Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: SV: SV: Jumaluusopin opetuksesta ja tasa-arvosta
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 11:59:53 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Itse suosin kiihkouskovaisen ateistista vastakohtaa merkitsevää termiä
> telaketjuateisti, sen parempaa minulla ei ole valitettavasti tarjota.

Törmäsin juuri termiin "dogmaattinen apriorinen ateismi" (Britannica),
joka lienee kuvaavin ja uskonnonfilosofisesti oikein. Eli apriorinen
viittaa siis siihen, että henkilöllä on apriorinen uskomus siitä, onko
tietynlaista jumalaa olemassa. Dogmaattisuus taas tarkoittaa:

      1 : positiveness in assertion of opinion especially when unwarranted
      or arrogant
      2 : a viewpoint or system of ideas based on insufficiently examined
      premises

> Uskonnollisväritteinen ateismi lienee kuvaavampi, mutta sen käyttöä
> joutuisi tarpeettomasti selittelemään koko ajan.

Tuo olisi ehkä hieman hämäävä. On olemassa myös "uskonnollista
ateismia", jolla nimenomaan ei tarkoiteta dogmaattista apriorista
ateismia, vaan viitataan esimerkiksi naturalistiseen
panteismiin. Tällöin "uskonnollisuus" ei viittaa dogmaattisuuteen,
vaan ateistiseen luonnonuskontoon. (Toisaalta tuolla termillä voidaan
tarkoittaa ehkä vähän muutakin).

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Uudistunut kirkko (Oli: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990)
Seuraava säie: Perustietoa: teologia tiede?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]