Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Vs: Uskonnottomuus rauha.
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jun 2000 15:15:38 +0300

"Jouni Valtatie" <jouni PISTE valtatie AT NOSPAMnoviter PISTE com> writes:
> Käytännössä pitäisin hieman ongelmallisena sitä, että vanhemmat eivät saisi
> päättää lastensa uskontokuntaa. Mitähän siitä seuraisi, jos syvästi
> uskovaisille vanhemmille sanottaisiin, etteivät he saa kastaa lastaan
> ennenkuin 15-vuotiaana? Etenkin, jos sattuisivat vielä uskomaan, ettei
> kastamattomana kuollut lapsi voi päästä taivaaseen?

Mitähän siitä seuraisi, jos he sattuisivat vielä uskomaan, ettei
ympärileikkaamatom (tyttö-)lapsi voi päästä taivaaseen? Pitääkö
tällöinkin noudattaa vanhempien vakaumusta?

Tai edes jotain vähäisempää, kuten että lapselle ei saa opettaa
seksistä koulussa, tms. tai muuten hän joutuu helvettiin?

Eli tuo yllämainittuhan on vain uskonnollinen tekosyy pakkokasteen
tekemiseen, koska pienenä lapsi ei kuitenkaan pysty sanomaan "ei",
eikä edes päättämään asiasta.

Jos itseni oltaisiin pienenä kastettu, katsoisin sen kyllä olleen
ihmisoikeusrikkomus omaa päätäntävaltaani itsestäni kohtaan.

Vanhemmille on ehkä hyvä antaa oikeus päättää lastensa kasvatuksesta,
mutta jossain kohtaa se raja kuitenkin kulkee.

Tosin ei tästä asiasta minusta oikein voi laillakaan päättää. Muuten
vanhemmat kastaisivat lapsensa salaa, ihan samalla lailla kuin
afrikkalaiset ympärileikkaavat tyttärensä. Pakkokasteesta ei kyllä
onneksi jää mitään fyysisiä jälkiä, mikä lienee oleellinen tekijä.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jun 2000 16:41:37 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Olisitko sinä kasteiässä vastustanut kastetta? Millainen
> ihmisoikeusrikkomus siinä sinun mielestäsi olisi tapahtunut?
>
> En ihan oikeasti jaksa ymmärtää, mikä helvetti moisessa veden
> pirskottelussa nyt on ongelmana.
> Pakkokasteesta ei jää myöskään psyykkisiä jälkiä. Ja uskonnolliset
> jäljet, no...lienee uskonnollinen kysymys.

Tarkastellaampa tätä asiaa vertaamalla sitä lapsen seksuaaliseen
hyväksikäyttöön, tai vaikkapa (aikuisen) raiskaukseen. Eihän
niistäkään (välttämättä) jää mitään fyysisiä jälkiä. Muna vaan
pilluun/peppuun/suuhun sisään tai edes käteen tai vaan jalkojen
väliin, vähän hinkkausta, ja se siitä. Korkeintaan sattuu pikkasen,
muttei mitenkään välttämättä. Hyvin pieni lapsi ei edes ymmärrä että
moisessa olisi mitään pahaa, eikä varmastikaan edes muista sitä
vanhempana.

Mikä moisessa pikkulasten hyväksikäytössä sitten muka on "ongelmana",
että ihmisiä pitää laittaa linnaan sen vuoksi? Vai olisiko niin, että
meillä ihmisillä kuitenkin olisi jonkinlainen käsitys "ruumiin
koskemattomuudesta", jne.? Että jotkin teot yksinkertaisesti ovat
loukkaus itsemääräämisoikeuttamme kohtaan.

Lisäksi, jostain pienen lapsen (seksuaalisesta tai uskonnollisesta)
hyväksikäytöstä ei suoraan tule psyykkisiä vaurioita (koska sitä ei
muista), vaan korkeintaan vain siitä tiedosta, että niin on
tapahtunut. Missä selitys?

> Sikäli kuin minä ymmärrän, sinunkaan näkemyksesi mukaan tuo
> seremonia ei ole mitään muuta kuin huuhaauskonnollisten traditioihin
> kuuluvaa pelleilyä. Mitä haittaa siitä on?

Ei se minusta pelkkää pelleilyä ole, kuten eivät mitkään
seremoniat. Mihinkään yliluonnollisiin vaikutuksiin en usko, mutta
kaikilla seremonioilla on psyykkisiä vaikutuksia, josta syystä niitä
tehdään. Itsekin teen.

> Jos taas kyse onkin kirkon jäsenyydestä, olisiko mielestäsi ollut
> ihmisoikeusrikkomus myös liittää sinut kultapossukerhoon?

Minua ei muistaakseni liitetty kultapossukerhoon, vaan liityin siihen
itse omasta tahdostani. Sen osalta saanen syyttää vain itseäni. Tosin,
jos olisin lähtenyt namusedän leikkeihin, ei kait minua katsottaisi
vastuulliseksi. Eli sinällään tuokaan ei ole helppo
kysymys. Kultapossukerho tosin ei ole mitenkään aatteellinen, mutta
silti vähän samansuuntainen markkinointi-manipulointijuttu kuin
vaikkapa pyhäkoulu.

> Kerrohan, siis missä.

Kuten kait aiemmin ilmaisin, ei minusta nykyisestä käytännöstä voi
helpolla poiketa lain puitteissa. Se johtaisi vain laittomiin
kasteisiin. Toisaalta, moinen lainsäädäntö voisi auttaa vanhempia
vähitellen ymmärtämään, että he tekevät väärin lastaan kohtaan.

Tavallaan olisi mielenkiintoista tehdä galluppi, jossa kristityltä
kansalta kysyttäisiin, tekevätkö pakanavanhemmat (vaikkapa satanistit)
oikein jos kastavat lapsensa omaan pakanauskontoonsa.

      [kyllä] [ei] Minusta on väärin että natsit polttivat juutalaislapsia
      [kyllä] [ei] Minusta on väärin että saatananpalvojat tappavat ja
                                             käyttävät seksuaalisesti hyväksi pikkulapsia
      [kyllä] [ei] Minusta on väärin että saatananpalvojavanhemmat saavat
                                             kastaa lapsensa sarvipäisen Saatanan nimeen, jotteivät
                                             he joutuisi taivaaseen.
      [kyllä] [ei] Minusta on väärin että pakanavanhemmat saavat kastaa
                                             lapsensa sarvipäisten epäjumaltensa nimeen
      [kyllä] [ei] Minusta on väärin, että ateistivanhemmat eivät kasta
                                             lapsiaan, jolloin lapset voivat joutua Helvettiin
                                             kuoltuaan
      [kyllä] [ei] Minusta on oikein että ihmisillä on oikeus rakastaa
                                             toisiaan
      [kyllä] [ei] Minusta on oikein että ihmisillä on oikeus rukoilla
                                             Jeesusta
      [kyllä] [ei] Minusta on oikein että kristityillä vanhemmilla on
                                             oikeus kastaa lapsensa Jeesuksen nimeen, jotta he
                                             pääsisivät taivaaseen

;-)

> Jos minä iltarukouksessani pyydän Herra Sebaotia siunaamaan sinua ja
> ottamaan sinut lapseksesi ynnä muuta lässyn lässyn, rikonko
> ihmisoikeuksiasi vastaan?

Näkemykseni mukaan kyllä. Muita ihmisiä koskevien loitsujen tekeminen
ilman heidän lupaansa on aina moraalitonta. Tosin se olisi oikeastaan
merkityksellinen vasta jos kerrot tästä rikoksesta jollekulle.

Tässä ei ole merkitystä sillä mitä loitsujen tekijä uskoo tekevänsä,
vaan kyse on loitsujen luonnollisesta, psyykkisestä, manipuloivasta
merkityksestä.

> Entä rikottiinko silloin lapsen ihmisoikeuksia vastaan, kun minä
> järjestin ystäväpariskunnalle kasteettoman, kuitenkin
> kristillishenkisen "nimenantotilaisuuden"? Lapsosen isä uskonnoton,
> äiti hellari, eivät halunneet lasta minkään uskontokunnan jäseneksi
> tuossa vaiheessa.

Tuossa en suoralta kädeltä näe mitään väärää, jos kyseessä tosiaan ei
ole kaste eli uskontokuntaan vihkiminen.

> Lukaisin herran siunauksen ja pläjäytin nimet päälle.

Muiden ihmisten "siunailu" lukeutuu sellaiseen henkiseen
manipulaatioon, joka on näkemykseni mukaan moraalitonta. Ei se nyt
ehkä maailmanloppu ole, mutta hyvin kyseenalaista.

> Ei, tästä tapahtumasta ei jäänyt fyysisiä eikä psyykkisiä jälkiä.

Kuten ei olisi jäänyt lapselle siitäkään, jos olisit "kastanut" hänet
vaikkapa omalla <sensuroitu>si, hierottuasi <sensuroitu>täsi hänen
<sensuroitu>insä.

Poikien ympärileikkaus muuten taitaa olla laillista Suomessa, vai?

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 30 Jun 2000 18:49:57 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:

> Mielenkiintoinen - ja surullinen - uusi tapa vetäistä Hitler-kortti
> peliin. Mielestäni tuo vertaus antaa vaikutelman niin pahasta
> suhteellisuudentajun puutteesta, etten millään jaksaisi uskoa tuota
> sinun kirjoittamaksesi. Ehkä minä olen ymmärtänyt jotakin väärin.

Käytän tuota vertausta, koska kastekysymyksen problematiikka on
uskoakseni selkeämmin tarkasteltavissa sen avulla.

Se on kätevä, koska uskoakseni ehdoton valtaosa ihmisistä tuomitsee
lasten seksuaalisen hyväksikäytön. Tuomitsemme sen luultavasti koska
se aiheuttaa meissä voimakkaita tunnereaktioita. Tällöin pystymme ehkä
helpommin tarkastelemaan omissa tunteissamme niitä tekijöitä, joihin
tuo tuomitseminen perustuu.

> Ei tietenkään välttämättä. Mutta jos kuvittelet kymmenen millisen
> ruuvin sopivan viisimilliseen mutteriin jälkiä jättämättä, olet
> tietysti pahasti hakotteillä. Yleensä kuvaamasi kaltaisesta
> hyväksikäytöstä tosiaan jää myös fyysisiä jälkiä.

Hyvä on. Supistan vertauksen koskemaan vain sellaista hyvin nuoriin
lapsiin kohdistuvaa seksuaalisuutta, josta ei jää mitään fyysisiä
vaurioita eikä muistikuvia.

> Sinulla on vähintäänkin kummallinen kuva lasten seksuaalisesta
> hyväksikäytöstä. Useimmat muistavat tapahtuneen muodossa tai
> toisessa. Ja ne, jotka ovat olleet niin pieniä, etteivät muista, eivät
> tietenkään ole selvinneet ilman fyysisiä jälkiä. Mitä sinä oikein ajat
> takaa?

Niihin lapsiin, jotka hyväksikäytön muistavat, on se kohdistunut
vanhempana, tai joissa hyväksikäyttäjä on jäänyt kiinni koska on
aiheuttanut fyysisiä vaurioita. Tälläisiä tapauksia en tarkoita.

Tarkoitan sellaisia lapsia, jotka eivät voi hyväksikäyttötapausta
muistaa, ja joihin ei ole vammoja jäänyt.

Jos taas väität, että lapsi aina muistaa kivuttoman seksuaalisen
hyväksikäytön, voinet kenties perustella, että miksi lapsi ei
kuitenkaan mitenkään voi muistaa kristillistä kastetta.

(Kaikkia lapsia muuten ei kasteta pienenä lapsena, vaan toisinaan
käytännössä aikuisina. Myöskään rippikoulu ei ole vapaa-ehtoinen.)

> Lapsikasteen ja lapsen seksuaalisen hyväksikäytön rinnastaminen tuolla
> tavalla on lähinnä loukkaavaa, siis niitä hyväksikäytettyjä kohtaan.

Asioissa on selviä periaatteellisia samankaltaisuuksia, vaikkeivät ne
ole voimakkuudeltaan rinnastettavissa, ainakaan meidän
kulttuurissamme.

Uskoisin, että jos joku vakavissaan väittää, ettei lapsiin
kohdistuvassa seksuaalisuudessa ole mitään pahaa, varsin monet
kutsuisivat heitä "tunnevammaisiksi", tai jotain. Kyse on siitä, ettei
heillä ole samoja tunnereaktioita kuin näillä muilla. Tässä
uskonnollisessa hyväksikäytössä on ehkä sama asia. Ainakin itselläni
on toisinaan asiaa koskevia tiettyjä tunnereaktioita, joita joillain
muilla selvästikään ei ole.

En kenties osaa kuvailla sanallisesti enkä rationalisoida näitä syitä,
mutta juuri senpä vuoksi toivonkin, että joku selvin sanoin
rationalisoisi sen, miksi on väärin käyttää lasta (tai aikuista)
seksuaalisesti hyväksi, jos hän ei muista sitä, eikä siitä jää jälkiä
(kuten myös vaikkapa sammuneen henkilön "raiskauksesta").

> Useimmat seremonia ovat, imho, pelleilyä. Joskus minäkin tykkään
> pelleillä.

Asian voi ilmaista näinkin, vaikkakaan monet seremonioihin
osallistuvat eivät pidä niitä pelleilynä. Toisaalta uskonnolliset
joukkoseremoniat ovat myös propagandan väline. Tällöin lapsen käyttö
seremoniassa on hänen hyväksikäyttöään propagandan välineenä. Jos nyt
taas vedetään natsikortti esille, olisi samankaltainen juttu se, että
Hitler-setä paijaa pikkulapsia propagandafilmeissä.

Kaste ja esimerkiksi rippileiri nimenomaan ovat propagandaa. Ne ovat
"perinne", joita on pakko noudattaa, koska ne ovat perinne, joita on
pakko noudattaa, koska ne ovat perinne, joita... ...jolla
"perinteellä" samalla pyritään sitomaan ihmiset identifioitumaan
uskonnon jäseniksi.

> Et kai sinä nyt väitä, että kasteesta jää psyykkisiä vaikutuksia,
> mutta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ei?

En.

Mutta tavallaan kyllä. Kasteesta jää psyykkisiä vaikutuksia
ensisijaisesti ympäristöön, ei lapseen itseensä. Lasta käytetään
"perinteen" ylläpitämisessä, ja samalla häneen liitetään odotuksia
siitä minkä uskonnon jäseneksi hänen tulisi kehittyä. Odotuksia syntyy
paitsi lapseen, myös koko sukuun, joiden odotetaan jatkavan näitä
arvokkaita perinteitä, muun muassa tuon lapsen tähden. Erityisesti
luodaan odotuksia kummivanhempiin, joiden odotetaan olevan
esimerkillisiä kristittyjä esikuvia lapselle. Täten lasta käytetään
suvun uskonnollisen manipuloinnin välineenä.

Sen lisäksi kasteesta syntyy psyykkisiä vaikutuksia lapseen *sitten*
kun hänelle vanhempana kerrotaan että hänet on kastettu.

Jos palaamme tuohon "helpommin ymmärrettävään, tunteellisesti
vahvempaan" vertauksemme, tarkoittaisi tämä samaa, että sen jälkeen
kun sinut on sammuneena raiskattu, etkä muuten muistaisi siitä mitään,
sinulle jälkeenpäin kerrotaan siitä. Tai että jollekulle aikuisena
kerrottaisiin, että hänen kiltti vaarinsa aikoinaan runkkasi hänen
pikkukätöseensä päivittäin.

> Miksi olisi?

Nuo kysymykset olivat nyt lähinnä esimerkkejä gallupista "suurelle
kansalle", jonka tulokset olisi kiva nähdä. Eli siitä, miten kristityt
yleisesti pitäisivät siitä, että jotkut muut tekevät juuri samaa kuin
he, mutta toisten jumalten nimeen.

"Kansan mielipide" on tässä oleellinen lähinnä sen asian toteamiseksi,
että ihmisillä ei aina välttämättä synny samoja tunnereaktioita samoja
tekoja kohtaan, riippuen siitä kuka teon tekee. Tosin yleinen
mielipide ei ole sinällään merkityksellinen tässä keskustelussa, jossa
tarkastelemme asioista periaatteellisella tasolla.

> "Herra siunatkoon koko maailmaa."
>
> Tuo tulkittaneen nyt sitten _todella_ suureksi
> ihmisoikeusrikkomukseksi. Haag, täältä tullaan!

;-) Tuossa ei käytetä ketään tiettyä ihmistä hyväksi tai kohdisteta
häneen mitään hyökkäystä. Eli sinällään sitä on hieman vaikea tulkita.

> En näe tuossa mitään moraalitonta. Minä en jaksa välittää vähääkään
> siitä, miten joku minua haluaa loitsia. Ihan vapaasti, jos vaikka
> sinä haluat yrittää tehdä minusta sammakon.

Hyvä niin, jos sinua ei haittaa. Joitakuita muita joskus haittaa. Ei
se minuakaan yleensä haittaa, vaikka se minusta onkin periaatteessa
väärin. Vähän niinkuin että jos pikkuvauva yrittää lyödä minua, ei se
haittaa ns. yhtään, lähinnä huvittaa, mutta se ei tarkoita että
ihmisten mukilointi olisi minusta moraalisesti hyväksyttävää.

Toisinaan taas haittaa, jos katson että henkilö yrittää siunauksillaan
käyttää minua hyväkseen uskonsa markkinoinnissa.

Mutta hienoa, sinua ei sitten varmaan haittaisi se, että kastaisin
sinut uskontoon X...eikun siis Y...ja tämä tieto olisi sitten siitä
lähin täysin julkinen? Koskas sopis? Sopisiko kaste myös kaikille
tutuillesi ja sukulaisillesi? Tulkaa kaikki.

> Loitsija kylläkin loitsii lähinnä omaa psyykettään.

Jeps, silloin kuin muita ei ole läsnä. Itsensä loitsimista ei voine
kieltää. Voiko se olla moraalitonta? Vaikea kysymys.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Jul 2000 19:03:53 +0300

Jouni Turtiainen <jouni PISTE turtiainen AT evl PISTE fi> writes:

> Gröroos on näemmä niin umpifundis vapari, että kokee maailmansa
> järkytetyksi heti, kun joku hänen maailmankatsomukselleen
> vastakkainen ilmiö tulee hänen eteensä...

No voih, oletpas sinäkin taas suuri ihmistuntija, ja varsin
tyypillisen kaksinaismoralistinen syyttäessäsi minua sellaisesta mihin
itse saatat nyt syyllistyä... Ilmeisesti et pysty järkevästi
keskustelemaan omaa ammattietiikkaasi koskevista asioista. Sinällään
ymmärrettävää; et ole ensimmäinen joka ei kykene tarkastelemaan omaa
rutinoitunutta epäeettistä ammatillista toimintaansa.

Pyrkimykseni tässä on kertoa sinulle (ja Samulille ja muille), miksi
kaste on minusta epäeettinen. Joidenkuiden henkilöiden suhteen
tehtäväni voi olla yhtä vaikea kuin valaanpyynnin epäeettisyyden
selittäminen valaanpyytäjälle. On ymmärrettävää, ettet kovin helpolla
näe ongelmaa omassa toiminnassasi, jos olet jo sokeutunut sille.

(Mitähän muuten mahdat tarkoittaa "vaparilla"? Esimerkiksi käsite
"kiihkeästi järkevään ajatteluun pyrkivä ihminen" ei minusta tunnu
mitenkään loukkaavalta; päinvastoin.)

> Siksi hänen antamansa esimerkitkin ovat yliampuvia

Mikäs tuossa on epäselvää? Käytän voimakasta vertausta, koska se on
voimakkuuden vuoksi selkeä. Toki ymmärrän sen, että jos vertaus
osoittaa oman toimintasi epämoraalisuuden, olet joka tapauksessa
perusteluani vastaan, oli vertaus mikä hyvänsä. Tämä ehkä viittaisi
siihen, että vertaukseni olikin varsin onnistunut ja oikea.

Vertauksessani keskeisenä pointteina ovat lapsen hyväksikäyttö
(seksuaalisten tarpeiden tyydytys vs uskonnon levittäminen) ja se
ettei riittävän pieneen lapseen välttämättä jää jälkiä tuosta. Käytän
vertausta nyt puhuttaessa hyvin nuoren ("muistamattoman") lapsen
kasteesta. (Vertaus 1)

Toisaalta pedofiili-kaste-vertaus tulee toisella tavalla relevantiksi
myös vanhempien lapsien tapauksissa, joissa lapset ovat "henkisen
avoimuutensa" vuoksi alttiita seksuaaliselle hyväksikäytölle, aivan
kuten he ovat alttiita myös uskonnolliselle ja muulle
propagandalle. (Vertaus 2)

> Emmehän me sitä sen vuoksi tuomitse, vaan siksi, että kaikissa
> tunnetuissa kulttuureissa sukurutsa on rikos perheen eheyttä vastaan ja
> aiheuttaa sen vuoksi torjuntareaktion

En tarkoittanut sukurutsaa, vaan hyvin pieniin lapsiin kohdistuvaa
pedofiliaa. (Sukurutsaakin on ehkä turha yrittää rationalisoida minään
"rikoksena" - se tuntuu olevan ihmiselle synnynnäinen tabu. Hieman
samalla lailla kuin lasten uskonnollinen hyväksikäyttö on minulle
jonkinlainen tabu (vaikka löydänkin sille perusteluita).)

> Sellaisia lapsia kutsutaan torjutun trauman saaneiksi selviytyjiksi...

Rrright. Ilmeisesti sitten myös lapsena kastettuja, mutta myöhemmin
ateisteiksi kasvaneita voidaan kutsua "selviytyjiksi". ;-)

Mutta ihan miten vain; voimme tosiaan tarkastella asiaa myös
vanhempien, eli "muistavien" lapsien kannalta. Tällöin tuo pienten
lasten pedofiilivertaus on tarpeeton. Käytinkin sitä lähinnä sen
vuoksi että Samuli piti hyväksyttävänä kastaa "muistamattomia" lapsia.

> Kuusivuotias on siis jo käytännössä aikuinen...!?

Viittasin lähinnä esim. 15-vuotiaisiin. Ja 6-vuotiaskin kenties
tosiaan muistaa kasteensa. Sitä pahempi. Eli nyt siirrymme jo aiheen
toiselle tasolle, eli kasteen muistaviin lapsiin.

> Ja rippikoulukin käytännössä pakollinen...:-D

Rippikoulu on ymmärtääkseni nuorelle pakollinen, jos vanhemmat niin
määräävät. En tiedä voivatko vanhemmat lain puitteissa pakottaa
teininsä konfirmaatioon tai kasteeseen. Luultavasti kait voisivat,
vaikka se aika typerää olisikin - teineillä sentään on jo jonkinlaista
vastustuskykyä ja kriittisyyttä moisia käskyjä vastaan.

> Et sinä mikään tunnevammainen välttämättä ole,

;-) Vertaukseni mukaan _sinä_ sitä olisit, jos et kykene ymmärtämään
lasten uskonnollisen hyväksikäytön eettistä ongelmaa.

> vaan kärsit frustraatiosta, johon on yhdistynyt antikristillinen
> fiksaatio - se aiheuttaa sinussa yliherkkyyttä kaikkea kristillistä
> kohtaan, kuten on jo huomattu.

Ilmeisesti sinulla on fiksaatio, että kaikki kritiikki kristinuskon
tai kirkon epämoraalisia komponentteja kohtaan olisi
antikristillisyyttä. Esimerkiksi Halonen olisi tämän perusteella ollut
"antikristillinen" ja "yliherkkä kaikkea kristillistä kohtaan", koska
hänen mielestään kirkko toimi epämoraalisesti kieltäessään naispapit
ja homosuhteet, ja siksi erosi kirkosta.

Eipä silti, etteikö epämoraalinen toiminta voisi aiheuttaa minussakin
"frustraatioita" ja "fiksaatioita". Esimerkiksi pedofilia tuntuu
aiheuttavan varsin monissa ihmisissä frustraatioita ja
fiksaatioita. Jos minulla on mitään "fiksaatioita" kristittyjä
kohtaan, ovat ne syntyneet jostain _syystä_, ja tässä tapauksessa
niillä olisi ihan selvät moraaliset syynsä. Kristittyjen (tai kenen
hyvänsä) tapa käyttää pieniä lapsia hyväkseen on aina tuntunut minusta
hyvin ällöttävältä.

Kristinusko ei ole tämän kritiikin ainoa kohde. Jos lasten
hyväksikäyttöä tehdään jonkin muun vapaata ajattelua kaihtavan
ideologian edistämiseksi, on se ihan yhtä epäeettistä. Kristinusko
muodostaa vain yhden tapauksen, jota nyt tarkastelemme.

Itsekin olen toisinaan harjoittanut sellaista uskonnollista
propagandaa, jota nykyään pidän epäeettisenä. Tämäntyyppinen kehitys
on uskoakseni luonnollinen osa henkistä kasvua.

> Se on väärin sen tähden, että tuskin mistään löydät inhimillistä
> kulttuuria, jossa tuo teko olisi hyväksyttävä tai peräti toivottava -
> sitä pahempi, jos se pyritään salaamaan!

"Asia on väärin koska sitä ei hyväksytä." Ummm... Mielenkiintoinen
etiikan perusta. No, tämä ei liene tässä oleellista.

Pedofiilien muodostamassa alakulttuurissa pedofilia lienee
hyväksyttävää.

> Kyse on siis asiasta, joka inhimillisessä kokemuksessa on tuomittu
> vääräksi.

No niin, tämä on nyt vihdoinkin vähän sitä mitä haen. Minäkin koen
inhimillisessä kokemuksessani lasten uskonnollisen hyväksikäytön
vääräksi. Yhtä yleismaailmallinen tämä kokemukseni ei ehkä ole kuin
pedofilian tai insestin tapauksessa; tuskimpa kristinusko muuten olisi
yhtä menestyksellä levinnyt.

> Jos asiaa katsotaan lasten vahempien kannalta, niin hehän nimenomaan
> toivovat, että heidän lapsensa kastetta on todistamassa suuri joukko
> sukulaisia ja ystäviä. Sen sijaan kastavalla papilla on harvoin
> suurmiehen (Hitlerin) roolia: siis täytyy saada lapsi ehdottomasti tuon
> tietyn papin "paijattavaksi".

Jeps. Tuo tosiaan saa asian näyttämään hieman oudolta. Tilanne on
tietysti tuo, koska kirkko on onnistunut tekemään asiasta tradition
(jollaisia ihmiset oudosti haluavat noudattaa) ja vakuuttamaan että
lapsi joutuu Helvettiin tai hänen elämänsä muuten vain menee päin
helvettiä, jos kastetta ei tehdä.

> Jos siis vanhemmat haluavat kastattaa lapsensa, niin propagandan
> tekijöinä ovat he - ei välttämättä pappi.

Jeps. He vain jatkavat heille itselleen syötettyä propagandaa. Vedän
taas natsikortin esille vertauksen vuoksi (se on oikein hyvä ja selkeä
vertaus monissa asioissa). Natsipuolue valehtelee aikuisille, että
natsismi on hyvä juttu ja välttämätön lapsien kehitykselle, jonka
jälkeen aikuiset kasvattavat lapsensa siihen. Vastuu on siten
pelkästään vanhemmilla? Vanhemmat ovat tuon kasvatuksen lähde?

> Vanhemmathan siinä suostuvat vain toteuttamaan omaa kristityn
> kutsumustaan kirkon jäseninä: lapsi jakaa saman uskon kuin he, koska se
> on vanhempien näkökulmasta lapsen parasta... Ja pappi kirkon palvelijana
> toteuttaa vain tämän toiveen...

Aivan niin. Koko homma tosiaan lähtee vanhemmista ja asiaa koskevan
moraalin taakka on osittain heidän harteillaan. Enin osa taakasta on
kuitenkin papin harteilla, joka julistaa että kaste on tärkeä
lapselle, ja joka itse suorittaa sen.

Ymmärrän, että sinä tarkastelet asiaa papin kannalta. Jos minulta joku
pyytäisi kastetta lapselleen, varmasti suostuisinkin siihen, jos en
ajattelisi asiaa sen pidemmälle. Jos lapsen vanhemmat eivät ymmärrä
asian eettistä puolta, on vastuu tuolloin minulla. Jos minulla on
pienikin aavistus siitä, että kaste on eettisesti kyseenalainen asia,
olisi ehdottomasti väärin olla kertomatta siitä vanhemmille, ja
yleensäkään suorittaa kaste.

> Tottakai ne ovat propagandaa! Niinhän Nokia kännyköiden mainostaminenkin
> on propagandaa. Tai vapareiden "eroa kirkosta tänään, vältät ensi vuonna
> kirkollisverot" -kampanja.

Näinhän se on, enkä sanokkaan, että propaganda itsessään olisi
epähyväksyttävä asia. Epäeettiseksi se tulee silloin, kun se käyttää
esimerkiksi nuoren iän herkkäuskoisuutta hyväkseen. Osa mainonnastakin
on tässä suhteessa selvästi eettisesti kyseenalaista.

> Et näköjään ole itsekään selvillä mistä puhut... "Suvun uskonnollinen
> manipulointi" lienee sinun termisi sille, mitä me muuten kutsumme
> arvojen, tapojen ja kulttuurin siirtämiseksi seuraavaille sukupolville?

Tuo on todella kaunis tapa sanoa se. Kaikki arvot, tavat ja kulttuuri
eivät kuitenkaan välttämättä ole kovin eettisesti hienoja. Myös
tyttöjen ympärileikkaus on juuri tuota samaa "arvojen, tapojen ja
kulttuurin siirtämistä". Samoin on vaikkapa tapa uhrata ensimmäinen
poikalapsi Jahvelle polttamalla.

Oleellista tässä on se, että minusta ei ole oikein syöttää
puolustuskyvyttömälle lapselle mitään kyseenalaisia, uskonnollisia
oppeja ja satuja totuutena. Kaste on osa sitä toimintaa, jolla lapsi
manipuloidaan sitoutumaan kristilliseen maailmankuvaan.

Tuo propagandahan ei olisi niin suuri ongelma, jos kristillinen
maailmankuva aivan varmasti olisi se oikea. Tällöin se olisi vain osa
opetusta.

Ongelma syntyy siitä, että propagandalla voidaan saada lapset
kasvamaan mihin tahansa mielivaltaiseen maailmankuvaan, kulttuuriin ja
arvomaailmaan. Vaikkapa sellaiseen jossa lasten sukuelimet
leikellään. Tuomittavaa on siten menetelmä, eli lasten manipulointi,
ei (välttämättä) itse päämäärä.

> Sairasta, sairasta... puhu nyt hyvä mies näistä mielikuvistasi
> jollekin asiantuntijalle, joka voi auttaa sinut tasapainoon
> maailmankatsomuksesi ja ympäröivän todellisuuden kanssa. Muuten näet
> runkkausta joka nurkassa...

Sen oli tarkoituskin olla "sairasta". Kysymyshän olikin juuri siitä,
MIKSI sinä koet sen sairaaksi. MIKSI tuosta aiheesta puhuminen
aiheuttaa sinulle tunnereaktioita.

Mutta voipi olla että tämän asian selittäminen on liian
vaikeaa. Olenpa joskus yrittänyt väitellä jonkinlaisen pedofiilinkin
kanssa, ja yrittänyt selittää miksi lapsiin kohdistuva seksuaalisuus
ei olisi hyvä asia, enkä ole päässyt yhtään sen pidemmälle. Asiaa on
vaikea perustella, kun ymmärrykset eivät kohtaa.

> Sikäli, kun se olisi lainsäädännön puitteissa luvallista, niin omasta
> puolestani sanoisin, että siitä vaan! Tuollaistahan se meno
> suurinpiirtein oli muinaisessa Rooman valtakunnassa ennen kuin
> kristinusko "pilasi kaiken"... ;-)

Rooman valtakunnassa lapsia tuskin tarkoituksella manipuloitiin
uskomaan Yhteen Oikeaan Jumalaan. Polyteisteillä ei moiseen missioon
ole ollut paljoa tarvetta. En silti sano etteivät he olisi sellaista
tehneet, mutta jos ovat, ei se ollut yhtään sen eettisempää kuin tämä
kristillinenkään lapsikaste.

> Ei ole olemassa mitään sellaista periaatteellista tasoa, joka olisi
> inhimillisen kokemuksen ulottumattomissa ja siten yleisen mielipiteen
> ulkopuolella tai arvioimattomissa...

Tuo on hämmästyttävän humanistinen lausunto kristityltä...eikös
kristinuskon opetukset Jahvesta olleet nimenomaan yleisen mielipiteen
ulkopuolella...

Tarkoitan nyt sitä, että ihmisten tietynlainen manipulointi on
_menetelmänä_yleisellä_tasolla_ hyvä tai paha asia riippumatta siitä,
mikä on mielipide jossain erikoistapauksessa. Vertaus: useimmat
ihmiset pitävät lasten piiskaamista pahana asiana riippumatta siitä,
piiskataanko lapsia jostain yleisesti paheksutun pahan teon vuoksi vai
ei. Menetelmä on siten pahempi asia kuin asia jota sillä pyritään
ajamaan.

> :-D Jep. Minä myös! Järjestäpä Grönroos tällainen kastetilaisuus, niin
> saadaan pitää lystiä koko porukka! Varsinkin, kun yrittäisit ensin
> käännyttää Suonpään ja minut uskomaan, että tuollainen kaste olisi
> meille jotenkin välttämätön...

Tietenkään tilaisuudessa ei pidettäisi lystiä yhtään sen enempää kuin
kristillisessäkään kastetilaisuudessa. Kysymyksessä olisi
periaatteessa "näytelmä", johon kaikki osallistuvat täydellä
ymmärryksellä sen merkityksestä. Mutta näytelmässä on oleellista se,
että kaikki esittävät roolinsa niin oikein kuin mahdollista, eivätkä
ala pelleilemään missään vaiheessa. Tämän ymmärtämisessä voi auttaa
sen ajatteleminen, että jollekulle läsnäolevalle voi riitillä olla
uskonnollista merkitystä, ja tilaisuudessa pelleily tai vitsailu olisi
varsin loukkaavaa moukkamaisuutta.

En tiedä miten mikään uskonnollinen seremonia voisi olla
"välttämätön", vaan korkeintaan jännä kokemus. Tässä tapauksessa voisi
soveltua vaikkapa jonkin ns. pakanauskonnon "kaste" eli
initiaatioriitti, tai ehkä myös jokin ei-uskonnollinen
tunnustusriitti. Toisaalta, pointtini vuoksi voisin kehitellä vaikka
jonkin satanistisen initiaatioriitin...

Pointtini vuoksi suurimman osan osallistujista, kuten vaikkapa
sukulaisenne, eivät saisi tietää, että kyseessä ei ole teille "aito"
seremonia. Itse en tosin tällöin suostuisi ko. kastetta suorittamaan;
muutoinhan syyllistyisin juuri siihen epäeettiseen toimintaan, jota
yritän teille tässä selittää. Siten se tilaisuus, minkä voisin
järjestää, ei edustaisi tuota pointtia mitä ajan takaa. Tosin
tuollainen laimennettukin versio voisi olla ihan "hauska".

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Jul 2000 02:56:25 +0300

> Tottakai ne ovat propagandaa! Niinhän Nokia kännyköiden mainostaminenkin
> on propagandaa.

Verrataampa lasten uskonnollista hyväksikäyttöä sitten tuommoiseen:

      ''Tuomioistuin: Kouluissa ei saa mainostaa ilman lupaa.

      Markkinatuomioistuimen mukaan kouluissa ei saa jakaa
      mainosmateriaalia ilman vanhempien lupaa.

      Tuomioistuin kielsi Family 2000 -lehden jakamisen kouluissa
      uhkasakolla tehostaen. Markkinatuomioistuimen mukaan kyseessä oli
      mainosjulkaisu, joka oli puettu artikkelien muotoon.

      Lapset ovat tuomioistuimen mukaan alttiimpia mainosten
      vaikutuksille.

      Vanhemmilla pitää olla mahdollisuus antaa lupa mainosten
      levittämiseen kouluissa.

      Tuomioistuimen päätös oli yksimielinen ja kiellot astuivat voimaan
      heti.

      Tuomioistuimen mukaan kaupallisen viestinnän on erotuttava muusta
      viestinnästä. Kun kohteena ovat lapset, suurena vaarana on ettei
      viestintää tunnisteta mainokseksi, tuomioistuin toteaa.''
      (YLE 05.07.2000)

Korvaa sana "mainonta" sanoilla "uskonnon mainonta" tai "propaganda",
niin pääsemme vähitellen siihen mitä tarkoitan.

Mainonnan suhteen, kuten kasteessa ja koulujen uskonnonopetuksessakin,
päätösvastuun katsotaan olevan vanhemmilla. Vanhemmat voivat siten
tässäkin hyväksyä epäeettisen toiminnan lapsiinsa. Heillä on siihen
oikeus, ja tuleekin olla, mutta se ei tee heidän päätöksistään
välttämättä hyviä.

Tiedä sitten olisiko lapsiin kohdistuvan mainonnan eettisistä
ongelmista helpompi tai vaikeampi keskustella maallisten
mainosseppojen kuin nyt pappien kanssa. Mainossepot ja heidän
toimeksiantajansa eivät sentään (kait?) pysty pakenemaan vastuuta
Raamatun taakse. Korkeintaan lasten vanhempien selkien taakse, kuten
tässäkin oikeuspäätöksessä.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Jul 2000 01:53:17 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Kyky ajatteluun taas mahdollistaa pedofilian erottamisen lapsen
> seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Suosittelen myös vapaille
> ajattelijoille.

Khrm, oops, pieni lipsahdus... Yhdistin tuossa tosiaan pedofiliaan
vahingossa myös aktuaalisen hyväksikäytön.

> Kuulostaa pahasti siltä, että sinä olisit - nykyisin varsin
> yleisellä tavalla - minimoimassa vanhempien vastuuta.
> Ehkäpä teiniraskaudet ja katujuopottelukin johtuu vain koulusta,
> piruako sitä vanhempia syyllistämään?

Ei kait se vastuu kaikesta vanhemmilla ole. Jos paha pedofiili
hyväksikäyttää seksuaalisesti lapsia, onko vastuu tapahtuneesta
tällöin vanhemmilla, vaiko tuolla hyväksikäyttäjällä? Ainakin
nykyisen lain mukaan hyväksikäyttö on rikos.

Tämä kastejuttu on hieman eri, koska vanhemmat hyväksyvät teon. Tässä
mielessä vastuu tosiaan olisi heillä. Minusta heidät voi kyllä katsoa
osittain "syyntakeettomiksi", koska heitä on hyväksikäytetty ihan yhtä
lailla. Tosin papitkin lienevät tässä suhteessa tulleet uskontonsa
hyväksikäyttämiksi, joten en sitten tiedä kuinka vastuullisina
heitäkään voi aina pitää.

Kysymyshän tässä keskustelussamme teidän kannaltanne on siitä, että
jos nyt keskustelemme tästä aiheesta, te pappeina tulette tietoisiksi
kasteen eettisestä kyseenalaisuudesta. Jos nyt menette kastamaan
lapsia, on luultavaa, että vanhemmat eivät ole tulleet ajatelleeksi
asian eettistä kyseenalaisuutta. Jos ette kerro tästä vanhemmille,
pimitätte tietoa. Tällöin te myös otatte vastuun asiasta. Jos kerrotte
asiasta vanhemmille puolueettomasti (jos se nyt jotenkin on
mahdollista...?), vapautatte itsenne vastuusta ainakin enimmäkseen.

Silti, jos minulta joku vanhempi tulisi pyytämään, että teen heidän
lapselleen jotain sellaista, joka on nähdäkseni moraalisesti
kyseenalaista, on vastuu kyllä mielestäni minulla. No, voin tietty
välttää vastuuni myös yksinkertaisesti kiistämällä, ettei asia ole
moraalisesti kyseenalainen, jonka jälkeen mitään vastuuta ei siten
ole.

> Oletko ollut monessakin kastetilaisuudessa, johon kaikki osallistuivat
> "täydellä yummärryksellä sen merkityksestä"? Minä en ole.

Tunnustan kyllä, etten ole ollut yhdessäkään kristillisessä
kastetilaisuudessa. Korkeintaan nähnyt niitä telkkarista.

No, tarkoitin nyt vain, että tuskimpa kastetilaisuuteen sanoneet
ateistit useinkaan julistavat suureen ääneen, että: "Minusta tämä on
täyttä puppua ja pelleilyä." Kohteliaisuus muiden uskontojen riittejä
kohtaan on kohteliaisuutta

> Olet pahasti myöhässä, niitä on jo maailma täynnä.

Niinhän se kyllä on juu. Omaa ei silti voita mikään. ;-)

> Jaa. Siinä tapauksessa se ei kyllä olisi vähimmässäkään määrin saman
> kaltainen kristillisen lapsikasteen kanssa. Luullakseni silloin, kun
> minut kastettiin, kaikille sukulaisilleni oli varsin selvää ettei
> nuoriherra vielä itse seremoniasta ja se aitoudesta perusta.

Olen kuvitellut, että jos aikuiselle henkilölle tehdään kaste hänen
vapaasta tahdostaan, ajatellaan yleensä että hän jollain lailla
uskoisi siihen juttuun. Vai onko esimerkiksi niin, että
pappisvihkimyksessäkään ei uskoa kristinuskoon oikeastaan odoteta?
(Joillain papeilla uskoa ei ehkä ole, mutta ainakaan he eivät
tilaisuudessa siitä muille yleensä kerro.)

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Jul 2000 02:00:58 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Jaa. Sitten me olemme samaa mieltä. Lapselle, jonka vanhemmat eivät
> ole antaneet lupaa, ei saa uskonnollista opetusta antaa. Selvää, eikö
> totta?

Tjeps.

> Se, että vanhemmat ovat liittäneet lapsen jopa kirkon jäseneksi, on
> tietysti varsin selvä lupa.

Hmm, mitenkäs tuo menee laissa nykyään... Voiko lapsi jättäytyä pois
uskonnonopetuksesta, vaikka olisi kirkon jäsen, mutta vanhemmat eivät
antaisi lupaa opetukseen?

Laissahan on jokin outous, että lapsi ei voi erota kirkosta alle
15-vuotiaana, vaikka vanhemmat sitä haluaisivatkin. Siis siinä
erikoistapauksessa, että lapsen äiti on kirkon jäsen.

Näinhän se olisi kaikkein parasta.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 Jul 2000 13:18:38 +0300

> Järjetön analogia. Muistanet kutenkin, että tähän pääsimme, kun toit
> mukaan esimerkin, jonka mukaan natsipuolue puhui lapsosille
> tyhmyyksiä. Edelleen: Jos vanhemmat pistävät lapsensa iltapäiviksi
> mukaan Hitler jugend-pelleilyyn, eivät he tietenkään voi paeta
> vastuutaan.

Onhan heillä ehkä vastuu nimellisesti, mutta jos natsisedät vaikkapa
valehtelevat heille, onko kohtuullista pitää vanhempia täysin
vastuullisina. Tai vaikkapa että vanhemmat antavat lapsensa
päivähoitoon henkilölle, joka heidän tietämättään käyttää lasta
seksuaalisesti hyväkseen. Vanhemmilla on tietysti vastuu suojella
lastaan, mutta on selvää että heitäkin voi petkuttaa.

> Ja mitenkäs heitä nyt sitten taas olikaan hyväksikäytetty? Tuo
> päättelysi on esteettisessä mielessä varsin kaunis kehäpäätelmä. Kaste
> on hyväksikäyttöä, koska siitä päättävät vanhemmat, jotka ovat
> hyväksykäytettyjä, koska heidät on kastettu, mistä päättivät
> vanhemmat...

Ei kehäpäätelmä, vaan hyväksikäytön "noidankehän" kuvaus. Vai pitäiskö
sanoa "kristitynkehän". ;-)

> Me pappeina? Mitä ihmettä sinä höpötät? En minä ole pappi.

Ahas, sori. Sain jostain sellaisen käsityksen. (Mainitsit jotain
tekemästäsi kasteesta, tms. jonka taisin sitten ymmärtää väärin.)

> Totta. Oleellistahan tässä lieneekin, etten ainakaan minä uskoisi
> kovinkaan monen muun kuin sinun pitävän kastetta moraalisesti
> kyseenalaisena.

Se olisi tosiaan hyvä tietää onko asia tosiaan noin. Kristitythän
varmasti hyväksyvät kristillisen kasteen mutkitta, mutta kuinkahan
monet hyväksyvät pakanauskontojen lapsi"kasteet". Tämä on se jonka
selvittämiseksi ehdotin sitä "galluppia".

> Jaa. Minä olen kuullut tuon kaltaista niin ateistien kuin
> kristittyjenkin suusta. Ja tapauskovaisilta, jotka odottavat että
> lapsi saisi nimen ja päästäisiin tarjoilun kimppuun.

No, ehkä jotkut sitten tekevät sellaista. Kovin PC:tä se ei minusta
kyllä ehkä ole. Toisaalta, jos pitää kastetta epäeettisenä
uskonnollisena hyväksikäyttönä, voipi tilaisuuden mollaaminen olla
ihan asiallista. Varsinkin jos on kutsuttu paikalle, ja on siten
itsekin hyväksikäyttöyrityksen kohteena. Tuota pitää miettiä.

> Olen kuvitellut, että termillä "lapsikaste" tarkoitettaisiin harvemmin
> aikuisten kastamista...

Puhuin tuossa nyt tämän leikki-kastetilaisuuden järjestämisestä
sinulle. Keskustelu menee ehkä hieman liian epäselväksi, kun
tarkastelun näkökulma ei ole koko ajan riittävän rajattu.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 11 Jul 2000 01:01:02 +0300

> Jos kyse oli tuosta leikki-kasketilaisuudesta, entistä suuremmalla
> syyllä ihmettelen miksi kastettava "jollain lailla uskoisi siihen
> juttuun".

Siis antaa ymmärtää yleisölle, että uskoo siihen juttuun, vaikka ei
oikeasti uskoisi. Äh, ei tämä nyt näin monimutkaista voi olla.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Court Refuses Evolution Disclaimer
Seuraava säie: Tappaminen kristinuskossa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]