Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Re: (Raja)tiede uskontona tai sitten ei
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jan 2000 01:37:34 +0200

<rauno PISTE viljanen AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Kun jostakin saamme NÄYTÖN esim. mittaamalla, niin siihen loppuu uskominen.

Hardly. Mittaukset ovat mittauksia, mittausten tulkintoja eli tulosten
selityksiä voi olla ääretön määrä.

> Uskominen tarkoittaa PERUSTEETONTA USKOMISTA, kun taas tieto perustuu
> perusteltavuuteen, kuten näyttöihin, joita voidaan myös toistaa samalla
> tavalla.

No ei nyt ihan näinkään. Uskominen on arviointia. Tieteessäkin
uskotaan asioihin. Hyvä esimerkki taitaa olla bayesilainen
statistiikka. Mittaukset vahvistavat uskomuksia, mutta eivät koskaan
voi tehdä niitä täysin varmoiksi.

Sanoisin jopa, että uskominen on tieteessä hyvin keskeistä.
Tieteelliset uskomukset kuitenkin perustuvat kokeisiin - tai kenties
myös hyviin perusteisiin ja selityksiin.

Perusteeton ja sokea uskominen ovat sitten asia erikseen. Mutta sekin
on tietysti subjektiivinen asia - kukaan ei koskaan omasta mielestään
usko perusteetta, ja perusteita on vahvoja ja heikkoja. Siinä kun
tieteessä tehdään kokeita, kokee yksityinen ihminen kokemuksia. Monet
katsovat nämä kokemukset - kuten esimerkiksi että minä koen nyt
kirjoittavani tekstiä kotonani - niin vakuuttaviksi, että uskovat
niiden olevan todellisia.

Webster's, BELIEF:
1 : a state or habit of mind in which trust or confidence is placed in
            some person or thing
2 : something believed; especially : a tenet or body of tenets held by
            a group
3 : conviction of the truth of some statement or the reality of some
            being or phenomenon especially when based on examination of evidence

Tässä ei puhuta mitään uskonnosta, vaikka kaikki kohdat kyllä
jotenkuten sopivat myös niihin, varsinkin 1-2. Kohta 3 nimenomaan
viittaa tieteeseen.

Kuten joudun aina jankkaamaan, on suomen sana "uskonto" on TODELLA
HÄMÄÄVÄ!

> Kyllä me varmuudenkin voimme saada äärettömän moneen asiaan.

Kuten? Itselläni tulee mieleen vain yksi, jota tuskin tarvitsee edes
mainita, niin klassinen se on. Kerro toinen.

> tappaa >suunnilleen kaiken

> kyllä uskomista.

En ole seurannut tätä keskustelua, enkä ole aivan varma mihin nyt
viitataan. Tästä 100milj. vuoden (itse olen kuullut että 50Mvuoden)
välein tapahtuvasta katastofista, joka aiheuttaisi eläinlajien
massakuolemia, on kyllä puhuttu aivan korkeimmissakin tieteellisissä
piireissä. Asiassa on kaksi hypoteettistä tasoa. Ensimmäinen on se,
onko säännöllinen massakuolema tosiasia. Toinen taso on massakuolemien
selitys. Selitykseksi on esitetty hypoteesiä, että aurinko muodostaisi
kaksoistähtijärjestelmän toisen tähden kanssa, jonka kiertojakso on
50M vuotta. Toinen tähti viskelisi komeettoja Oortin pilvestä
maapallon niskaan.

> Ei pidä ajatella itseään suurempia ajatuksia. Miksi sekoitella
> päätä turhilla, meille arvottomilla ajatuksilla, kun hyödyllistä
> tietoa on saatavissa?

Jos kukaan ei koskaan olisi yrittänyt ajatella "itseään suurempia
ajatuksia", emme varmasti koskaan olisi keksineet edes tulta...

> Ei maailma ole niin ihmeellinen mitä mystikot yrittävät meille
> väittää.

Tjaa-a, kyllä minä ihan mielenkiinnolla kuuntelen kvanttimystikoiden
ja muiden vastaavien ihmeellisiä ajatuksia maailmasta. ;-)

Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.skeptismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jan 2000 17:23:01 +0200

Kimmo Mikonranta <kimmo PISTE mikonranta AT nokia PISTE com> writes:
> Katsopa sanan FAITH kohdalta.

Katsoin. Kohta kolme sopii minusta ihan tieteeseenkin - käyttäähän se
käsitettä "belief". Ja mainitaanhan tuossa että faith on belieffin
synonyymi, vaikkakin minusta kyllä aika eri painotuksilla.

3 : something that is believed especially with strong conviction;
            especially : a system of religious beliefs

synonym: see BELIEF

Ja suomihan on juuri siitä ikävä, että faith- ja belief-käsitteille on
vain yksi käännös: usko. Sanan tarkka merkitys pitää ymmärtää
asiayhteydestä, mikä tietysti aiheuttaa sekaannuksia. Ja eniten
tietysti sanasta "usko-nto" aiheutuvat sekaannukset. Luulisi että
englanninkielinen keskustelu uskonnosta olisi aika paljon vähemmän
sanoista murehtimista. Tai sitten ei, en tiedä.

Edellinen säie: Uusi vesi (Oli: New water?)
Seuraava säie: 5. toukokuuta 2000
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]