Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Subject: Re: Energia.
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 11 Jan 2001 03:45:25 +0200

"Tuomas" <goldencap AT gnwmail PISTE com> writes:
> Olisi mukava kuulla ajatuksianne seuraavanlaisesta:
> Uusnoituudessa magia käsitetään energiaksi.

Ai jaa? Ei taida olla kovinkaan yleispätevä juttu.

> Energiaa on kaikessa eläväisessä ja elottomassa monien uusnoitien mukaan.

E=mc^2. Vaan taitanee olla kyse noilla "monilla" jostain huuhaa-energiasta.

> Muinoin shamaanit käyttivät parantamiseen loveen lankeamista ja muita
> keinoja.
> Käsillä parantamista on harjoitettu kauan aikaa.
> Kaikki tämä perustuu energian käyttöön ja "hallitsemiseen",
> Jotkut selittävät aaveiden olevan energiaa samoin kuin jumalallisten
> ilmestysten.
> Miten on, onko energia olevaista jota ei vielä osata selittää tieteen
> keinoin vaiko onko kyseessa suuri placebo ilmiö?

Tälläisillä yliluonnollisia tai paranormaaleja hömppiä ei kannata
yleistää kaikkeen uusnoituuteen.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 11 Jan 2001 03:48:54 +0200

"Marko Ronkainen" <marko PISTE ronkainen AT nokia PISTE com> writes:
> Mihin se muuten perustuu? Näin itse aikanaan ohjelman, jossa
> Geller noita lusikoita väänsi, se tapahtui niin, että hän piti lusikan
> vartta päästä kiinni etusormen ja peukalon välissä ja siveli sitä
> toisen käden etusormella. Parin minuutin sivelyn jälkeen lusikka
> taipui. Itselleni tuli mieleen ainoana selityksenä lämpöenergia,
> kun suljin pois sen mahdollisuuden että lusikka olisi jotain
> pehmeämpää metallia.

Kerran olen nähnyt Randin tekevän sen ihan livenä Turussa. Näytti aika
vakuuttavalta. En tosin muista mikä se selitys oli.

Edellinen säie: Uskookohan Juhann...
Seuraava säie: Okkultismin Vaarallisuudesta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]