From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Valaistumisesta ja nollalla jakamisesta
Date: 23 May 2003 19:06:42 +0300

Koin melkoisia kauhunhetkiä viime marraskuussa firman pikkujoulujen
jälkeisenä aamuna. Heräsin aamulla kotoa sängystäni (suuri ihme),
mutta koska en tiennyt miten kummassa olin päätynyt kotiin ja ilma oli
ollut yöllä samperin kylmäkin, en ollut lainkaan varma olinko enää
elossa vai pudonnut Aurajokeen ja hukkunut tai jäätynyt jonnekin
ojanpenkalle. Pelästyin olevani kuollut.

En ollut lainkaan varma olinko se minä joka olin herännyt kotonani,
vai olinko joku muu, joka oli herännyt kotonani mutta joka päätteli
olevansa minä siitä että heräsi luonani. Aloin miettimään asioita,
joita tiedän itsestäni, mutta joita kukaan muu ei voisi tietää, eikä
voisi edes kuvitella tietävänsä. Keksittyäni sellaisia asioita
saavutin varmuuden omasta itseydestäni ja rauhoituin.

Tuona hetkenä tuo päättely tuntui täysin loogiselta.

Sinällään se kuitenkin herättää mielenkiintoisia kysymyksiä. Ja onko
ihminen ollenkaan sama mitä oli viisi vuotta sitten?

Edellinen säie: Mitä_jäljellä Popperin
Seuraava säie: Ihmisyyden megatavut DNA:ssa?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]