Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: ateismin määritelmä
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jan 2000 06:20:19 +0200

"Marko Ronkainen" <marko PISTE ronkainen AT nokia PISTE com> writes:
> Sanotaan että on eroa sillä onko ateisti
>
> a) henkilö, joka ei usko Jumalaan/jumaliin, vai
> b) henkilö, joka uskoo ettei Jumalaa/jumalia ole
>
> Mutta mikä oikeasti on käytännön ero?

Vaikea sanoa miten tuon voisi vääntää rautalangasta, koska paljoa
selvemmäksi se ei voi tulla.

Uskominen on aktiivinen teko, uskon puute ei ole. Uskon puute on vain
tila, jossa uskoa asiaan X ei ole.

Usko vaatii aina myös perusteita (vaikka ne olisivatkin vain
"tunnekokemus", tms). Jos perusteita ei ole, ei ole myöskään
uskoa. Ateistilla ei ole perusteita uskoa, että tietynlainen jumala
olisi olemassa, mutta ei myöskään välttämättä ole perusteita uskoa,
että tietynlaista jumalaa EI olisi olemassa.

Tietysti JOIDENKIN jumalten olemassaolemattomuuteenkin voi uskoa. Jos
esimerkiksi väitetään, että jokin jumala saapui Helsinkiin, ja seisoo
nyt senaatintorilla 300 metriä korkeana jättiläisenä, joka murskaa
autoja jalkojensa alle, voit suhteellisen helposti löytää
kokemuksellisia perusteita (käymällä Senaatintorilla vilkaisemassa
että olento ei ole siellä) sille, miksi tälläinen jumala ei olisi
olemassa, ainakaan väitteen mukaisena.

> Ainakin minun mielestäni ihmisen mieli toimii niin että kun hän
> kuulee väittämän, hän joko uskoo sen todeksi, tai epätodeksi.

Toimiiko? Esimerkkiväite: "jääkaapissani on maitoa", jonka vastaväite
on: "jääkaapissani ei ole maitoa." Onko nyt niin, että uskot
väistämättä jomman kumman väitteen tosiasiallisuuteen, mutta ei ole
sellaista mahdollisuutta, että et uskoisi kumpaakaan väitettä?

Eli onko mahdotonta, että ihminen voi sanoa: "en osaa sanoa?"

> Eli esimerkiksi kysymys Jumalan/jumalien olemassaolosta on sellainen
> ettei siihen voi olla ottamatta kantaa.

Kerro onko tosi tai epätosi, että minulla on kissa nimeltä Jumala.

Eli väitän, että "minulla on kissa nimeltä Jumala", johon pyydän sinua
ottamaan kantaa.

Edellinen säie: Ateisti
Seuraava säie: Sanan "joulu" alkuperä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]