From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Subject: Re: "Kultainen keskitie"
Date: 30 Oct 1997 10:29:51 +0200

Lauri Gröhn <lauri PISTE grohn AT skynet PISTE be> writes:

> Puolivillaisten faktojen päälle rakentaminen on katastrofi.

Viittaako tämä jotenkin siihen että Tiede on rakennettu "Absoluuttisen
Totuuden" päälle ja kaikki relevantit faktat tiedetään jo?
Ymmärtääkseni Pyhässä Tieteessäkin tehdään malleja, joiden päälle
kyllä rakennetaan ennen kuin malleja ollaan "täysin absoluuttisen
varmasti todistettu".

> Eikä
> ole olemassa mitään "nykytiedettä". Tiede edistyy koko ajan.
> EDistymisen ehto on ehdonton laadunvalvonta.

Ja mielestäsi laadunvalvonta, jota suorittavat (vaikkakin useat)
_ihmiset_ on absoluuttisen erehtymätöntä? Lisäksi, jotta edistystä
ymmärtääkseni voi tapahtua, tarvitaan ideoita ja
mielikuvitusta. Teoreettinen ajatus: jos jokainen toistaiseksi
todistamaton "huuhaa-"idea karsittaisiin "laadunvalvonnalla" pois
yliopistojen rahoituksesta, ei niitä koskaan pystyttäisi edes
"todistamaan", jolloinka kehitys pysähtyisi. Ideointia tarvitaan, tuli
se sitten korkeastioppineiden visionäärien, tieteiskirjailijoiden tai
hörhähtäneiden suunnalta.

Kaikkiin paikkoihin maailmassa ei ole asfalttitietä, välillä pitää rämpiä.

> Tässä yhteydessä ei ole olemassa mitään kultaista keskitietä.
> Maagisen ajattelu ja tiede ovat kaksi ihan eri asiaa.

Tämmöisiä mustavalkoisia lausahduksia kuulee yleensä
fundamentalistikristityiltä, tms.

----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.rajatieteet
Date: 30 Oct 1997 13:16:03 +0200

> Tieteessä ei todisteta mitään "aboluuttisen varmasti".

Hyvä, eli tieteessäkin voi olla puolivillaisia faktoja, eikä silti
välttämättä tapahdu katastrofia?

> Tiede edistyy.
> Jos rakennelma pettää, se korvataan paremmalla. Toisin kuin
> rajatiedon puolella, missä vanhoja maagisia vastaavuuksia jauhetaan
> vuodesta, vaikka ne on jo ajat sitten huonoiksi havaittu.

Jep, mutta en silti muodostaisi noin stereotypistä kuvaa. Ei kaikki
"rajatieto" ole sellaista, mitä RLLK:t ja muut puuhaavat. Minusta
tuollaista tieteenomaista edistystä on esimerkiksi, jos ko. "vanhat
maagiset vastaavuudet" _tulkitaan_ eri lailla, kuten on tapahtunutkin
"uusmagiassa" ja uuspakanauskonnoissa. Kommunikointivaikeuksia siitä
tietysti syntyy jos samoja termejä käytetään useassa eri merkityksessä
ja asiat sekoitetaan toisiinsa. Toisaalta, em. tulkintamenetelmä
mielestäni sallii tämän jossain määrin.
      Ymmärtääkseni tiedeyhteisössäkin on edelleen
esim. behaviouralisteja, lamarkisteja ja muita muiden huonoiksi
havaittujen oppisuuntien edustajia. Mielestäni tämmöinen
"perässälaahaaminen" on monimuotoisuuden kannalta _toisinaan_
positiivinen asia, ainakin jos sitä on kohtuullisesti. Skeptismiä
pitää siis olla joka suuntaan, mutta sekään ei saa rajoittaa
ideointia.

> Niin. On "mustavalkoista" sanoa, että perunoita ei osteta hertseinä.

Minä ostan perunoita n. 50 kpl vuodessa, joka tekee
perunanostotaajuudekseni noin 0.000001585489599 hertsiä. Kyseinen
taajuus maksanee vuodessa n. kympin.
      No, mitä tulee maagiseen ajatteluun ja tieteeseen, niin ovathan ne
käsitteinä toki erityyppisiä. Se, että puhutaan niiden keskitiestä,
tarkoittaa ymmärtääkseni niiden yhdistämistä samoin kuin
peruna-esimerkissä, eli tarkastellaan maagista ajattelua tieteen
valossa. Se, onko tuolloin kyse psykologiasta vai parapsykologiasta
lienee sitten eri juttu.
      Kannattaa myös huomioida, että maaginen
ajattelu (uskonto) on monille tiedeyhteisön jäsenille eteenpäin ajava
voima sekä tieteessä että muussa elämässä ja siten ehkä oleellinen.
      Se on vähän niinkuin fossiiliset polttoaineet - hukuttaa maailman
saasteisiin, mutta on tarpeellinen jotta päästään eteenpäin.

----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Eetteristä vielä...
Seuraava säie: Kalevii Riikosen "taajuuden keskiarvo"
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]