnollisilta
> tunteilta.

Ei suinkaan, riippuen tietysti siitä mitä uskonnollisiin tunteisiin
katsotaan. Luontoa kohtaan voi tuntea rakkautta ja yhteenkuuluvaisuuden
tunnetta ("kotona maailmankaikkeudessa"). Se voi lohduttaa, antaa
turvallisuutta. Se on mystinen ja loputtoman kiehtova. Se voidaan kokea
subjektiivisesti "pyhänä", jossa pyhyys on luonnossa itsessään, siinä mitä
ja millainen se on, ei siihen liitetyssä transkendentissa attribuutissa.

Toisaalta teistisissä uskonnoissa uskonnollisia tuntemuksia ovat myös
erilaiset harhakokemukset yliluonnollisista voimista ja olennoista. Mutta
niillä ei liene merkitystä uskonnollisuuden kannalta, koska vaikka
erilaiset harhatuntemukset voivat antaa ihmiselle vaikutelman olioiden
"todellisuudesta", usko siihen että oliot ovat olemassa ei vielä implikoi
niihin kohdistuvaa uskonnollisuutta. Jokuhan saattaisi vaikka kokea
havaitsevansa pahoja henkiä, mutta ei se tarkoita että hän kunnioittaisi
("palvoisi") niitä.

> En ole tavannut uskonnollista tai spiritualistista ateistia, ja
> katsonkin, että ateismi ja materialismi ovat ainakin käytännössä
> samaa. Minusta materialismi olisi noista kahdesta selkeämpikin termi,

Näin voisi sanoa.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 29 Nov 2002 02:16:56 +0200

> En oikein ymmärrä tuota viimeistä virkettäsi. Miksi sanot
> "subjektiivisesti" - voiko muuten kokeakaan?

Tarkoitan, että pyhyys ei tämän näkemyksen mukaan viittaa objektin itsensä
"objektiiviseen" attribuuttiin, vaan kokijasubjektin siihen liittämään
"subjektiiviseen" attribuuttiin. Esimerkiksi, jos sanon: "Tuo puu on
kaunis", en tarkoita että puulla olisi itsellään tuollaista
kauneus-attribuuttia, vaan että se on minun puuhun liittämä ja jonkun
toisen mielestä se voi olla ruma.

> Mutta ennenkaikkea: attribuuttihan juuri attribuoi, luonnehtii kohdetta
> itseään, mitä ja millainen se on, ja se, että jotakin sanotaan mystiseksi
> tai pyhäksi, signifioi minusta nimenomaan jotakin transkendenttia.

Kristinuskon ja muiden isompien uskontojen kohdalla näin varmasti onkin. Ei
se silti tarkoita, että se olisi mielekäs määritelmä jos yritämme pohtia
asiaa yleisemmin.

> Tietysti esim. mystisellä voi olla muitakin konnotaatioita: "sattuipas
> tänään töissä mystinen tapaus"; tällainen kuuluu immanentin piiriin,
> toisin kuin uskonnolliset käsitteet.

Jeps, immanentti tosiaan kuvaa tätä tarkoittamaani mystisyyden ja pyhyyden
muotoa hyvin. Minusta uskomus transkendentista olemassaolosta ei
vaikuttaisi kovin hyvältä kriteeriltä uskonnollisuudelle, mutta se on
tietysti aika makukysymys.

> Tässä asiassa en ole yksin: katsoihan esim. Kant, että transsendentti ja
> teologinen perspektiivi lankeavat pitkälti yhteen (on sanottu, että tämä
> itse asiassa on Puhtaan järjen kritiikin perusidea).

Voihan se olla ihan hyvä näkemys, jos unohdetaan luonnollinen panteismi
keskustelun kannalta suht merkityksettömänä rajailmiönä. Tuskinpa Kantkaan
oli sellaista uskonnollisuuden muotoa koskaan ajatellut tai vaivautunut
huomioida ja onhan se tosiaan hieman epäselvä tapaus.

En ole juurikaan miettinyt, mitä "teologia" tarkoittaisi luonnollisessa
panteismissa. Varmaankin luonnontiedettä. ;-)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 29 Nov 2002 02:16:56 +0200

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 01 Dec 2002 01:07:06 +0200

> Nimittäin transsendentaalisuusongelma on tällä tasolla käsittääkseni
> se mikä esim. Kantilla ja liittyy pikemminkin
> kvantifikaatioteoreettisten tarkastelujen *ehtoihin* kuin noiden
> tarkastelujen kohteisiin "an sich". Tässä mielessä on minusta mainion
> osuvaa sanoa uskonnollisessa kontekstissa, että Jumala luo oliot mutta
> ei ole itse olio. Ehkä uskonnoton ymmärtäisi tämän idean paremmin, jos
> vaihtaisi Jumalan tilalle vaikkapa Logoksen. Niin tai näin,
> "transkendentista olemassaolosta" puhuminen vie selvästikin vikaan.

Puhummekohan me lainkaan samasta asiasta. Minusta uskonnon käsitteellä ei
ole paljoakaan tekemistä transkendentin kanssa, eikä transkendentin
käsitettä tarvita uskonnon määrittelemisessä.

Uskonto-käsite kuvaa minusta lähinnä sen jäsenten suhtautumista ja
toimintaa uskonnollisen yhteisön jäsenenä tietyn maailmankuvan puitteissa
-- pelkkä tietynlainen maailmankuva ei vielä tee uskontoa.

Mutta kuten sanottua, uskonnon voi tietysti määritellä varsin monella
tavalla.

> Jos osuit oikeaan - ja minusta osuit - niin se vain vahvistaa sitä
> käsitystäni, että po. luonnollinen panteismi ei juuri *uskonnon*
> rooliin kovin hyvin sovi.

Luonnollisen panteismin kohdalla on ehkä parasta puhua uskonnollisuudesta,
ei varsinaisesti uskonnosta, sillä siihen ei liity samanlaista
institutionaalista luonnetta kuin uskonnoilla yleensä.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 02 Dec 2002 01:13:53 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Sinähän sanoit edellisessä repliikissäsi, että "minusta uskomus
> transkendentista olemassaolosta ei vaikuttaisi kovin hyvältä
> kriteeriltä _uskonnollisuudelle_" (korostus minun). Yritin tuoda
> esiin, että tietyltä filosofiselta näkökannalta olen samaa mieltä,
> vaikka samalla katsonkin, että uskonnolliseen ajatteluun kuuluu ihan
> määritelmänomaisesti tuo yliluonnollinen tai transkendentti puoli,
> olipa kyse sitten persoonallisesta Jumalasta tai vaikka Nirvaanasta.

Voihan sen tietysti määritellä uskonnollisuuteen kuuluvaksi, kuten aika
usein tehdäänkin. Itsekin usein käytän termejä "uskonto" ja "uskonnollinen"
tuollaisessa merkityksessä. En sitten tiedä onko se kovin hyvä ja
yleispätevä määritelmä; jää helposti aika kristinusko-keskeiseksi, jossa
yliluonnollinen on taidettu ihan perusopeissa määritellä selvästi
luonnollisesta erilliseksi. Teologinen pohdinta voisi varmastikin johtaa
erilaiseenkin lopputulokseen.

> Sinä voit tietenkin määritellä uskonnollisuuden miten itse haluat.

Ei tämä tässä keskustelussa tukemani uskonnollisuuden määritelmä ihan vain
minun omani ole.

> Ymmärrän, että esim. Neuvostoliitossa esiintyneen henkilöpalvonnan
> voidaan katsoa saaneen suorastaan uskonnollisia muotoja, mutta ei minua
> nyt sellainenkaan "uskonnollisuus" kiinnosta.

Tuossa "minun määritelmässäni" on uskonnollisuuden kohteen attribuutteja
rajattu paljon tuollaista tiukemmin. Eräs on jonkinlainen "perimmäisen
todellisuuden" ominaisuus, toinen vaikkapa perimmäisen luojan
ominaisuus. Sekä kristinuskon yliluonnollinen jumala että luonnollisen
panteismin luonto täyttävät nämä kriteerit.

> Näkeehän tämän jo nk. luonnonuskonnoista, joita olisi sikäli osuvampaa
> kutsua yliluonnonuskonnoiksi, etten sanoisi luonnottomuususkonnoiksi.

Jeps, on tosiaan varsin ironista että useimmat nk. luonnonuskonnot tosiaan
ovat teeseiltään aivan yhtä yliluonnollisia kuin kristinuskokin. Tosin
kaikki tietysti riippuu tulkinnasta ja kaikilla luonnonuskonnoilla ei taida
olla minkäänlaisia erityisiä auktoriteetteja sitä tulkintaa tekemään
nykyaikaisen maailmankuvan pohjalta.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 02 Dec 2002 02:02:41 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Tässä on nyt väärinkäsitys,

Voipi hyvinkin olla. Oletin sinun tarkoittavan, että olion
olemassaolokysymystä ei voi ratkaista ilman sen identiteetin
määrittämistä. Voinet varmaankin suomentaa kysymyksesi ja siinä käyttämäsi
terminologiasi merkityksineen.

Aikas, taisitkin kysyä: "Onko mallisi esim. luonto?", etkä sitä mitä ensin
luulin. No, joka tapauksessa, kysymyksesi kaipaa selvennystä.

> Käytän lainausmerkkejä korostaakseni tätä luonto-käsitteen filosofista
> erityismerkitystä, joka on selvästikin toinen kuin tuossa mitä yllä
> sanot.

Voinet sitten varmuuden vuoksi määritellä senkin, jotta varmasti
tietäisimme että puhumme eri asiasta. On tietysti totta, että puhuin
luonnosta kenties konkreettisemmalla tasolla kuin mitä filosofiassa ehkä
yleensä.

Edellinen säie: Synti
Seuraava säie: Ateisti, agnostikko ja uskovainen
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]