Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Humanismi (Re: Vapaa-ajatteliajt / ateistit ?)
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 12:50:16 +0300

Kaisa Kyläkoski <kaisa PISTE kylakoski AT iki PISTE fi> writes:

> Alla määritelmiä ja linkkejä. Kovalle ottaa TKK:n kasvatille, mutta
> ilmeisesti voisin kutsua itseäni humanistiksi. Toisaalta suomeksi löytyi
> mainintoja vihreästä humanismista, sotilaallisesta humanismista,
> ekologisesta humanismista sekä tutulta tuntuva lause "Humanisti on
> humanismin kannattaja, harrastaja, eli humanististen tieteiden
> (filosofian, historian, kielten) tutkija tai harrastaja, joka on saanut
> humanistisen sivistyksen."

Melkoinen sillisalaatti tosiaan. Itsekään en oikein ymmärrä mitä
esimerkiksi Humanistiliitto sillä tarkalleen tarkoittaa, vaikka
olenkin sen jäsen. ;-)

Humanismilla tosiaan tarkoitetaan myös "ihmistieteitä", eli ihmistä ja
ihmisen kulttuuria koskevia tieteitä, erotuksena aihepiiriltään
yleisemmistä luonnontieteistä, teologiasta, jne.

> American Humanist Association Website ( http://humanist.net/) tarjoaa
> seuraavat määritelmät

Tjep, tämä ilmeisesti määrittelee humanismi-ideologian. Voin
todellakin allekirjoittaa tuosta kaiken, paitsi yhtä juttua.

Minulla nimittäin hieman tökkii vastaan se epäloogiselta tuntuva
ajatus, että jos etiikka perustuu vain ihmisten tarpeille (eikä
jumalten), niin sille olisi jokin yksiselitteinen ratkaisu, ja että
tuo ratkaisu olisi mitenkään välttämättä "humaani". Vaikkapa sellainen
jota AHA tuossa tarjoaa.

Nähdäkseni hirmutekoja tekevä diktatuuri voi olla täysin
"humanistinen" tässä maallinen-merkityksessä, vaikkakaan diktatuurin
toiminta ei olisi toiminnaltaan "humaania". Jos minusta on vaikkapa
hyväksyttävää varastella tai hakata ihmisiä vain koska se on kivaa, on
tämä eettinen näkemykseni täysin "humanistinen" eli lähtöisin minusta,
ihmisestä, ei jumalista (Hermes pysykööt nyt aisoissa).

Henkilökohtainen humanistinen etiikkani on todellisuudessa
toisenlainen, melko lailla tuon AHA:n suuntainen, mutta en myöskään
keksi mitään syytä sille miksi tuollainen toisenlainen etiikka olisi
"ei-humanistista".

Edellinen säie: Valistusta pakanoille ja papeille
Seuraava säie: Vapaa-ajattelijain liiton kirkollisvero
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]