USENET News sfnet.keskustelu.laki

Säie: Mies teloitti julmasti naapurinsa kissan

Seuraava säie: Valokuvauslupa 16-vuotiaasta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki
Subject: Re: Mies teloitti julmasti naapurinsa kissan
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Nov 2000 16:18:28 +0200

Jari Ristiranta <jari PISTE ristiranta AT regex PISTE fi> writes:
> "Eläkeläismies tuomittiin naapurinsa kissan tappamisesta 2000 markan
> sakkoihin Lahden käräjäoikeudessa eilen. Hän pyydysti naapurinsa kissan
> häkkiin ja ampui sitä useita kertoja ilmakiväärillä niin, että kissa
> lopulta kuoli."
>
> Mitä mieltä olette tuomiosta? Onko se moraalisesti oikein?

Eikös vapaana kuljeskelevat, varsinkin kaulapannattomat kissat saanut
teloittaa vapaasti? Ainakin minulle on joskus väitetty asian olevan
näin.

Ilmakiväärillä teloittaminen tietty menee eläinrääkkäyksen puolelle.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.laki
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Nov 2000 02:50:24 +0200

"SOS" <ssattanen AT hotmail PISTE com> writes:
> Onko raingaistus yleensäkään moraalisesti oikein?
> Mielestäni tässä tapauksessa on kun puolustuskyvytöntä eläintä tuollalailla
> kohtelee ettei anna edes mahdollisuutta toiselle.

Tällä perusteella karjan ammattiteurastajatkin varmaan pitäisi laittaa
loppuiäkseen vankilaan - eiväthän he anna eläinraukalle mitään
mahdollisuutta.

Pitäisikö kissat viedä oikeuteen, jos tappavat hiiriä, eivätkä anna
niille mitään mahdollisuutta? Vieläpä leikkivät niillä!

Eli, eläimillä ei tosiaan ole ihmisoikeuksia, eikä niitä niille
tulekkaan antaa. Eläinrääkkäyksestä on toki hyvä rangaista, jottei
sitä turhaan tehtäisi. Länsimaisissa oikeusperiaatteissa on kuitenkin
hyvä periaate rangaistuksen kohtuullisuudesta. Jos rankaisu on
kohtuuton, tuhoaa se vain henkilön elämän aivan turhaan, yhden
merkityksettömän harkitsemattomuuden vuoksi, huonolla tuurilla vielä
muidenkin elämän.