From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Yhdysvalloissa kuohuu
Date: 01 Jul 2002 01:28:05 +0300

Ville Muikkula <vmuikkul AT ratol PISTE fi> writes:
> http://www.cnn.com/2002/LAW/06/26/pledge.allegiance/index.html
>
> Läntisten osavaltioiden vetoomustuomioistuin on tehnyt päätöksen, jonka
> mukaan koululaisilla luetutettavan lippuvalan (Pledge of Allegiance)
> kohta "under God" on Yhdysvaltojen perustuslain vastainen.

Kuuluisia ristiriitaisuuksia: amerikkalainen
oikeudenmukaisuus. Mielenkiintoinen tapaus, suosittelen oikeuden päätökseen
tutustumista. Linkki löytyy sivun
http://www.cnn.com/2002/US/06/29/poll.pledge/index.html alareunasta.

Mutta mitenkäs tilanne moisten suhteen on nykyään Suomessa? Täällähän ei
ole mitään uskollisuudenvalaa koulussa, mutta ainakin minun aikanani, 15
vuotta sitten, oli vielä (ainakin periaatteessa) uskonnollissisällöllinen
aamunavaus. Mitenkäs nykyään?

Itselläni oli kyllä uskonnottomana vapaus olla osallistumatta
aamunavaukseen; virallisesti minun olisi pitänyt tulla silloin kun muutkin
ja kiltisti seistä luokan ulkopuolella kunnes aamunavaus päättyy, vaikka
todellisuudessa tietenkin nukuin 7 minuuttia pidempään.

Moinen aamunavausjärjestely kuitenkin aika lailla muistuttaa
jenkkikäytäntöä tuossa uskollisuudenvalassa - "uskollisuudenvalaa ei ole
pakko lausua joten ongelmaa ei ole". Kuitenkin tuo valakäytäntö jää kiinni
kaikissa kolmessa jenkkien asiaa koskevassa testissä, eli on selvästi
valtion harjoittamaa uskonnon edistämistä. Se mahdollisuus, että lapset
voivat teoriassa kieltäytyä ei ole todellinen, koska ryhmäpaine ja
erilaiseksi leimautumisen pelko toimivat efektiivisinä pakkokeinoina.

Ei sen puoleen että itse olisin koskaan koulussa kokenut moisia paineita,
mutta ehkä siksi minua pidettiinkin outona ja kiusattiin vaikken sen syytä
itse ymmärtänyt... Eli ymmärrän kyllä että monille lapsille tuollainen
paine voi olla hyvinkin merkittävä syy osallistua aamunavaukseen ja
tietysti myös koulun satutunneille. Harvempi haluaa leimautua
erilaiseksi. Valitettavasti.

-- Software Architect, Probatus Technologies, marko.gronroos<at>probatus.com

Edellinen säie: Kevään juhlinnan/pääsiäisen perinnettä
Seuraava säie: Synti
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]