Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Matti Bergström huuhaata vai vain epäselvyyttä?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 03 Jan 2001 14:46:58 +0200

Katselen tässä TV2:n "Viisi keskustelua"-ohjelmaa, jaksoa "torjuttu
sielu". Haastateltavana on Matti Bergström, taitaa olla jokin
aivoprofessori. Taisi olla myös aikaisemmassa jaksossa, josta näin
vain lyhyen pätkän.

Onko näissä Bergströmin puheissa ihan oikeasti tolkkua, vai ovatko ne
puhdasta huuhaata? Jotenkin tuntuisi että puheissa olisi järkeä, mutta
se järkevyys vaatisi hirvittävän monimutkaisen ajatustavan
ymmärtämistä.

Ongelmana on, että Bergström puhuu tavalla, jonka luultavasti
pyöreästi 100% kuulijoista ymmärtää täysin väärin. Jotenkin tuntuisi,
ettei Bergström ymmärrä tätä. TV-ohjelmia katsovat tavalliset ihmiset,
ja Bergström puhuu tavalla jonka SAATTAISIVAT ymmärtää vain asiasta
hyvin perillä olevat. Öh. Aika äärimmäisen väärä henkilö
haastateltavaksi.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jan 2001 18:41:29 +0200

Erkki Aalto <aalto AT pcu PISTE helsinki PISTE fi PISTE invalid> writes:
> Puhdasta huuhaata.

Katselin tänään taas yhtä jaksoa tuosta haastattelusarjasta. En olisi
tuosta huuhaamaisudesta kovinkaan varma. Bergström tuntuisi olevan
maailmankuvaltaan puhdas materialisti, mutta käyttää helposti
harhaanjohtavien kielikuvien kieltä.

Eli sen sijaan, että hän kysyttäessä "Onko sielu olemassa?" vastaisi
"Ei helvetissä!", hän enemmänkin miettii miksi meillä yleensäkin on
sellainen sielukäsite ja mitä se meille ihmisille merkitsee, hyväksyy
sen käyttökelpoisena käsitteenä ja tulkitsee sitä sitten
tieteellisesti mielekkäästä materialistisesta psykologisesta
näkökulmasta katsottuna.

Ongelmana vain on, että tämä vertauskuvien käyttö ja tulkinta on
erittäin vaikeaa ja antaa noin 100%:lle kuulijoista täysin väärän
käsityksen. Muutenkin hän höpöttelee hyvin sekavasti ja
epärakenteisesti. Mikä ikävintä, Bergström ei itse tunnu ymmärtävän
tätä. Kommunikointi tulisi aina tehdä ottaen huomioon kuulijan
ymmärryksen, eikä tehdä oletusta että kuulija ymmärtää kaiken samalla
lailla kuin itse ymmärtää. Varsin ikävää.

...vaikka en nyt tunnekkaan hänen ajatuksiaan kovin tarkkaan... Voi
toki olla mahdollista että ne tosiaan ovat huuhaatakin, osittain tai
kokonaan. Nämä näytteet eivät vielä vakuuta minua.

> 80-luvulla Bergström lupasi tehdä parissa vuodessa ajattelevan
> tietokoneen.

Noo, ovathan tuollaisia monet viisaammatkin esittäneet 1950-luvun
aikoihin ja jälkeen. Kait se yleisin on "30 vuotta" tai "50 vuotta",
jota sitten aina 30/50 vuoden päästä työnnetään saman verran
tulevaisuuteen. ;-)

> Väitteestä syntyi tietysti hieman debattia, jossa Bergström puolusti
> ideoitaan mm. kuolemattomalla argumentilla: "Eikö tietokone, jolla
> on sielu ole parempi kuin ihminen, jolla ei ole sielua?"

Minä en edes ymmärrä tuota, joten vaikea mennä sanomaan onko siinä
järkeä vai ei.

Voisin tulkita tuon esimerkiksi seuraavasti. Monet ihmiset haluavat
uskoa yliluonnolliseen sieluun ja pitävät sellaisen olemassaoloa hyvin
tärkeänä. Ihminen voidaan esimerkiksi joissain uskonnoissa katsoa
paremmaksi kuin kone vain siksi, että ihmisellä on tämä sielu jota
eläimillä ja koneilla ei ole. Mutta entä jos ihmisellä ei ole
yliluonnollista, ruumiista duaalisesti erillistä olemassaoloa? Tällöin
ihminen olisi samalla tasolla kuin kone. Mutta jos me rakennamme
älykkään tietokoneen, voimme rakentaa sille ikuisesti "elävän"
softa-sielun, joka on riippumaton koneen hardiksesta eli
ruumiista. Tietokone on siten duaalinen, "sielullinen" olento,
päinvastoin kuin ihminen. Tällöin ihmisen oma argumentti sielun
hyvyydestä kääntyisi häntä vastaan, sillä sielullinen kone olisi
parempi kuin sieluton ihminen.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi,sfnet.tiede.tekoaly
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Jan 2001 00:40:24 +0200

Erkki Aalto <aalto AT pcu PISTE helsinki PISTE fi PISTE invalid> writes:
> "Se on puhdasta materialismia, se ei voi olla skeidaa."

Niin, voi ollakkin, en ole vaan vielä saanut Bergströmin ajatuksia
selville. Tuskimpa niissä tosin mitään uutta ja selvittämisen arvoista
on.

> 30 tai 50 vuotta on spekulointia, pari vuotta on silkkaa skeidaa.

Niin, nykyperspektiivistä katsottuna. Taisi olla arvostetuissakin
piireissä (Minsky&pals) aika lyhyitä arvioita, alle kymmentä vuotta ja
silleen:

      ''In the early days of computing science there were, on the one
      side, a small group of enthusiasts with unbounded visions of what
      computers could do. To many, the automating of all mental activities
      -- and ultimately the automation of mind -- seemed only a few years
      away''

Nykyään on opittu ja arviot kerrotaan kertoimella x5-10, tms.

Ainahan kaikkien tutkijoiden suosikki-läpimurtoprojekti "on valmis
parissa vuodessa ja siitä se kaikki sitten alkaa
räjähdysmäisesti". Joo... harvemmin, mutta toisinaan.

Riippuu tosin paljon määritelmistä, että mikä on "ajatteleva" tai
"älykäs" ja niin edelleen. Eihän sen heti tarvitse olla ihmisälyinen,
kunhan laitteessa/softassa on toteutettuna jokin hyvin keskeinen ja
tärkeä periaate. Loppu voi olla skaalausta, yms. Kenties
tulevaisuudessa menestyvien systeemien perusmallit on jo luotu. Joskus
se ehkä nähdään.

Saa tosin olla aika suuruudenhullu itseluottamus aivotutkijalla, joka
ei liene edes tekoälytutkija (?), että menee höpisemään
tuollaisia. Mut, en tunne tapausta sen enempää.

Edellinen säie: Paranormaaleja "löydöksiä" ei ole
Seuraava säie: jooga
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]