Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi,sfnet.keskustelu.psykologia
Subject: Re: Referoinnista
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 May 2000 13:41:25 +0300

Silmääni pisti yksi kohta:

Lauri Grohn <lauri PISTE grohn AT skynet PISTE be> writes:
> N3. Norosen mukaan hänen löytämiensä insestin uhreilla
> ei "lähes poikkeuksetta" ollut mitään muistoa asiasta
> terapiaan tulleessaan.
> J1. Jokinen olettaa, että tuo "lähes poikkeuksetta"
> tarkoittaa viittä prosenttia eli 10 ei muistanut
> insestiä terapiaan tulleessaan.

Menikös tuo päätelmä J1 nyt ihan oikein päin, vai onkos tuossa pieni
virhe. Minusta tuon pitäisi olla seuraavasti:

         J1. Jokinen olettaa, että tuo "lähes poikkeuksetta" tarkoittaa
         yhdeksääkymmentäviittä prosenttia, eli 10 muisti insestin terapiaan
         tullessaan.

Tämän jälkeen päätelmä on minusta validi. Tosin turvallisempi
prosentti olisi ehkä 90% tai 80%, koska "lähes poikkeuksetta" on aika
epämääräinen käsite. Toistaalta, koskapa Noronen ei itse liene
kommentoinut tuota 95%:ttä prosenttia, lienee se pätevä.

> N1. Noronen on lukemiinsa tutkimuksiin vedoten esittänyt,
> että insestin uhreista kaksi kolmasosaa muistaa sen
> aikuisina ja yksi kolmasosa ei muista.

Myös tämän suhteen voisi olla hyvin kiltti, ajatella että Noronenkin
aliarvioi unohtavien insestitapausten määrän, ja sanoa että 33% sijaan
66% ei muista (hyvin radikaali periksianto). Vielä tämänkin jälkeen
olisi tilastollinen ero 66% ja 95% välillä merkittävä, ja Norosen
"terapiassa" olisi jotain hyvin outoa. Toisaalta, Noronen ei liene
korjannut tuotakaan prosenttia, mikä tarkoittaa että hänen itsekin
tulisi arvioida asiaa sen puitteissa.

Pääongelmana päätelmässä tietysti on, että Norosen potilaiden jakauma
saattaisi olla syystä taikka toisesta painottunut ei-muistavien
insestitapausten puolelle. En kuitenkaan näe mitään merkittäviä
järjellisiä perusteluita tälläiselle painottumiselle.

Eräs painotustekijä saattaisi olla, että mikäli Noronen todella kysyy
potilailtaan, ovatko he joutuneet insestin uhriksi, potilaat
yksinkertaisesti valehtelevat. Minusta on aika selvää, ettei edes
psykiatrille - tai varsinkaan mahdolliselle huuhaa-terapeutille -
kerrota heti ihan kaikkea. Sitten vasta pidemmän tutustumisen kautta
potilaat kenties uskaltavat kertoa ongelmistaan, ja saattavat
tahallaan antaa terapeutille sen vaikutelman, että ongelma
paljastuisikin juuri terapian avulla. Insestitapauksessa tämä on
varsin uskottavaa, koska kyseessä on uhrille kenties hyvin häpeällinen
asia, ja paljastuminen terapian kautta helpottaa minusta
häpeällisyyttä (häpeällistä ei siis ole insestiuhrina oleminen, vaan
siitä tietäminen). Toinen vaihtoehto on, että on helpompaa valehdella,
että insesti paljastui terapian kautta, kuin että paljastaa
valehdelleensa hoidon alussa. Näissä tapauksissa terapeutti-parka
kuvittelee hoitonsa paljastaneen "unohtuneen" asian, vaikka kyseessä
olikin vain piilotellusta asiasta kertominen.

Muitakin painotustekijöitä voisi ehkä keksiä, mutta kaikki tekijät
ovat tietysti täysin hypoteettisiä, eivätkä millään lailla
todistettuja. Tällöin täytyy pohtia, mikä hypoteesi on uskottavin -
yllämainitun kaltainen painotustekijä, vaiko täysin keinotekoinen
valemuisto. Minusta valemuistojen syntymisen mahdollisuus on hyvin
uskottavaa. Jos myös muut mahdollisuudet (kuten ym. valehtelu) ovat
jossain määrin uskottavia, ei meidän kannata ajatella
yksiselitteisesti, että kaikki insestipaljastukset syntyisivät vain
yhden tekijän kautta, vaan kyseessä olisi laaja kirjo erilaisia
tekijöitä. Olisi yllämainitun kaltaista valehtelua, olisi aitoja
piilomuistoja (vaikka ne 33%), olisi aitoja valemuistoja (vaikkapa
50%) ja niin edelleen.

Ongelmana minusta on, että jos valemuistotapauksia on yksikin, on se
jo suuri ongelma. Kyseessä on siis yksi ihminen, joka täysin
perusteetta alkaa pitämään lähisukulaistaan insestin
harjoittajana. Tälläinen tapaus voi vaikuttaa hyvin vahingoittavasti
molempien ihmisten tai koko perhepiirin elämään. Syntyy väärää
epäluottamusta ja eristymistä. Jos on uskottavaa, että Norosen
potilaista tälläisiä on jo kymmeniä, on ongelma jo hyvin suuri. Mikään
terapia ei saisi käyttää menetelmiä, joissa on näin suuri vaarallisten
virheiden syntymisen riski.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: tiede pseudoa?
Seuraava säie: "Topologinen geometrodynamiikka"?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]