From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki,sfnet.atk.ohjelmointi
Subject: ATK-alan työsopimukset
Date: 24 Aug 2001 23:11:16 -0400

Millaisia ehtoja ohjelmistokehitystä tekevillä yrityksillä on nykyään
tapana sisällyttää ohjelmoijien työsopimuksiin?

Pitäisi kohtapuoliin allekirjoittaa työsopimus (jota en ole vielä
nähnyt), mutta en haluaisi tehdä mitään itseni kannalta
ajattelematonta tai yleisesti toimialan kannalta eettisesti
ongelmallista sopimusta. Lähinnä huolestuttavat seuraavat mahdolliset
ongelmat:

      1. Voiko työnantaja vaatia työsopimuksessa, että kaikkien
      työntekijän tekemien tietokoneohjelmien, myös työajan ulkopuolella
      tekemien, tekijänoikeudet kuuluvat työnantajalle? Onko tälläinen
      sopimus myös käytännössä pätevä?

            - Tälläistä työsopimusta ei käsittääkseni suoraan mitätöidä laissa
            (?), eli kysymys on, miten tälläiset tulkitaan oikeuskäytännössä?
            Onko aiheesta ennakkotapauksia?

      2. Mikä on tavanomainen käytäntö kilpailukieltosopimuksen suhteen?
      Jos työskentelee työnantajalle esimerkiksi vuoden ajan, ja
      kilpailukieltosopimus vaatii 6 kk:n kieltoa saman toimialan
      (esim. ohjelmointiala) työpaikoista, tämä vaikuttaa minusta melko
      pitkältä.

            - Miten laajalti "toimiala" käsitetään? Jos työnantaja on
            ohjelmistoyritys, tarkoittaako tämä ettei työntekijä voi tehdä
            mitään muuta ohjelmistokehitystä, vaiko ei vain suoranaisesti
            työnantajan tuotteiden kanssa kilpailevia tuotteita?

            - Miten kilpailukielto soveltuu harrastusmielessä tehtävään
            ohjelmointiin? Eli, jos tekee esimerkiksi GPL/LGPL-lisensoituja
            vapaita ohjelmia.

      3. Voiko työnantaja itse katsoa, että työntekijä on tehnyt työn
      ulkopuolella tekemässään ohjelmassa "keksinnön" (esimerkiksi
      ohjelman toimintaperiaate) ja omia tai patentoida sen vastoin
      työntekijän tahtoa? Voiko liikesalaisuuksia koskevaa lakia hyödyntää
      tällaisessa jotenkin?

            - Entä voiko työnantaja pakottaa patentoimaan työssä tehdyn
            "keksinnön"? Ainakaan itse en halua mitään mitään ideoitani
            patentoitavan, sillä ohjelmistopatentit saattavat muodostaa
            arveluttavia, koko alaa uhkaavia eettisiä ongelmia.

      4. Mitä epäilyttäviä piirteitä salassapitosopimus saattaa pitää
      sisällään? Missä suhteessa tälläinen sopimus voi olla rajoittavampi,
      kuin normaali lakisääteinen liikesalaisuuksien
      salassapitovelvollisuus?

      5. Onko kohtuuttomia vaatimuksia (sellaisia jotka mahdollisesti
      eivät menisi oikeudessa läpi) tekevän työsopimuksen
      allekirjoittamisella mitään juridista merkitystä, mikäli jotkin
      kohdat eivät normaalisti olisi lainmukaisia? Vai ovatko kohdat
      automaattisesti mitättömiä, eikä allekirjoituksella ole merkitystä?

yms.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki,sfnet.atk.ohjelmointi
Subject: Re: ATK-alan työsopimukset
Date: 25 Aug 2001 04:03:51 -0400

"Ari Laitinen" <nospam AT arisoft PISTE fi> writes:
> Vaatia voi mutta jos et halua suostua niin älä tee sellaista sopimusta.

Tjooh. Kieltäytyminen vaan omassakin tapauksessani merkitsee kyseisen
tarjotun työpaikan automaattista menetystä, koska koko konsernissa
väitetään olevan päätös olla joustamatta tippaakaan. Käsittääkseni
moinen joustamattomuus on hyvin yleistä suuremmissa firmoissa.

> Erittäin outo vaatimus tuo olisi enkä usko että sellaista edes
> esitettäisiin.

Toivottavasti ei. Ehkä suostuisinkin, sillä voisin kyllä jonkin aikaa
silleenkin tehdä työtä jos välttämätöntä, mutta kyllä se veisi
pidemmän mittakaavan kiinnostuksen tehokkaasti.

> Älä sovi sellaista jota et halua pitää. Oikeusteitse on vaikea mennä
> sopimusta purkamaan jos se on laillinen.

Niin. Minulla on ''työsopimuksista'' hieman negatiivinen kokemus
ensimmäisestä työpaikastani aikoinaan. Kirjallista sopimusta ei
tehty. 1½ vuoden kohdalla, kun halusin pitää ensimmäisen kerran lomaa,
huomasin ettei minulle makseta lomakorvauksia. Kysyin asiasta, ja
työnantaja sanoi ettei firmassa makseta kenellekään lomakorvauksia, ja
että asia oltiin mainittu työhaastattelussa. Itse en tälläistä muista
keskustelussa mainittaneen. Lain mukaanhan lomakorvauksista ei voi
luopua sopimuksella. Sitten työnantaja väitti, että lomakorvaukset
sisältyivät palkkaani, ja tekaisi palkkakuitin (en juurikaan saanut
sellaisia firmassa ollessani), jossa "oikea" palkka oli laskettu
jakolaskulla (seurauksena oli että sain "lomakorvausta" myös
lounasedusta, joka myös aleni 11%...) Työnantaja väitti, että
työhaastattelussa paikalla ollut toinen työntekijä todistaisi, että
asiasta oli sovittu (minulle tuo työntekijä oli sanonut, ettei ollut
huoneessa juuri tuolloin ja ettei tiennyt asiasta). Huolimatta
sopimuksen laittomuudesta, asianajajani katsoi että oikeus voisi
tulkita sopimuksen pitäväksi ja kehotti kompromissiratkaisuun, jonka
hyväksyin.

> Jos teet niitä työajalla niin ne ovat työnantajasi.

Tarkoitin nimenomaan työajan ulkopuolella. Pitäisin jotenkin itsestään
selvänä, ettei mitään työnantajan tuotteiden kanssa kilpailevia saa
tehdä, mutta kysymys on siis: saako mitään ohjelmia.

> Ei voi pakottaa mutta työnantaja voi etsiä uuden keksijän
> keksinnölle jos et itse julkaise tai patentoi sitä
> itse. Julkaiseminen voi taas rikkoa salassapitosopimuksesi.

Rikollista, mutta tietysti mahdollista jos firmasta löytyy sopiva
toinen työntekijä. No, tälläinen mahdollisuus kuitenkin lienee "aika
marginaalinen"...

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki
Date: 25 Aug 2001 14:45:24 -0400

"Jukka K. Korpela" <jkorpela AT cs PISTE tut PISTE fi> writes:

> Mutta miten tuo konkretisoituisi? Onko jossain joku työnantaja niin vaatinut
> ja joku vielä suostunut?

Tätä juuri haluaisin kartoittaa, kuinka yleisiä sellaiset sopimukset
ovat. Ymmärtääkseni ainakin yhdysvalloissa sellaisia esiintyisi.

> Tokkopa ne ATK-alalla ovat kovinkaan tavallisia. Joka tapauksessa laki
> rajoittaa tässä asiassa sopimusvapautta aika voimakkaasti. Kilpailukieltoa
> ei voi olla ilman erittäin painavaa syytä.

Njaah, luulen että nuo kriteerit täyttyvät ohjelmistokehitysalalla
aika automaattisesti:

      ''Tällaisena syynä saattaa olla esim. työnantajan harjoittama
      tuotekehitys-, tutkimus- ja vastaava toiminta, jolloin työnantajalla
      on sellaista tietämystä ja tietotaitoa, jota alalla toimivilla
      muilla työnantajilla ei ole yleisesti käytössä.''

Päätoiminen ohjelmistokehityshän on periaatteessa lähes aina
tuotekehitystä, jos ei ole kyse erikoistapauksesta, kuten palveluista
tai vapaista ohjelmista.

> Siinä tapauksessa joutunet miettimään muunlaista uraa (esim.
> yksityisyrittäjänä), koska työlainsäädäntö ja -käytäntö lähtevät pitkälti
> siitä, että työsuhteessa tehtyyn keksintöön on työnantajalla aika vahvoja
> oikeuksia. Ks. http://www.tekes.fi/julkaisut/teollis/luku6.htm

Jeps. Tuo on kuitenkin minusta hyvin epäselvä siltä osin, mitä
"keksinnöllä" tarkoitetaan. Päteekö tuo lainsäädäntö vain siinä
suhteessa, että "keksintö" todella patentoidaan, vai onko
työnantajalla jonkinlainen oikeus myös patentoimattomiin
"keksintöihin"?

Annan esimerkin. Oletetaan normaalitapaus, jossa vain työssä tehtyjen
ohjelmien tekijänoikeus menee firmalle. Kirjoitan iltasella kotona
jonkin maailman mullistavan ohjelman, ihan vain
harrastusmielessä. Oletetaan että ohjelmassa on hieno periaatteellinen
idea, joka periaatteessa voisi olla patentoitavissa. Keksintöihin
firmalla on aina etuoikeus, riippumatta siitä onko ne tehty työaikana
vai ei. Voisiko työnantaja nyt katsoa, että olen tehnyt
nk. "keksinnön"? Voiko työnantaja mitenkään tälläisessä tapauksessa
omia ko. "keksinnön"?

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki,sfnet.atk.ohjelmointi
Date: 26 Aug 2001 13:50:51 -0400

ari PISTE paananen AT fsdt PISTE fi (Ari Paananen) writes:
> "The outcome of all activities of the Employee in the service of the
> Employer and all proprietary rights in relation to the Employer or
> its products shall belong to the Employer. "

Hmm. Maallikon silmin oleellisin kohta lienee "in the service of the
Employer", joka minusta selvästi rajaa tuon "all activities" koskemaan
vain työssä tehtyjä asioita. Jos kohta ei täyttäisi tätä
rajausfunktiota, se olisi tarpeeton.

Jotta se koskisi myös työajan ulkopuolella tehtyä, sen pitäisi olla
"while in the service". Tosin tämä merkitys voitaisiin ehkä tulkita
myös implisiittiseksi jollain perusteella. Esimerkiksi normaalissa
kielenkäytössä voitaisiin kysyä: "Are you in the service of the
Employer?" ja vastaus olisi "yes" myös työajan ulkopuolella. Menee
kyllä niin epämääräiseksi tulkitsemiseksi, että käytännössä mitätöisi
ko. kohdan.

Toisaalta tuo kohta saattaisi vain identifioida työntekijän: "Kaikki
[sellaisen] työntekijän, joka on työnantajan palveluksessa, toimien
tulokset..." Tällöin se ei rajoittaisi tuota "all activities"
mitenkään. Tämä tulkinta olisi ehkä hermeneuttisesti perusteltavissa
vastaavan identifiointimääreen käyttötavalla muualla
sopimuksessa. Tosin isolla kirjoitettu Employer jo määrittelee tämän
suhteen, joten ilmaus olisi oudon redundantti.

> Em. työsopimuksen lisäyksessä vastaava pykälä mainitsi karenssi-
> ajaksi 3 kk. Kilpailupykälässä puhuttiin lisäksi hyvin ylimalkaisesti
> suoraan tai epäsuorasti työnantajan kanssa kilpailevista yrityksistä
> ja vielä erikseen mainittiin nimeltä tietyt erittäin vaaralliset
> kilpailijat.

Tuollainen tarkka kohdentaminen vaikuttaisi ihan kohtuulliselta
verrattuna sellaiseen, että ei saa työskennellä millekään saman
toimialan (kuten ohjelmistokehitys) firmalle.

> Neuvotteluissa oli yksi tapaus, joka ei hyväksynyt minkäänlaisia
> "sivuaskareita", joten neuvottelut katkesivat siihen.

Kurantissa ruljanssissani kävin neljässä (4:ssä!) haastattelussa,
jonka päätteeksi sanottiin: "Saat paikan." Sitten paiskattiin kättä,
"Tervetuloa firmaan." Työsopimus on kuitenkin vielä
allekirjoittamatta, eikä sen sisällöstä ole ollut mitään puhetta,
muuta kuin: "Siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ihan tavanomaisia
tämän alan asioita...kilpailu...keksintö..." Se mikä nosti minut
varpailleni, oli että kun kysyin, saisinko työsopimuksen etukäteen
luettavaksi, siihen ei suostuttu (no, en kovin vahvasti vaatinut).

> Muiden kohdalla päästiin hyvin nopeasti sopuun siitä, että muutakin
> kuin varsinaista päivätyötä saa tehdä kunhan "sivuaskareet" eivät
> suoraan kilpaile varsinaisen leipätyönantajan tuotteiden kanssa.

Tjooh, tuollainen on ihan kohtuullista.

> Omakohtaisena neuvona sanoisin näiden kokemusten perusteella,
> että jos työsopimukseen ei saada pyynnöstäsi huolimatta molempia
> osapuolia tyydyttäviä sanamuotoja ja reilun pelin meininkiä, niin
> unohda koko paikka ja etsi järkevämpi ja reilumpi työnantaja.

Njaah, useamman kuukauden töitä etsittyäni kynnys hylkäämiseen alkaa
olla jo suht korkealla. Jonkin aikaa voisi kyllä kärsiä ikävääkin
sopimusta, mutta kohtuuttoman laaja ja pitkä kilpailukieltokarenssi
tekisi sellaiseenkin suostumisen vaikeaksi.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki
Subject: Re: Vs: ATK-alan työsopimukset
Date: 26 Aug 2001 16:01:33 -0400

"Eikka" <plaah AT hotmail PISTE com> writes:
> Mikä tulkitaan kilpailevaksi työksi? Jos henkilö koodaa vaikkapa jotain
> tietokantasoftaa töissä ja vääntää harrastepohjalta uutta
> käyttöjärjestelmää, niin tuskin kyse on missään muotoa kilpailevasta työstä.

Niin, tämä aihe on myös itselleni se oleellinen kysymys.

> Sitäpaitsi onko kyseessä millään muotoa kilpaileva työ, jos siitä ei saa
> palkkaa?

Kyse tässä laissa ei ole vain kilpailevasta "työstä" vaan kaikesta
"hyvän tavan vastaisesta" kilpailevasta toiminnasta, eli järkeä saa
käyttää. Työsopimuslain (55/2001) 3. luku, 3 §, "Kilpaileva toiminta":

      ''Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa
      sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän
      asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa
      noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona.''

Minusta vapaan ohjelman tekeminen on tämän lain piirissä olevaa
kilpailevaa toimintaa JOS kyseinen ohjelma kilpailee työnantajan
kaupallisen tuotteen tai palvelun kanssa. Esimerkiksi, Microsoftin
työntekijät eivät voisi harrastuksenaan kehittää kilpailevaa
käyttöjärjestelmää, edes GPL-lisensoitua (MS voisi korostaa että
_varsinkaan_ GPL-lisensoitua). Se, että saako harrastelija rahapalkkaa
vapaiden ohjelmien kehityksestä, on luultavasti epäoleellista.

Mainitsemasi tietokantasofta vs käyttöjärjestelmä -tapaus ei tätä
lakia mielestäni rikkoisi, ellei kyse ole jostain pienemmän
mittakaavan konfliktista. Esimerkiksi, tietokantasoftissa on usein
toteutettu oma optimoitu tiedostojärjestelmä. Jos teet
käyttöjärjestelmään tiedostojärjestelmän, joka on tarkoitettu
tietokantasoftien erityistarpeisiin, syntyy mielestäni selvä
kilpailukonflikti.

Se, että syntyisikö työntekijälle _minkä_hyvänsä_ vapaan softan
kehityksestä kilpailukonflikti, vaikka työnantajalla ei olisikaan
kyseisestä ohjelmasta kilpailevaa versiota, on
tulkinnanvaraisempaa. Nimittäin, jos työnantaja on ohjelmistoyritys,
_saattaa_ se joskus tulevaisuudessa päättää kehittää kyseistä
ohjelmaa. Esimerkiksi, asiakas saattaisi voida tilata työnantajalta
mittatilaustyön ongelmansa ratkaisemikseksi, mitä ei tarvita jos
ratkaisuun löytyy työntekijän kirjoittama vapaa ohjelma. Tällöin
työntekijän harrastustuksen vuoksi tekemät vapaat tuotteet voisivat
rajoittaa työnantajan liiketoimintamahdollisuuksia tulevaisuudessa, ja
olisivat tulkittavissa "kilpailevaksi toiminnaksi".

Voitaisiin tietysti katsoa, että tämä ennaltaehkäisevä tulkinta menee
kohtuuttoman pitkälle.

Ongelmalliseksi tämä laki tulee minusta seuraavanlaisessa
skenaariossa. Työntekijä tekee ohjelmistoyrityksessä työtä, ja lisäksi
tekee kotona harrastusmuotoisesti vapaita ohjelmia. Työnantaja
kiinnostuu eräästä hänen tekemästään ohjelmasta, ja alkaa kehittää
siitä firmassa omaa proprietary-versiota (vaikkakin muutkin firmat
ovat tietysti vapaita tekemään saman). Tähän sillä voisi olla
mahdollisuus paitsi työsuhdekeksintölain puitteissa, myös siksi että
patentoimattomien ohjelmien ideat ovat kaikille vapaita. Tämän jälkeen
alkuperäisen vapaan ohjelman kehitys olisi
kilpailukonfliktissa. Proprietary-versio ja sen tekniset
yksityiskohdat olisivat tällöin myös liikesalaisuuksia...

Muutenkin pelkään, että liikesalaisuuksiin vetoamalla voisi kieltää
kaikenlaista, riippuen siitä mitä "liikesalaisuudella" voidaan
tarkoittaa. Käytännössähän työskennellessäsi yrityksessä väkisinkin
opit kaikenlaisia pieniä ohjelmointitekniikoita, kuten
suunnittelumalleja, joita väistämättä käytät myös
harrastusohjelmissa. Nämä pienet tekniikat voitaisiin ehkä tulkita
"liikesalaisuuksiksi", jolloin harrastusohjelmointi tulisi varsin
vaikeaksi/mahdottomaksi. No, en tiedä.

En myöskään yhtään osaa arvella miten työsuhdekeksintölaki pätisi
tähän.

Joka tapauksessa kilpailukieltosopimus olisi harrastusohjelmoinnin
suhteen erittäin paha, koska sen perusteella et välttämättä saisi
kehittää vapaita ohjelmia edes (esim. 6kk kestävänä)
karenssiaikana. 3§:n perusteella et saisi edes "valmistella" niitä.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki,sfnet.atk.ohjelmointi
Date: 27 Aug 2001 02:28:55 -0400

Mikael Gueck <mikaelhg AT luukku PISTE com> writes:
> Usko tai älä mutta useimmat työhönottajat ovat ihan mukavia ihmisiä,
> me emme halua kusettaa sinua vaan yksinkertaisesti ajamme kummankin,
> sekä työnantajan ja työnhakijan etuja, tietysti omassa roolissamme.

Niin, no. Ne edut ovat monelta osin niin suoraan ristiriidassa, että
jaloon "kummankin etujen ajamiseen" sokeasti luottaminen olisi
vähintään hölmöä. Tuskinpa kovin moni työnantajakaan luottaisi siihen
että työntekijät ajavat aina tasapuolisesti myös työnantajan etuja.

> Kuvaamasi kaltainen ratkaisu on työnantajan kannalta paras mahdollinen
> mutta todennäköisesti vaikuttaa jokapäiväiseen työhösi erittäin vähän.

Ei se varmaan _työhöni_ vaikutakkaan. Kuitenkin se, että en saisi
tehdä vapaita ohjelmia työn ulkopuolella, vaikuttaisi
paljonkin. Ainakin kollektiivisesti, jos kaikilta ohjelmoijilta olisi
kielletty harrasteohjelmointi, vaikuttaisi se kaikkien vapaiden
ohjelmien _käyttäjienkin_ elämään varsin radikaalisti. Kollektiivisuus
lähtee aina yksilötasolta, ja se on se taso jossa sitä täytyy
kontrolloida.

Sitäpaitsi, "harrasteohjelmointi" ei usein ole harrastusta itsessään,
vaan sitä nikkaroidaan ihan vain välineenä muiden asioiden
tekemiseksi. Vähän niinkuin äidinkielen opettaja tai kokki väistämättä
käyttää ammattiosaamistaan työn ulkopuolellakin.

> Jos tahdot ohjelmoida työajan ulkopuolella omalla laitteistollasi ja
> omia ohjelmistojasi käyttäen esimerkiksi vapaita, GPL lisensöityjä
> tietokoneohjelmia, suosittelen että rajaat tarkasti sen alan jolle
> aiot ohjelmistoja rakentaa, tarkastat ettei tämä rajaus sisällä
> mitään työnantajasi toimialaan kuuluvaa

Sallittavien sovellusalueiden inklusiivinen rajaus etukäteen ei oikein
käy. Tulevia projekteja ja tarpeita on täysin mahdotonta ennustaa
työsopimusta tehtäessä, ja ne voivat olla hyvinkin
erityyppisiä.

> Jos ajatus menee läpi, yritä saada vaikka konkreettinen lista GPL
> ohjelmista joita kehität ja niiden toiminnallisuuskuvaukset
> työsopimuksesi liitteeksi.

Ohjelmien yksittäinen listaaminen on vielä mahdottomampi
inklusiivisten rajausten muoto.

> Kilpailukiellolla pyritään ainakin suomessa lähinnä pienentämään
> vaihtuvuutta.

Ikävä kuulla että sitä pääasiassa väärinkäytetään...

> 6kk kuulostaa kyllä erittäin vaikeasti perusteltavalta jollei
> sinusta suorastaan tule toimialajohtaja. 2kk voisi olla
> kohtuullista. Kuukausi vielä fiksumpi.

Valitettavasti laki on sen verran epämääräinen, että 6kk:sta voisi
helposti tulla yleiskäytäntö koko alalla, jos syntyisi muoti että se
on kunkin yksittäisen firman omaksi eduksi... ...jonka jälkeen kaikki
firmatkin kärsisivät.

> Arvioisin tämän riskin suuruuden jonnekin prosentin murto-osan
> suuruuteen. Uskon että työntantajan edustaja suostuu, jos hänelle
> on annettu lainkaan neuvotteluvaraa omalta puolelta, kirjaamaan
> tämä tapaus ylös sopimuksen liitteeseen.

Käsittääkseni vähänkään suuremmissa firmoissa neuvotteluvaraa
työsopimuksen sisällöstä on tasan 0. Tosin olen joskus saanut tehtyä
erillisiä sopimuksia poikkeuksista, neuvotteluvarakielto kun ei koske
niitä.

> Tämä onkin ehkä kaikkein vähiten pahaenteinen kohta työsopimuksessa,
> yleensä salassapidolla tarkoitetaan sitä ettet saa puhua työnantajasi
> tai työnantajasi asiakkaiden asioista kolmansille osapuolille, jollei
> sinulla ole siihen erikseen lupaa.

Voi se olla aika pahaenteinen, jos salassapito koskee myös työssä
oppimiasi ohjelmointitekniikoita... Minulla ei ainakaan ole
aavistustakaan mitä kyseinen käsite voi pitää sisällään.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki
Date: 27 Aug 2001 03:12:23 -0400

> Microsoft ja moni muu firma olisi tuosta varmaan samaa mieltä, mikä
> toisaalta ei todista ajatusta vääräksi, mutta kiinnittäisin silti huomiota
> sanaan "kilpailutekona". Ei ole ihan selvää, että sen voisi tulkita niin
> laveasti, kuin mitä edellä esitetty edellyttää. Luonnollinen tulkintahan on,
> että kyse on yritysten välisestä kilpailusta markkinataloudessa.

Niin. Mieleeni tulee myös, että jos työntekijä työskentelee myös
toiselle työnantajalle, syntyy hänelle lakisääteisiä velvoitteita tätä
kohtaan. Nämä velvoitteet saattavat olla ristiriidassa ensimmäisen
työnantajan velvoitteiden kanssa. Vapaiden ohjelmien kehittäminen ei
kuitenkaan synnytä tälläisiä velvoitteita, joten tässä suhteessa se ei
ole suoraan rinnastettavissa kilpailijalle työskentelemiseen.

No, en tiedä vaikuttaako tämä näkökulma tulkintaan mitenkään. Tuon
"kilpailevan toiminnan" käsite on kyllä hämärä.

Jaaniin, mikä on nykytilanne huumetestien kanssa? Vaaditaanko niitä
monissa ATK-alan firmoissa? Ainakin TietoEnatorilla kuulemma melko
laajalti, ja vieläpä peräti AIDS-testit, mikä minusta vaikuttaa jo
varsin rajulta ja moraalisesti kyseenalaiselta. Onko työsopimuksissa
testeistä mitään mainintoja/vaatimuksia?

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Valokuvauslupa 16-vuotiaasta
Seuraava säie: ATK-alan työsopimukset, Osa II
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]