From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.huumeet
Subject: Re: Pappa
Date: 21 Jul 1997 00:22:51 +0300

"Kyrklund Bengt" <bengt PISTE kyrklund AT pp PISTE inet PISTE fi> writes:

> ainetta tenttien teholukemisessa. En koskaan tiennyt että kyseessä oli
> amfetamiini, eikä mitään riippuvuutta seurannut.

No, nykyään amfetamiinin käytöstä tenttipiristeenä joutuisi
luultavimmin muutamaksi päiväksi putkaan, joten menisi sekin tentti
sivu suun...
      Riippuvuusoireet ovat usein varsin huomaamattomat.

> Nyt olisin mielellään lähemmin käytännössä tutustunut huumeitten
> vaikutukseen koska tuskin joudun "koukkuun" enää tässä iässä. Olen
> harkinnut kukkakaupoista ostaa Tervon ohjelmassa mainittuja kuivattuja
> unikkoja taikka hankkia haschista tai marijuama jotta kerran elämässä
> kokisin tämänkin "nautinnon". Onko tässä järkeä?

On mukavaa kuulla, että vanhemmankin sukupolven keskuudessa on noin
avomielisiä ihmisiä. Oopiumia (ja sen johdannaisia) ei tosin saa
tehtyä kuivatuista unikoista, vaan vain tuoreista. Tuolloinkin
lajikkeen täytyy olla oikeaa, eikä valmistus ole kovin
helppoa. Nykylainsäädännön huomioon ottaen helpoin tapa lienee, että
ostat aineen kovalla hinnalla paatuneilta
ammattirikollisilta. Opiaatit aiheuttavat riippuvuutta suhteellisen
helposti, joten käyttö ei ole sinällään suositeltavaa.
      Hasis/marijuana on terveellisempi vaihtoehto. Hamppua voi kasvattaa
helposti kotona, joten ammattirikollisiakaan ei tarvitse tukea. Tosin
poliisi voi rynnätä kotiisi, tuhota kasvisi ja viedä sinut putkaan.

> Olen muuten sitä mieltä että aikaisemmin tai myöhemmin on kuitenkin
> sallittava huumeitten käyttöä. Samaten olisi sallittava kaikkien
> lääkkeitten vapaa myynti. Itsesurma tabletteja pitäisi myös voida hankkia
> vapaasti, eihän nytkään kielletä viidennen kerroksen ikkunasta hyppäämistä.

Ottaen huomioon kuinka hitaasti ihmiskunta historiassa on oppinut
virheistään, luultavasti myöhemmin.
      Itsemurha on laissa kyllä kielletty (mikähän rangaistus siitäkin
sitten seuraa?). Vaikka "armomurha" tietyissä tapauksissa
voitaisiinkin sallia, tulee sen olla kontrolloitua sen suhteen, ettei
kukaan tee sitä vain hetkellisen tunnekuohun johdosta. Itsemurhan
tekeminen hankalaksi toivon mukaan kannustaa ihmisiä miettimään
pidempään tekonsa merkitystä.

> On osoittautunut että kukaan ei vapaudu esim.huumeorjuudesta ellei hän itse
> sitä haluaa. Niillä ihmisillä jotka haluavat pilata omaa elämäänsä olkoon
> siihen oikeus.

Ongelma vain lienee, että ihmisillä luultavasti on vain halu saada
onnentunnetta, ei pilata elämäänsä. Huumeiden käyttö onnentunteen
antajana usein myös pilaa elämän, eivätkä käyttäjät yleensä varmaan
sitä halua. Tämä lienee huumeiden keskeinen ongelma. Mielestäni paras
ratkaisu on kuitenkin auttaa ihmisiä silloin kun he itse apua
haluavat, ei väkisin. Apu tulee kohdistaa siten, että ihminen voi
muistakin asioista elämässä löytää sen onnentunteen, jonka hän muuten
saisi huumeesta.

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Stimulaatio on eri asia kuin ajattelun tarkentuminen
Seuraava säie: Marista ei laakkeeksi
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]