USENET News sfnet.keskustelu.uskonnottomuus

Säie: Ateisti uskoo enemm„n kuin uskovainen :)

Seuraava säie: Ateisti uskoo enemm"n kuin uskovainen :)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Ateisti uskoo enemm„n kuin uskovainen :)
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 12 Jan 2000 22:01:52 +0200

hazard AT altavista PISTE net (Johnny Hazard) writes:
> Mitään asiasta tietämättä olen saanut jotenkin ajateltua tämän
> ateisti/agnostikko/yms asian siten, että:
>
> uskon, että jumala on = aktiiviuskova, todistustaakka
> uskon, että jumalaa ei ole = ateisti, todistustaakka
> en usko, että jumala on = agnostikko, ei todistustaakkaa

Tuo suomen ilmaus "en usko" on hämäävän monimerkityksinen, vaikka
tässä kyllä vaikuttaa että käytät sitä siinä oikeassa
merkityksessä. Se voi tarkoittaa sekä että "uskon että ei-X" tai
"minulla ei ole X:n totuusarvoa koskevia uskomuksia."

Agnostismi tarkoittaa siis juuri tätä a-gnosis eli ei tietoa (tai
tässä tapauksessa "uskoa" kummastakaan vaihtoehdosta). Mistään,
varsinkaan ylimmästä todellisuudesta, ei nähdä olevan mitään täysin
varmaa tietoa.

Ateismi on periaatteessa lähes aina yhtenevä agnostismin
kanssa. Yksikään ateisti ei pystyisi kantamaan sitä
todistustaakkaansa, joten se vaatimus tekisi ateismista turhan
käsitteen ja ateisteja ei edes olisi olemassa. Tai, siis, ainakin jos
siitä keskustellaan vähänkin filosofisessa asiayhteydessä - tokihan
maailmassa kaikenlaisia "juntteja" voi tässäkin merkityksessä olla.

MUTTA ateismi ja teismi ovat muutenkin täysin riippuvaisia sekä
jumalan että olemassaolon MÄÄRITELMISTÄ. Eli kysymys jonkin jumalan
olemassaolosta ei ole niinkään olemassaolokysymys vaan
määritelmäkysymys. Esimerkiksi panteistinen tai immanentti
jumalanäkemys ovat täysin "ateistisia", jos niitä tarkastellaan
kristillisen tai muun transkendentin, persoonallisen teismin suhteen.

Yleensä kun historiallisesti kristillisissa länsimaissa puhutaan
ateismista, tarkoitetaan sitä transkendentin, persoonallisen
jumaluuden suhteen. Agnostismi taas on nähdäkseni sinällään
riippumaton teismin suuntauksesta tai yleensäkin siitä, mitä objektia
kysymys kyseisen objektin olemassaolosta tai luonteesta koskee, ja
pätee siten periaatteessa vaikka uskoon makkaroiden olemassaolosta tai
valmistustavasta.