Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Eettiset jumaltodistukset - vapaan tahdon puolustus -argumentti
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 Jan 2000 04:26:26 +0200

<rauno PISTE viljanen AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Juuri siitä syystä en enää halua olla uskovainen... onhan minulla
> sentään edes hitunen moraalia vielä jäljellä. Siis ateistista
> moraalia, joka ei ole vielä loistanut kansanmurhatilastoissa,
> kidutuksissa, muiden pelottelemisessa... jne.

Jaa että sitä korkeaa ateistista moraalia....?
      ...Neuvostoliitto (Stalin), Kamputsea, Kiina, ... paljonkos näitä pitää luetella? ;-)

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Jan 2000 05:23:53 +0200

<rauno PISTE viljanen AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Kommunismi.... Yhteiskunnallinen uskonto!

Nyt oli kyse siitä, onko totalitaarikommunismi ateismia vaiko
teismiä. Ei siitä, onko se uskonto.

Uskonnollisuus ei sinällään ole ateismin
vastakohta. (Transkendentaali-)teismi on. Nämä ovat kuitenkin täysin
eri käsitteitä, ja maailmassa on paljon ateistisia uskontoja, kuten
naturalistinen panteismi ja tietyt uuspakanauskontojen,
buddhalaisuuden ja satanismin suuntaukset.

> Eri tyyppisiä diktatuureja saa luetella aivan miten paljon vain.... Se ei
> kuitenkaan pysty muuttamaan sitä tosiasiaa, etteivät kommunismit olekaan
> olleet mitään "ateistisia" tai "tieteellisiä" maailmankatsomuksia, vaan
> selviä uskontoja. Tunnusmerkit "kaikkialla toistettavat iskulauseet",
> "julisteet", historian uudelleenkirjoittaminen, virallisen opin vastaiset
> mielipiteet kielletty, toisinajattelijat joko vankiloihin tai
> mielisairaalaan, kaikkialla, jopa bensiiniasemien katoilla olevat suuret
> julisteen "Eläköön Neuvostoliiton Kommunistinen Puolue!.... jne, jne...

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin "No True Scotchman -fallacy"
eli virheargumentti?

Tarkoittaa, että:
      "Yksikään skotti ei pane sokeria kaurapuuroonsa."
      "Mutta ystäväni Angus pitää kaurapuurosta jossa on sokeria."
      "Ah, niin, mutta yksikään TODELLINEN skotti ei pane sokeria kaurapuuroonsa."

Eli, jos mistä tahansa asiasta, joka on negatiivinen, sanotaan että
"mutta hän ei ole OIKEA kristitty/ateisti", ei yksikään kristitty tai
ateisti ole koskaan tehnyt mitään negatiivista.

Ateismin tapauksessa moinen on vielä järjettömämpää, koska ateismissa
ei _sinällään_ ole mitään moraalisia sääntöjä joita noudattamatta
olemalla voisi olla "huono ateisti", kun taas kristinuskossa on.

> Tästä samasta asiasta taisi muuten olla reilu kuukausi sitten pieni
> väittelynpoikanen, kun kommunismia ei oltu ymmärretty uskontona, vaikka sitä
> se sanan täysimmässä merkityksessä on. Siis "uusi monoteistinen uskonto",
> jossa kaikki entiset, kilpailevat jumalat KIELLETÄÄN, jotta voitaisiin
> nostaa tilalle "uusi jumala".... kaikkivaltias ihminen, joka vielä
> kuoltuaankin pällistelee ja vartioitsee ihmisten tekemisiä maassaan.

Tuolla tavalla voitaisiin ihan vastaavasti sanoa, että "ateismi on
uusi monoteistinen uskonto, jossa kilpailevat jumalat kielletään,
jotta voitaisiin nostaa tilalle 'uusi jumala'... kaikkivaltias ihminen
(vrt. humanismi) tai materiaalinen maailma."

...tai että mikä hyvänsä muu asia X on uskonto...

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Jan 2000 11:08:17 +0200

magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos) writes:
> [...]
> jotta voitaisiin nostaa tilalle 'uusi jumala'... kaikkivaltias ihminen
> (vrt. humanismi) tai materiaalinen maailma."

Lisäisin tähän vielä sen kommentin, että en todellakaan pitäisi tätä
vertausta negatiivissävytteisenä; minusta uskonnollinen ateismi ei ole
mitenkään negatiivinen asia. Päinvastoin, ajatus on minusta erittäin
looginen ja positiivinen.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Jan 2000 23:46:37 +0200

> Sinä et näytä kykenevän ajattelemaan mitään näkemättä kaikkialla jumalia
> piileksimässä.

Muistaakseni tämä lähti nyt siitä että sinä et voinut olla näkemättä
kaikkialla (tässä tapauksessa kommunismissa) jumalia (tai siis
uskontoa). Ylläoleva analogiani vain ulotti saman ajattelutavan
ateismiin.

> Ateismi on käsittääkseni vain pelkkä kannanotto jumalan olemassaolemisen
> näkemykseen. Sen ei siis kuulukaan sisältävän mitään moraalia.

Juuri niin. Siksi myös moraalittomat stalinit sun muut ovat yhtä
lailla ateisteja kuin muutkin.

> Maailmassa on vain käskijätyypit älynneet tuon mainion tilaisuuden:
> "Vaikka minä itse määrittelisin moraalisäännöt, niin panempa ne
> Jumalan piikkiin, jotta ihmiset eivät uskaltaisi vastustaa niitä ja
> tottelisivat".... Tässä kristinuskon ja muhamettilaisuuden moraali.

Kyllä se taitaa tässäkin olla kyse myös kansan omasta edusta, ei vain
valtaapitävien. Se on kyllä helpompaa ihan tavallisten ihmisten
keskuudessa, ettei vanhempien tarvitse keksiä lapsille mitään
vaikeaselkoisia selityksiä moraalille, vaan voidaan käyttää Raamattua
auktoriteettina. Tänä päivänä, kun ymmärryksemme maailmasta on
kasvanut, asia on ehkä hieman eri, mutta ei kuitenkaan
täysin. Selittämätön moraali-auktoriteetti (kuten alla mainitsemasi
lakikirja) koetaan yleensä helpommaksi ratkaisuksi kuin vaikea
selittely ja oma ajattelu.

> Vertaa vaikkapa kymmentä Mooseksen käskyä (jotka hän nimitti "Jumalan
> käskyiksi") -------- ja "Näin sanoo Herra, menkää, ja käykää leirin halki
> portista porttiin, ja tappakaa jokainen, olipa se sitten ystävä, veli tai
> sukulainen". Tällainen Raamatussa lukeva moraali on vähintään arveluttavaa.

Kuten itsekin sanoit, ''uskonnon moraali lähtee ihmisestä itsestään,
ei uskonnosta.'' Täten tämä kristillinen ''paha moraali'' on ihmisestä
itsestään, ja aivan yhtä hyvin ateisti kuin juutalainenkin voi keksiä
tälläisiä moraalittomuuksia.

Toisekseen, kun on kyse Jahven suorittamasta taposta, ei se
kristillisen maailmankuvan kannalta ole mikään oikea tappo - se
nähdään vain pienenä rangaistuksena, ja lopulta Jahve antaa anteeksi
ja herättää ihmiset henkiin paratiisissa. Ja kaikki kansat iloitsevat.

> Raamatussa on kirjoitettuna niin montaa erilaista moraalia, ettei niistä
> mitään kannata valita,

Sinun mielestäsi käskyt "älä tapa", "älä varasta", "tee
lähimmäisellesi niin kuin toivoisit tehtävän itsellesi" ovat sellaista
moraalia, ettei niitä kannata valita?

No, en tunne millainen ihminen olet. Ehkä tappaminen, varastaminen ja
muu vastaava on sinusta hyvä asia jota ei kannata välttää. Jos niin
on, tämä argumenttini tietysti vesittyy.

> vaan mieluummin ajatelkaamme oman moraalimme itse, kunhan tekisimme
> sen rehellisesti.

Juuri niin. Voimme toki ajatella moraalimme itse, mutta - kuten itse
sanoit - uskonnon moraali on lähtöisin ihmisestä itsestään, mikä
kannattaa muistaa. Se kristillinen moraali on siten lähtöisin ihan
samanlaisista ihmisistä kuin sinä ja minä, jotka ovat ajatelleet sen
itse, ohjeittesi mukaan.

> Sehän voidaan ottaa kätevästi vaikkapa Suomen laista. Lakikirjassa
> ei ole sellaisia ristiriitoja kuten Raamatussa, joten miksei
> lakikirja tule mieleen?

Lakikirjahan onkin hieno moraalinen auktoriteetti. Kaikki mitä
lakikirjassa sanotaan, on tietysti absoluuttinen totuus ja täysin
loppuun ajateltua. Mihin enää tarvitaan eduskuntaa ja politiikkaa, kun
kerta lakikirja jo nyt kertoo Oikean Moraalin? Jokainen uusi
lakiehdotus on automaattisesti moraaliton, koska se on toisenlainen
kuin mitä vanhassa lakikirjassa sanotaan.

Yhdysvalloissa ja Kiinassa kuolemantuomio on siis moraalisesti oikein,
koska se lukee lakikirjassa. Suomessa se on kuitenkin moraalisesti
väärin, koska sitä ei lue lakikirjassa. Taitaa se jossain EU-maassakin
olla lakikirjassa (en ole varma) - ja siten moraalisesti sekä oikein
että väärin Euroopassa. Täysin ristiriidatonta ja ongelmatonta.

Ja jos lakikirjassa sanotaan, että pii on neljä, niin onhan se
tietysti ''ristiriidatonta'' muiden lakien kanssa. Todellisuuden
kanssa taas...

Edellinen säie: Presidentti moraalisena johtajana
Seuraava säie: Kristitty presidentti 2000
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]