From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Subject: Re: Ohjelmointia filosofisesti ? ( oli Re: Tieteellisestä totuudesta)
Date: 19 Nov 1996 06:10:37 +0200

peral AT clinet PISTE fi (Pera) writes:

> In article <x7loc3ymzq PISTE fsf AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>, magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi says...
>
> Olen jo yli 10 v suunnitellut työkseni vain ja ainoastaan ohjelmia. Siksi
> tämä filosofinen esitystapa kiinostaisi kovasti. Eli voisitko hieman
> valaista, mitä tarkoitat ?

Hmmjaa.. Mikähän osa tuossa tuntuu epäselvältä?

Eli, ei kait siinä ole mitään epäselvää, että jos käyttää "hyvää
ohjelmointitapaa" ja pyrkii rakentamaan ohjelmat huolellisesti ja
kauniisti ja erityisesti geneerisesti ja avoimesti, siitä hyötyy
myöhemmin, kun haluaa laajentaa ohjelmaa tai käyttää osia siitä
muualla?

Tuo toinen lauseeni viittasi siihen, että ohjelmia voi tehdä aina vain
geneerisemmiksi ja avoimemmiksi, eikä ketju ei välttämättä pääty
koskaan. Täten, jos yrittää tehdä ohjelmista liian avoimia, ne
paisuvat helposti suuremmiksi kuin mitä tarvitsisi alkuperäisen
ongelman toteuttamiseen.

Minusta tämä tuntuu rautasepäntöiltä, mutta... Mitä ajat takaa, vai ajatko mitään?

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 28 A 19, 20540 Turku, Finland
----

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.skeptismi
Date: 21 Nov 1996 10:21:24 +0200

peral AT clinet PISTE fi (Pera) writes:

> Ihmettelin vain tuota filosofia liitosta. Sovellusalueesta riippuen
> puhut aivan totta. Vanhana teknokraattina vain näen välillä punaista, kun
> filosofiaa tyrkitään ratkaisuksi vähän liian moneen paikkaan. Varsinkin
> sen mainitseminen minulle läheisessä ympäristössä kuohahdutti.

Tjoop, en ole ihan varma itsekään onko termi "ohjelmointifilosofia"
ihan sopiva tuohon tarkoitukseen. Ainakin itse olen nähnyt sitä
käytettävän aika paljon, mutta ehkä se onkin enemmän puhekielen
termi. Termiä "ohjelmoinnin metodiikka" on ainakin meillä TKO:n
opetuksessa ymmärtääkseni käytetty tarkoittamaani asiaa kuvaamaan,
mutta se mielestäni sopii käyttöön huonosti, koska se on
"käytännönläheisempi" sana. Vielä "käytännönläheisempi" olisi ehkä
"ohjelmointitekniikka". Eli ero "filosofian" ja "metodiikan" tai
"tekniikan" välillä on mielestäni sama kuin "strategian" ja
"taktiikan". Tosin vain mutu-mielipiteitä.

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 28 A 19, 20540 Turku, Finland
----

Edellinen säie: Tieteellisestä totuudesta
Seuraava säie: Totuus - metafyysistelyä. (Re: shamanismi)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]