USENET News sfnet.keskustelu.skeptismi

Säie: Kuun pimeä puoli

Edellinen säie: alien sieppaukset selitetty?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.viestinta.tv,sfnet.keskustelu.skeptismi,sfnet.keskustelu.avaruus
Subject: Re: Kuun pimeä puoli
Date: 08 May 2003 00:24:41 +0300

-- =-=-=

Matti Lamminen <matti PISTE lamminen AT linnunrata PISTE net> writes:
> Itselleni se, että ohjelma oli pilaa tuli varsin selväksi varsinkin
> siinä vaiheessa, kun mukamas venäläinen asiantuntija väitti, etteikö
> voitaisi ottaa kuvia vastavaloon! (Itse olen valokuvannut kymmeniä
> vuosia, ja varsinkin vastavalokuvauksella saa hyviä kuvia.)

-- =-=-=

Njaah, tuo argumentti ei sinällään vakuuta, että avaruudessa on hieman
eri tilanne kuin mikään mihin kukaan kokenutkaan maanpäällinen kuvaaja
on koskaan joutunut. Esimerkiksi voimakas UV-säteily voisi hyvinkin
linssiin osuessaan sokaista kameran täydellisesti (en tiedä). Koska ei
ole ilmakehän sirottavaa vaikutusta, kontrastit voisivat olla turhan
suuria. Tällöin näkyvänkin valon linssiheijastukset voivat tuottaa
kamalaa jälkeä. Vastavalosuojalla moiset ongelmat toki selviävät,
mutta voi olla että kyseisessä kamerassa nimenomaan ei tuollaista
ollut.

Eniten minua jäi ihmetyttämään, olivatko Rumsfeld ja ne lukuisat muut
poliitikot tosiaan varta vasten esiintyneet tuota dokumenttia varten?
Kuulostaa aika hurjalta. Suurin osa otoksista kun oli sellaisia, että
ne olisi voitu leikata jostain Watergate-haastatteluista. Lopussa oli
sellaisia "haastattelun jälkeisiä kommentteja", joista saattoi
päätellä että he olivat toimineet yhteistyössä, mutta kyllähän
kaikissa haastatteluissa aina tulee tuollaista ylimääräistä
materiaalia. Mutta olihan Kubrik tietysti Suuri Nimi, joten ehkä
olivat suostuneetkin. Haastattelupätkissä poliitikot olivat
(muistaakseni) myös aina pukeutuneet samalla lailla ja tausta oli
samanlainen, joten leikkaus olisi pitänyt tehdä yhdestä
haastattelusta, ei useista pätkimällä.