Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Subject: Re: Taikomiset
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Jun 2000 11:20:59 +0300

mytho AT mbnet PISTE fi (Mytho) writes:

> Miten? En ole kuullut, että mokomaa olisi saavutettu.

No sadetta ainakin. Ja kyllä tämä globaali ilmaston lämpeneminen
varmaan jotain myrskyjäkin aiheuttaa... ;-)

> Ethän sinä usko mihinkään! Kenenkäs tässä piti "noita" olla ;)? Eikö
> wicca sisällä mitään uskoa tuollaisiin ilmiöihin?

Ei sisällä, mutta täytyy kyllä sanoa että monet itseään wiccaksi tai
noidaksi kutsuvat vielä tänäkin päivänä uskovat aika hassuihin
asioihin.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 01:35:21 +0300

mikap AT dlc PISTE fi (susse) writes:
> Virallinen samaani on samanistisen maailmankuvan omaavan yhteisön
> jäsen, joka on kutsuttu samaaniksi tai hän on perinyt samaaniuden.
> Suomeen ette saa tuollaista traditiota enää tekemälläkään.

Juuri tekemällä traditiot syntyvät. Tuskin näillä "virallisillakaan
shamaaneilla" se traditioketju äärettömän kauas muinaisuuteen jatkuu.

> Kerronpa sinulle mikä minua riepoo: se että tätä antropologiselta ja
> uskontotieteelliseltä kannalta erittäin mielenkiintoista ilmiötä
> yritetään vetää tähän päivään ja rakentaa uussamanismista
> kiinnostuneiden harrastajien iloksi meille suomalaisillekin oma
> samanistinen menneisyys, tai annetaan ymmärtää että tuolla esi-
> historiallisen ajan metsästys/kalastus/keräilijäkansalla olisi
> jotain erityistä tekemistä (suoraan alenevassa polvessa) näiden 17-
> kesäisten hamppua vetävien jännityksen etsijöitten ja masennuksen
> kiertäjien kanssa.

Hihii. Minusta voisi olla hedelmällistä, että sen sijaan että
muinaisshamanismista ajateltaisiin liian yliromanttisesti,
ajateltaisiin vaikkapa, että kyseiset "suuret shamaanit" olivat
alunperin juuri tuollaisia nuoria, 17-kesäisiä hamppua vetäviä
jännityksen etsijöitä, jotka eivät löytäneet elämälleen mitään
parempaakaan tarkoitusta. Kyseisessä kulttuurissa vaan moisille
hamppareillekin löytyi "hieno tehtävä" uskonnollisena hahmona.

> Samaaniksi tultiin usein henkisen kriisin seurauksena, eikä sillä
> tarkoiteta murkkuikäisen maailmankatsomuksellista kriisiä,

Miksi ei tarkoiteta? Meistä tämänpäivän ihmisistä olisi varmasti
hienoa ja romanttista ajatella, että nämä suuret shamaanit olivat
henkisesti hyvin pitkälle valveutuneita henkilöitä. Mutta entäpä jos
tuon ottaisi vähän realistisemmin...

Tältä kannalta katsoen monet maailman uusshamanistit saattavat
hyvinkin olla paljon puhtaammin "oikeaa" (romanttisen kuvan mukaista)
shamanismia kuin mitkään muinaiset.

Edellinen säie: palvonta?!
Seuraava säie: Valonnopeus rikki
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]