Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Uudistunut kirkko (Oli: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990)
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 10:33:45 +0300

Niemist| Riitta Elina <marini AT pikkuuikku PISTE cs PISTE tut PISTE fi> writes:
> : mullistusta, että kaikista opeista luovuttaisiin täysin, ja kirkosta
> : tulisi periaatteessa täysin maallinen kulttuuri- ja
> : humanitääritukijärjestö.
>
> Kirkosta on paha sanoa, mutta minä en kestäisi. Sen verran tärkeä asia
> se ehtoollisen vietto minulle on.

Tuollaiset vanhat kristilliset seremoniat kyllä kuuluisivat edelleen
siihen kirkon harjoittamaan toimintaohjelmaan. Papit voisivat
kuitenkin vapaammin tehdä myös oman uskonsa mukaisia seremonioita,
saarnoja ja muuta toimintaa. Eli sunnuntai-aamuisin olisi tämä
"perinteinen kristillinen seremonia", samoin vaikkapa ehtoollinen
voitaisiin järjestää, jos osallistujia riittää. Papit (heille pitäisi
keksiä jokin parempi virkanimi) voisivat kuitenkin järjestää myös
muiden uskontojen, sekä uskonnottomia puheita ja
seremonioita. Papeilta tulisi tietysti poistaa vanhentunut
kristinuskon mukainen virkavala, tai se voitaisiin katsoa vain
historialliseksi muodollisuudeksi (kuten monet uudet papit muutenkin
sen katsovat). Nykyäänkin melko monet papit voisivat vakaumuksensa
puolesta siirtyä tähän uuteen malliin, eli evl-kirkon vanhoillisen
ryhmittymän umpimielinen asenne vain haittaa kirkon kehitystä ja
kasvua.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Vielä ateismista
Seuraava säie: SV: SV: Jumaluusopin opetuksesta ja tasa-arvosta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]