Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.rajatieteet,sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Re: Vs: Vs: Vs: Astrologista itsetuntemusta
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jan 2001 04:11:09 +0200

Tex PISTE ccc1234 AT post PISTE netlink PISTE se (Sakari Kinnunen) writes:
> Synkronisointi on suomeksi tahdistamista. Pitää siis olla kaksi tai
> useampia toimintoja, jotka käyvät tahdissa toistensa kanssa.
> Maa ja muut planeetat ehkä eivät olekaan synkronissa, vaan kiertävät
> ratojaan toisistaan riippumatta. Kun vetovoima on liki olematon ei
> voida puhua synkronisuudesta. Synkronisuus on jotain rytmissä
> pysymistä.
> Minkälaista mahtaa olla se synkronisuus, mistä puhut?

Joskus olen miettinyt, että miten olisi mahdollista selittää selviä
astrologisia korrelaatioita, jos sellaisia löydettäisiin. Tai niin,
onhan näitä joitain ehdotuksia ollutkin, kuten Mars-efekti, ja niin
edelleen. Selitys voisi löytyä jonkinlaisista monimutkaisten
vuorovaikutusten kautta syntyvistä psyykkisistä sykleistä.

Eräs yksinkertainen esimerkki on korrelaatio italialaisten
jalkapalloilijoiden horoskoopeissa. Tämä muistaakseni jäljitettiin
siihen, että jalkapalloseuroihin otettiin junioreja tiettynä aikana
vuodesta, jolloin tuona ajankohtana sopivan ikäiset olivat paremmassa
asemassa muihin nähden.

Tämä jalkapalloesimerkki toimii vuosisyklin suhteen, mutta meillä on
myös paljon muunlaisia syklejä, kuten kuunkierto, lukukausia,
tenttikausia, osavuosikatsauksia, uskonnollisia pyhäpäiviä,
yhteiskunnallisten muutosten ja muotivirtausten syklejä ja niin
edelleen. Tälläisiä "sosiaalisia" tai psykologisia rytmejä voisi
löytyä ehkä miljoonia tai miljardeja erilaisia. Kaikki nämä
vaikuttavat ihmisten psyykkiseen hyvinvointiin, asenteeseen ja
aktiivisuuteen.

Sykleillä on varmasti ainakin additiivista vuorovaikutusta, ja
mahdollisesti myös monimutkaisempaa vuorovaikutusta. Niiden
vuorovaikutuksesta syntyisi todella lukemattomia, kenties triljoonia
erilaisia monimutkaisia syklejä. Lopputulos olisi varmasti hyvin
kaoottinen, mutta kenties voisimme hyvillä tilastoilla havaita edes
jotain monimutkaisia syklejä.

No sitten myös tähtitaivaalta löytyy lukuisia erilaisia
syklejä. Pelkästään auringosta, kuusta ja planeetoista tulee 10
ratasykliä. Jos tarkastellaan niiden välisiä syklejä (esimerkiksi
Venuksen etäisyyttä auringosta tai kuusta ja niin edelleen), saadaan
noin 2^10-1=1023 erilaista yhdistelmäsykliä. Lisäksi tulisi eri
tähtien suhteen olevat syklit, ja maapallon pyöriminen, ja komeetat,
ja auringonpilkut, jnejnejne., joista jokainen tuplaa
yhdistelmämäärän. Eli todella valtavia määriä. Puhutaan ehkä
miljardeista sykleistä.

No niin. Jos ihmisillä on valtava määrä erilaisia sosiaalisia ja
psykologisia syklejä, ja tähtitaivaalla on kenties miljardeja
erilaisia syklejä, voisi olla tilastollisesti todennäköistä, että
jotkin näistä sykleistä korreloisivat edes heikosti, mutta
merkittävästi. Eli jos meillä on vaikkapa 10^10 astronomista sykliä ja
10^10 psykologista sykliä, on meillä 10^20 potentiaalista
korrelaatiota. Jos yhden korrelaation todennäköisyys on vaikkapa vain
yksi triljoonasta eli 1:10^18, niin meillä on keskimäärin 100
osumaa...

Tämä ei tietenkään tarkoittaisi, että astrologiasta olisi mitään
hyötyä. Astrologiahan ei perustu syklisten korrelaatioiden etsimiselle
kokeellisesti, vaan perusteettomien aprioristen hömppäjuttujen avulla.

Ja jos joku nyt aikoo perustaa tämän pohjalta uuden astrologisen
haaran, niin se on aika turhaa, koska noita syklisyyksiä voi etsiä ja
mallintaa huomattavasti helpomminkin. Eli ihan vaan sinifunktiolla,
jolla saa noita syklejä äärettömän paljon, eikä tarvitse tyytyä
astronomisten kappaleiden suhteiden hyvin rajoitettuun määrään...

Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.rajatieteet,sfnet.keskustelu.skeptismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jan 2001 18:06:12 +0200

Janne Sinkkonen <janne AT nnets PISTE fi> writes:
> Pienillä datamäärillä voit havaita korrelaatioita, mutta ne häviävät
> jos dataa kerää lisää.

Tuota en varsinaisesti tarkoittanut, vaikka tuokin tietysti helposti
tuottaa näennäisiä korrelaatioita miljardien vaihtoehtojen
joukosta. Tuolla voi ainakin selittää monien sattumanvaraisten
virheellisten korrelaatioiden havaitsemisen.

> Eli: mielestäni syklien (miten ne sitten määritelläänkään) välisten
> yhteyksien etsiminen voidaan tulkita implisiittiseksi
> mallinrakentamisyritykseksi

Juuri näin.

> , joka syklien eri mallin parametrien suuren määrän takia on
> mahdotonta ellei dataa ole "lähes ääretöntä määrää" koska
> pienemmillä datamäärillä malli ylisovittuu.

Tuskin mallintaminen sinifunktioiden avulla ratkaisisi
ylisovittumisongelmaa, kenties pikemminkin päin vastoin. Planeettojen
rajallinen määrä itse asiassa estää ylisovittumista ainakin jonkin
verran, toisin kuin sinifunktioilla, joita voidaan käyttää mallissa
mielivaltaisen paljon.

Mutta tämä nyt taitaa olla näitä induktiivisen mallinrakennuksen
ikuisia ongelmia.

> Lisäksi syklien ja niille oletettujen ei-additiivisten
> vuorovaikutussuhteiden määritteleminen olettaa malliperheen, jonka
> sopivuus mallintamaan kyseistä ilmiötä ei ole mitenkään itsestään
> selvä.

Tjoop, planeettojenkin liikkeet ovat enimmäkseen tietyllä aika
hitaalla alueella.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.rajatieteet,sfnet.keskustelu.skeptismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jan 2001 18:57:04 +0200

Tex PISTE ccc1234 AT post PISTE netlink PISTE se (Sakari Kinnunen) writes:
> Syklit tai suomeksi jaksot on eri asia kuin synkronisuus, mistä
> aikaisemmin oli puhe.
..
> Synkronisuudesta en edelleenkään saa selvää, mitä se on.

Eli pointtini lyhyesti: jotkin planetaariset syklit saattavat olla
sattumalta synkronissa ihmisten joidenkin sosiaalisten ja
psykologisten syklien kanssa.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että minkäänlainen olemassaoleva
astrologia perustuisi tälläisten synkronisuuksien löytämiselle, tai
että se edes olisi mielekästäkään.

Edellinen säie: jooga
Seuraava säie: Precrime - lainvalvonnan tulevaisuus!?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]