Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: FAQ ryhmälle
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Jun 2000 23:14:56 +0300

Jori Mantysalo <jm58660 AT uta PISTE fi> writes:

> Uutisryhmissä on tyypillisesti FAQ -tiedostoja, eli listoja usein
> kysytyistä kysymyksistä vastauksineen. Yleensä kyllä teknisistä
> kysymyksistä, mutta joskus myös muista aiheista.
> Tuo mainittu kysymys "ateismi on uskonto" voisi olla
> ensimmäinen kohta. Kuka jaksaisi kirjoittaa aiheesta parin kappaleen
> vastauksen?

Ehkä tuohon vastaamiseen kunnolla vaatisi vähän pidemmän
vastauksen. Parin kappaleen tiivistelmä kun jättää niin paljon
irtonaisia lankoja. Ja fanaatikkoja ja peikkoja ne eivät kuitenkaan
tyydytä/kiinnosta.

Alla oma lyhyt ehdotukseni, jonka en välttämättä odota miellyttävän
kaikkia ateistejakaan. No, katsotaan.

1. Ateismi on uskonto

      Tälle harhaluulolle (propagandalle?) on parikin syytä. Yksi syy on
      se, että monet luulevat (tai haluavat) ateismissa uskottavan, ettei
      minkäänlaista jumalaa ole olemassa. Tälläinen uskomus olisikin
      loogisesti kyseenalainen - olioiden olemassaolemattomuudesta ei voi
      tehdä havaintoja. Kysymykseen: "Onko persoonallisia, yliluonnollisia
      jumalolentoja olemassa?" johdonmukainen ateisti vastaa siten
      agnostisesti: "En tiedä."

      Ateismi on nimenomaan uskon puutetta persoonallisiin ja
      yliluonnollisiin jumalolentoihin. Voimme tarkentaa edellistä
      kysymystä: "Uskotko, että olemassa yksi tai useampia persoonallisia
      jumalolentoja?" Tällöin ateisti vastaa: "En usko." Kyseessä on
      todella uskon puute, eli: "Uskotko, että mitään tälläisiä
      jumalolentoja ei ole olemassa?" Vastaus: "En usko. En tiedä onko
      vaiko eikö."

      (Huomaa, että yllä käytettiin termiä "persoonallisiin
      yliluonnollisiin jumalolentoihin." A-teismi on aina suhteessa
      teismin määritelmään. Jos esimerkiksi Elvis Presley tai jokin kissa
      määritellään "jumalaksi", ei ateisti löyhien teismin määritelmien
      mukaan uskoisi Elviksen tai kyseisen kissan olemassaoloon.)

      Mutta ateisti voi myös uskoa jonkin tietyn jumalolennon
      olemassaolemattomuuteen. Voimme nimittäin edelleen tarkentaa
      edellistä kysymystä, esimerkiksi seuraavasti: "Uskotko, että
      evankelisluterilaisen kirkon kuvaama Jahve-jumala on olemassa?"
      Tällöin ateisti jälleen vastaa aluksi: "En usko," mutta voi lisäksi
      painotella kahta hypoteesia: 1) kyseisenlainen jumala on olemassa,
      2) kyseessä on samanlainen satuolento kuin muutkin ihmisten keksimät
      jumaltarujen olennot. Ateisti punnitsee kumpi on näistä
      vaihtoehdoista uskottavampi, miettii Raamatun sisältöä ja
      ristiriitoja, ja valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon (muutoin hän
      muuttuisi teistiksi). Tälläinen a-priorinen uskomus ei kuitenkaan
      ole ateistille "absoluuttisen varma", vaan se on maailmankuvan
      puitteissa tehty arvio, mutta silti hyvin perusteltavissa oleva
      arvio.

      Nyt tässä sanottiin, että ateistikin "uskoo" asioihin. Kyllä, aivan
      oikein. Mutta se, että uskoo johonkin asiaan, ei tee vielä
      uskontoa. Uskomukset ovat esimerkiksi tieteen perusta, mutta tällöin
      uskomus-sanaa käytetään aivan eri merkityksessä kuin esimerkiksi
      kristinuskossa. Tieteellinen uskomus on vain (aina epävarmoihin)
      havaintoihin perustuva teoria, kun taas monissa uskonnoissa se
      tarkoittaa "sokeaa luottamusta ja antautumista", vain
      tunnepohjaiseen uskonnolliseen intuitioon perustuen. Uskomus ja usko
      ovat siis kaksi eri käsitettä.

      Tämä "ateismi on uskonto" -väitä on Suomessa ehkä hieman yleisempi
      kuin ulkomaisessa keskustelussa. Tämä johtuu kielemme valitettavasta
      piirteestä yhdistää uskomus (belief), usko eli sokea luottamus
      (faith) ja uskonto (religion). Alunperin re-ligio -sana tarkoittaa
      kirjaimellisesti yhteyden löytämistä johonkin jumalaan (tai muuhun
      vastaavaan) tai sitoutumista jonkin jumalan sääntöjen
      seuraamiseen. Yleisemmin uskonto tarkoittaa jonkin jumalan, jumalten
      tai yliluonnollisen palvontaa, palvelusta tai kunnioitusta.

      Ateismissa ei palvota mitään, vaikkakaan ateismi ei myöskään kiellä
      palvontaa. Ateisti voi palvoa vaikka rockmuusikkoa, jos niin
      haluaa. Uskontokin voi olla ateistinen, jos siinä ei uskota
      yliluonnollisten olentojen olemassaoloon. Esimerkiksi naturalistinen
      panteismi on ateismin muoto, jossa nähdään itse luonto korkeimman
      kunnioituksen ja ihailun kohteena.

      Uskonnolle ei myöskään ole olemassa yhtä selkeää määritelmää - tai
      hyvinkin erilaisia määritelmiä on satoja. Kuvaannollisesti
      uskonnolla voidaan tarkoittaa melkein mitä vain. Esimerkiksi
      UNIX-käyttöjärjestelmää kutsutaan usein
      "uskonnoksi". Henkilönpalvonta on "uskontoa". Alanah Myles laulaa
      mustasta sametista "uskontona". Tässä merkityksessä ateismikin ehkä
      voikin olla "uskonto", samoin se voi olla sitä jos "uskonto"-sanalla
      tarkoitetaan "maailmankatsomusta" tai "järkevää ajattelua", mutta ei
      juuri muissa merkityksissä.

      Eli yleisesti, ateismi ei ole uskonto.

Tiivistää saa, laajentaa saa, selventää saa.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Jun 2000 22:11:34 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Hih... Itse olisin omassa vastauksessani todennäköisesti käyttänyt
> myös tuota kielellisesti oikeana pitämääni termiä "uskon puute", mutta
> kuvittelin sen aikaansaavan vastausryöpyn tyyliin:
>
> "Puute? Mikä puute? Ei mulla mitään puutetta ole!"

Hmm, tuota en ajatellutkaan... ;-)
      Ehkäpä siis: "usko puuttuminen".

> Tästä olen eri mieltä. Termit teismi ja ateismi on määritelty.

On määritelty, mutta hieman laveasti. Eli (Webster's):

      THEISM = belief in the existence of a god or gods [; specifically :
      belief in the existence of one God viewed as the creative source of
      man and the world who transcends yet is immanent in the world]

      GOD = 1 capitalized : the supreme or ultimate reality: as a : the Being
      perfect in power, wisdom, and goodness who is worshiped as creator
      and ruler of the universe b Christian Science : the incorporeal
      divine Principle ruling over all as eternal Spirit : infinite Mind 2
      : a being or object believed to have more than natural attributes
      and powers and to require human worship; specifically : one
      controlling a particular aspect or part of reality 3 : a person or
      thing of supreme value 4 : a powerful ruler

Eli soveltamalla jumalan määritelmää GOD/3 teismin määritelmään,
saamme tulokseksi, että usko Elviksen olemassaoloon on
teismiä. Ateisti ei siten usko Elviksen olemassaoloon. Eipä noita
määritelmiä tietenkään ole tarkoitettu käytettäväksi noin, mutta...

Jos tämä esimerkki ei kelpaa, voi pilkkua viilata muullakin
tapaa. Tuossa teismin lyhyessäkin määritelmässä noita häilyviä ja
moniselitteisiä käsitteitä ovat ainakin "belief", "God", "creative
source", "world", "transcend" ja "immanent".

Eli sinällään tehtävä ei tosiaan ole helppo.

> Ja vaikka ateismi kielellisesti periytyykin teismistä sen
> vastakohtana, en kuitenkaan katso termin teismi muuttamisen
> jälkikäteen enää oleellisesti muuttavan termin ateismi
> merkitystä. Lingvistit korjatkoot.

Olen samaa mieltä. Ateismilla viitataan juuri tiettyyn teismin
määritelmään. Siksi esimerkiksi ateismi-faq:ta tehtäessä tämä seikka
kannattaa huomata.

> Milloin ja missä kielessä? Jostakin syystä ainakaan latinan
> sanakirjani ei tunnista termiä ligio, eikä tuo ymmärtääkseni
> kreikankaan suunnasta tule.

Luulisin että se tulee sanasta ligo, ligare, ligavi, ligatus = bind,
tie, fasten; unite.

En sitten tiedä onko tämä tuon alkuperä: religo, religare, religavi,
religatus = tie out of the way; bind fast; moor

> Termille religio sanakirja sen sijaan tarjoaa ensisijaiseksi
> merkitykseksi arvelua, epäilystä ja empimistä.

religio, religionis = superstition; reverence; worship; religious
scruples; respect; religion

No, en itse juurikaan latinaa osaa.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 11:36:05 +0300

> Minä en pidä kovinkaan hyvänä ajatuksena suomen kielen termien
> selittämistä Webster'sin avulla niin kauan, kuin se kuitenkin
> käsittelee englantia.

Tämä teismi-ateismi -diskurssi on kuitenkin kansainvälinen, eikä
meidän suomalaisten kenties kovin paljoa kannata poiketa laajemmista
määritelmistä.

> Oliko tarjoamissani suomenkielisissä selityksissä mielestäsi vastaava
> ongelma,

Hmm, mihin viittaat?

> jos siis hyväksymme ajatuksen, että termillä jumala tarkoittaisimme
> tällä kertaa lähinnä jumalaa.

Eli? Katsoin eilen taas Stargåtea. Siinäkin Gouldeja kutsutaan
"jumaliksi" ja he itsekin käyttävät ko. termiä. "Jumala" voi siis
tarkoittaa myös alienia/humanoidia/mitälie. Jos henkilö uskoo
alieneihin, mutta ei vaikkapa kristilliseen persoonalliseen ja
yliluonnolliseen jumalaan, onko hän ateisti vaiko ei?

Eli minusta aina ateismia määriteltäessä pitää selvästi ilmaista, mitä
"jumalan" (ja teismin) määritelmää tarkoitetaan.

Lisäksi joissain määritelmissä katsotaan, että ateismi on ei-uskoa
_kaikkiin_ yliluonnollisiin olentoihin.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 15:55:21 +0300

magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos) writes:
> 1. Ateismi on uskonto

Kun nyt piti olla lyhyitä kohtia, kannattaa minun ehkä pilkkoa tuota
vastaustani. Lisäilin myös monia kohtia. Tämä on edelleen kyllä ehkä
hieman sekava, pitää vielä miettiä lisää. Varmastikin se on
monimutkainen, mutta uskon että monissa kohdissa yksinkertaistaminen
yksinkertaistaisi asiaa liikaa.

En myöskään tiedä sopiiko tämä suoraan tämän listan FAQ:lle, koska
tässä puhutaan ateismista, ei uskonnottomuudesta, jotka ovat ainakin
omien määritelmieni mukaan kaksi aivan eri asiaa. Uskonnottomuus tosin
yleensä kait sisältää ateismin, ellei kyse ole puhtaasta
agnostismista.

1. Mitä tässä FAQ:ssa tarkoitetaan "Henkiolennolla"?

      "Henkiolennolla" (kirjoitettu selkeyden vuoksi aina isolla)
      tarkoitamme tässä tekstissä persoonallista (älyllinen ja tietoinen)
      ja yliluonnollista (transkendentti, ei-materiaalinen eli ei
      fysikaalisten lakien alainen) tai myyttistä olentoa. Erityisesti
      esimerkiksi kristinuskon kuvaamaa "Jumalaa", joka olisi luonut
      maailmankaikkeuden ja hallitsisi sitä sen ulkopuolelta.

      Jätämme yleisemmän termin "jumala" tässä määrittelemättä, koska
      erilaisia jumalten ja Jumalan määritelmiä on liikaa. Kaikki
      jumalamääritelmät eivät katso jumalten olevan persoonallisia tai
      yliluonnollisia.

2. Mitä on ateismi?

      Ateismi on teismin vastakohta. "Teismi" tarkoittaa uskoa yllä
      määritellyn Henkiolennon tai -olentojen olemassaoloon.

      Ateismi on siten pääsääntöisesti:

      a) uskon puutetta Henkiolentoihin.

               Ateistilta voi siis kysyä: "Uskotko, että olemassa yksi tai
               useampia Henkiolentoja?" Tällöin ateisti vastaa: "En usko."
               Kyseessä on todella uskon puuttuminen, eli: "Uskotko, että mitään
               tälläisiä Henkiolentoja ei ole olemassa?" Vastaus: "En usko. En
               tiedä onko vaiko eikö."

               Tämä on siis ateismin agnostinen komponentti.

      b) uskoa siihen, että myyttien kuvaamien Henkiolentojen olemassaolo
      on hyvin spekulatiivinen hypoteesi, jonka todennäköisyys on erittäin
      alhainen verrattuna siihen hypoteesiin, että kyseessä olisi vain
      myyttien kirjoittajien mielikuvituksellinen keksintö.

               Uskonnot perustuvat paitsi myyteille, myös erityisille
               uskonnollisille kokemuksille. Tälläisille kokemuksille on kaksi
               tulkintaa: 1) kokemus on suora todistus Henkiolennon
               olemassaolosta, 2) kokemus on puhtaasti mielensisäinen eli
               psykologinen ilmiö. Ateisti pitää vaihtoehtoa 2 uskottavampana.

               Tälläinen nk. apriorinen uskomus (kts. 7) ei kuitenkaan ole
               ateistille "absoluuttisen varma" (eli ei dogmaattinen kuten
               alla), vaan se on maailmankuvan puitteissa tehty falliibeli (eli
               mahdollisesti erheellinen) arvio, mutta silti hyvin
               perusteltavissa oleva arvio.

      c) sellaiseen maailmankuvaan uskomista, johon ei sisälly
      Henkiolentoja. Kuten 2b, ei tätä maailmankuvaa pidetä ehdottoman
      varmasti oikeana, vaan katsotaan, että jos Henkiolentoja on
      olemassa, niiden olemassaolo tulisi todistaa selvästi ennen kuin
      niihin voidaan uskoa. (kts 7: Uskovatko ateistit mihinkään?)

      Huomaa, että tämä määritelmä riippuu vahvasti Henkiolennon
      määritelmästä ja sen laajuudesta. Tiukassa merkityksessä
      Henkiolennolla tarkoitetaan esimerkiksi juutalaisten yliluonnollista
      luojajumalaa, laveassa merkityksessä myös enkeleitä tai
      kreikkalaisia jumalia. (Kts. myös Huomautus 2).

      Kts. myös dogmaattinen apriorinen ateismi.

3. Mitä on dogmaattinen apriorinen ateismi?

      Dogmaattinen apriorinen (kts. 7) ateismi eli "vahva ateismi" eli
      "telaketjuateismi" tarkoittaa vakaata uskoa siihen, että mitään
      persoonallisia, yliluonnollisia jumalia ei ole eikä voi olla
      olemassa. Sellaisen todennäköisyys siis katsotaan nollaksi. Tämä
      uskomus muodostaa nk. apriorisen (kts. 7) väitteen, jonka mukaan
      johonkin on perusteltua uskoa ilman havaintoja. Koska
      olemassaolemattomuudesta ei voi olla havaintoja, on väite siten
      loogisesti epävalidi.

      Dogmaattisuus tarkoittaa tässä täysin varmaa uskoa, joka on
      epäloogista, koska se on perustelematonta. Se on myös agnostisen
      periaatteen (2a) vastainen.

      Tämä ateismin muoto on kuitenkin se, mitä teistit yleensä haluavat
      ateismilla tarkoitettavan. Tälläisen väärinymmärryksen levittäminen
      on kuitenkin puhdasta uskonnollista propagandaa.

4. Miten ateismi poikkeaa agnostismista?

      Ateismi on pääsääntöisesti agnostista (kts. 2a), mutta lisäksi
      ateisti tekee arvion Jumalmyytti-hypoteesien uskottavuudesta muihin
      hypoteeseihin verrattuna (kts. 2b). Dogmaattinen ateismi ei ole
      agnostista. Ateismi ja agnostismi siten leikkaavat toisiaan, mutta
      eivät kuitenkaan sisällä toisiaan tai ole täysin erilliset.

      Yleisessä merkityksessä agnostismi tarkoittaa, että meillä ei voi
      olla täysin varmaa tietoa mistään. Erityisessä merkityksessä sillä
      tarkoitetaan, ettei meillä ole tietoa Henkiolentojen
      olemassaolosta. Täysin puhdas (tai "vahva") agnostikko ei suostu
      tekemään edes arviota Jumalmyytti-hypoteesien
      uskottavuudesta. (Epädogmaattinen eli "heikko") ateismi on siten
      myös "heikkoa" agnostismia.

5. Eikö ateismi ole uskonto siinä missä muutkin, koska siinä uskotaan?

      Tälle harhaluulolle (ja propagandalle) on parikin syytä. Yksi syy on
      se, että monet luulevat (tai haluavat) ateismissa uskottavan, ettei
      minkäänlaista jumalaa ole olemassa. Kuvitellaan siis ateismin olevan
      aina dogmaattista (kts. 3: Dogmaattinen apriorinen ateismi).

      Tämä "ateismi on uskonto" -väite on Suomessa ehkä hieman yleisempi
      kuin ulkomaisessa keskustelussa. Tämä johtuu kielemme valitettavasta
      piirteestä yhdistää uskomus (belief), usko eli sokea luottamus
      (faith) ja uskonto (religion). Muissa kielissä ei usko-sanan ja
      uskonnon välillä ole yhtä suoraa yhteyttä (Kts. 6: Mitä on uskonto?)

      Eli yleisesti, ateismi ei ole uskonto.

6. Mitä on uskonto?

      Uskonto tarkoittaa yleisesti jonkin jumalan, jumalten, esi-isien
      henkien tai (yleisemmin) muun yliluonnollisen palvontaa, palvelusta,
      kunnioitusta tai yleensäkin sellaiseen uskomista. Jumalilla voidaan
      tässä tarkoittaa paitsi Henkiolentoja, myös luonnollisia asioita
      kuten luontoa tai maailmaa itseään (vrt. panteismi) tai jumaluuksia
      vertauskuvallisessa tai symbolisessa mielessä. (Jotkin
      jumalamääritelmät ovat siten ateistisia).

      Suomen sana uskonto viittaa hämäävästi uskomisen oleellisuuteen
      uskonnossa. Tarkoitamme uskonnolla kuitenkin yleisempää käsitettä,
      joka on sama kuin esimerkiksi englannin religion-sanan kuvaama
      käsite.

      Kirjaimellisesti tulkittuna latinalaisperäinen re-ligio -sana
      tarkoittaa yhteyden löytämistä johonkin jumalaan (tai muuhun
      vastaavaan) tai sitoutumista jonkin jumalan sääntöjen seuraamiseen.

      Uskonnolle ei ole olemassa yhtä selkeää määritelmää - tai hyvinkin
      erilaisia määritelmiä on satoja. Kuvaannollisessa merkityksessä
[...]

      Kyllä uskovat. Uskomukset ovat esimerkiksi tieteen perusta, mutta
      tällöin uskomus-sanaa käytetään aivan eri merkityksessä kuin
      esimerkiksi kristinuskossa. Tieteellinen uskomus on vain (aina
      epävarmoihin) havaintoihin ja/tai hyviin perusteluihin perustuva
      teoria, kun taas monissa uskonnoissa se tarkoittaa "sokeaa
      luottamusta ja antautumista", vain tunnepohjaiseen uskonnolliseen
      kokemukseen perustuen. Uskomus ja uskonnollinen usko ovat siis kaksi
      eri käsitettä.

      Uskomus voi perustua tehtyihin havaintoihin, jolloin kyseessä on
      "aposteriorinen" uskomus. Aposterioriset uskomukset eivät koskaan
      ole täysin varmoja, vaan ne riippuvat havaintojen
      luotettavuudesta. Ilman kokeita muodostetut uskomukset ovat
      "apriorisia". Aprioriset uskomukset voivat olla perusteltuja
      (esim. "uskon että kuolen jos hyppään Eiffel-tornin katolta ilman
      turvalaitteita") tai perustelemattomia (esim. "ois kivaa
      jos..."). (Kts. Huomautus 1 alla)

      Mutta joka tapauksessa se, että uskoo johonkin asiaan, ei tee vielä
      uskontoa. (Kts. 5)

8. Eivätkö ateistit muka palvo mitään?

      Ateismissa ei sinällään "palvota" mitään, mutta ateismi ei myöskään
      poissulje kaikkea palvontaa, vain yliluonnollisten Henkiolentojen
      palvonnan. Ateisti voi palvoa vaikka rockmuusikkoa, jos niin
      haluaa. Myös sellainen uskonto, jossa harjoitetaan jonkin palvontaa,
      voi olla ateistinen, jos siinä ei uskota yliluonnollisten
      Henkiolentojen olemassaoloon.

9. Onko panteismi ateismia?

      Ainakin naturalistinen panteismi on ateistista ja sitä kutsutaan
      myös uskonnolliseksi ateismiksi. Panteismissa määritellään: "Luonto
      eli maailmankaikkeus on yhtä kuin Jumala." Tällöin se, ettei usko
      Jumalaan tarkoittaisi, ettei usko maailman olemassaoloon. Näin
      ristiriitaista uskomusta ateisteilla ei ole. Panteismin
      -teismi-liite viittaa siten eri teismin merkitykseen, kuin mihin
      ateismi-sanassa viitataan. Huomaa, että nk. panpsyykkinen panteismi
      (vrt. vaikka Star Wars) ei ole ateistista.

      Panteismilla tarkoitetaan yleisesti maailman eli luonnon pitämistä
      pyhänä. Tämä pyhyys on subjektiivista, eikä se edellytä
      objektiivista, yliluonnollista piirrettä maailmassa.

10. Mitkä muut uskonnot ovat ateistisia?

      Yleisimpiä maailmassa lienevät tietyt buddhalaisuuden muodot, joissa
      ei ole yliluonnollisia henkiolentoja. Myös kristinuskosta on
      vapaampaan teologiaan perustuvia ateistisia muotoja, joissa Jumala
      käsitetään vain vertauskuvallisesti tai panteistisesti. Sama
      periaate pätee (uus-)pakanauskontoihin, kuten wiccaan, satanismiin,
      uusdruidismiin, aasainuskoon, jne.

11. Eikö ateismi ole täysin moraalitonta?

      Ateismiin ei liity mitään eettistä säännöstöä, päinvastoin kuin
      useimpiin uskontoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö
      ateistilla voisi olla moraalia. Ateisti on vapaa noudattamaan mitä
      hyvänsä eettistä säännöstöä, jota pitää hyvänä, vaikkapa
      kristillistä. Usein ateistit noudattavat ns. humanistista etiikkaa.

12. Ateismin perusteella on vainottu ja tapettu ihmisiä esimerkiksi
            Neuvostoliitossa ja Kiinassa.

      Ihmisiä tapettiin Neuvostoliitossa poliittisista syistä, ei ateismin
      vuoksi. Neuvostoliitossa vainottiin paitsi uskontoja, usein myös
      ateistisia järjestöjä. Uskonnotkin sallittiin, mikäli niitä ajavat
      järjestöt eivät uhmanneet Puolueen valtaa.

      Kommunismin sitominen ateismiin on täysin keinotekoista. Marx teki
      niin, koska oli itse ateisti, mutta sille ei ole mitään loogista
      perustetta. Marxilaisuus oli ateistista, koska Marx halusi
      Puolueesta korkeimman valta-auktoriteetin, jonka kanssa kirkko tai
      jumalat eivät saaneet kilpailla. Opillisesti kommunismi sopisi
      oikein hyvin kristinuskon oppeihin, jotka, kuten tiedämme, eivät ole
      ateistisia.

      Ateistisessa Kiinassakin tapahtuu selviä uskonnonvapauden
      loukkauksia. Tämä on kuitenkin eettinen kysymys, eikä ateismi
      itsessään määrittele etiikkaa. Kiinalainen eettinen järjestelmä
      selvästikin poikkeaa länsimaisesta humanistisesta
      etiikasta. Korkeintaan tämä osoittaa, että ateistit kykenevät
      sortamaan muiden maailmankatsomusten edustajia siinä missä muutkin
      (vrt. kristinusko). Toisin kuin monissa muissa maailmankatsomuksissa
      (vrt. kristinusko), ei tätä sortoa voida perustella "ateistisen
      Jumalan käskyillä", jollaisia ei ole.

*) Huomautuksia:

      Huomautus 1: Tieteellisessä kielessä aprioriset uskomukset ovat
      hypoteeseja, aposterioriset teorioita ja täysin perustelemattomat
      aprioriset uskomukset ovat oikeastaan vain konjenktuureja,
      arvauksia.

      Huomautus 2: Huomaa, että yllä määriteltiin teismi uskoksi
      "persoonalliseen yliluonnolliseen jumalolentoon." A-teismi on aina

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jun 2000 13:23:53 +0300

> *ateismi* (uuslatinan sanasta atheismus, eli 'ilman jumalaa oleminen',
> < kreikan a, kieltotavu, theos, 'jumala'), näkemys jonka mukaan
> jumalia ei ole olemassa, ei-usko jumaliin

Jeps, eli näissäkin on tosiaan sama ongelma. En nyt tarkoita, etteikö
näin voisi lyhyesti tiivistää ummikkokristittyjen kanssa
keskusteltaessa, mutta nämä vastaukset ovat hyvin epätarkkoja eivätkä
lainkaan käyttökelpoisia jos asiaa haluaa pohtia
pidemmälle. Pelkästään kristinuskon keskuudessa jumalten määritelmät
vaihtelevat liikaa. Ja termien merkityksiähän ei tosiaan kannata
tulkita aina aivan kirjaimellisesti, vaan kielellisen merkityksen
mukaan. Vrt. tuo "jumalankieltäjä"-termi taannoin.

> Jos henkilö pitää noita humanoideja yliluonnollisena jumalolentona,
> hän tuskin on ateisti.

Tarkoitinkin, että jos hän pitää niitä luonnollisina, mutta silti
humanoideina ja kutsuu niitä jumaliksi, kuten tuossa sarjassa
tehdään. Eli eivätkö sarjan hahmot voi olla ateisteja, koska he ovat
nähneet näitä muinaisten legendojen "jumalia" ihan henkilökohtaisesti,
ja siten varmasti uskovat niiden olemassaoloon?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jun 2000 17:55:12 +0300

magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos) writes:

Hmm, ehkä on sittenkin selvempää puhua jumalista kuin henkiolennoista,
joten muutan alun määritelmää sopivaksi. Lisäsin myös kohdan 12.

(En tosin edelleenkään oikein tarkkaan tiedä, miten tämä ateismi-faq
sopisi uskonnottomuus-ryhmälle, joka on hieman eri asia.)

1. Mitä tässä FAQ:ssa tarkoitetaan "Jumalalla"?

      Tarkoitamme tässä tekstissä "Jumalalla" (kirjoitettu
      erityismerkityksen vuoksi aina isolla) aina jumalaa erityisessä
      merkityksessä:

                  Jumala on persoonallinen (älyllinen ja tietoinen) ja
                  yliluonnollinen (transkendentti, ei-materiaalinen eli ei
                  fysikaalisten lakien alainen) olento.

      Erityisesti tarkoitamme esimerkiksi kristinuskon kuvaamaa
      "Jahve-jumalaa", joka olisi luonut maailmankaikkeuden ja hallitsisi
      sitä sen ulkopuolelta. Myös enkelit ja muut vastaavat
      yliluonnolliset olennot lasketaan Jumaliksi. Yliluonnollisuus ei ole
      aivan välttämätön piirre - esimerkiksi nk. panpsyykkinen jumala
      katsotaan tässä Jumalaksi.

      Emme tässä tekstissä tarkoita Jumalalla sellaisia Jumalan tai
      jumalten määritelmiä, kuten:

               - jumalaa symbolisessa tai vertauskuvallisessa mielessä
               - jumalaa panteistisessa mielessä, eli luontoa eli
                     maailmankaikkeutta
               - sellaista humanoidi-jumalaa, joka selvästi ei omaa
                     yliluonnollisia piirteitä
               - arvostettua ja tärkeää henkilöä, kuten esimerkiksi Kuningasta
                     (Elvistä)
               - arvostettua ja tärkeää esinettä
               - voimakasta hallitsijaa

      (Nämä määritelmät eivät yleisesti ottaen ole ateismin vastaisia.)

2. Mitä on ateismi?

      Ateismi on teismin vastakohta. "Teismi" tarkoittaa uskoa yllä
      määritellyn Jumalten olemassaoloon.

      Ateismi on siten pääsääntöisesti:

      a) uskon puutetta Jumaliin.

               Ateistilta voi siis kysyä: "Uskotko, että olemassa yksi tai
               useampia Jumala?" Tällöin ateisti vastaa: "En usko."
               Kyseessä on todella uskon puuttuminen, eli: "Uskotko, että mitään
               tälläisiä Jumalia ei ole olemassa?" Vastaus: "En usko. En
               tiedä onko vaiko eikö."

               Tämä on siis ateismin agnostinen komponentti (kts. 4).

      b) uskoa siihen, että myyttien kuvaamien Jumalien olemassaolo on
[...]

               tulkintaa: 1) kokemus on suora todistus Jumalan
[...]

      c) uskoa sellaiseen maailmankuvaan, johon ei sisälly Jumalia. Kuten
               2b, ei tätä maailmankuvaa pidetä ehdottoman varmasti oikeana, vaan
               katsotaan, että jos Jumalia on olemassa, niiden olemassaolo tulisi
               todistaa selvästi ennen kuin niihin voidaan uskoa. (kts 7: Uskovatko
               ateistit mihinkään?)

      Huomaa, että tämä määritelmä riippuu vahvasti Jumalan määritelmästä
      ja sen laajuudesta. Tiukassa merkityksessä Jumalan tarkoitetaan
      esimerkiksi juutalaisten yliluonnollista luoja-ylijumalaa, laveassa
      merkityksessä myös enkeleitä tai kreikkalaisia polyteistisiä
      jumalia. (Kts. myös Huomautus 2).

3. Mitä on dogmaattinen apriorinen ateismi?

      Dogmaattinen apriorinen (kts. 7) ateismi eli "jyrkkä ateismi" eli
[...]

      perustelemattomuutensa vuoksi katsottava epäloogiseksi. Se on myös
      agnostisen periaatteen (2a) vastainen.

      Tämä ateismin muoto on kuitenkin se, mitä teistit yleensä haluavat
      ateismilla tarkoitettavan. Tälläisen väärinymmärryksen levittäminen
      on puhdasta uskonnollista propagandaa.

[...]

      tarkoitetaan, ettei meillä ole tietoa Jumalten
[...]

      kunnioitusta tai yleensäkin sellaiseen uskomista. Tässä jumalilla
      voidaan tarkoittaa paitsi Jumalia, myös luonnollisia asioita kuten
[...]

      poissulje kaikkea palvontaa, vain yliluonnollisten Jumalten
      palvonnan. Ateisti voi palvoa vaikka rockmuusikkoa, jos niin
      haluaa. Myös sellainen uskonto, jossa harjoitetaan jonkin palvontaa,
      voi olla ateistinen, jos siinä ei uskota yliluonnollisten
      Jumalten olemassaoloon.

9. Onko panteismi ateismia?

      Ainakin naturalistinen eli monistinen eli materialistinen eli
      tieteellinen panteismi on ateistista ja sitä kutsutaan myös
[...]
      ateismi-sanassa viitataan. Huomaa kuitenkin, että esimerkiksi
      nk. panpsyykkinen tai dualistinen panteismi (vrt. vaikka Star Wars)
      eivät ole ateistisia. Myöskään panenteismi ei ole ateistista, koska
      Jumalalla on siinä yliluonnollinen komponentti.

[...]

      ei ole yliluonnollisia henkiolentoja. Sellaiset hindulaisuuden
      muodot, joissa Brahma ymmärretään panteistisesti (muttei
      dualistisesti tai panpsyykkisesti), ovat myös ateistisia. Myös
[...]

      kristillistä. Ateistit noudattavat ns. humanistista etiikkaa, jossa
      katsotaan ainoaksi mielekkääksi etiikan perusteeksi ihmisten itsensä
      tarpeet, sen sijaan että noudatettaisiin mielikuvitusolentojen
      vaatimuksia.

      Koska mitään moraalia sanelevaa Jumalaa ei ateismin näkökulmasta
      katsottuna todellisuudessa ole, ovat kaikkien uskontojen ja myyttien
      moraalisäännöstöt ihmisten keksintöä. Koska ne ovat ihmisistä ja
      heidän tarpeistaan lähtöisin, ovat ne periaatteessa enimmäkseen myös
      humanistista etiikkaa. Täten myös "kristillinen etiikka" on
      todellisuudessa enimmäkseen länsimaista humanistista etiikkaa. (Osa
      kristillisestä etiikasta kuitenkin palvelee vain uskontoa itseään.)

12. Kirjoitetaanko jJumala isolla vai pienellä?

      Suomen kielessä erisnimi kirjoitetaan aina isolla, kun taan
      yleisnimi kirjoitetaan aina pienellä. Esimerkiksi kristinuskon
      jumalan (yleskäsite eli kirjoitetaan pienellä) suomenkielinen nimi
      on Jumala (isolla) tai oikeammin Jahve tai El.

      Erisnimeä Jumala (isolla) käytetään aina viittaamaan monoteististen
      tai monolatristen uskontojen ainoan jumalan tai polyteististen
      uskontojen ylijumalan nimenä. Erisnimellä viitataan siis "aivan
      erityiseen jumalaan". Myös hindujen ylijumalaa (Brahmaa) kutsutaan
      hindulaisuudesta suomeksi keskusteltaessa Jumalaksi (isolla). Sekä
      Jahve että Brahma ovat jumalia (pienellä).

      Alunperin nimi Jumala on tarkoittanut muinaissuomalaista
      pakanallista taivaanjumalaa Jumalaa eli Ukkoa.

      (Tässä tekstissä poikkeuksellisesti isolla kirjoitettuna
      yleisnimellä Jumala viitataan yliluonnollisiin ja persoonallisiin
      jumaliin, kts. 1)

      Entä rRaamattu? Raamattu on kirjan nimi, eli erisnimi, joka
      kirjoitetaan isolla. Toisinaan erisnimetkin kirjoitetaan pienellä,
      kuten puhuttaessa "raamatullisesta", "jeesustelusta" tai
      "darwinismista".

      Uskontojen ja oppien nimet kirjoitetaan suomessa aina pienellä,
      toisin kuin englannissa.

13. Ateismin perusteella on vainottu ja tapettu ihmisiä esimerkiksi
[...]

      (vrt. kristinusko), ei tätä sortoa kuitenkaan perustella "ateismin
      Jumalan käskyillä", jollaisia ei ole.

*) Huomautuksia:

      Huomautus 1: Tieteellisessä kielessä aprioriset uskomukset ovat
      "hypoteeseja" ja aposterioriset "teorioita". Täysin
      perustelemattomat aprioriset uskomukset ovat oikeastaan vain
      "konjenktuureja" eli arvauksia.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Jun 2000 15:41:43 +0300

hhannula AT pp PISTE htv PISTE fi (Harri Hannula) writes:
> Missä buddhalais-traditiossa ei opeteta henkiolentojen olemassaoloa?

Voipi olla että kirjoitin tuossa puuta heinää. Tälläisen maininnan
olen muistaakseni kuullut, mutta en itse tunne eri buddhalaisuuden
muotoja niin kovinkaan hyvin.

Ymmärtääkseni Buddhan perusopetuksissa ei ole mitään henkiolentoja
(jollei esimerkiksi jälleensyntymän vaatimaa sielua, tms. katsota
sellaiseksi). Kaikenlaiset henkiolennot olisivat tulleet
sulautumisesta erinäisiin vanhempiin uskontoihin ja mytologioihin,
eivätkä siten kuuluisi puhtaampaan buddhalaisuuteen. Ymmärtääkseni
buddhalaisuudessakin puhutaan myyteistä ja jumalista vain
vertauskuvallisessa mielessä, ei aktuaalisessa yliluonnollisessa.

Britannicassa mainitaan jotain buddhalaisuus vs ateismi -jutusta:

         A proto-Samkhya sect (a Hindu school founded by Kapila) was already
         well-established in the area. New sects abounded, including various
         kinds of skeptics (e.g., Sañjaya Belatthiputta), atomists (e.g.,
         Pakudha Kaccayana), materialists (e.g., Ajita Kesakambali), and
         antinomians (i.e., those against rules or laws; e.g., Purana
         Kassapa). Among the most important sects to arise at the time of
         the Buddha were the Ajivikas (Ajivakas), who emphasized the rule of
         fate (niyati), and the Jainas, an ascetic movement stressing the
         need to free the soul from matter. Though the Jainas, like the
         Buddhists, have often been regarded as atheists, their beliefs are
         actually more complicated. Unlike early Buddhists, both the
         Ajivikas and Jainas believed in the permanence of the elements that
         constitute the universe, as well as the existence of the soul.

> Hmmm... no joo, buddhalaisuuden mukaan henkiolennot ovat
> luonnollisia, ei yliluonnollisia.

Senkin voi sitten tulkita miten haluaa. Monet nykyään tarkoittavat
"luonnollisella" asioita, jotka selvästi ovat yliluonnollisia. En
tarkkaan tiedä mistä tuo ... iik, nyt minun pitää käyttää hyvin
laurigröhnmäistä ilmaisua ... käsitevammaisuus on oikein saanut
alkunsa ja motiivinsa.

Edellinen säie: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990
Seuraava säie: Vielä ateismista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]