Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Miksi pappi erotettiin...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Jun 2000 12:13:54 +0300

vm_fi AT yahoo PISTE com (voitto mattila) writes:
> Siis: 1) Miten jumalien olemattomuuteen noin selväjärkisesti suhtautuva
> ihminen edelleen haluaa toimia _pappina_ ja julistaa semmoisen jumalan
> sanomaa, jonka olemassaoloon hänenkin mielestään on mahdoton uskoa?

Siitä samasta syystä, josta varsin monet ateistisesti ajattelevat
sanovat olevansa kristittyjä. He eivät usko Jahven olemassaoloon
"kirjaimellisesti", mutta pitävät häntä kansan henkisen hyvinvoinnin
kannalta tärkeänä mielikuvitushahmona. Tärkeää ei siis ole järjetön
usko olemassaolemattomaan hahmoon, vaan kirkollisen organisaation
harjoittama humanitäärinen ja terapeuttinen työ kansan keskuudessa, ja
ne länsimais-humanistiset arvot, joita erheellisesti kutsutaan
"kristillisiksi" arvoiksi. Kyse on usein myös kristillisestä taide- ja
liturgiakulttuurista, jota ihmiset pitävät mieluisana aivan samalla
lailla kuin jotkut pitävät rokista.

Ongelmana tässä lähestymistavassa on se, että tämä "harmiton"
kristinuskon muoto tukee sitä haitallista muotoa. Toisaalta se, että
monet papit ovat realisteja, murentaa kirkon haitallisuutta
sisältäpäin. Jos kaikki papit olisivat tälläisiä "nimikristittyjä",
olisi ev. lut. kirkko varmasti ihan siedettävä ja moraalisesti
kunnioitettava instituutio.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Jun 2000 12:13:54 +0300

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jun 2000 23:56:29 +0300

Jouni Turtiainen <jouni PISTE turtiainen AT evl PISTE fi> writes:
> Mistähän näitä "ateistisesti ajattelevia kristittyjä" löytyisi? Onko
> tämän (ilmeisesti omalle katsomuksellesi tuiki tarpeellisen)
> analyysin osalta olemassa jokin tutkimuskin? Sen tiedän toki, että
> kirkossa on sellaisia jäsniä, joille kirkon jäsenyys ei ole
> ensisijaisesti katsomusasia, vaan se liittyy juuri noihin
> em. kristillisiin arvoihin

Taisit tässä vastata itse kysymykseesi. Tarkoitan juuri henkilöitä,
jotka eivät tulkitse Raamatun kertomaa maailmankuvaa
kirjaimellisesti. Siis niin kirjaimellisesti, ettei myyttejä ole pakko
katsoa todellisuudesta kertoviksi. Mitään niistä. Fundisuuden tasoja
on monia.

> Mutta so what? Kirkko ei ole vain "oikein uskovien" yhteisö

Juuri niin, kirkon yhteisön jäsenet eivät usko oikein. ;-)

> , vaan se on ensisijaisesti kastettujen kristittyjen yhteisö. Se
> merkitsee sitä, että näissä katsomusasioissakin monet kastetut
> kristityt ovat vielä etsijöitä ja kyselijöitä.

Etsiminen ja kyseleminen ovat ne kaksi upeaa asiaa, joille länsimainen
sivistyksemme rakentuu, kirkon jääräpää-siiven vastustuksesta
huolimatta. Ironisesti, luterilaisuuskin erottui katolisuudesta juuri
erään etsijän ja kyselijän ansiosta. Siksipä juuri nuo etsijät ja
kyselijät ovat ne, joiden terve kasvu eroon Raamatun vanhentuneesta
maailmankuvasta voisi auttaa yhteiskuntaamme kehittymään
tulevaisuudessakin.

> Useimmille kirkon jäsenille on tärkeää kaikki se työ, mitä kirkko tekee.
> Tutkimusten mukaan arvostetuinta on diakonian ohella lapsi- ja
> nuorisotyö.

Jeps, markkinointinsa kirkko on aina osannut hoitaa. Vähän niinkuin
Soros tai monet huumekauppiaat ovat suorastaan palvottuja pyhimyksiä
eräille lahjoituksillaan tukemilleen köyhällistökylille
Etelä-Amerikassa.

> Jos kirkon uskon kohde on vain "mielikuvitushahmo", niin merkillisen
> vahvasti hän mielikuvitusolennoksi osoittaa toimivansa seuraajiensa
> kautta - niin hyvässä kuin pahassa!

Jos Buddha/taimikätahansavastaava on vain "mielikuvitushahmo", niin
merkillisen vahvasti hän mielikuvitusolennoksi osoittaa toimivansa
seuraajiensa kautta - niin hyvässä kuin pahassa!

> Kun käytät kristillisen kirkon Jumalasta nimitystä "Jahve" (sinänsä ok)
> ja puhut hänestä pejoratiivisesti "mielikuvitushahmona", niin

Mielikuvitushahmot ovat ihan kiva juttu, niin kauan kuin joku pölhö ei
ala pitää niitä todellisina ja häiritsemään muiden elämää.

> taustallasi lienee jonkinlainen tarve nähdä oma vakamuksesi ylempänä

Eiköhän meillä monilla ole jonkinlainen tarve pyrkiä löytämään totuus
elämästä ja muusta sellaisesta. Se kenen maailmankuva on oikein, oli
se kuka tahansa, minä tai joku muu, ansaitsee ainakin minun
kunnioitukseni. Tarpeista viis.

> Oletko vaatimassa muiltakin samaa ratkaisua kuin minkä itse olet
> tehnyt (eronnut kirkosta)

Itse en ole eronnut kirkosta, kun en ole koskaan siihen
kuulunutkaan. Se neuvo minkä tässä tapauksessa haluan muille antaa on
se, ettei heidän ole pakko kuulua kirkkoon voidakseen elämässään
toteuttaa sitä "kristillistä" etiikkaansa. Muitakin syitä varmasti
kyllä olisi.

> siksi, että sinä olet kokenut sen kohdallasi ainoaksi oikeaksi?

Kysymys itsellesi: oletko itse kokenut oman maailmankuvasi tai uskosi
kohdallasi ainoaksi oikeaksi?

> Ellet sitten tahdo lukeutua fundiksiin ja käyttää heidän
> kaksinaismoraaliaan...

Yritän nyt kovasti pohtia, että oletkohan sinä kaksinaismoralistinen
fundis, joka saarnaa kaksinaismoralismista minulle. Tarkkailen asiaa.

> Ota kirkosta pois usko persoonalliseen ja ihmistä rakastavaan
> Jumalaan, niin otat kirkosta pois kaiken sen toiminnan, joka
> rakentuu tuon uskon varaan - myös sen "harmittoman". Sitähän voivat
> tehdä (ja tekevätkin) kaikki muutkin aatteelliset yhteisöt.

Tuota... Juuri niin!

Vaikka toisaalta, jos kirkosta otettaisiin pois tuo usko, olisi sillä
edelleen kulttuurinenkin ulottuvuus, joka myös on monille
tärkeä. Ongelmana vaan on, että kulttuurinautintoja saadakseen he
tukevat moraalitonta hömpän levitystä, joka on melko lailla sama kuin
narkkarien antama taloudellinen tuki huumekauppiaille.

> Tuota sopii epäillä. Kirkko olisi silloinkin joka tapauksessa
> aatteellinen (ja luultavasti vahvasti politiikan tekemisen)
> temmellyskenttä, jossa taisteltaisiin vallasta, rahasta ja "oikeasta
> opista" yhtä rajusti kuin missä tahansa ihmisten muodostamassa
> yhteisössä - kuten esim. eduskunnassa ja kirkossa nykyään!

Politiikan vääntäminen, ainakin siistein menetelmin, on se prosessi
jolla ihmiset sovittavat eri tarpeensa yhteen. Jos kirkon pohja olisi
ihmisten eikä jumalten tai papiston tarpeissa, olisi tuo pohja minusta
ainakin huomattavasti terveempi ja eettisempi kuin nykyinen.

> Jorma Hietamäen naiivi materialismi muistuttaa Juri Gagrinin
> "realismia", kun hän kiersi maapallon avaruudessa ensimmäisenä
> ihmisenä ja totesi Neuvostoliittoon palattuaan, että "Jumalaa ei
> todellakaan voi olla olemassa, koska minä en häntä avaruudessa
> nähnyt!".

Myönnettäkööt, että Hietamäen näkemykset ovat aavistuksen naiiveja,
sen verran mitä olen niitä nähnyt. Eivät minusta kuitenkaan läheskään
yhtä naiiveja kuin hänet tuominneiden pappien.

> Duubioista keskusteleminen kuuluu myös papille, mutta sen paikka on
> teologian harjoittamisessa, pappien saunailloissa ja piispallisessa
> sielunhoidossa - ei lehtien palstoilla seurakuntalaisten ihmeteltävänä.
> Epäileminenhän ei ole vaarallista, vaan se on terveen uskon seuralainen.
> Mutta epäuskonsa julistaminen ei sovi papille sen enempää kuin Ericsonin
> mainostaminen Nokialle...

Vertauksesi on loistava. Nokia on liikeyritys, jonka päämäärä on
kasvaa, menestyä ja tehdä pirusti rahaa.

Katsoppas onko vaikkapa yliopistoissa erillistä tuomioelintä, joka
julistaisi yliopiston "uskontunnustuksesta" vieraantuneet tutkijat
"harhaoppisiksi" ja poistaisi heiltä oppiarvot. (Olkoonkin että
hassuja puhuvat voidaan erottaa, mikä on eri asia).

Tai katso onko eduskunnassa tai muussa hallintoelimessä vastaavaa
menettelyä. Neuvostoliitossa ja Natsi-Saksassa oli, Kiinassa taitaa
olla edelleen.

Kerro sitten mikä järjestelmä on terveen avoin ja mikä ei.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jun 2000 17:10:28 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> Mutta käytät jostakin kumman syystä niinkin omituista termiä, kuin
> "ateistisesti ajatteleva kristitty". Tuossa ei ole mitään järkeä.

> Ahaa... Olenkohan minäkin sitten "ateistisesti ajatteleva kristitty"?

Tarkoitan siis, että on niitä täysfundiksia, jotka katsovat kaikkien
Raamatun myyttien ja kertomusten (kuten luomisopin tai
vedenpaisumuksen) olevan totta. Sitten on ne puolifundikset, jotka
eivät ihan kaikkiin kohtiin usko, mutta kuitenkin uskovat että myytti
luojajumalasta jostain syystä pitäisikin paikkaansa. Sitten ovat ne,
joiden mielestä mikään näistä tuskin pitää paikkaansa (eivätkä siten
varsinaisesti usko Jahveen tai Jeesuksen jumalallisuuteen), mutta
joiden mielestä Raamatun eettiset opetukset ja kristillinen kulttuuri
ovat arvokkaita, ja siksi kuuluvat kirkkoon ja jopa osallistuvat sen
toimintaan joskus.

Heidät voidaan tässä mielessä luokitella "kristityiksi
ateisteiksi". Viittaan tällä siis tuohon esittämääni omaan ateismin
määritelmääni, jonka oleellisin piirre on usko persoonalliseen ja
yliluonnolliseen henkiolentoon, ei niinkään uskontokunnassa toimiminen
tai uskonnollisen kulttuurin harjoittaminen (myös seremoniakulttuuri
voi kuulua tähän).

En tunne vielä ajatusmaailmaasi, joten en tiedä oletko ateistinen
kristitty.

> Ainakin Laurikainen oli kovasti sitä mieltä, että hänen näkemystensä
> vuoksi hänen väikkärinsä tie luonnontieteellisessä tiedekunnassa
> tukittiin, humanisteillehan se taisi kelvata.

No, pointtini olivat lähinnä nuo uskontunnustus ja erillinen
tuomioelin. Akateemisessa maailmassa mitään yhtä oppia ei ole, vaan
tuomioiden antaminen tapahtuu aina toisten tutkijoiden
henkilökohtaisten käsitysten mukaan, ei erillisen tuomioelimen
toimesta. Henkilökohtaisetkin tuomiot voivat olla ikäviä, mutta ne saa
kierrettyä etsimällä toiseen koulukuntaan kuuluvan tutkijan
tuomarikseen.

> Lähin vertailukohta kai uskonnollisen yhteisön kohdalla löytyisi
> kansalaisjärjestöistä ja puolueista. Sinusta Greenpeacen tulisi pitää
> joukossaan Greenpeacen "saarnamiehenä" jotakuta, jonka näkemykset
> luonnonsuojelun tarpeellisuudesta eroavat merkittävästi muun ryhmän
> näkemyksistä?

Tätä en tarkoita. Kiista ei ole toiminnan tarpeellisuudessa, vaan sen
perusteluissa. Näillä kerettiläispapeilla voi olla hyvin tärkeää
esimerkiksi kirkon sosiaalityö. Tällöin kirkko on heidän mielestään
tarpeellinen, mutta vain se metafyysinen huuhaa, jolla tuota kirkon
toimintaa perustellaan, on heidän mielestään tarpeeton ja jopa
erittäin haitallinen.

Greenpeace-vertauksen kannalta tämä tarkottaisi, että toimitsija on
erittäin samaa mieltä järjestön toiminnan päämääristä, mutta että
toiminnan perusteet ovat hänellä täysin erit. Yhden mielestä luontoa
tulee suojella koska kaikella elämällä on hänen mielestään itseisarvo,
toisen sen itsekkään periaatteen vuoksi, että se on tärkeää ihmisten
tulevaisuudelle. Näistä eroista ei saisi keskustella ulospäin, vaan
kaikilla Greenpeaceläisillä tulisi olla vain yksi toiminan syy.

Eli jatkan tuota vertausta. Yksi Greenpeaceläinen voisi esimerkiksi
olla tiukan linjan ateisti (tai jotain), jonka mielestä elollisella
luonnolla on itseisarvo sinällään. Toinen saattaa olla vaikka
fundis...buddhalainen (taimikävaan), joka pitää luonnonsuojelua
Buddhan määräämänä jonkin pyhän kirjan siinä-ja-siinä-jakeessa. Sitten
näiden fundisten määrä Greenpeacessa kasvaa, ja jossain vaiheessa he
laativat "uskontunnustuksen" ja dogmatiikan, jonka mukaan Greenpeacen
päämäärät seuraavat suoraan Buddhan olemassaolosta, ja muutoin ne ovat
perusteettomat. Sellaiset kerettiläiset Greenpeaceläiset, jotka eivät
usko Buddhaan, potkitaan pois, huolimatta siitä että heidän
päämääränsä on täsmälleen sama kuin noilla fundiksilla. Hienoa.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Jun 2000 14:35:06 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:
> No nyt sentään ymmärrän, mitä kielenkäytössäsi tarkoitat termeillä
> "puolifundikset" ja "ateistiset kristityt". Edelleen molemmat ovat
> minusta varsin harhaanjohtavia termejä, toinen vieläpä oksymoroni.

Hmm. Miksi?

> Mutta sinun kielenkäytössäsi siis laulujen ja leikkien harrastaminen,
> ei usko, tekee jostakusta kristityn? Olen tältäkin osin
> terminologiasta vahvasti eri mieltä kanssasi.

Kysehän tässä olisi pääasiassa henkilöiden omasta
identifioitumisestaan kristityksi, ei suoranaisesti minun
määritelmästäni.

Mieleeni tulee esimerkiksi Halosen jännän epäsuora vastaus
kysymykseen: "Uskotteko kristillisen uskonnon opettamaan Isään,
Poikaan ja Pyhään henkeen?" "Olen kristitty." ... tai Hautalan
vastaus: "En kirjaimellisesti." (Mitä ihmettä tarkoittaa "uskoa
ei-kirjaimellisesti" jonkin olemassaoloon?)

Jos suuri määrä ihmisiä katsoo itsensä olevan kristittyjä, kuka on se
auktoriteetti joka sanoo: "Ei, te ette ole kristittyjä." Jehovien
mielestä luterilaiset tai roomalaiskatoliset eivät varmaan olisi
"oikeita" kristittyjä, koska he eivät täytä jehovien asettamia
kriteerejä kristitylle.

Tuo Mannisen ehdottama termi "kulttuurikristitty" on tavallaan
kuvaava, vaikka se minusta silti jättää jotain pois, kuten tuon
eettisen puolen. Ehkä elämäntapakristitty. (Olisiko näillä fundiksille
ja puolifundiksille sitten jotain parempaa nimeä?)

Websteri muuten määrittelee kristityn melko lailla samoin:

      Christian:
            1 a : one who professes belief in the teachings of Jesus Christ

Huomaa: "...in the teachings of...", mainitsematta mitään uskosta
kristinuskon metafyysiseen puoleen. (Ja tämä määritelmähän ei
välttämättä implikoi uskoa _kaikkiin_ Jeesuksen opetuksiin, vaan
esimerkiksi vain moraaliin.)

      Christianity:
      1 : the religion derived from Jesus Christ, based on the Bible as
      sacred scripture, and professed by Eastern, Roman Catholic, and
      Protestant bodies

Tässäkään ei mainita mitään uskosta Jahveen tai Jeesuksen
jumalallisuuteen.

> Sikäli kuin minä tiedän, pappisvirasta ei tällä vuosisadalla ole
> erotettu yhtään sellaista pappia, joka olisi halunnut jäädä kirkkoon
> tekemään sosiaalityötä.

Näin saattaa olla. Jotain syitä heillä kuitenkin selvästikin
on. Vaikka voimme tässä esittää hypoteesejä, paras vastaus saataisiin
varmaan heiltä itseltään, eli onko vaikkapa itselläsi tarkempaa tietoa
tästä?

> Toisaalta minä en myöskään ymmärrä, mikä estäisi tekemästä
> sosiaalityötä ilman pappisnimitystä.

He eivät voisi tehdä sitä muualla samalla tavalla. Kirkon toiminta on
hyvin monimuotoista, kuten vaikkapa lähetystyön muodossa. Muissa
viroissa vaadittava koulutuskin olisi eri, ja niihin he olisivat
kenties epäpäteviä. Papin homman he sentään osaavat ja kenties pitävät
siitä. Ihan samalla lailla kun näyttelijä pitää
teatteriesiintymisestä. Seremonioiden tekeminen ja pappina oleminen
voivat olla heille myös kulttuurillisesti hyvin tärkeitä, samoin
"kristillisen etiikan" opettaminen ihmisille. Miksi yleensäkään
ihmiset haluavat tehdä sitä työtä jota tekevät?

> Tosin sikäli kuin minä ymmärrän, kirkon toiminnan ja olemassaolon
> perimmäinen syy ei kuitenkaan ole sosiaalityö, niin mukavaa kuin se
> olisikin.

Riippunee siitä kuka määrittelee kirkon toiminnan perimmäisen
syyn. Kirkon päähahmoilla ja (eriasteisilla) fundiksilla perimmäinen
syy varmasti onkin jokin muu. Monilla kirkon jäsenillä se perimmäinen
syy on kuitenkin eri. Kuka määrittelee syyn, harvat johtajat vai monet
jäsenet?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Jun 2000 23:59:08 +0300

Samuli Suonpaa <suonpaa AT iki PISTE fi> writes:

> Katsoisin termillä "kristitty" selvästi viitattavan kohteen
> uskonnolliseen näkemykseen, johon kuuluu uskon jumaluuden
> olemassaoloon. Termin ateisti yhdistäminen samaan henkilöön on varsin
> kummallista.

Tämä tosiaan riippuu määritelmistä. Hmm.

Mitenkäs tuota selvittäisi... Saamani kuvan mukaan kaikille tässä
keskustelussa keskeisille käsitteille - ateisti, teisti, kristitty,
Jumala, uskonto, jne. - löytyy useita määritelmiä. Koska sanoilla on
määritelmäriippuvuuksia, aiheuttaa tämä, että yhden sanan eri
määritelmien käyttäminen aina vaatii, että myös muilta sanoilta
käytetään eri määritelmiä. Tällä tavoin on tästä uskontoaiheesta
ymmärtääkseni muodostunut useita kilpailevia "käsiteverkkoja".

Itse suosimani käsiteverkko lähtee tiettyjen käsitteiden yleisesti
hyväksytyistä määritelmistä, ja on mielestäni ristiriidaton, tai
ainakaan vielä en ole törmännyt pahoihin ristiriitoihin. Se ei ehkä
ole "ainoa oikea", muttei myöskään virheellinen. Se ei myöskään ole
oma keksintöni, vaan saamani kuvan mukaan myös monissa
uskonnonfilosofisissa käsiteanalyyseissä olisi (preskriptiivisesti)
päädytty vastaavaan määritelmäverkkoon. Tosin en tunne asiasta käytyä
akateemista keskustelua kovinkaan paljoa.

> Ateisti, joka identifioi itsensä kristityksi ei tunne termin kristitty
> merkitystä kielessämme.

Tämän hienon yleisen kielenkäytön mukaan ateisti tarkoittaa jotain
"jumalankieltäjää", joka itsepäisesti uskoo siihen ettei jumalaa
millään voi olla olemassa, jollaiseksi kovinkaan moni ateisti tuskin
identifioituu. Yleisen kielenkäytön mukaan kaikki pakanat ovat pahoja
ja saatananpalvojia (tai no ainakin jokunen vuosi sitten vielä).

> Kielitoimisto.

Kenties, mutta en tiedä onko kielitoimisto pätevä määrittämään
tuollaisia asioita, joissa joidenkin kantojen mukaan vaaditaan
syvällistä teknistä tuntemusta. Kuten että kristityksi katsotaan vain
henkilöt, jotka sitoutuvat hyvin dogmaattiseen uskontunnustukseen.

> Niin kauan, kun kielessämme termillä kristitty viitataan henkilöön,
> jonka uskonnollinen vakaumus on kristinuskon mukainen, lienee tähän
> tyydyttävä. Todellisempi ongelma lieneekin, mitä on kristinusko. Tätä
> kysymystähän meilläkin tutkitaan kokonaisen tiedekunnan voimin.

Tjeps.

> Lienee kuitenkin selvää, että todellista vastaus kysymykseen siitä,
> onko X kristitty, meidän on mahdotonta saada, vaikka saisimmekin
> kristinuskon määriteltyä.

Tjops. Varsinkin jos määritelmän luomisen jälkeen puolet
kirkkokunnista olisi siitä eri mieltä.

> Ja kuten aina, minusta suomen termien merkitystä pohdittaessa ei ole
> mitään syytä ensimmäisenä rynnätä jonkin toisen kielen sanakirjojen
> pariin.

Pyrkimyksenämme taitaa yleensä olla, että emme aiheuttaisi lisäsotkua
eriyttämällä suomenkielen käsitteet yleisistä kansainvälisistä
käsitteistä. Mutta pitäis silti varmaan joskus hankkia se Nykysuomen
sanakirja.

> Niinpäå niin. Kun vielä tiedetään, että valtaosa ihmiskunnasta pitää
> Jeesuksen kungfutselaista käsitystä oikeista teoista järkevänä
> moraaliperustana, voitkin pitää osapuilleen kaikkia kristittyinä.

Tuo on kyllä hyvä pointti, eli pelkkä moraali ei sinällään ole
kristinuskon määritelmä. Minusta onkin aika hölmöä ryhtyä kristityksi
vain koska haluaa noudattaa jotain tiettyä moraalia. Useimmat ihmiset
eivät kyllä paljoa taida tuota ajatella.

> "...based on the Bible as sacred scriptures". Luullakseni tunnet
> Raamattua kuitenkin sen verran, että osaat vetää tuosta
> johtopäätöksen.

Blää. "Sacred" voidaan tulkita vähän miten vaan. Itselleni se
tarkoittaa "hyvin arvokasta", ja katson monet kirjat tässä mielessä
"pyhiksi". Itselleni Raamattu on "hauska ja opettavainen satukirja",
ja sinällään ihan kiva, muttei nyt niin kovin huippuarvokas.

> En oikein ymmärrä, mihin viittaat. Kun tuollaisia pappeja ei siis
> käsittääkseni ole, mitä tarkoitat sillä, että kysyisimme "heiltä"?

Siis tarkoitan poispotkittuja pappeja, jotka eivät olisi halunneet
että heidät potkitaan pois. Jos he eivät sitä halunneet, heillä
varmaan oli jotkin syyt siihen miksi panivat vastaan.

> Muualla? Tarkoitan, mikä estää tekemästä sosiaalityötä vaikkapa kirkon
> sisällä ilman pappisvihkimystä. Erityisesti kaikki diakonit kuulisivat
> luullakseni kovin mielellään vastauksen tähän kysymykseen;-)

Ei se ole samanlaista. Naiset ei anna diakoneille lainkaan yhtä paljon
kuin seurakunnan suntiolle. ;-)

Vähän niinkuin fysiikan tutkimus professorina tai
labra-assistenttina. Molemmat tietty ovat "samaa asiaa edistävää
työtä", mutta on siinä silti ero...

> Näyttelijä, joka ei usko rooliinsa, ei kykene tekemään työtään hyvin,
> väitti muistaakseni näyttelijätyön proffa Kari Väänänen.

Voivat nämä papit uskoa rooliinsa, mutta ne perusteet ovat ehkä vähän
erit. No, en tunne heidän ajatuksiaan. Kuten edellä joskus mainitsin,
on kristinuskon tukeminen minusta moraalitonta, joten jos itse olisin
tuollainen "reaalikristitty" pappi, en kovin pienin perustein voisi
tukea tuota organisaatiota. Korkeintaan sillä perusteella, että
toivoisin systeemin muuttuvan vähitellen, ja "leikkisin mukana" tuota
muutosta odotellessani.

> Se viimeksi erotettuhan _ei_ halunnut tehdä työtä pappina.

Jaa? No, en tunne tapausta, mutta eikös se kuitenkin pannut
erottamiselle vastaan?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jun 2000 16:42:47 +0300

> Tjeps. (c) M. Grönroos

Se ois kyllä hyvä. Minun mielipiteeni ja määritelmäni muutenkin ovat
oikeita, eikä mihinkään todellisuudesta vieraantuneeseen, läpikotaisin
byrokraattiseen Kielitoimistoon kuitenkaan voi luottaa.

Muutenkin olisi selvintä, jos kaikista käsitteistä olisi vain yksi
virallinen määritelmä, eli minun. Se että ihmiset eivät noudata minun
määritelmiäni aiheuttaa valtavasti kommunikointiongelmia ja siten ihan
turhaa resurssien hukkaanheittoa. Tällä perusteella minun
määritelmieni noudattaminen voitaisiin tehdä
lakisääteiseksi. Määritelmälakien rikkomisesta seuraisi sakkoa ja
törkeissä tapauksissa vankeutta. Vaihtoehtona rangaistuksille voisi
olla vieroitushoitoon hakeutuminen. Hoidossa siis vieroitettaisiin
irti virheellisistä ja harhaanjohtavista määritelmistä ja
opetettaisiin minun määritelmäni. Siinä voitaisiin käyttää apuna
psyykenlääkitystä ja aivopesua.

Koska Suomesta varmasti löytyisi mielisairaita ihmisiä, jotka
haluaisivat johtaa muita ihmisiä harhaan virheellisillä
määritelmillään, löytäisi järjestäytynyt rikollisuus tästäkin
valitettavasti mahdollisuuden. He saattaisivat esimerkiksi kaupitella
epävirallisia (ja siten rikollisia) sanakirjoja mielisairaille
ihmisille. Luultavasti syntyisi myös liike, jossa harhaanjohtamisen ja
petkutuksen ammattilaiset vaatisivat määritelmiään vapaiksi. Tälläinen
rikollisuus tulisi tukahduttaa heti alkuunsa, laittamalla kaikki
määritelmien vapauttamista vaativat suoraan linnaan.

Löytyisiköhän ketään kansanedustajaa, joka voisi alkaa viemään tätä
lakiehdotusta eteenpäin?

> Sikäli kuin minä tiedän, hän ei ole työskennellyt pappina pitkään
> aikaan eikä sitä halunnutkaan tehdä. Hän halusi pitää
> pappisvihkimyksen, minulle tuntemattomista syistä.

Ok, sitten se tosiaan menisi arvailujen puolelle. Näin tässä jossain
hänen jonkin kirjoitelmansa, mutta en nyt löydä sitä mistään.

Edellinen säie: Syrjintä?
Seuraava säie: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]