From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Determinismi FAQ
Date: 23 Apr 2003 00:34:33 +0300

Joku tämmöinen:
Q: Aiheuttaako yleispätevä kausaliteetin vaatimus globaalin
         determinismin välttämättömyyden?
Q: Päteekö kausaliteetin vaatimus myös ideoihin tai ajatuksiin?

Lähinnä tämä tulee mieleen siitä, että erinäisissä pohdinnoissa ja
erityisesti jumalatodistuksissa (Descartes ja muut) käytetään enemmän
tai vähemmän perusteltuja kausaliteettiargumentteja. Täytyy olla
ensimmäinen liikuttaja, jne. Ideoiden on oltava lähtöisin jostain,
jne.

Kaikki yleispätevät kausaliteettiväitteet johtanevat väistämättä
determinismiin, koska mille tahansa piirteelle on oltava aiheuttaja.
Tosin ei välttämättä globaaliin, sillä vaikka materiaalisessa
maailmassa vallitsisikin determinismi, ei determinismi välttämättä
yllä mieleen, jos mieli on ei-materiaalinen. Eli tämä olisi "vapaan
tahdon" merkitys. Vapaatahtoiset mielet toimisivat siten
epädeterminisyyden "lähteinä", jolloin, koska kaikki vaikuttaa
kaikkeen, todellisuus olisi jälleen täysin epädeterministinen.
Vapaa tahto voidaan kyseenalaistaa kaikenlaisin argumentein, vaikka
mieli olisikin ei-materiaalinen. Esittäähän Descarteskin ideoille
erilaisia kausaalisuussuhteita (ainakin niiden synnystä); ja lopulta
täysin deterministisen käsityksen mielestä, joka käy ilman
vuorovaikutusta synkronisoituna ulkomaailman tapahtumien kanssa.

Tästä voisi muotoilla kysymyksen:

Q: Voiko kahdella erillisellä deterministisellä järjestelmällä
         olla pysyvä vastaavuus?

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 24 Apr 2003 02:01:12 +0300

Tuomas Yrjövuori <tuomas PISTE yrjovuori AT hut PISTE fi> writes:

> Lisään jossain vaiheessa fakkiin. Näkemykseni on laajentunut - ei
> pelkästään näiden nyyssikeskusteluiden takia - vaan muutenkin siten,
> että täytyy edelleen antaa asian hautua.

Njaah, ehkä nuo olivat huonoja ja sekavia kysymyksiä - en ollut
lukenut FAQiasi ennen kirjoittamista. (Enkä vieläkään muuten kuin
vilkaisemalla.)

> Mitä muuten tarkoitat kausaliteetin vaatimuksella? Kenties jotain
> ennakkoajatuksia aiheeseen liittyen? Jos kyllä, niin ymmärrän
> tällaisenkin näkökulman hyvin.

Mitähän mahdoin tarkoittaa, kirjoitin tuon aika väsyneenä (ei
saisi)... Niin tarkoitin ihan vain mitä tahansa väitteitä, joissa
oletetaan, että kaikella on syynsä. En mitään sen monimutkaisempaa.

> Saattaa olla niinkin, että fakista pitäisi tehdä eräällä tavalla
> haarautuva peli. Lukija valitsee aina kahdesta vaihtoehdosta ja sen
> seurauksena ehkä päätyy johonkin. Uskooko determinismiin? Jos kyllä,
> niin sitten pohditaan asia tätä kautta. Jos ei usko, niin sitten
> mietitään toista kautta jne.

Minusta perinteinen FAQ-muoto on parempi, vaikka jokin tuollainenkin
voi tietysti olla hauska lisäke.

> Tuohan kuulostaa determinismin vahvalta todistukselta.

Joo en minä mitään sitä kummempaa yrittänytkään sanoa.

> Millä tavalla jonkin yleispätevän kausaliteettiväitteen ylipäätään voi
> kumota? Vai olisiko niin, että kausaalisuus on aina tulkinta, tapa
> nähdä maailmaa?

Enpä osaa sanoa, en tunne determinismin aluetta käytännössä lainkaan.

> Mutta onko mitään todisteita sille, että mieli olisi ei-materiaalinen?

No ei, mutta siis hypoteettisesti ajateltuna. Ei-materialistisella
mielikäsityksellä ja erityisesti vapaalla tahdolla on sen verran
merkittävä osuus filosofian historiassa, että tuo alue kannattaa
huomioida FAQ:issakin.

> Mitä loppujen lopuksi tarkoittaa ei-materiaalinen?
> Tai edes materiaalinen?

Jaa-a. Molempia on pidetty jonkinlaisina
substansseina. Materiaalisella lienee ominaisuutena ainakin
ulottuvaisuus, objektiivisuus ja ainakin tietynasteiset selkeät
lainalaisuudet. Toisaalta mielen sisäisillä ideoillakin on
ulottuvaisuutta, ainakin sikäli kun ne edustavat jotain ulottuvaisia
materiaalisia olioita. En sen ihmeempää tuosta äkkiseltään keksi.

Puhumattakaan immateriaalioikeuksista. ;-)

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 24 Apr 2003 02:01:12 +0300

> [...]

materiaalisia olioita. En sen ihmeempää tuosta äkkiseltään keksi.

Puhumattakaan immateriaalioikeuksista. ;-)

Edellinen säie: Mikä mahtanee olla moraalisuuden perusta?
Seuraava säie: Mitä_jäljellä Popperin
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]