From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Subject: Re: Päivärahat
Date: 06 Dec 1997 12:35:16 +0200

thud AT stekt PISTE oulu PISTE fi (Matti Raustia) writes:
> Itseasiassa ei. Kyseessä on kuitenkin koulutus sodan ajan olosuhteita
> varten, joissa 30s voi merkitä satojen miehien haavoittumista, jopa
> Sellaisen seikan olen kyllä itsekin huomannut, että armeijan käymisen
> jälkeen sovituista määräajoista on tullut pidettyä paljon tiukemmin
> kiinni, ja että vastapelurin myöhästyminen minuutilla alkaa jo vituttaa.
> Käy mielessä että toinen ei pidä tapaamista tärkeänä kun ei viitsi saapua
> määräaikana.

Ovatkos tämmöiset yleiset sosiaaliset (tms) taidot muka jotain joita
oppii vain armeijassa? Minusta nämä ovat olleet tärkeitä asioita aina
siitä lähtien kun astuu 1. luokalle kouluun. Sieltäkään ei saa
myöhästyä, vaikka ihmishengistä ei ihan olekaan kyse... Jos sinä opit
nämä asiat vasta armeijassa, niin se on sinun ongelmasi.
      Ja toiseen suuntaan, tiedän armeijan käyneitä, jotka eivät välitä
mistään tapaamisajoista tippaakaan. Ainakaan kovin tehokkaasti ei
armeijassa moisia taitoja siis opetettane.

Lisäksi ovat ns. toivottomat tapaukset, jotka eivät yleensä tule
mihinkään aivan täsmälleen (kuten minä). Miksi mennä inttiin jos
tietää sopeutumisen aiheuttavan kohtuuttomia henkisiä vaikeuksia,
jotka joka tapauksessa johtavat hyödyttömään palvelukseen?

Minusta on ihan hyvä jos Suomessa on miehiä, joilla on asepalveluksen
suorittamiseen sellainen asenne että koulutuksesta syntyy hyvä
sotilas. Miksi (turhaan) pakottaa toisenlaisia, erilaisen asenteen
omaavia ihmisiä samaan muottiin, tekemään jotain mikä heille ei
välttämättä ole luontevaa, eikä erityisesti kovin mieluisaa?

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Date: 08 Dec 1997 11:38:24 +0200

samu <samu_seta AT hotmail PISTE com> writes:
> Ja miksi mennä biologian tunnille jos ei tarvitse biologiaa, miksi mennä

Merkittävimpänä erona intillä ja kouluopetuksella on opetusten
henkisen osuuden kyseenalaisuus, eli jotkin ihmiset eivät halua
koulutusta väkivallan käyttöön, kurinalaiseen elämään, tms. Lisäksi
useat ihmiset pitävät armeijakulttuuria vastenmielisenä, eivätkä halua
tulla aivopestyiksi siihen. Moinen kulttuurin ja ajattelutavan
pakkosyöttäminen on omasta mielestäni moraalitonta.
      Ja koulu on sitten henkisen kasvatuksen vapaa-ehtoisuuden osalta eri
asia, sillä kouluikäiset eivät ole täysi-ikäisiä.

> Tämän kaiken kun olisin ymmärtänyt ennen inttiä olisin taatusti mennyt
> siviilipalvelukseen...

Oletko koskaan ajatellut mitä olisit ymmärtänyt jos olisit mennyt
siviilipalvelukseen?

> Jälleen ahaaelämyt: Maailma olisikin parempi paikka jos kaikki
> saisivatkin tehdä mitä haluavat eikä turhia rajoittavia lakeja olisi.

Niinhän se olisikin. Ymmärrän toki pointtisi. Rajoituksia täytyy olla
konfliktien minimoimiseksi, jne. Loppu on sitten arviointia siitä mitä
ovat sopivat rajat, eli politiikkaa, tms. Nähdäkseni parasta olisi
olla antamatta kulttuuristen seikkojen (kuten armeijassa opittava
jäykkäniskaisuus) vaikuttaa rajojen vetoon, ainakaan
kohtuuttomasti. Vaikea sitä kohtuullisuutta sitten on määritellä joo.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Date: 08 Dec 1997 11:38:24 +0200

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.sivarit
Date: 09 Dec 1997 11:07:08 +0200

samu <samu_seta AT hotmail PISTE com> writes:
> Joku ihminen saattaa vain haluta juosta koko ikänsä ja olla lahjakas
> juoksia. Kuitenkin hänen on opeteltava miten joku on keksinyt
> kirjoituksen ja miltä haaparousku näyttää. Se saattaa olla monenkin
> mielestä hyvin vastenmielistä.

Suomessa on oppivelvollisuus vain 16-ikävuoteen saakka. Jos siihen
saakka vältyt lukemaan oppimiselta, ei sinun enää ole sitä pakko
opetella. Juoksennella saat Suomessa toki vapaasti loppuelämäsi, mutta
jos satut vaikka kuolemaan nälkään niin harmi juttu.

> Armeija siis pakollisiki kaikille 16 - 17 vuotiaille?

Suomessa noudatetaan käytäntöä, että 16:sta ikävuoteen saakka lapsen
kasvatuksesta vastaavat käytännössä yksinomaan vanhemmat. Varsinaista
koulupakkoa Suomessa ei ole, eli vanhemmat voivat järjestää opetuksen
muutenkin, vaikkapa militantissa sisäoppilaitoksessa tai kotona
(oppivelvollisuus pätee silti, eli jonkinlaisissa tenteissä pitänee
käydä. Katsotaan yleisesti ettei (puhtaan tiedollisesta) opista ole
ainakaan mitään haittaa lapsille, mutta sen puutteesta
olisi). Vanhemmat voivat ymmärtääkseni nykyiselläänkin määrätä
lapsilleen vaikkapa sotilaskoulutusta... Valinta on kuitenkin heidän,
ei yhteiskunnan. Tämä on mielestäni hyvä käytäntö. 16. ikävuoden
jälkeen päätäntävalta siirtyy kokonaisuudessaan nuorelle itselleen.

> Ja joidenkin pitää valvoa, että rajoituksia noudatetaan muutenhan niistä
> on vain haittaa.

Siis??

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Lapinjärven siviilipalveluskeskus
Seuraava säie: Päivärahat??
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]