From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Subject: Re: Päivärahat??
Date: 06 Dec 1997 13:44:53 +0200

Jyri Jokinen <jyrij AT to PISTE icl PISTE fi> writes:
> Eivätköhän vaihtoehdot ole siinä määrin hyvin selvillä jokaiselle
> sivariin menevälle, että diskriminoinnista puhuminen on turhaa
> itkemistä. Armeijaan saa mennä jos haluaa, samoin sivariin. Toisilta
> homma on ohi nopeammin kuin toisilta. Paska säkä.

Niin, Suomessa moni asia perustuu puhtaaseen
vapaa-ehtoisuuteen. Täällä saa vaikka muita ihmisiä kadulla teurastaa,
kunhan ottaa huomioon siitä aiheutuvan pienen eristyksen.
      Jos siis halutaan ihmisten tekevän jotain, olevan tekemättä rikoksia
tai menemään inttiin, määrätään vain vaihtoehto, jolloin ihmiset
voivat vapaasti valita mitä tekevät. Jos haluamme vaikka lasten
oppivan lukemaan, kerrotaan heille vain että: "opetelkaa lukemaan tai
muuten päänne irroitetaan ruumiistanne". Ihan vapaaehtoinen juttu.
      Jos naisesi raiskataan, ei kyseessä ole mikään oikea raiskaus, vaan
korkeintaan väkivallalla uhkaaminen. Eikä se edes ole väkivallalla
uhkaamista jos "seksikumppani" ei sitä erikseen mainitse (lienee kyllä
implisiittisesti selvillä siinä vaiheessa kun synkkä mies synkällä
kadulla nostaa mekkoa ja kaataa maahan). Jos nainen moisessa
tilanteessa suostuu seksiin, se on hänen oma vapaa-ehtoinen
valintansa. Ei siinä ole mitään itkemistä. Paska säkä.
      Samoin siviilipalveluksen pituus voidaan laittaa vaikka kuinka
mielivaltaisen pitkäksi, vaikka sadaksi vuodeksi; kysehän on aina
yksilön omasta valinnasta. Jos joku haluaa ryhtyä elinikäiseksi
orjaksi vuoden maanpuolustuksen sijaan niin mikäpä siinä. Muita ihan
realistisia vaihtoehtoja - maailmanhistoriassa perinteisesti yleisiä -
ovat vankeus, kidutus, teloitus, jnejne. Ihan vapaaehtoisia valintoja.
      Asevelvollisuushan ei muutenkaan ole pakollinen (tai muukaan
Suomessa voimassa oleva laki/säädös), voithan ihan vapaasti muuttaa
Suomesta pois jos paikallinen lainsäädäntö ei miellytä.

Onko ylläolevissa ajatuksissa jotain vikaa? Loogisesti ei kait mitään,
mikäli katsoo kaiken pakottamisen voitavan tulkita vain vaihtoehtojen
asettamiseksi vapaaehtoiselle valinnalle. Käytännössä ihmiset
kuitenkin katsovat, että rangaistuksen kovuuden tulisi olla jossain
suhteessa teon tai haluttavan asian merkityksellisyyteen. (Ihmisillä
katsotaan myös olevan jonkinlainen epämääräinen "oikeuskäsitys",
vaikka se sitten olisikin "hieman" vaikutuksille altis ja
ailahtelevainen. Esimerkiksi siviilipalvelus vetoaa hyvin pitkälti
näihin ihmisten oikeuskäsityksiin.) Mikäli pakote/rangaistus on liian
kova, sen kohteeksi joutuneet ihmiset lakkaavat hyväksymästä pelin
sääntöjä, eli nousevat järjestelmää vastaan poliittisin tai muin
keinoin. Eli "jos et ole kiltti minua kohtaan, en sitten enää leiki
kanssasi". Demokratiassa enemmistö _teoriassa_ sanelee
vähemmistöryhmien säännöt, mutta pelastus tähän ongelmaan löytyy
moniuloitteisesta eturyhmäpolitiikasta, jossa kaikki ihmiset lopulta
kuuluvat johonkin vähemmistöryhmään ja tarvitsevat muiden
vähemmistöryhmien tukea.
      Siten sinun, joka haluat siviilipalvelus-rangaistuksesta kovan,
kanssasi emme leiki. Me leikimme niiden kanssa jotka näkevät asiat
kuten me näemme. No, kannattiko?

----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Date: 08 Dec 1997 15:27:27 +0200

Jyri Jokinen <jyrij AT to PISTE icl PISTE fi> writes:
> Siviilipalvelusajan vapaamuotoisuuden huomioonottaen en
> ymmärrä tuota itkemistä ihmisoikeuksien polkemisesta ja
> diskriminoinnista.

Olisikohan minun pitänyt vääntää juttu piikkilangasta tavallisen
rautalangan sijaan.

----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Päivärahat
Seuraava säie: Purmonen
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]