Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: a-teisti vai a-gnostikko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 13 Jul 2000 02:24:29 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:

> Et ole toistaiseksi selittänyt alkuunkaan, miten tällaisia ihmisiä voi
> olla olemassa, sinäkään. Sikäli kuin ymmärsin, vedät jostakin mukaan
> olettamuksen siitä, että kaikki uskonnollisesti uskovat palvoisivat.
> Näin ei tietenkään ole.

Mitä tarkoitat "uskonnollisella uskomisella"?

Minulla on ollut sellainen käsitys, että juuri tämä palvominen olisi
uskonnon oleellisimpia tekijöitä, jota ei oikein voi jättää pois. Enkä
nyt tarkoita palvonnalla vain mitään kumartelua tai muita
seremonioita, vaan yleisemmin ihannointia (adoration) eli
"jumalointia".

Nähdäkseni on esimerkiksi eri asia, että henkilöllä on kristillinen
maailmankuva (uskoo Jahven olemassaoloon ja Raamatun kertomukseen
maailman luomisesta edes likipitäen), kuin että on kristitty (palvoo
Jahvea, tulee hänen seuraajakseen ottamalla kasteen, jne.).

Esimerkiksi varhaisjuutalaisessa näkemyksessä myös muiden jumalten
olemassaoloon uskottiin, mutta juutalaisten uskonnon (vaikka heillä ei
varmaan ollutkaan uskonto-käsitettä) perusajatuksena oli nimenomaan
tietyn jumalan palvonta.

No, en osaa sanoa onko palvonta täysin välttämättä uskonnon oleellinen
komponentti. Onkos jotain argumentteja miksi ei olisi? Tai voisiko
näitä käsitteita selventää jollain lailla?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 13 Jul 2000 21:04:43 +0300

> Oletko kokeillut? Ei minulle ainakaan ole tuottanut mitään vaikeuksia.
> En minä jaksa uskoa, että minkään sorttinen jumala kaipaisi minun
> palvontaani. Pärjätköön omin nokkineen, sanon minä.
>
> Jos Jumala syystä tai toisesta kaipaisi minun apuani tai palvontaa,
> luotan siihen ettei hän ujostele pyytää.

Eikö Raamatussa sitten missään kohtaa vaadita palvontaa? Vaikkapa
näissä kristillisissä seremonioissa?

> Sinusta pahaan ja vittumaiseen jumalolentoon uskominen, tämän
> pelkääminen ja kenties tältä pakoilu, ei siis olisi uskonnollisuutta?
> Minä olen - luonnollisesti - eri mieltä.

Mutta tällöinkin jos vittumaista jumalolentoa pelätään (kuten monet
kristityt ovat tehneet), tuon olennon käskyjä joskus totellaan ja
siten palvellaan. Oleellista on esimerkiksi se, että uskonto jollain
lailla säätelee uskovaisten käyttäytymistä. (Religio-sanahan voitiin
kirjaimellisesti tulkita kahdella tavalla - toinen on semmoista
yhteyden etsintää jumaluuteen ja toinen merkitsee rajoittamista ja
sitoutumista).

En oikein tiedä riittääkö vain pelkkä usko olennon olemassaoloon
uskonnon määritelmäksi. Itse kutsuisin sitä vain maailmankuvaksi tai
opiksi, en varsinaisesti uskonnoksi.

Enkä nyt tarkoita, että kaikki mahdollinen eri asioiden palvontakaan
olisi uskontoa. Uskonto on käsitteenä eri asia kuin palvonta, mutta
palvonta (kunnioitus, ihailu, jumalointi tai totteleminen) ovat
uskonnon tärkeä komponentti.

> En kuitenkaan ymmärrä, miksi minun pitäisi palvoa ketään ollakseni
> kristitty. Itse asiassa oletan, että pastorit Roto ja Turtiainen
> tulevat ja korjaavat, mikäli asia olisi toisin;-)
>
> Kristinuskossa, esimerkiksi, yksi oleellisimpia opinkappaleita on
> näkemys autuudesta uskon, ei tekojen avulla. Palvontaa pidän tekona.

En nyt osaa löytää oikeaa Raamatun kohtaa, mutta muistaakseni nuo
"teot" koskevat vain moraalista toimintaa tai ehkä jotain
seremoniatoimintaa. Eli pelkkä kristillisen moraalin seuraaminen ei
riitä, vaan tulee myös muutoin palvoa kristillisiä jumalia.

Kuten edellä sanoin, palvonta tarkoittaa paljon muutakin kuin vain
seremonioita ja uhrimenoja. Myös jumalointia, kunnioitusta,
tottelemista tai muita vastaavia juttuja.

> Katsoisin, että uskonto käsitteenä merkitsee enemmälti yliluonnollista
> käsittelevää oppijärjestelmää, joskin usko yliluonnolliseen on
> luonnollinen osa uskontoa.

Tämä lienee oleellinen ero käsityksissämme. Omalla kohdallani viittaan
uskonnollani nimenomaan luonnollisia asioita käsittelevään
oppijärjestelmään (panteismiin). Se, että uskonnolla olisi välttämättä
jotain tekemistä yliluonnollisen kanssa, on nähdäkseni täysin
monistisen panteismin ajatuksen vastaista.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jul 2000 12:06:41 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Itse asiassa ei tule mieleen yhtään kohtaa, jossa Raamatussa
> kristillisistä seremonioista puhuttaessa vaadittaisiin palvomaan sen
> enempää Isää kuin Poikaakaan, tai edes Pyhää Henkeä.

Pitänee pitää tuo mielessä ja katsoa josko sieltä joskus jotain löytyisi.

> Juu, sitä se toki tekee. Jonkun uskonto kieltää tätä syömästä Kalkutan
> lehmiä ja toisen taas käskee käydä pyhiinvaelluksella silloin
> tällöin. Minun uskonnolliseen vakaumukseeni kuuluu ajatus siitä, että
> tulisi toimia fiksusti, auttaa mummot kadun yli ja mielellään jättää
> pyssyleikit vähemmälle. Niin, minun uskonnollisen vakaumukseni mukaan
> on toimittava eettisesti oikein.

Miksi sinun on sen mukaan toimittava eettisesti oikein? Ja saneleeko
tuo vakaumuksesi eettistä säännöstöäsi jotenkin, ja mihin perustuen?

> Jep. Uskontoni rajoittaa minua toimimasta typerästi, erityisesti se
> estää minua juoksemasta pyssy kädessä kohti Uralia.

Onko nyt tosiaan kyse kristinuskosta? Ihan varmasti? Nähdäkseni
Raamattu on aika täynnä käskyjä harjoittaa sotia ja väkivaltaa.

> Nähdäkseni ei mitenkään voi riittää. Uskonto on kuitenkin
> oppikokonaisuus.

Okei, eli uskonnossasi on siten ilmeisesti a) usko joihinkin
jumalolentoihin, b) jonkin eettisen säännöstön noudattaminen. Mitä muuta?

> Väärin, sikäli kuin viittaat kohtaan jota minä ajattelin. Teot, olivat
> ne sitten almujen antamista tai psalmien resitoimista eivät riitä,
> usko riittää. Uskoa sellaisenaan en osaa pitää palvontana.

Nähdäkseni usko (faith) siinä merkityksessä kun kristityt yleensä
siitä puhuvat on jossain merkityksessä palvontaa. Pelkkä jumalolennon
olemassaoloon uskominen (belief) ei sitä olisi. Mutta saat sinä
puolestani identifioitua kristityksi jos haluat, ei se minua haittaa.

> Ahaa. Jeesusta palvovat siis mielestäsi kaikki ne, jotka pyrkivät
> pitämään arkielämässään ohjeena "kungfutselais-jeesuslaista" kultaista
> sääntöä?

Kysehän on siitä mistä syystä he sitä noudattavat. Senkö vuoksi että
juuri Jeesus on sellaista sanonut, vaiko jostain muusta syystä.

> Miten - ja ketä - sinä siis palvot?

Luontoa eli maailmankaikkeutta. Ja tarkoitan siis palvontaa laajassa
merkityksessä (adoration).

> Riippuu yliluonnollisen määritelmästä.

Lainaan itseäni eräästä mailista:

      Yleensä [yliluonnollisella] tarkoitetaan ymmärtääkseni peräti:
      "mahdotonta selittää materialistisen paradigman puitteissa". Tällöin
      _MÄÄRITELLÄÄN_, että materiaalinen on yhtä kuin luonto, ja että se
      mikä ei ole luonnollista eli materiaalista, on yliluonnollista.

      Yliluonnollisen käsite on nähdäkseni peräisin kristillisestä
      teologiasta ja sen maailmankuvan määritelmästä (Jahve loi heidän
      mukaansa luonnon eli materiaalisen maailman), ja sitä on käytetty
      kristinuskon, rationalismin ja materialismin välisessä keskustelussa
      jo pitkään.

      Tässä mielessä monille ilmiöille, kuten tietoisuudelle, voidaan
      antaa joko luonnollisia (materialistisia) selityksiä, tai
      yliluonnollisia (materialismin kannalta mahdottomia)
      selityksiä. Tosin tämä ei ole helppo tehtävä, koska tuntemuksemme
      luonnosta ei ole täydellinen, emmekä siksi tarkkaan edes tiedä, mikä
      on selitettävissä materialistisesti ja mikä ei. Rajanveto on siten
      vaikeaa.

> Äkkiseltään minulle ei tule mieleen yhtään uskontona pitämääni
> täysin todellisuudessa pysyttelevää oppikokonaisuutta.

Kts. http://magi.yok.utu.fi/~magi/metsola/arkisto/panteismi/ vaikka
sinun ei ehkä ole pakko pitää sitä uskontona, kuten minäkään en
välttämättä (!) pidä sinun näkemystäsi täysin uskontona. ;-)

Edellinen säie: Tappaminen kristinuskossa
Seuraava säie: SV: Tappaminen kristinuskossa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]