Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.uskonnottomuus

Säie: Ateismi ja agnostismi

Edellinen säie: 'Ateismi' -sanasta
Seuraava säie: Kevään juhlinnan/pääsiäisen perinnettä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Ateismi ja agnostismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 Jan 2001 21:45:56 +0200

Pertti Ruismäki <pertti PISTE ruismaki AT datex-ohmeda.com> writes:
> Saattaa olla FQ-kamaa, mutta mitähän mahtavat olla ateistin ja
> agnostikon määritelmät?

FAQiani saa kommentoida. Varsinainen (muotoiluiltaan oikeampi)
HTML-kappale löytyy osoitteesta:
            http://www.iki.fi/magi/metsola/arkisto/uskfil/ateismi.html

Ateismi-FAQ
                                                                                                                                       Marko Grönroos, Kesäkuu 2000

               Ateismista puhuttaessa tarkoitetaan ja ymmärretään sillä usein
               hyvinkin erilaisia asioita. Allaolevat vastaukset "usein
               kysyttyihin kysymyksiin" (FAQ) ateismista ovat pyrkimys antaa
               selkeä kuva siitä, mitä ateismilla nykyään tarkoitetaan ja mitä
               sillä ei tarkoiteta.

1. (Määritelmä) Mitä tässä FAQ:ssa tarkoitetaan "jumalalla"?

               Tarkoitamme tässä tekstissä "jumalalla" (kirjoitettu
               erityismerkityksen vuoksi aina alleviivattuna) aina jumalaa
               erityisessä merkityksessä:

               Jumala on persoonallinen (älyllinen ja tietoinen) ja yleensä
               yliluonnollinen (transkendentti, ei-materiaalinen eli ei
               fysikaalisten lakien alainen) olento, joka on joko luonut
               maailmankaikkeuden tai hallitsee tai on kykenevä hallitsemaan sitä
               tai sen osaa tai piirrettä.

               Erityisesti tarkoitamme esimerkiksi kristinuskon kuvaamaa
               "Jahve-jumalaa", joka olisi luonut maailmankaikkeuden ja hallitsisi
               sitä sen ulkopuolelta. Myös enkelit ja muut vastaavat
               yliluonnolliset olennot lasketaan jumaliksi. Yliluonnollisuus ei
               ole aivan välttämätön piirre - esimerkiksi nk. panpsyykkinen jumala
               katsotaan tässä jumalaksi. Samoin jumalaksi katsotaan sellainen
               ei-inhimillinen korkeampi äly, jonka katsotaan hallitsevan asioita
               maapallolla.

               Jumala-käsitettä on hyvin vaikea -- ja luultavasti mahdotonta --
               määritellä tyhjentävästi kaikkien uskontojen ja näkemysten
               kannalta. Emme tässä tekstissä tarkoita jumalalla sellaisia Jumalan
               tai jumalten määritelmiä, kuten:

               * jumalia symbolisessa tai vertauskuvallisessa mielessä
               * Jumalaa panteistisessa mielessä, eli luontoa eli
                     maailmankaikkeutta
               * sellaista maan ulkopuolista älyä (ETI), joka selvästi ei omaa
                     yliluonnollisia piirteitä, eikä hallitse elämää maapallolla
               * arvostettua ja tärkeää henkilöä, kuten esimerkiksi Kuningasta
                     (Elvistä)
               * arvostettua ja tärkeää esinettä
               * voimakasta hallitsijaa

               Nämä jumalamääritelmät eivät yleisesti ottaen ole ateismin
               vastaisia.

                                 Huomautus 1: Tämä ateismi-FAQ tekee siten merkittävän
                                 maailmankuvallisen eron niiden uuspakanauskonnollisuuden ja
                                 panteismin muotojen välille, jotka määrittelevät jumalan
                                 käsitteen eri tavalla.

                                 Huomautus 2: Tässä määritelmässä on toistaiseksi jätetty
                                 auki ''yliluonnollisen'' käsite, joka on hyvin vaikea --
                                 jopa mahdoton -- määritellä selkeästi.


2. Mitä on ateismi?

               Ateismi on teismin vastakohta, sikäli kun "teismi" tarkoittaa uskoa
               yllä määriteltyjen jumalten olemassaoloon.

               Ateismi on siten pääsääntöisesti:

               a) uskon puutetta jumaliin.

               Ateistilta voi siis kysyä: "Uskotko, että olemassa yksi tai
               useampia jumala?" Tällöin ateisti vastaa: "En usko." Kyseessä on
               todella uskon puuttuminen, eli: "Uskotko, että mitään tälläisiä
               jumalia ei ole olemassa?" Vastaus: "En usko. En tiedä onko vaiko
               eikö."

               Tämä on siis ateismin agnostinen komponentti (kts. Miten ateismi
               poikkeaa agnostismista?).

               b) uskoa siihen, että joidenkin uskonnollisten maailmankuvien
               mukaisten jumalien olemassaolo on hyvin spekulatiivinen hypoteesi,
               jonka todennäköisyys on erittäin alhainen verrattuna siihen
               hypoteesiin, että kyseessä olisi vain myyttien kirjoittajien
               mielikuvituksellinen keksintö.

               Uskonnot perustuvat paitsi myyteille, myös erityisille
               uskonnollisille kokemuksille. Tälläisille kokemuksille on kaksi
               tulkintaa: 1) kokemus on suora todistus jumalan olemassaolosta, 2)
               kokemus on puhtaasti mielensisäinen eli psykologinen ilmiö. Ateisti
               pitää vaihtoehtoa 2 uskottavampana.

               Tälläinen nk. apriorinen uskomus (kts. Uskovatko ateistit
               mihinkään?) ei kuitenkaan ole ateistille "absoluuttisen varma" (eli
               ei dogmaattinen kuten alla), vaan se on maailmankuvan puitteissa
               tehty falliibeli (eli mahdollisesti erheellinen) arvio, mutta silti
               hyvin perusteltavissa oleva arvio.

               c) uskoa sellaiseen maailmankuvaan, johon ei sisälly jumalia.

               Kuten 2b, ei tätä maailmankuvaa pidetä ehdottoman varmasti oikeana,
               vaan katsotaan, että jos jumalia on olemassa, niiden olemassaolo
               tulisi todistaa selvästi ennen kuin niihin voidaan uskoa. (kts:
               Uskovatko ateistit mihinkään?)

               Huomaa, että tämä määritelmä riippuu vahvasti jumalan määritelmästä
               ja sen laajuudesta. Tiukassa merkityksessä jumalan tarkoitetaan
               esimerkiksi juutalaisten yliluonnollista luoja-ylijumalaa, laveassa
               merkityksessä myös enkeleitä tai kreikkalaisia polyteistisiä
               jumalia. (Kts. myös Huomautus 3).

                                 Huomautus 3: Yllä teismi määriteltiin uskoksi
                                 "persoonalliseen yliluonnolliseen jumalolentoon." A-teismi
                                 on aina suhteessa teismin määritelmään. Jos esimerkiksi
                                 Elvis Presley tai jokin kissa määritellään "jumalaksi", ei
                                 ateisti löyhien teismin määritelmien mukaan uskoisi
                                 Elviksen tai kyseisen kissan olemassaoloon.

3. Mitä on dogmaattinen apriorinen ateismi?

               Dogmaattinen apriorinen (kts. Uskovatko ateistit mihinkään?)
               ateismi eli "jyrkkä ateismi" eli "telaketjuateismi" tarkoittaa
               vakaata uskoa siihen, että mitään persoonallisia, yliluonnollisia
               jumalia ei ole eikä voi olla olemassa. Sellaisen todennäköisyys
               siis katsotaan nollaksi. Tämä uskomus muodostaa nk. apriorisen
               (kts. Uskovatko ateistit mihinkään?) väitteen, jonka mukaan
               johonkin on perusteltua uskoa ilman havaintoja. Koska
               olemassaolemattomuudesta ei voi olla havaintoja, on väite siten
               loogisesti epävalidi.

               Dogmaattisuus tarkoittaa tässä täysin varmaa uskoa, joka on
               perustelemattomuutensa vuoksi katsottava epäloogiseksi. Se on myös
               agnostisen periaatteen (2a) vastainen.

               Tämä ateismin muoto on kuitenkin se, mitä teistit yleensä haluavat
               ateismilla tarkoitettavan. Tälläisen väärinymmärryksen levittäminen
               on puhdasta uskonnollista propagandaa.

4. Miten ateismi poikkeaa agnostismista?

               Ateismi on pääsääntöisesti agnostista (kts. 2a), mutta lisäksi
               ateisti tekee arvion jumalmyytti-hypoteesien uskottavuudesta muihin
               hypoteeseihin verrattuna (kts. 2b). Dogmaattinen ateismi ei ole
               agnostista. Ateismi ja agnostismi siten leikkaavat toisiaan, mutta
               eivät kuitenkaan sisällä toisiaan tai ole täysin erilliset.

               Yleisessä merkityksessä agnostismi tarkoittaa, että meillä ei voi
               olla täysin varmaa tietoa mistään. Erityisessä merkityksessä sillä
               tarkoitetaan, ettei meillä ole tietoa jumalten olemassaolosta.
               Täysin puhdas (tai "vahva") agnostikko ei suostu tekemään edes
               arviota jumalmyytti-hypoteesien uskottavuudesta. (Epädogmaattinen
               eli "heikko") ateismi on siten myös "heikkoa" agnostismia.

5. Eikö ateismi ole uskonto siinä missä muutkin, koska siinä uskotaan?

               Tälle harhaluulolle (ja propagandalle) on parikin syytä. Yksi syy
               on se, että monet luulevat (tai haluavat) ateismissa uskottavan,
               ettei minkäänlaista jumalaa ole olemassa. Kuvitellaan siis ateismin
               olevan aina dogmaattista (kts. Mitä on dogmaattinen apriorinen
               ateismi?).

               Tämä "ateismi on uskonto" -väite on Suomessa ehkä hieman yleisempi
               kuin ulkomaisessa keskustelussa. Tämä johtuu kielemme
               valitettavasta piirteestä yhdistää uskomus (belief), usko eli sokea
               luottamus (faith) ja uskonto (religion). Muissa kielissä ei
               usko-sanan ja uskonnon välillä ole yhtä suoraa yhteyttä (Kts. Mitä
               on uskonto?)

               Eli yleisesti, ateismi ei ole uskonto.

6. Onko ateismi uskonnottomuutta?

               Tämä riippuu siitä mitä ''uskonnolla'' ja ateismilla tarkoitetaan.
               Ateismi on periaatteessa a-teismia eikä a-religionismia eli
               uskonnottomuutta. Jos kuitenkin määritellään ''uskonto''
               sellaiseksi, jossa uskotaan jumaliin, on ateismi tällöin myös
               uskonnottomuutta.

               Tämä on kuitenkin vain yksi uskonnon määritelmä, mutta se johtaa
               ateististen uskontojen kohdalla määritelmäongelmiin. On siten
               selkeintä pitää ateismin ja uskonnottomuuden käsitteet selvästi
               erillään.


7. Mitä on uskonto?

               Uskonto tarkoittaa yleisesti jonkin jumalan, jumalten, esi-isien
               henkien tai (yleisemmin) muun yliluonnollisen palvontaa,
               palvelusta, kunnioitusta tai yleensäkin sellaiseen uskomista. Tässä
               jumalilla voidaan tarkoittaa paitsi jumalia, myös luonnollisia
               asioita kuten luontoa tai maailmaa itseään (vrt. panteismi) tai
               jumaluuksia vertauskuvallisessa tai symbolisessa mielessä. (Jotkin
               jumalamääritelmät ovat siten ateistisia).

               Suomen sana uskonto viittaa hämäävästi uskomisen oleellisuuteen
               uskonnossa. Tarkoitamme uskonnolla kuitenkin yleisempää käsitettä,
               joka on sama kuin esimerkiksi englannin religion-sanan kuvaama
               käsite.

               Kirjaimellisesti tulkittuna latinalaisperäinen re-ligio -sana
               tarkoittaa yhteyden löytämistä johonkin jumalaan (tai muuhun
               vastaavaan) tai sitoutumista jonkin jumalan sääntöjen seuraamiseen.

               Uskonnolle ei ole olemassa yhtä selkeää määritelmää - tai hyvinkin
               erilaisia määritelmiä on satoja. Kuvaannollisessa merkityksessä
               uskonnolla voidaan tarkoittaa melkein mitä vain. Esimerkiksi
               UNIX-käyttöjärjestelmää kutsutaan usein "uskonnoksi".
               Henkilönpalvonta on "uskontoa". Alanah Myles laulaa mustasta
               sametista "uskontona". Tässä merkityksessä ateismikin ehkä voikin
               olla "uskonto", samoin se voi olla sitä jos "uskonto"-sanalla
               tarkoitetaan "maailmankatsomusta" tai "järkevää ajattelua", mutta
               ei juuri muissa merkityksissä.

8. Uskovatko ateistit mihinkään?

               Kyllä uskovat. Uskomukset ovat esimerkiksi tieteen perusta, mutta
               tällöin uskomus-sanaa käytetään aivan eri merkityksessä kuin
               esimerkiksi kristinuskossa. Tieteellinen uskomus on vain (aina
               epävarmoihin) havaintoihin ja/tai hyviin perusteluihin perustuva
               teoria, kun taas monissa uskonnoissa se tarkoittaa "sokeaa
               luottamusta ja antautumista", vain tunnepohjaiseen uskonnolliseen
               kokemukseen perustuen. Uskomus ja uskonnollinen usko ovat siis
               kaksi eri käsitettä.

               Ateismi ei sinällään tarkoita uskoa ''tieteelliseen
               maailmankuvaan'', vaikkakin varmasti useimpien ateistien
               maailmankuva noudatteleekin sitä.

                                             Huomautus 4: Tieteellisessä kielessä aprioriset
                                             uskomukset ovat "hypoteeseja" ja aposterioriset
                                             "teorioita". Täysin perustelemattomat aprioriset
                                             uskomukset ovat oikeastaan vain "konjenktuureja" eli
                                             arvauksia.

               Uskomus voi perustua tehtyihin havaintoihin, jolloin kyseessä on
               "aposteriorinen" uskomus. Aposterioriset uskomukset eivät koskaan
               ole täysin varmoja, vaan ne riippuvat havaintojen luotettavuudesta.
               Ilman kokeita muodostetut uskomukset ovat "apriorisia". Aprioriset
               uskomukset voivat olla perusteltuja (esim. "uskon että kuolen jos
               hyppään Eiffel-tornin katolta ilman turvalaitteita") tai
               perustelemattomia (esim. "ois kivaa jos...").

               Mutta joka tapauksessa se, että uskoo johonkin asiaan, ei tee vielä
               uskontoa. (Kts. Eikö ateismi ole uskonto siinä missä muutkin)

9. Eivätkö ateistit muka palvo mitään?

               Ateismissa ei sinällään "palvota" mitään, mutta ateismi ei myöskään
               poissulje kaikkea palvontaa, vain yliluonnollisten jumalten
               palvonnan. Ateisti voi palvoa vaikka rockmuusikkoa, jos niin
               haluaa. Myös sellainen uskonto, jossa harjoitetaan jonkin
               palvontaa, voi olla ateistinen, jos siinä ei uskota
               yliluonnollisten jumalten olemassaoloon.

10. Onko panteismi ateismia?

               Ainakin naturalistinen eli monistinen eli materialistinen eli
               tieteellinen panteismi on ateistista ja sitä kutsutaan myös
               uskonnolliseksi ateismiksi. Panteismissa määritellään: "Luonto eli
               maailmankaikkeus on yhtä kuin Jumala." Tällöin se, ettei usko
               Jumalaan tarkoittaisi, ettei usko maailman olemassaoloon. Näin
               ristiriitaista uskomusta ateisteilla ei ole. Panteismin
               -teismi-liite viittaa siten eri teismin merkitykseen, kuin mihin
               ateismi-sanassa viitataan. Huomaa kuitenkin, että esimerkiksi nk.
               panpsyykkinen tai dualistinen panteismi (vrt. vaikka Star Wars)
               eivät ole ateistisia. Myöskään panenteismi ei ole ateistista, koska
               Jumalalla on siinä yliluonnollinen komponentti.

               Panteismilla tarkoitetaan yleisesti maailman eli luonnon pitämistä
               pyhänä. Tämä pyhyys on subjektiivista, eikä se edellytä
               objektiivista, yliluonnollista piirrettä maailmassa.

11. Mitkä muut uskonnot ovat ateistisia?

               Esimerkiksi sellaiset modernit buddhalaisuuden muodot, joissa ei
               nähdä persoonallisia henkiolentoja (useimmissa buddhalaisuuden
               muodoissa kylläkin nähdään). Vastaavasti sellaiset hindulaisuuden
               muodot, joissa Brahma ja muut jumalat ymmärretään panteistisesti
               (muttei dualistisesti tai panpsyykkisesti) tai vertauskuvallisesti,
               ovat myös ateistisia. Myös kristinuskosta on vapaampaan teologiaan
               perustuvia ateistisia muotoja, joissa Jumala käsitetään vain
               vertauskuvallisesti tai panteistisesti. Sama periaate pätee
               (uus-)pakanauskontoihin, kuten wiccaan, satanismiin,
               uusdruidismiin, aasainuskoon, jne.

12. Eikö ateismi ole täysin moraalitonta?

               Ateismiin ei liity mitään eettistä säännöstöä, päinvastoin kuin
               useimpiin uskontoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö
               ateistilla voisi olla moraalia. Ateisti on vapaa noudattamaan mitä
               hyvänsä eettistä säännöstöä, jota pitää hyvänä, vaikkapa
               kristillistä. Ateistit noudattavat ns. humanistista etiikkaa, jossa
               katsotaan ainoaksi mielekkääksi etiikan perusteeksi ihmisten
               itsensä tarpeet, sen sijaan että noudatettaisiin
               mielikuvitusolentojen vaatimuksia.

               Koska mitään moraalia sanelevaa Jumalaa ei ateismin näkökulmasta
               katsottuna todellisuudessa ole, ovat kaikkien uskontojen ja
               myyttien moraalisäännöstöt ihmisten keksintöä. Koska ne ovat
               ihmisistä ja heidän tarpeistaan lähtöisin, ovat ne periaatteessa
               enimmäkseen myös humanistista etiikkaa. Täten myös "kristillinen
               etiikka" on todellisuudessa enimmäkseen länsimaista humanistista
               etiikkaa. (Osa kristillisestä etiikasta kuitenkin palvelee vain
               uskontoa itseään.)

13. Kirjoitetaanko jJumala isolla vai pienellä?

               Suomen kielessä erisnimi kirjoitetaan aina isolla, kun taan
               yleisnimi kirjoitetaan aina pienellä. Esimerkiksi kristinuskon
               jumalan (yleiskäsite eli kirjoitetaan pienellä) suomenkielinen nimi
               on Jumala (isolla) tai oikeammin Jahve tai El. Erisnimeä Jumala
               (isolla) käytetään aina viittaamaan monoteististen tai
               monolatristen uskontojen ainoan jumalan tai polyteististen
               uskontojen ylijumalan nimenä. Erisnimellä viitataan siis "aivan
               erityiseen jumalaan". Myös hindujen ylijumalaa (Brahmaa) kutsutaan
               hindulaisuudesta suomeksi keskusteltaessa Jumalaksi (isolla). Sekä
               Jahve että Brahma ovat jumalia (pienellä).

               Alunperin nimi Jumala on tarkoittanut muinaissuomalaista
               pakanallista taivaanjumalaa Jumalaa eli Ukkoa.

               Entä rRaamattu? Raamattu on kirjan nimi eli erisnimi, joka
               kirjoitetaan isolla. Erisnimistä johdetut yleisnimet kirjoitetaan
               pienellä, kuten puhuttaessa "raamatullisesta", "jeesustelusta" tai
               "darwinismista".

               Uskontojen ja oppien nimet kirjoitetaan suomessa aina pienellä,
               toisin kuin englannissa.

14. Ateismin perusteella on vainottu ja tapettu ihmisiä esimerkiksi
Neuvostoliitossa ja Kiinassa.

               Ihmisiä tapettiin Neuvostoliitossa poliittisista syistä, ei
               ateismin vuoksi. Neuvostoliitossa vainottiin paitsi uskontoja,
               usein myös ateistisia järjestöjä. Uskonnotkin sallittiin, mikäli
               niitä ajavat järjestöt eivät uhmanneet Puolueen valtaa.

               Kommunismin sitominen ateismiin on täysin keinotekoista. Marx teki
               niin, koska oli itse ateisti, mutta sille ei ole mitään loogista
               perustetta. Marxilaisuus oli ateistista, koska Marx halusi
               Puolueesta korkeimman valta-auktoriteetin, jonka kanssa kirkko tai
               jumalat eivät saaneet kilpailla. Opillisesti kommunismi sopisi
               oikein hyvin kristinuskon oppeihin, jotka, kuten tiedämme, eivät
               ole ateistisia.

               Ateistisessa Kiinassakin tapahtuu selviä uskonnonvapauden
               loukkauksia. Tämä on kuitenkin eettinen kysymys, eikä ateismi
               itsessään määrittele etiikkaa. Kiinalainen eettinen järjestelmä
               selvästikin poikkeaa länsimaisesta humanistisesta etiikasta.
               Korkeintaan tämä osoittaa, että ateistit kykenevät sortamaan muiden
               maailmankatsomusten edustajia siinä missä muutkin (vrt.
               kristinusko). Toisin kuin monissa muissa maailmankatsomuksissa
               (vrt. kristinusko), ei tätä sortoa kuitenkaan perustella "ateismin
               jumalan käskyillä", jollaisia ei ole.



--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom



Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Ateismi ja agnostismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 11 Jan 2001 13:53:44 +0200

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> > Huomautus 3: Yllä teismi määriteltiin uskoksi
> > "persoonalliseen yliluonnolliseen jumalolentoon." A-teismi
> > on aina suhteessa teismin määritelmään. Jos esimerkiksi
> > Elvis Presley tai jokin kissa määritellään "jumalaksi", ei
> > ateisti löyhien teismin määritelmien mukaan uskoisi
> > Elviksen tai kyseisen kissan olemassaoloon.
>
> Että jos Jeesus Nasaretilaista pidettäisiin jumalana, eivät ateistit
> voisi uskoa koko puusepän olemassaoloon? Tältä kieltämättä aina
> toisinaan vaikuttaa;-)
>
> Ehkäpä kannattaisi erikseen sanoa, että ateismi ei uskoisi "Elviksen
> tai kyseisen kissan jumaluuteen, vaikka niiden olemassaolon voisikin
> hyväksyä". Tai jotakin sinne päin.

Oikeastaan pointtini ei ollut tuo, vaan se että jumaluudella ei aina
välttämättä tarkoiteta mitään henkilön erillistä ominaisuutta... Eli
jos joku pitää Elvistä jumalana, hän ei välttämättä viittaa samaan
jumalakäsitteeseen kuin vaikkapa kristitty. Ateismi ei kuitenkaan
liity mitenkään näihin "maallisiin" jumalakäsitteisiin.

Mutta tuo ihmisen samanaikainen yliluonnollinen jumalallisuus oli joka
tapauksessa jäänyt pois, pitänee lisätä se jossa muodossa.

> > Tämä "ateismi on uskonto" -väite on Suomessa ehkä hieman yleisempi
> > kuin ulkomaisessa keskustelussa. Tämä johtuu kielemme
> > valitettavasta piirteestä yhdistää uskomus (belief), usko eli sokea
> > luottamus (faith) ja uskonto (religion). Muissa kielissä ei
> > usko-sanan ja uskonnon välillä ole yhtä suoraa yhteyttä (Kts. Mitä
> > on uskonto?)
>
> En osta. Etenkään kun näistä sanoista päädytään heti jumaluskovaisten
> kohdalla melkoiseen sekasotkuun myös esimerkiksi ottamassasi kielessä:
> The one who has faith, believes in God.

Äyh. Muistan kyselleeni tuota usko-sanan merkitystä täällä niin kauan
kuin muistan. Täytynee joskus kelata vanhat keskustelut ja katsoa
mihin niissä sitten päädyttiin, jos mihinkään.

Mitä tuon lainauksesi on tarkoitus tarkoittaa? Minusta siinä tehdään
selvä ero noiden kahden termin välille, vaikkakin sanotaan niiden
olevan sidoksissa implikaation kautta: faith(x,God) ->
belief(x,God). Implikaatio ei kuitenkaan ole ekvivalenssi.

Sitäpaitsi, tuo on vain uskonnollinen sanonta ja väite, eikä kieltä
tarvitse määritellä sen perusteella. Vertaa esim. "The one who has
Gruntmaster 6000, knows the truth."

> > 7. Mitä on uskonto?
> >
> > Uskonto tarkoittaa yleisesti jonkin jumalan, jumalten, esi-isien
> > henkien tai (yleisemmin) muun yliluonnollisen palvontaa,
> > palvelusta, kunnioitusta tai yleensäkin sellaiseen uskomista.
>
> Se Heikkisen muinoin tarjoama määritelmä, "Uskonto on
> institutionalisoitua uskoa.", on minusta edelleen vertaansa vailla.

Tuo saattaa olla liian kristillinen ja muihin valtauskontoihin sopiva
määritelmä, sillä se jättää pois sellaiset "jotkin", joita ihmiset
harjoittavat muuten samalla lailla kuin "aitojen" uskontojen jäsenet,
mutta joilla ei ole mitään tunnustettua instituutiota.

Riippuen tosin aika paljon siitä mitä "instituutiolla"
tarkoitetaan. Ehkä en täysin ymmärrä sen merkitystä.

> > 12. Eikö ateismi ole täysin moraalitonta?
>
> Erinomainen asia, muuten, että otat tämän erikseen puheeksi.
>
> > Ateistit noudattavat ns. humanistista etiikkaa, jossa katsotaan
> > ainoaksi mielekkääksi etiikan perusteeksi ihmisten itsensä
> > tarpeet, sen sijaan että noudatettaisiin mielikuvitusolentojen
> > vaatimuksia.
>
> Tämä on aika raju väite, vaikka ensi lukemalla vaikuttikin fiksulta.

Tarkemmin mietittyäni se voi tosiaan olla liian rajoittava, riippuen
hieman siitä mitä tuolla tarkoitetaan. Ehkä voisi olla selkeämpää tai
yleisempää sanoa vain "usein" tai "yleensä".

> Kaikkien mielestä ihminen ei sittenkään ole "kaiken mitta". Minä
> tunnen monia sellaisia, jotka eivät pidä ainoana etiikan perusteena
> _ihmisten_ tarpeita vaan esimerkiksi Gaian (käsitteenä) tai
> luontokappaleiden yleensä. Meitä on moneksi.

Minusta humanismi ja luontokeskeinen etiikka eivät ristiriidassa,
sillä luonnon arvostaminen on ihmisen ominaisuus ja siten
ihmislähtöinen. Eli luontokappaleet eivät ole antaneet itselleen
itseisarvoa jossain antamassaan julistuksessa, vaan ihminen on sen
tehnyt.

Mutta tuon tulkitseminen on minusta aika hankalaa.

> > Täten myös "kristillinen etiikka" on todellisuudessa
> > enimmäkseen länsimaista humanistista etiikkaa.
>
> Tässä mennään kyllä nyt hiukan sekaisin syiden ja seurauksien kanssa.
> Länsimainen etiikka edustaa paljolti sitä niinsanottua kristillistä
> etiikkaa, joka puolestaan sai varsin runsaasti vaikutteita antiikin
> kreikkalaisilta sekä tietysti juutalaisesta kulttuurista.

Tarkoitin sitä, että kristinusko on ateistin näkökulmasta ihmisten
keksintöä, jolloin myös sen etiikka on ihmisten keksintöä ja perustuu
ainakin joiltain osin ihmisten omille tarpeille.

> > (Osa kristillisestä etiikasta kuitenkin palvelee vain uskontoa
> > itseään.)
>
> Hmmm... Kuten?

Kuten vaikkapa käsky "älä pidä muita jumalia". Tämä palvelee lähinnä
vain uskonto-meemihirviötä, ei niinkään ihmisten tarpeita. Kun taas
"älä varasta" palvelee hyvin selvästi ihmisten tarpeita.

> > 13. Kirjoitetaanko jJumala isolla vai pienellä?
> >
> > Suomen kielessä erisnimi kirjoitetaan aina isolla, kun taan
> > yleisnimi kirjoitetaan aina pienellä. Esimerkiksi kristinuskon
> > jumalan (yleiskäsite eli kirjoitetaan pienellä) suomenkielinen nimi
> > on Jumala (isolla) tai oikeammin Jahve tai El.
>
> "oikeammin"? En osta.

Alkuperäiskielinen erisnimi, selventävänä erotuksena muista
Jumala-nimeä käyttävistä jumalista. Kaikki kristityt / islaminuskoiset
/ juutalaiset / hindulaiset papit tosin varmasti protestoisivat
suuresti, sanoen että: "Erisnimen käyttäminen Jumalasta on älytöntä,
koska on vain yksi Jumala, Alla...Brah..!%#&@!&#%¤ TAPELLAAKS, HÄ?
&!#¤$¤@&¤£, Saatan...vitt...Perk..., JEESUS, jonka nimi on Jumala!"

> Lyhyesti vielä: Jätä tuo maininta pois ellet ole valmis kirjoittamaan
> aiheesta paljon pidempää argumentaatiota kuin olisi yhteyden kannalta
> tarpeen.

Ehkäpä niin.

> > Alunperin nimi Jumala on tarkoittanut muinaissuomalaista
> > pakanallista taivaanjumalaa Jumalaa eli Ukkoa.
>
> Saattaa hyvin olla. Vaan kun minulla ei ole mielessä yhtään viitettä
> tai mitään tuota väitettä tukevaa asiaa, kuulisin tästä mielelläni
> enemmänkin.

Samoin kuin. Ganander kirjoittaa nimestä Jumala:

      ''...Suomalaista syntyperää olleet bjarmit palvoivat Jomala-nimistä
      epäjumalaa, jonka suuresti pyhä temppeli esiintyy myös vanhoissa
      islantilaisissa saagoissa. ... Vanhoilla suomalaisilla oli jo
      pakanuuden aikana käsitys kaiken luojasta, jota he kutsuivat 'kaiken
      maailman takojaksi, ilman kannen kalkuttajaksi'. ... Sekä
      suomalaiset että lappalaiset kutsuvat kaiken luojaa Jumalaksi -
      suomalaiset Jumoksi, lappalaiset Jumiksi tai Jubmeliksi. ''

Gananderilla on tosin paljon aika villejäkin etymologisia tulkintoja
(vetää Jumala-nimen sekä hepreasta että kreikasta), eikä välttämättä
ole aina kovin luotettava lähde.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: 'Ateismi' -sanasta
Seuraava säie: Kevään juhlinnan/pääsiäisen perinnettä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]