Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Subject: Re: palvonta?!
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 May 2000 20:38:13 +0300

Jyrki Takala <jytakala AT verso PISTE st PISTE jyu PISTE fi> writes:
> No, kristinuskosta ei ainakaan ole vaaraa eikä vahinkoa kenellekään
> toisin kuin saatananpalvonnasta (hautakivien kaatelu, ruumiiden
> paloittelu ja syöminen yms. järjetön toiminta).

Mitäs pahaa kristitylle ruumiiden syömisessä on? Eikös jokainen
hyveellinen kristitty mene joka viikko pitoihin, joissa papin kädestä
juodaan teloitetun rikollisen verta ja syödään hänen lihaansa...

Luulempa muutenkin, että kristityt ovat paloitelleet arviolta noin
miljoona kertaa enempi ihmisiä kuin kaikki maailman saatananpalvojat
yhteensä...

...ja mitä hautakiviin ja muiden uskontojen pyhiin rakennelmiin tulee,
on niiden kaataminen, särkeminen ja polttaminen suorastaan Jahven
lailla määrätty Vanhassa testamentissa.

Nykykristityt eivät sellaista onneksi harrasta, kiitos länsimaisen
humanistisen etiikan vaikutuksen.

Suomen kaatopaikkamurha oli melko ainutlaatuinen tapahtuma koko
maailmassa, eikä hautakivien kaatelijoitakaan juuri muualta tunnu
löytyvän. Lienee siis paikallinen muoti-ilmiö, ja kiitos taitaa mennä
joidenkin suomalaisten pappien, uskonnonopettajien ja
nuoriso-ohjaajien kiihkomielisyydelle. Edes mistään
saatananpalvonnasta ei ylivoimaisessa valtaosassa ole kyse, lähinnä
tavanomaisesta kännisten ja lasten tekemästä ilkivallasta.

Eipä tarvitse mennä edes Euroopan ulkopuolelle, jotta löytäisi
esimerkkejä sairaiden kristittyjen yksilöiden harrastamista tapoista,
raiskauksista ja muista touhuista, vain uskonsa tähden. Tainiin, ei
tarvitse mennä edes Suomen ulkopuolelle - vrt. Helsingin kristitty
talonpolttaja.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 May 2000 12:40:05 +0300

"Christina Lindstrom" <christy AT pikabaana PISTE net> writes:

> Mutta menetkö kieltämään että saatananpalvontaa ei ole uskontona olemassa?

Miten sen nyt ottaa. Mitään järjestelmällistä
saatananpalvonta-uskontoa ei ole. Kyseessä on lähinnä kristilliseen
maailmankuvaan uskovien, jännitystä elämäänsä etsivien teinien
omatekemä uskonto. No, eipä uskontona yhtään sen vähemmän pätevä kuin
mikään muukaan ja uskonnolliset kokemukset saattavat olla aivan yhtä
syviä kuin muissakin uskonnoissa (ihan samalla lailla muutkin uskovat
- ja ei-uskovat - etsivät jännitystä elämäänsä). Saavat käsiinsä
Mustan Raamatun, tms. jännää ja sitten menevät metsään
leikkimään. Leikki muiden joukossa. Seuraavana päivänä innostuvat
jääkiekosta, sitä seuraavana päivänä Jeesuksesta ja sitä seuraavana
njyyssikirjoittelusta.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 May 2000 14:36:58 +0300

"Morrigu" <tapio PISTE lindman AT mail PISTE wwnet PISTE fi> writes:
> Eriasia on sitten se, uskovatko ko. henkilöt jumalaan/vastaavaan. Jos
> suomalaisten nuorisorikollisten keskuudessa suoritettaisiin kysely, niin
> tuskinpa kovin moni uskoo jumalaan. Ovatko he siis kristittyjä ?

En tunne montaa nuorisorikollista (tuttuni kun ovat pääasiassa
ateisteja), mutta tunsin aikoinaan yhden. Hän uskoi Jahven ja
Jeesuksen olemassaoloon, vaikkei mikään harras kristitty sinällään
ollutkaan eikä uskonut Raamattuun kirjaimellisesti. Samaa olen
havainnut myös joissain muissa Jahveen uskovissa, joiden etiikka ei
sinällään kovin kummoinen ole.

Varmastikaan kovin moni rikollinen ei ole ainakaan kovin kiihkeä
kristitty. Pointtina varmasti onkin kristinuskon etiikka, joka
joiltain osin kieltää rikollisuuden. Aivan vastaavasti rikolliset
eivät voi olla kiihkeitä humanisteja, muslimeja, hinduja tai
buddhalaisia, koska näiden katsomusten eettiset järjestelmät ei ole
yhteensopivia heidän oman järjestelmänsä kanssa.

Toisaalta monet kristityt rikolliset eivät näe ristiriitaa uskonsa ja
toimintansa välillä. He katsovat vain "ottavansa omansa, sen mikä
heille kuuluu." Tai tappavat hyvällä omallatunnolla, koska Jahvekin on
määrännyt kuolemanrangaistuksen monista rikoksista. Kaikki kuitenkin
ovat syntisiä, eikä tappaminen ole sen pahempi synti kuin mikään
muukaan.

Lisäksi he voivat katsoa voivansa tehdä rikoksia täysin vapaasti nyt,
jos kuitenkin voivat saada täydellisen anteeksiannon
myöhemmin. "Kuolihan Jeesus syntiemme tähden, joten kaikki tekemämme
rikokset on jo valmiiksi anteeksiannettu Jahven edessä."

Täten porsaanreikiä täynnä oleva kristinusko ei välttämättä millään
lailla vähennä rikollisuutta, pikemminkin kenties päinvastoin.

Ps. Huomaa, että jotkin ylläolevat tulkinnat kristinuskosta eivät ole
omiani, vaan rikollisten tekemiä. Minä siis vain listaan niitä
tässä. Eli _minulle_ on turha tulla esittämään vasta-argumentteja
niitä vastaan.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 May 2000 15:30:03 +0300

"Christina Lindstrom" <christy AT pikabaana PISTE net> writes:
> Humm...En mene sanomaan kun varmaksi en tiedä, mutta ainakin satanismi on
> nk. aito uskonto, vaikka sen harjoittajat määrittelevätkin sen filosofiaksi.

Niin, ehkä tosiaan enemmän elämänfilosofia tai ideologia kuin
uskonto. Ehkä se kuitenkin jollain perusteella voi uskontoakin
olla. Luulen että harjoittajat määrittelevät sen filosofiaksi
lähinnä mainostarkoituksessa ja egonsa pönkittämiseksi, koska "filosofia"
kuulostaa hienolta ja ennen kaikkea älykkäältä. [flames anticipated]

> Tuo selitys, että saatananpalvonta olisi kristittyjen pikkupoikien ja
> tyttöjen ajanviete on minusta kuitenkin liian laimea...Eivätkö uskonto tai
> uskomukset kallistu hyväksyttäviksi ja aidoiksi sinun kirjoissasi ellei
> niitä ole rekisteröity?

On se minusta tietyssä mielessä ihan pätevästi uskontoa ja
uskonnollisuutta. Tosin suurin osa harjoittajista ei uskoakseni ota
sitä mitenkään vakavasti tai pitkäjänteisesti "uskontona", vaan
kyseessä on tosiaan lähinnä jännää leikkiä. He eivät siis edes katso
sitä "uskonnokseen". Se ei siis ole kovin järjestelmällistä
uskonnonharjoitusta, jolloin kutsuminen "uskonnoksi" on hieman
epämääräistä.

> viiltelemään itseään, mutta tuskin tässä vielä on koko tarina...Eiköhän
> saatananpalvojilla ole samanlaisia uskomuksia, jotka vastustavat vanhoja
> tapoja, ja tässä tapauksessa vaikka se, että kristinuskon opit eivät ole
> kolahtaneet...Eiköhän jo tämä uskomus riitä aikaansaamaan oman uskontonsa,
> joka ei ole vain nuorten pelleilyä.
> Niin...Kuten sanoin, noita tapauksia on varmasti paljon, mutta etkai kehtaa
> sanoa etteikö saatananpalvonnasta voisi joku löytää oman uskontonsa? Aivan
> samalla tavalla kuin kristityt omasta "hyvästä" jumalastaan...

No, "nuorten pelleilyä" siinä mielessä, että harjoittajat ovat yleensä
nuoria ja motiivit löytynevät tavallisesta murrosikäisestä
auktoriteettiuhmasta. Uskontona toki silti periaatteessa varmasti
pätevää. Varmasti antaakin harjoittajilleen ihan samaa mitä uskonnot
yleensäkin - mielekkään ja jännittävän maailmankuvan, paljon tylsää ja
harmaata reaalitodellisuutta mielenkiintoisemman. Sinällään en pidä
sitä suoranaisesti epähyväksyttävänä, kohtuudella harjoitettuna jopa
päinvastoin, kunhan todellisuudesta pakeneminen ei aiheuta meille
muille ongelmia.

Edellinen säie: "Tieto" syntymähetkellä
Seuraava säie: Taikomiset
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]