From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Mikä mahtanee olla moraalisuuden perusta?
Date: 16 Feb 2003 12:34:19 +0200

"Matti Oittila" <matti PISTE oittila AT welho PISTE com> writes:
> Terve tasapuolisesti. Ajattelin kysäistä että onko kenelläkään valaistusta
> tähän ikuisuusongelmaan. Että miksi ihmisen tulisi käyttäytyä moraalisesti
> hyvin, mikä olisi se perimmäinen perustelu sille, että pitäisi olla edes
> suunnilleen ihmisiksi?

En tiedä, täytyy miettiä.

Voidakseni miettiä moraalin perustaa, minun täytyy olla elossa ja
minulla on hyvä olla mahdollisimman paljon vapaa-aikaa ja muita
resursseja. Koska monet muut ihmiset ovat osoittautuneet itse asiassa
paremmiksi miettimään näitä kysymyksiä, on tarkoitusperäni kannalta
hyvä tukea myös heidän pohdintaedellytyksiään. Ja tietysti se, että
taitavat moraalifilosofit pohtivat näitä kysymyksiä, edellyttää suurta
yhteiskunnallista infrastruktuuria taakseen, mikä edellyttää
toimintaedellytyksiä myös muille ihmisille. Ja niin edelleen.

Hups -- moraalille löytyi perusta.

Tämä on ainakin paras perusta moraalille mitä itse olen kyennyt
keksimään. Tietysti siinä on ongelmana se, että emme tiedä, onko
oikean ja väärän selvittäminen minkään merkittävän asian kannalta
oleellista. Jos se on oleellista, on moraalin pohtiminen oikein, jos
ei, se on epäoleellista. Siispä, tavallaan Pascalin vedon kaltaisesti,
moraalikysymysten miettimisen kannattavuus on hyvä oletus.

From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 16 Feb 2003 13:03:50 +0200

"Jukka K. Korpela" <jkorpela AT cs PISTE tut PISTE fi> writes:
> Heikot sortuu elon tiellä, jätkä sen kun porskuttaa. Ellei mikään
> erityinen syy vaikuta toiseen suuntaan, eliön geenit "hyötyvät" siitä,
> että geenien kantaja suhtautuu aggressiivisesti muita saman lajin
> yksilöitä kohtaan, koska se vähentään "kilpailevien" geenien
> mahdollisuuksia.

Luulisin että niitä "erityisiä syitä" löytyy aika paljonkin, mikä
mahdollistaa varsin laajan yhteistyön suurissa ryhmissä.

Esimerkiksi, geenipoolin köyhtyminen on hyvin vaarallista koko lajille
ja siten jokaiselle geenille. Samoin ristisiitoksen vaara tulee
suureksi jos eletään vain sukulaisryhmissä. Siispä, on edullista
suhtautua myönteisesti myös suhteellisen ventovieraisiin saman lajin
edustajiin.

Samasta syystähän on koko seksuaalinen lisääntyminen olemassa, koska
siitä on geeneille suurempaa etua pitkällä välillä kuin
lyhytnäköisesti kloonautumisella. Joissain alkukantaisissa
kulttuureissa on usein vahvoja traditioita siitä, että avioliitot
tehdään aina kylien tai heimojen välillä. En nyt muista onko
ihmisapinoilla vastaavaa käyttäytymistä.

Kannattaisi siten mieluummin puhua tasapainottelusta aggressiivisuuden
ja atruismin välillä, kuin mistään yksipuolisesta käyttäytymisestä.

Edellinen säie: Zenon paradoksista
Seuraava säie: Determinismi FAQ
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]