Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Ateisti
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Jan 2000 17:09:20 +0200

Jyri Jokinen <jyrij AT usa PISTE net> writes:
> Ateisti voi olla kuka tahansa, joka ei usko minkään jumalan
> olemassaoloon. Jos uskoo yhteenkin jumalaan, on teisti.

Tuollainen jyrkkä määritelmä voi johtaa vaikeuksiin tiettyjen
jumaluusmääritelmien kanssa. Jos esimerkiksi kissani nimi on Jumala,
ja uskon kissani olemassaoloon, en ole ateisti, vai kuinka?

Samanlainen paradoksaalisuus syntyy myös panteismissa, jossa Jumalan
määritelmä on, että Jumala=luonto. Tällöin ateisti on henkilö, joka ei
usko, että luontoa on olemassa. Ovatko ateistit tällöin solipsisteja?
Vaan ei, (naturalistinen) panteismi on yleisesti ottaen katsottu
ateismiksi, vaikkakin uskonnolliseksi sellaiseksi.

Sama määritelmäongelma pätee myös joihinkin muihinkin uskontoihin,
joissa jumalat saatetaan määritellä vastaavanlaisena metaforana.

Ateismin mielekkäämpi määritelmä olisi, että ateisti ei usko
yliluonnollisen, persoonallisen jumaluuden olemassaoloon.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jan 2000 03:27:04 +0200

nautaviita AT hotmail PISTE com (runski) writes:

> Entä yliluonnollisen, persoonattoman jumaluuden olemassaoloon?

Tuo sitten kait taas riippuu aika pitkälle siitä, mitä tarkoittaa
"yliluonnollisella". Kristillisessä perinteessä se on ehkä melko
selvä, mutta ei kait sen ole pakko olla.

Onhan esimerkiksi panteismista myös dualistinen muoto, jossa jumaluus
nähdään näiden kahden todellisuuden kokonaisuutena. Tästä on edelleen
kaksi muotoa - persoonallinen (maailmantietoisuus-ajatus) ja
persoonaton. (Yleensä panteismilla kuitenkin tarkoitetaan monistista
panteismia, jossa yliluonnollista ei ole.)

> Jos tarkoitat persoonallisuudella sellaista yksilöllisyyttä mikä
> löytyy ihmisestä (no, ainakin muutamista) ja erottaa hänet muista,
> niin silloin aika moni olisi määritelmäsi mukaan ateisti. Vai
> tarkoitatko muuta?

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat. En siis tarkoita persoonallisuudella
"yksilöllisyyttä", vaan tietoisuutta ja älyä. Huomaa, että sanalla
"persoonallinen" on hyvin erityisiä erityismerkityksiä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jan 2000 03:51:17 +0200

<rauno PISTE viljanen AT kolumbus PISTE fi> writes:

> Jos kissasi ON vieressäsi olemassa, ei kissasi olemassaoleminen olekaan enää
> uskon kysymys, vaan tiedon kysymys.

Mistä minä tietäisin onko minulla oikeasti kissa nimeltä Jumala, vai
kuvittelenko vain. Uskon että minulla on, koska saan "aistihavaintoja"
kissasta, mutta voi tietysti olla että aistihavaintoni ovat vain
harhaa.

> Mutta jos kissasi näkee moni muukin, ja se voidaan punnita, sitä
> voidaan VALOKUVATA, niin viimeistään silloin kissan olemassaolo on
> TODISTETTU.

Paitsi että niiden muiden ihmisten ja valokuvien olemassaoloa ei ole
mitenkään todistettu. Ei edes niin hyvin kuin sen kissan, jonka
sentään kuvittelen näkeväni joka päivä, toisin kuin niitä ihmisiä tai
sitä valokuvaa. Tällöin kissan olemassaoloa ei voi "todistaa" jonkin
vielä huonommin todistetun avulla.

> jos kaveri sanoo, että "tuossa on kissa", niin voit vain kertoa
> hänelle, että tuon kissan nimi on Jumala. Tällainen siis ei voi
> olla enää "uskonkysymys", vaan faktatieto. Kuitenkaan siihen
> "Jumalaan" ei tietenkään liity mitään "yliluonnollista".

Juuri niin, siksi haluaisin mieluimmin määritellä ateismin jonkin
spesifisen jumalmääritelmän kautta. Eli että "ateismi" on aina
suhteessa jonkin tietyn teismin luonteeseen.

Tällöin on "kristillis-ateismia" ja
"buddhalais-ateismia". Yliluonnollisjumala-ateismi lienee se yleisin
ateismin muoto, jota toki sopii kutsua yksinkertaisesti "ateismiksi",
kunhan ymmärretään tämä suhteellisuus.

> Tuo on tahallista vääristelyä. Luonnon olemassaoleminenhan ei ole mistään
> "uskosta" kiinni, koska luonto on konkreettisena kaikkialla.

En "vääristele", vaan annan vastaesimerkin, joka osoittaa miksi olisi
epäloogista että ateismi olisi "ei-uskoa Jumalaan riippumatta siitä
miten Jumala määritellään."

Eli, ateismi on aina yksittäisen Jumalan määritelmästä riippuvainen,
suhteellinen käsite.

> Panteismissa ei kuitenkaan uskota mihinkään ihmismäiseen "huru-ukkoon",
> "jolle aivan kaikki on mahdollista".

Juuei.

PS. (Minulla ei ikävä kyllä astman vuoksi ole todellista kissaa
nimeltä Jumala, puhuin yllä siis ihan vain hypoteettisesta
kissasta. Nimeämisongelmaa kissalla ei kyllä olisi jos joskus
sellaisen hankkisin...)

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jan 2000 04:14:46 +0200

Kimmo Mikonranta <kimmo PISTE mikonranta AT nokia PISTE com> writes:

> Ja jos heroinistiksi kutsutaan kaikkia, joilla on kaksi jalkaa,
> on Suomessa n.5 miljoonaa heroinistia. Tylyä.

Ymmärrän sarkasmisi. Tietysti sanoja kannattaa käyttää yleisesti
hyväksyttyjen tai hyvin perusteltujen merkitysten muodossa. Mutta
(vastaesimerkki): heroinistiksi voitaisiin perusteltavasti kutsua
vaikkapa sankarittarenpalvojaa, ja tämä olisi ihan hyväksyttävä
merkitys tuolle sanalle. (Xena-fani-addiktit ovat siis heroinistejä.)

Uskontojen "jumala"-käsite ansaitsee perustellun poikkeuksen yleisen
hyväksynnän säännöstä, sillä tuo käsitehän on periaatteessa koko
uskonnon olemus.

Sinä ehkä ymmärrät "jumalalla" sitä kristillistä Jumalaa, mutta on
melko varma, että toisten uskontojen jumalat ovat hyvin erilaisia,
myös olemassaolon luonteeltaan. Kaikki maailman uskonnot kun eivät ole
kristinuskoa.

"Kristillisessä maassa yleisen määritelmän" käyttö jumalista
tarkoittaisi, että yhdenkään muun uskonnon kuin kristinuskon "niitä
jotain" ei voisi kutsua jumaliksi.

      "Tämä uskonto sisältää Jumalankaltaisen entiteetin, josta ei
      tekijänoikeuksien vuoksi voi käyttää nimeä Jumala(tm). Rukoilemme
      päivittäin Jumalankaltaista entiteettiä..." ;-)

Suomessa kun tämä ateismikin on valitettavasti kristillisiin
määritelmiin sitoutuva. Kristityille ei kuitenkaan ymmärtääkseni ole
annettu mitään yleismaailmallista auktoriteettiä määritellä nimi
"Jumala." No, he toki yrittävät ottaa tuon auktoriteettiaseman itse.

Sama pätee myös itse "uskonto"-sanaan. Suomessa kun sanaa "uskonto"
käytetään erittäin paljon täydellisenä synonyyminä kristinuskolle, ja
korkeintaan sillä tarkoitetaan hyvin kristinuskonkaltaisia uskontoja
(jotka toki kattavatkin suurimmän osan maailman väestöä).

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jan 2000 09:39:24 +0200

Jyri Jokinen <jyrij AT usa PISTE net> writes:
> Itse en pitäisi minkäänlaista panteistia ateistina, mutta ihan sama.
> Määritelmäsi on ihan kelpo, itse vain lähden mieluummin siitä, että
> teisti on määritelty vaikka sitten yliluonnolliseen (ei tarvitse olla
> edes persoonallinen) jumaluuteen uskovaksi ja ateisti on kuka tahansa,
> joka ei ole teisti. Simple?

Kuten Einsteinkin sanoi: ''Asiat pitää kuvata niin yksinkertaisesti
kuin mahdollista, muttei liian yksinkertaisesti.'' (tai siis jotain
tämmöistä)

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jan 2000 21:49:36 +0200

Kimmo Mikonranta <kimmo PISTE mikonranta AT nokia PISTE com> writes:

> Mutta kyllä kai niillä jotain yhteistäkin on, jos niitä kerran
> jumaliksi kutsutaan.

Jeps, mutta se, että mikä se yhteinen asia on, vaihtelee. Jonkin
määritelmän mukaan kaikkien "Jumalien" tulisi olla kristillisen mallin
mukaisesti kaikkivoipia-kaikkitietäviä (määr. 1 alla). Toisen
määritelmän mukaan riittää yliluonnollinen olemus (määr. 2
alla). Kolmannen määritelmän mukaan oleellista on palvojan
_suhtautuminen_ tiettyyn entiteettiin (korkein arvostus, kts. määr 3
alla), ei välttämättä mikään entiteetin oma objektiivinen
ominaisuus. Muitakin määritelmiä voisi ehkä löytää, ottamalla
erilaisia näkökulmia.

Raamattuni kertoo sanasta GOD seuraavaa:

      1 capitalized : the supreme or ultimate reality: as
                  a : the Being perfect in power, wisdom, and goodness who is
                        worshiped as creator and ruler of the universe
                  b (Christian Science) : the incorporeal
                        divine Principle ruling over all as eternal Spirit : infinite Mind

      2 : a being or object believed to have more than natural attributes
            and powers and to require human worship; specifically : one
            controlling a particular aspect or part of reality

      3 : a person or thing of supreme value

      4 : a powerful ruler

Tuo kolmas määritelmä on tässä ehkä oleellisin, koska se on
subjektiivinen jumalmääritelmä, ei samalla lailla objektiivinen kuten
se, jonka kautta ateismi yleensä määritellään. Subjektiivisia
määritelmiä voisi löytää helposti enemmänkin, kuten
"arkkityyppi"-määritelmä ja "symbolinen aatteen sankari"-määritelmä.

Määritelmässä 2 on myös suuri nimeämisongelma. Kaikissa uskonnoissa
yliluonnollisia olentoja (kuten enkeleitä, haltijoita, keijuja) ei
kutsuta "jumaliksi", mutta toisten uskontojen suhteen niin
tehdään. Esimerkiksi kreikkalaiset jumalat eivät sovi kristilliseen
jumalmääritelmään, joten kristitty ei välttämättä kutsuisi niitä
jumaliksi vaan "paholaisiksi" tai jotain. Jos kreikkalaiset "jumalat"
ovat paholaisia, eivätkä jumalia, voi heidän palvojansa olla
"ateisti", koska ei usko "jumaliin".

Eli tämäkin edelleen valottaa miksi tapa määritellä ateismi epäuskona
"mihin hyvänsä jumalaan" on huono. Ateistin tulee siis itse määritellä
ne jumalat (teismit), joiden suhteen hän on ateisti.

> Jos taas määritellään "jumala" täysin mielivaltaisesti uudestaan,
> ei kai mikään estä määrittelemästä "ateistia" samoin kyseiseen
> tilanteeseen sopivaksi.

Juuri niin, eli ateismi on aina suhteessa johonkin jumalmääritelmään.

Edellinen säie: Kristitty presidentti 2000
Seuraava säie: ateismin määritelmä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]