Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Syrjintä?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 May 2000 13:15:01 +0300

Kaisa Kyläkoski <kaisa PISTE kylakoski AT iki PISTE fi> writes:
> Onko Suomessa havaintoja/tarinoita yksityiseen
> uskonnottomaan/kirkottomaan henkilöön kohdistuneesta
> syrinnästä/epäasiallisesta käytöksestä ?

Jos nyt puhutaan vain ateisteista (ja jätetään ei-kristillisiin
uskontoihin kohdistuva syrjintä pois), ei tuo syrjintä välttämättä
niin kovin jokapäiväistä Suomessa ole. Kristityt kun ovat melko
tottuneita ateisteihin, ja yhteiskuntamme muutenkin on tänä päivänä
aika maallinen. Itselläni tosin on ehkä hieman "turvallinen" paikka
tuon suhteen, liikkuessani pääasiassa akateemisissa piireissä. Muissa
piireissä tilanne on ehkä toinen, en tiedä.

Itselläni oli jännänä kokemuksena koulun uskonnonopetus. Lukiossa
luokkamme luokanvalvoja oli uskonnonopettaja. Uskontotunnit olivat
siten myös luokanvalvojan tunteja. Koska kävin ET:ssä, en "päässyt"
luokanvalvojan tunneille, joten olin yleensä täysin ulkona luokkaa
koskevista asioista.

Luokanvalvojamme oli muutenkin sellainen oikein vanhoillisen ja tiukan
papin peruskuva, joka tosiaan ei voinut sietää ateisteja. Lukion
viimeisenä koulupäivänä, kun varsinaista opetusta ei juuri ollut,
menin mukaan uskontotunnille, kun en viitsinyt lähteä kotiin
tunniksi. Armas luokanvalvojamme heitti minut välittömästi ulos,
lausuen: "Sinä et tänne kuulu, olet valinnut tiesi toisin. Sinä
poistut nyt luokasta." Ah, jotkut kristityt papit ovat niin ihanan
suopeita.

No, eipä tuosta traumaa jäänyt. Sinällään vaan mietityttää mitä
jossain maalaiskaupunkien kouluissa voi tapahtua, jos tuollaista
tapahtuu suuressa yliopistollisessa normaalikoulussakin, jossa
opettajien valintaan sentään jotain huomiota luulisi kiinnitettävän.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 May 2000 02:29:42 +0300

"Pena Penanen" <penaali AT nic PISTE fi> writes:
> [...]
> muut yhteisöt ovat pakotettuja maksamaan veroa, lisäksi sillä on
> monopoliasema Suomessa esim. hautaustoimessa, plus paljon muuta
> erityiskohtelua valtion toimesta.
>
> Ei tässä tilanteessa evlut voi harjoittaa minkäänlaista poliittista tai
> uskonnollista syrjintää ketään Suomen kansalaista kohtaan.
>
> Vasta sitten, kun evlut tulee kokonaan pois valtion selän taka, ja asettuu
> samalle viivalle kaikkien muiden uskontojen ja elämänkatsomusten kanssa
> Suomessa, voi evlut alkaa harjoittaa sellaista työvoimapolitiikkaa kun

Jos näin todella katsottaisiin, tulisi hyvin mielenkiintoiseksi, miten
evlut kirkko voi erottaa papistoaan heidän uskonnollisen vakaumuksensa
perusteella - jos papin vakaumus siis eroaa työpaikan määräämästä.

Vastaavasti kirkko ei tietenkään voisi vaatia minkään virkojen
hakijoilta kristillistä vakaumusta. Koskien tietysti myös
pappisvirkoja. Muodollinen koulutuksellinen pätevyys tietysti
voitaisiin vaatia, mutta sehän onkin eri asia.

No, vaikka tuolla ajatuksella on hauska leikkiä, luulisin kuitenkin
että uskonnollinen syrjintä on laillista uskonnollisten järjestöjen
sisällä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Jun 2000 00:14:36 +0300

"Ilona" <ilona PISTE lamminen AT POppELI PISTE inet PISTE fi> writes:
> Ala-asteella ei täälläkään saatu ET-ryhmää kokoon, meitä oli hiukan
> alle sadan oppilaan koulussa vain kaksi oppilasta (minä + veljeni),
> joten se oli sitten uskontotunneilla käyntiä.

Häh? Kyllä se on niin, että jos ryhmää ei saada kasaan, ei sitten
käydä missään. Näin itselläni oli monta vuotta, kunnes sitten
isommassa koulussa penteleet saivat sen ET-ryhmän kasaan.

> Muut sentään voivat lähteä kotiin siksi aikaa, mutta minnekäs siinä
> menet kun on 25 km koulumatkaa ja linkkejä ei kulje ollenkaan. Tosin,
> kun valitin rehtorille ja luokanvalvojalle, sain luvan mennä
> ATK-luokkaan, jos siellä on tilaa, mutta ensimmäinen vuosi kului
> istuskellessa aulassa.

Ainakin lukiossa hyppytunnit on ihan normaali juttu. Kirjasto koulussa
auttaa kummasti.

Edellinen säie: piinaa pakanoille
Seuraava säie: Miksi pappi erotettiin...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]