From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.tiede.matematiikka
Subject: Re: Kielistä ja abstraktiosta (Re: evoluutiosta jne.)
Date: 19 Dec 1997 12:30:30 +0200

4jukka AT adpser4 PISTE gsf PISTE fi (Jukka Liukkonen) writes:

> monitahokkaita (viite: Speden filminpätkä -- en muista mikä). Esim.
> viisikulmio kärrynpyörän paikalla vastaa äärellistä rengasta

Käsite "kärrynpyörä" on jo abstraktio (vaikkakaan ei matemaattinen),
joka perustuu inhimilliseen luokitustapaan inhimillisessä
havaintomaailmassa. Matemaattinen abstraktio pyörästä lienee vielä
korkeampaa tasoa. Prosessissa yhden käsitemaailman abstraktio kuvataan
toiseen käsitemaailmaan. Matematiikan perusteita lienee semanttinen
sitoutumattomuus siihen mitä käsiteltävät oliot toisessa
käsitemaailmassa merkitsevät.
      Jos en nyt ihan asian vierestä puhunut.

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.tiede.matematiikka
Date: 19 Dec 1997 12:50:19 +0200

hansen AT cc PISTE tut PISTE fi (Hansen Henri) writes:

> Siis, kielellä ymmärrät varsin laajaa käsitettä. Ei abstrakti ajattelu
> vaadi puhuttua kieltä, ei sen puoleen opittua kieltä lainkaan. Toki
> joitakin symboleja ajattelussa tarvitaaan, mutta ei niitä yleensä kieleksi
> kutsuta, jos niillä ei voi kommunikoida, so. Kieli on kommunikoinnin, ei
> ajattelun välin. Ajattelussa käytettäviä symboleja kutsutaan mielikuviksi,

Minä määrittelisin symbolin huomattavasti diskreetimmin, ulkoisena
(tai ajattelusta erillisenä) assosiatiivisen merkityksen sisältävänä
ilmauksena (verbaalinen, kuvallinen tai toiminnallinen). ...eli
symboli liittyisi kommunikointiin, ei ajatteluun... (vaikka niitä
käytetäänkin ajattelun lähes välttämättömänä apuvälineenä). Lisäksi
tämä ajattelun "mielikuvapohjaisuus", joka on ymmärtääkseni vain sitä
selkeimmin "tietoista" osuutta, tuntuu minusta suppealta.

Edellinen säie: Luonnonlait ikuisia?
Seuraava säie: Tekoälyn ihmisoikeudet?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]