From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.huumeet
Subject: Poliisi pamputtaa, tapaus nro 4548823
Date: 14 May 1997 10:16:47 +0300

Minun tapaukseni, tämä on oikein hauska ja informatiivinen juttu...
      Lukemisen aikana kannattaa muistaa, ettei hampun kasvattaminen
muuhun kuin huumausainetarkoitukseen ole Suomessa laitonta.

Ymmärtääkseni kantelun poliisille teki Turun Yliopistin
Laskentakeskus, koska kotisivuillani oli viittaus "kasvatan kotonani
kaikenlaisia kivoja kasveja". Sen enempää ei täällä siis tarvita
kotietsinnän suorittamiseen.

Poliisi oli tehnyt kotietsinnän ollessani töissä. Myöhemmin totesin,
että onneksi näin, koska muutoin olisivat luultavasti pidättäneet.
Olivat vieneet kasvihuoneestani neljä hamppukasvia. Itse asiassa
oikeastaan vain yhden elävän, kolme oli jo kuollut. Olin hieman
kokeillut kauanko ja kuinka suureksi kasvit elävät, joten aloitin
kukitusvaiheen hieman liian myöhään. Tämän lisäksi oli tietysti
hävinnyt sp-natriumlamppuni. Eteiseen poliisi oli jättänyt
soittopyyntölapun.
      Soitin poliisille, joka oli hirveän hämmästynyt ja epäilevä kun
kerroin että olin ollut töissä kotietsinnän aikaan (huumerikollisethan
eivät käy töissä, right?. Halusi kuulustella, sovimme ajan
lauantaiksi.
      Saavuin perille erään kaverini kanssa (oikeustieteen opiskelija),
joka olisi mielellään tullut mukaan kuulusteluun, mutta kuulustelija
ei päästänyt. Harmi ettei kaverini ole vielä valmistunut ja siksi ei
voi toimia virallisena henkilönä. Poliisi kysyi kaveriltani töykeästi
"mitäs sä haluat?", olisi oikein hyvä tapa puhutella
oikeusavustajaa...
      No, kuulustelu alkoi. Kuulustelija oli semmoinen iso ja karski
tyyppi, käyttäytyi erittäin töykeästi. Oikein stereotyyppinen
huumepoliisi. Tavallisten kansalaisten, jotka ovat joutuneet
tekemisiin vain ystävällisten liikennepoliisien kanssa on varmasti
vaikea ymmärtää kuinka outoja ja epäasiallisia tyyppejä nämä
huumepoliisit ovat.
      Ilmoitti virallisesti, että minua kuulustellaan epäiltynä
huumausainerikoksesta. Kysyi kaikki henkilötiedot ja sitten että
haluaisinko paikalle todistajan tai oikeusavustajan. Sanoin, että
mikäs siinä. Poliisi sanoi, että sellaisia ei ole talossa ja pitää
odottaa. Todistajaa (toista poliisia) ehkä pari tai muutama tuntia
(POLIISITALOSSA?), oikeusavustajaa ehkä päivän pari. Odotus tapahtuu
putkassa. Yritin ehdottaa että tulisin maanantaina uudestaan. Ei
tepsinyt, lähti viemään minua putkaan. Myönnyin sitten ettei
todistajaa ja oikeusavustajaa tarvita, eli kiristys
tepsi. Pidätykseenhän pitäisi Suomessa olla jonkinlaiset paremmat
perusteet kuin että oikeusavustajaa ei ole lähettyvillä? Kuinka
sopivasti tuo kuulustelu olikaan järjestetty
lauantaiksi... Tapahtuukohan tälläistä enemmänkin?
      No, kuulustelu jatkui. Ei oikein meinannut uskoa että työpaikkani on
korkeakoulu ja työni tutkija. Kysymykset olivat ilmeisesti valmiiksi
kirjoitetut. Kirjoitti hitaasti kahdella sormella tökkimällä
;-). Jatkuvasti huvittavan tiukka tuijotus ja asenne, löyseni kyllä
loppua myöten kun olin ilmoittanut että en ole syyllistynyt rikokseen
ja kyselin mihin saan aiheettomasta kotietsinnästä ja takavarikosta
osoittaa valitukseni.
      Jossain vaiheessa paikalle tuli toinenkin poliisi, joka oletti, että
ilmoittamani ammatti ei tietenkään pitänyt paikkaansa ja pilkallisesti
vitsaili siitä. Todella pimeä tyyppi. Eivät oikein uskoneet etten
kasvattanut huumausainetarkoitukseen. Kertoivat että olivat olleet
hommassa 7-20 vuotta ja hoitaneensa tuhansia tapauksia, eikä koskaan
kukaan ollut väittänyt kasvattavansa hamppua muuhun kuin
huumausainetarkoitukseen. Minusta aika outoa, mutta mielestäni heidän
kokemattomuutensa ei tulisi olla minun ongelmani. No, ottivat pari
valokuvaa ja se siitä. Itse kuulustelija muuttui loppua kohti
ystävällisemmäksi ja lupasi sitten toimittaa valaisimeni takaisin,
mikäli tutkinnanjohtaja niin päättää.

Menin sitten käymään siellä viikon kuluttua kuulustelusta kysyäkseni
valituksen jättämisen yksityiskohdista, jne. No soittivat aulasta
sitten asian tutkinnanjohtajalle, jonka kanssa sain sitten keskustella
puhelimessa. Eri tyyppi kuin kuulustelija, ehkä se
ivailijaveikko. Kertoi, että valitus tulee tehdä lääninhallituksen
poliisiosastolle, tms. ja vielä korkeampi taho on sitten
oikeuskansleri. Sanoi, ettei aio luopua takavarikosta, koska katsoo
että rikos on tapahtunut. Sanoi, että vaikka syytettä ei nostettaisi
tai että asia menisi oikeuteen ja päätös olisi vapauttava (minut siis
todettaisiin syyttömäksi), ei se hänen mielestään tarkoittaisi,
etteikö rikosta silti olisi tapahtunut, ja tulisi jatkamaan
takavarikkoa.
      Ymmärtääkseni tämä lausunto on Suomen lain vastainen, puhumattakaan
kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista (EU,YK). Epäilty on syytön
kunnes hänet syylliseksi oikeudessa todistetaan, siitä ei päätä
tutkinnanjohtaja. Vaikka takavarikoinnin tekemiseen riittääkin vain
epäilys, ei sitä lain mukaan voi pitää voimassa, jollei syyllisyyttä
rikokseen osoiteta.
      No, tulee olemaan hauskaa sitten oikeusteitse vaatia lamppua ja
kasveja takaisin. Kasvithan tuhottiin, joten pitää vaatia niitä
rahallisena. Miten lasketaan hampun arvo? Laskemalla valaistuskulut,
pläntin vuokran, yms. sain hinnaksi noin 100mk (toisaalta jossain
noita poliisin takavarikointeja aina hinnoitellaan sen
huumausaine-arvon mukaan...).No, tulee joka tapauksessa olemaan
hauskaa kun tilitän poliisilta korvauksen noista... ;-)

Sitten vielä disclaimer siltä varalta että joku poliisi lukee näitä:
tämä on minun henkilökohtainen lausuntoni asiasta sellaisena kun se
mielestäni tapahtui. Jotkin yksityiskohdat ovat
muistinvaraisia. Minulla ei valitettavasti ole mitään keinoja todistaa
näitä poliisin toiminnan epäkohtia, kun kerran todistajaakaan en
voinut kuulusteluun saada...

Suomi on oikeusvaltio, hip hip hip hei hurraa.

-- Genetic algorithm reseachers do it with the fittest individuals
----

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.huumeet
Subject: Re: Poliisi pamputtaa, tapaus nro 4548823
Date: 14 May 1997 20:20:16 +0300

Pekka Sallinen <peksalli AT utu PISTE fi> writes:
> Tämä ei kyllä millään voi pitää paikkaansa. Olen kerran ollut
> kuulusteltavana rikosesta epäiltynä; silloin todistaja toimi isäni, joka
> ei ole mitenkään oikeusoppinut. Ja jos en aivan väärin ole käsittänyt,
> oikeusavustajakseen saa valita kenet tahansa; ei siihen tutkintoa vaadita.
> Kuulostaa hyvin kummalliselta.

Tuo kaverini haki aiheesta hieman tietoa lakikirjoistaan. Ilmeisesti
tutkinnanjohtajalla on oikeus kieltää oikeusavustajan läsnäolo
kuulustelussa:

Esitutkintalaki 45§:

1. momentti:
                        Asianosaisen avustajana esitutkinnassa saa toimia asianajaja tai
yleinen oikeusavustaja taikka muu oikeudenkäyntiasiamieheksi kelpoinen,
joka on suorittanut oikeustieteellisen tutkinnon tai yleisesti toimittaa
tuomioistuimissa asianajotehtäviä.

3. momentti:
                        AVUSTAJAN KELPOISUUDEN RATKAISEE TUTKINNANJOHTAJA. Jos joltakulta on
evätty oikeus toimia avustajana esitutkinnassa, asianosaiselle on
varattava tilaisuus hankkia kelpoisuusvaatimukset täyttävä avustaja.
Tutkintaa ei kuitenkaan tarvitse tämän takia viivyttää.

Eli jos todistajan pärstäkerroin ei miellytä, ei pääse mukaan. Tuossa
esitutkintalaissa on muutenkin TODELLA PIMEÄÄ tekstiä...
(kannattaa lukea)

Edellinen säie: Todella torkeaa
Seuraava säie: Polliisit...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]