From: magi AT REMOVETHIS PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Precrime - lainvalvonnan tulevaisuus!?
Date: 22 May 2002 09:41:54 -0400

Harvoin törmään tapauksiin, jotka ovat ajatukseltaan ja mahdollisilta
seuraamuksiltaan yhtä huolestuttavia kuin tämä:

                                                         www.precrime.org

(Varoitus: sisältää flash-grafiikkaa, jonka tunnistus vaikuttaa
toimivan sporadisesti, ja minulla se yleensä kuvittelee ettei
selaimeni osaa flashiä, joten en nytkään päässyt katsomaan sitä
uudestaan tarkemmin.)

Törmäsin Precrimeen news.yahoo.com:issa, jossa tuon mainos on pyörinyt
aktiivisesti jo pari päivää. Ilmeisesti ovat laittaneet reippaahkosti
rahaa tuon mainoskampanjaan.

Precrimen idea vaikuttaisi olevan, että: "Meillä on nyt keino lopettaa
murhat (ja monet muut rikokset) ennen kuin ne tapahtuvat." Se "keino"
on tietysti selvänäkö. Menetelmä tietysti "todistetusti" toimii ja on
100% varma, kun selvännäkijät toimivat yhteistyössä poliisien
kanssa. Murhaajat saadaan kätevästi tuomittua ennen kuin he tekevät
itse rikosta!

Mikäli ymmärsin oikein, kyseessä on pitkälti vaalimainos(!);
jenkeillähän on tälläisiä Yes/No-kysymysten listoja, joihin
kansalaiset voivat sitten äänestää "demokraattisesti". Tästä
"Precrime"-järjestelmän käyttöönotosta olisi nyt kesällä tälläinen
äänestys. Lapsienne tähden, äänestäkää YES!

Ei sen puoleen, vaikka jenkkien oikeusjärjestelmä ei ehkä aivan
täydellinen olekkaan, uskoisin tälläisten lakien/päätösten onneksi
kaatuvan varsin nopeasti perustuslain ja ihan terveen järjen
vastaisina. Eivät ne sikäläiset tuomaritkaan sentään aivan imbesillejä
ole...toivottavasti.

Mutta periaate on pelottava. Jos vaaralliselle taikauskolle - kenties
sellainelle joka olisi tätä Precrimeä vielä hämäävämpi - saadaan
lakisääteinen asema "demokraattisesti" vetoamalla siihen "hyvään" mitä
se tuottaa (ja tietysti lasten turvallisuuteen), ovat länsimaisen
"demokraattisen" yhteiskunnan oikeusperiaatteiden peruspilarit varsin
suuressa vaarassa.

Tainiin, sellaistahan kirkon vallan alla aikoinaan tapahtui.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Software Architect, Probatus Oy, marko.gronroos<at>probatus.com

From: magi AT REMOVETHIS PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi,sfnet.harrastus.kulttuuri.sf
Subject: Re: Precrime - lainvalvonnan tulevaisuus!?
Date: 22 May 2002 20:29:56 -0400

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> Ehkäpä ei kannata vetää skeptistä hernettä nenään, ensimmäinen
> arvaukseni on että kyse on Philip K. Dickin tarinaan perustuvan Steven
> Spielbergin tulevan elokuvan MINORITY REPORT mainoksesta...

Hohoho! Meninpä lankaan täysin! ;-)

      Tagline: What would you do if you were accused of a murder, you had
      not committed... yet?

      Plot Outline: In the future, criminals are caught before the crimes
      they commit, but one of the officers in the special unit is accused
      of one such crime and sets out to prove his innocence.

Piste Philip K. Dickille!

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Software Architect, Probatus Oy, marko.gronroos<at>probatus.com

Edellinen säie: Astrologista itsetuntemusta
Seuraava säie: Skepsiksen haaste
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]