From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Re: alien sieppaukset selitetty?
Date: 07 May 2003 21:00:12 +0300

Jorma Kummitus <necro AT finebody PISTE com> writes:
> Termi valomolekyyli oli siis huumoria. Katsos kun en oikein jaksa
> muistaa mitä sanskritin kielistä termiä tantroissa yleensä käytetään
> viittamaan silmälle näkymättömiin partikkeleihin.

Ei kait ne valopartikkelit ole silmälle näkymättömiä, jos silmän niitä
pitäisi havaita? Kyllä taitaa olla muutenkin pallo aika pahasti
hukassa jos kuvittelee näköhermoradoissa liikkuvan jotain
erikoispartikkeleita. Ellei tuo tosiaan taas ollut sitä huumoria.

Myös krishnojen ja muiden vastaavien käsitykset äänen olemuksesta
saattavat kuulostaa "aika oudoilta" fysiikkaa tuntevalle.

Descartes päätteli käpyrauhasen sielun tyyssijaksi siitä, että se on
aivojen ainoa osa, jota on vain yksi kappale. Muutenkin se on
sijainniltaan keskeisessä asemassa. (Kirje Meyssonnierille 1640.)
Mahtaakohan tantroissa olla vastaavia perusteluja, vai mihinköhän
moiset uskomukset perustuvat?

Minä en muutenkaan oikein ymmärrä tätä, miksi selityksiä mahdollisesti
todellisiin paranormaaleihin ilmiöihin täytyisi etsiä muinaisista
kirjoista ja opeista. Muinaisten oppien kyky selittää oikein edes
tavallisia materiaalisia ilmiöitä on aina ollut tavattoman huono ja
modernit luonnontieteet ovat mullistaneet lähes kaikki yli 400 vuotta
vanhat selitysmallit. Miksi muinaisten oppien selitykset
paranormaaleista ilmiöistä olisivat yhtään parempia?

Ei mar, telkusta alkaa "Holy Smoke", näyttää olevan jotain
guruhommaa. Täytynee katsoa.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Date: 07 May 2003 23:42:06 +0300

Sakari Kinnunen <Tex PISTE ccc AT post> writes:

> Epävarmuus elämässä on tosiasia ja aikuisen ihmisen on se opittava.

Juuri näin. Ihmisellä on, ettenkö sanoisi, luontainen ja
käytännönläheinen tarve poistaa epävarmuutta elämästään. Oikea tieto
poistaa epävarmuutta. Tämän vuoksi on olemassa uskontoja, tieteitä ja
rajatieteitä, joista kaikki lupaavat tietoa ja siten varmuutta
asioista ja ihmistähän kiinnostaa. Mikään niistä ei kuitenkaan kykene
antamaan täydellistä varmuutta kaikesta, joten epävarmuuden kanssa
joutuu kuitenkin elämään.

Uskonnoilla ei ole yhtä tiukkoja kriteereitä tiedolle kuin tieteessä,
joten ne voivat tyydyttää ihmisen varmuudentarvetta paljon laajemmin
ja tehokkaammin. Kuitenkin tälläisen heikommille kriteereille
perustuvan varmuuden varmuus on itse asiassa aika epävarmaa.

Tieteiden tarjoama varmuus on toki vähäisempää, mutta hyvin
perusteltuna se on kuitenkin varmempaa varmuutta kuin sellainen, jolle
ei mitään perusteluja anneta, joka on vain uskon varassa.

Erilaiset tiedon tai varmuuden lähteet eivät ehkä ole aivan toisiaan
poissulkevia asioita, mutta voi aina miettiä kannattaako kerrostaloa
rakentaessa käyttää pumpulisia tiiliä lainkaan.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Date: 08 May 2003 18:17:14 +0300

Jorma Kummitus <necro AT finebody PISTE com> writes:
> En osaa sanskritia sen vertaan, että osaisin sanoa, onko kyse erikos-
> tai yleispartikkeleista. Halusin vain kiinnittää huomiota seikkaan,
> että jo tuolloin oli havaintovälineiden puutteesta huolimatta
> atomistisia-teorioita. Niitä taisi olla myös antiikin kreikassa.

Erityisesti Demokritoksella (~460- eaa). Hänellä oli myös aika monia
muita teorioita maailmasta, jotka osuivat yllättävän
oikeaan. Joihinkin niistä päästiin rationaalisella pohdinnalla ja
argumentaatiolla, toisiin ilmeisesti pelkästään hyvällä arvauksella
ilman sen kummempia perusteita.

Muinaisen kreikan filosofien tekstit (kuten Platon ja Aristoteles)
todellakin eroavat valtavasti mistään muinaisista uskonnollisista
teksteistä. Ne ovat todella nerokkaasti pohdittuja (silloinkin kun
osuvat väärään) ja analyyttisuudellaan modernin tuntuisia
teoksia. Uskonnollisista "viisauden oppikirjoista" saa minkäänlaisia
viisauksia ja edes älyllistä neroutta etsiä tiheällä kammalla ja
niitäkään vähäisiä viisauksia ei yleensä perustella millään lailla.

Saattaa siten toki olla, että muinaisiin hindulaisiinkin teksteihin on
livahtanut järkeviä ajatuksia. Ei siinä mitään ihmeellistä ole --
perustuuhan roomalaiskatolinenkin teologia pitkälti Aristoteleen
rationaaliselle vaikutukselle (tosin poimivat turhan paljon niitä
hänen huonoimpia ajatuksiaan). Myös arvaamalla on tosiaan keksitty
paljon paitsi väärää myös oikeaa. Mielikuvitus on tuottelias.

Demokritos oli muuten historian ensimmäisiä ateisteja ja
skeptikkoja. Hän halusi poistaa uskon jumaliin ja taikauskoihin,
joiden hän katsoi olevan keksittyjä vain selittämään ilmiöitä, joille
ei vielä oltu löydetty tieteellisiä selityksiä. Sitkeiltä tuntuvat.

> Rohkeimmat voivat miettiä, mitä tietoteoreettisia implikaatioita voisi
> olla asialla, että jotkut ovat "miettimällä" päätyneet samankaltaisiin
> löydöksiin kuin myöhemmin kehittyneiden havaintovälineiden avulla.

Kyllä tieteessä useimmiten muodostetaan teoria tai hypoteesi ennen
kuin sitä päästään testaamaan kokeellisesti, eli löydökset tehdään
yleensä "miettimällä". Sitten meillä on vielä scifi-kirjailijat ja
muut taiteilijat, jotka kovasti yrittävät olla mielikuvituksessaan
valovuosia edellä tiedettä.

> En tunne krishnojen teorioita tarkemmin. Sen sijaan tiedän, että
> hindujen metafysiikassa termi ääni on hieman moniulotteisempi asia
> kuin länsimainen ilman aaltoliike. Äänellä voidaan viitata vaikka
> ns. korkeimpiin värähtelyihin, joka vaikuttavat fysikaaliseen
> maailmaan.

Joo no, törmäsin asiaan eräässä paneelissa, jossa krishna tiukasti
väitti että ääni voi kulkea tyhjiössä (avaruudessa). Jotkut krisnoista
selittävät eron "henkisen" ja "materiaalisen" äänen välillä, mutta
tämä hemmo ei sellaista pakoselitystä ollut keksinyt. Eipä silti,
taisi esittää tosi kauniin sanskriitinkielisen laulunpätkän
aiheesta. Ja taas tuntui hyvältä.

> Koska ne sentään tarjoavat jonkinlaisia selitysmalleja ihmiselle,
> jolla on paranormaaleja tai mystisiä kokemuksia.
> Luonnontiede ei paljoa tarjoa yksilölle, joka ihmettelee mikä on
> tämä valo, joka loistaa hänen päänsä sisällä.

Tietenkään kaikkeen ei ole tieteellisiä selityksiä. Ei se silti
tarkoita, että uskonnolliset perustelemattomat selitykset olisivat
tosia. On tietysti ymmärrettävää, että monet turvautuvat muinaisiin
selityksiin jos moderneja ei näytä olevan, mutta minusta se ei edes
pidä paikkaansa. Kyllähän on paljon modernejakin yrityksiä selittää
paranormaaleja ilmiöitä, vaikkapa kvanttimekaniikan
outouksilla. Vaikka nämä selitysmallit onkin yleensä maallikoiden
hörhöilyä.

> Tietenkin psykiatria voi kertoa että olet kaheli. Mutta jos yksilö
> ei suostu tuntemaan itseään hulluksi ja hän huomaa että
> samankaltaisia ilmiöitä on kuvattu ja yritetty selittää jossain
> savitauluissa, niin tottakait hän tuntee mielenkiintoa ja sympatiaa
> niiden laatijan ajatuksia kohtaan.

Jep, on tosiaan ymmärrettävää, että ihmiset voivat sortua moiseen
virheeseen. Mitä siitä?

> Eli jos ihmisen elämän keskeissisältöjä ovat vaikka uinti, puinti ja
> nainti, niin tuskin on mitään tarvetta turvautua pylväspyhymisten
> juttuhin. Joidenkin toisten elämysmaailmaan saattaa sitten kuitenkin
> liittyä sisältöjä, joiden ymmärtämiseen ei löyty tienviittoja kuin
> jostain vanhoista hourailuista. Enkä nyt sano, että nämä tienviitat
> osoittaisivat oikeaan suuntaan, mutta kyllä niiden perusteella on
> joskus parempi arvailla kuin ei minkään perusteella.

Miksi olisi? Historiallisesti vanhat gurujen houreilut ovat osuneet
oikeaan...ovatko koskaan?

Tässä historiallisessa perspektiivissä kannattaisi keksiä tapoja,
joilla noita omia kokemuksia voisi tutkia tieteellisesti. Huomaa, että
tiede ei ole sitoutunut materialistiseen maailmankuvaan, vaan vain
siihen, että asioita voidaan tutkia.

Edellinen säie: maailmankuvat
Seuraava säie: Kuun pimeä puoli
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]