Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Subject: Re: Vs: Vaikeita kysymyksiä
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jun 2000 17:35:29 +0300

"Matti Haven" <haven AT sci PISTE fi> writes:

> Humaaninäkökulma:
> On ääretön ehkä silälailla että mailmankaikkeus laajenee reunoiltaan niin nopeasti ettei
> reunoja voida mitenkään tavoittaa.

Äärellisen kokoisella maailmankaikkeudella ei tarvitse olla reunaa,
jos se on esimerkiksi pallo moniulotteisessa avaruudessa. Eihän
maapallollakaan ole reunaa. Maailmankaikkeus-pallo siis vain
paisuu. Tosin maailmankaikkeus luultavasti ei ole pallo, vaan jokin
muu oudompi topologia.

> Ehkä avaruuden näkymätön "pimeäaine" on aina ollut olemassa
> ja siitä on kehittynyt alkumateria.

Ilmeisesti Hawkingin ja joidenkin muiden mukaan maailmankaikkeuden
energia (josta materia on syntynyt) voisi olla nolla. Tällöin energiaa
ei olisi tarvinnut olla olemassa ihan alussa.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Jun 2000 15:24:02 +0300

> Totta, mutta mitä pallon ympärillä on, mihin se laajenee??

Tuohon saisi vastata joku oikea matemaatikko, mutta ymmärtääkseni
avaruuden ulkopuolella ei tarvitse olla mitään, vaan tuo
"ulkopuolella"-ajattelu johtuu vain euklidiseen geometriaan
tottuneiden aivojemme ajattelutavasta.

Eli jos sinulla on pallo, muodostaa se vain pinnan jonka
"ulkopuolella" ei tarvitse olla mitään, eli se on vain avaruus, joka
on pallomainen. Eli jos meillä on vaikka ympyrän kaava x^2+y^2=r^2,
määrittelee se vain ympyrän, ei mitään sen ulkopuolella olevaa, koska
tuon kaavan ulkopuolista ei ole olemassa, koska se itsessään
_määrittelee_ erään avaruuden topologian.

Ongelmahan on tuon kaavan tunteminen, eli se saattaa olla
monimutkaisempi, ilman että voimme mitenkään havaita sitä. Jos
topologia on vaikkapa:
            x1^2+y1^2=r1^2
            x2^2+y2^2=r2^2
tällöin topologia on kaksi ympyrää, jotka ovat erilliset, ja toisen
ympyrä-avaruuden asukkaat eivät _mitenkään_ voi selvittää koko
todellisuuden kaavaa.

Mutta kuten sanottua, joku oikea matemaatikko saattaa nyt sitten
nimittää minua typerykseksi, joka ei ymmärrä edes matematiikan
alkeita. Kiitos. Pitää paikkaansa.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Valonnopeus rikki
Seuraava säie: Mind phantoms
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]