From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Järki ja tunteet
Date: 02 Aug 1997 23:21:19 +0300

Oletko sä niitä saatanan idiootteja, jotka luulee että miehet on
jollain lailla "älykkäämpiä" kuin naiset hä? Haista kuule
paska. Sunlaises vitun ääliöt pitäis sulkea vittu linnaan. (..tana..)

Minusta ero on lähinnä siinä, että miehet ja naiset ilmaisevat
tunteensa eri lailla. Siinä missä naiset lehahtavat punaisiksi ja
alkavat syyttää toista tunnevammaiseksi idiootiksi, miehet alkavat
käyttää väittelytekniikkaa. Minusta sinällään aika omituista, että
naistenhan piti olla verbaalisti lahjakkaampia. No niin.
      Minulla on tästä ilmiöstä aika monen henkilön kohdalta kokemusta ja
se tuntuu pätevän aika hyvin. Eräällä naishenkilöllä oli tapana
leimahtaa oikein kunnolla. Kerran sain maljakollisen vettä
niskaani. Silloisen aviomiehensä hän sai vaiennettua
kätevästi..hmm..aviollisin uhkauksin. Muutenkin hänen
"argumentointinsa" oli lähinnä sättimistä, että "kylläpä te olette
lapsellisia kun tuommoisia kuvittelette", jne. eli sen sijaan että
jatkettaisiin väittelyä asiasta mennään
henkilökohtaisuuksiin. Tässäkin on sitten kyllä eroja. Esimerkiksi
täällä newsseissä niin kovin tuttu fleimahtamisilmiö pätee kyllä
(vähintään) ihan yhtä hyvin miehiinkin.
      Mielestäni miehet "kätkevät" tunteenpurkauksensa "loogiseen" (huomaa
lainausmerkit) argumentointiin. Newsseissä tämä menetelmä
on oikein helppoa, kun kirjoitettuun tekstiin on niin kovin helppoa
kätkeä suunnaton määrä ivaa, yms. Itsessänikin herää toisinaan varsin
voimakkaan agressiivisia tunteita keskustelussa, jotka sitten pitää
tietysti pyrkiä terminoimaan ettei tulisi käytyä kenenkään
kimppuun. Agressiivisuus kuitenkin ilmenee keskustelussa jollain
tavalla, yleensä radikaalimpina asenteina.
      Silmiin on pistänyt myös tapa luokitella perheväkivalta
"alistamiseksi" tai muuksi vastaavaksi. Minusta kyseessä on
pikemminkin (enemmän tai vähemmän hallittu) tunteenilmaus. Ainakin
toisinaan, eli ei tässäkään mitään yleistä sääntöä.
      Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että nämä eri
käyttäytymismallit ovat todellakin erittäin tilanneriippuvaisia, eli
miehet ja naiset toimivat "toistensa tavoin" mutta eri tilanteissa.

Ymmärtääkseni tunteet ovat jopa täysin välttämättömät (inhimmillisen)
järjen käytölle - ne ohjaavat järkeä motiivien avulla/perusteella
ja kyseessä on interaktiivinen prosessi.

Eipä silti, kyllähän te kaikki olettekin melkoisia kehittymättömiä,
tunnevammaisia ja käsitevammaisia (tämän hienon termin opin
viilipytty-skeptikko Lauri Gröhniltä) ja puhutte pelkkää hölynpölyä.

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 06 Aug 1997 13:25:57 +0300

tosiira AT freenet PISTE hut PISTE fi writes:

> Kerropa minulle enemmän mitä luuloja sinulla minusta oikein
> onkaan?
> Tekstisi ei minua juurikaan vakuuttanut siitä, että jaksaisit
> (pääsääntöisesti?) lukea huolellisesti, prosessoida ajatuksesi
> sekä vasta sen jälkeen kirjoittaa mikrosi näppäimistöltä
> jotakin ulos.

Ehkä minun ei olisi pitänyt käyttää ironiaa artikkelissani, koska nyt
en osaa sanoa onko tuo vastauksesi myös ironinen, vai etkö yhtään
ymmärtänyt viestini ajatusta... Huoh.
      Retorisesta fleimifraasista se on kyllä oiva esimerkki, kiitos.

> ja valitettavan moni näyttää purkavan ko. näennäistärkeään asiaan
> omat piilevät agressionsa ja patoutumansa. Ilmainen vinkki,
> yrittäkää kaikki ottaa hieman rennommin (henkisellä puolella), niin
> kyllä se siitä lähtee lutviutumaan eteenpäin.

Joop, se on vaan itselläkin aina niin vaikeaa kun ei tiedä sanovatko
tai ottavatko ihmiset jotain tosissaan vaiko eivät. Jos minä nyt
vaikka sanon, että "kaikki poliitikot pitäisi ampua", joku
poliitikkofani tietysti katsoo minut tunneVAMMAISEKSI väkivaltaa ja
haulikoita ihannoivaksi anarkistiksi. Muutenkin missä tahansa
aiheessa, jossa ihmisillä on voimakkaat tunteet, pitää olla niin kovin
varovainen.

Muutama kiva täkylause:
      VÄKIVALTAINEN SEKSI on kivaa, erityisesti LAPSISEKSI, LAPSIPORNOkin.
JUMALA RAKASTAA sinua, SAATANA VIETTELEE sinua. Tykkään kovasta
PANOSTA. HUUMEET ovat TIETEEN suurin anti nykymaailmalle. NUSSIA
NAISTA on todella AIDOSTI RAKASTAA häntä. RIKOLLISET, erityisesti
NEEKERIT ja NARKOMAANIT, tulee TELOITTAA. TIETEELLÄ ei ole
MORAALIA. RASISMI on TIETEELLINEN TOTUUS. Suomessa vallitsee
TASA-ARVO.

> Sinisilmäisyys on valitettavasti kasvava luonnonvara, jos sitä
> mitataan ääriliikkeiden ja -lahkojen kasvavalla suosiolla (nyt
> kun on vuosituhatkin sopivasti vaihtumassa).

No jaa, on ollut aikoja, jolloin kriittisyys oli suorastaan kuolemalla
rangaistava teko. Eiköhän me noista ajoista olla menty pääasiallisesti
"tietoisempaan" suuntaan. Nykypäivän informaatiotulva tekee suodattamisen
tietty aina vaan vaikeammaksi.

> Jos haluat, voit lisätä sanastoosi näennäistärkeän, yms.
> näennäis -liitteisiä sanoja.

Näennäiskiitos.

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 08 Aug 1997 13:29:24 +0300

> Tarkennus, siis em. kohdassa! Muuten tekstistä oli ainakin pyritty
> jättämään em. kaltaiset kommentit pois.

Niin, tuo oli juuri se ironinen (vai onkos se nyt sitten parodinen) pätkä.

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.filosofia
Date: 08 Aug 1997 14:06:06 +0300

Juha Tuominen <Juha PISTE Tuominen AT hut PISTE fi> writes:

> [...]
> huomannut :-)

> Mutta jälkeenpäin ajatellen järkeen ja loogisuuteen takertuminen
> lähes "puupölkkyyteen" asti oli pitkällä aikavälillä todella huono
> ratkaisu, koska ennen pitkää olisin joka tapauksessa tullut
> täysi-ikäiseksi ja "aikuiseksi" teoistani riippumatta. Nyt vaan
> kävi niin, että ajan myötä en todellakaan enää kyennyt selittämään
> edes itselleni kaikkea vain järjellä ja logiikalla, joten minun oli
> lopulta alettava opettelemaan tunteideni huomioimista aikuisiällä,
> mikä ei todellakaan ole ollut helppoa... Antoisaa, kylläkin :-)

Tämä vaikuttaa siten melko yleiseltä tavalta. Minulla on tästä
hauskana kokemuksena semmoinen, että juuri ihmiset, jotka ovat
erityisen taitavia "loogisesti perustelemaan" tekemiään juttuja,
käyttäytyvät muita ihmisiä kohtaan täysin kusipäisesti. Ilmeisesti
logiikasta yleensä, varsinkin nuoremmalla iällä, siis puuttuu jotain
olennaisia tekijöitä...

> Lahjakkaampia ? Minusta harjoittelu usein tekee mestarin.

No tämä nyt perustui näihin kaikenlaisiin "vertailuihin" miesten ja
naisten eroista. Tuo verbaali lahjakkuus katsotaan usein naisten
vahvemmaksi alueeksi, josta en kyllä ihan aina olen ihan samaa mieltä.

> Tuosta tulee kolme asiaa mieleen:
> 1) esimerkkisi nainen oli selvästi naisten tavoin avoin ja välitön
> tunnereaktiossaan (en kuitenkaan tarkoita, että hän olisi mitenkään
> ollut oikeassa tai oikeutettu käyttäytymiseensä)

Joops, todellakin. Yleensä se oli ihan hyvä puoli.

> 2) kiristämisen nopea vaikutus viittaa siihen, että ko. parin suhde
> ei ole selvästikään tasa-arvoinen (mies riippuvainen naisesta ?)

Njaa, en tiedä kumpi oli riippuvainen kummasta. Mies oli juoppo ja
petti vaimoaan, valehteli suunnilleen kaikesta, jne. Eivät siis ole
enää yhdessä.

> 3) nainen on selvästi peloissaan ja uhattu, koska reaktio on noin
> voimakas ja hyökkäävä

Toisinaan noissa tilanteissa moista uhkaavuutta ehkä aiheutti
esim. se, että meitä oli 2-3 miestä, jotka olivat hänen näkemystään
"vastaan". Joissakin tapauksissa tunnereaktion ehkä aiheuttivat muut
tekijät.

> Jeps, mennään selvästi henkilökohtaisuuksiin, mutta käyttämällä usein
> ilkeyksien perusteena jotain näennäisesti loogista ja "järkevää"
> argumenttia.

Juu, näennäisjärkevää näennäislogiikkaa ;-)

> Suomessa on niin rikas sanasto tunneilmaisulle, että on oikein sääli
> nähdä kuinka vähän sitä käytetään. Langetkoon ikiaikainen kirous
> kaikkien internetissä luikertelevien niljakkaiden kiemurtelijoiden
> ja epärehellisten vilpistelijöiden päälle !!!

Kyllä! Pitää aina sanoa vaan että haista kuule jätkä pitkä paska.

> Miksi vaivautua peittelemään raivoa/ihastusta esim. radikaaliin
> asenteeseen, jos sen lähde kuitenkin on lukijalle ilmeistä ja jos
> sen peitteleminen kuitenkin johtaa oleellisesti samaan kuin
> suora vittuuntumisen ilmaus ???

Siinä vaan aina tuntuu olevan jonkinlainen ongelma, että kun
periaatteessa pitäisi asiaakin puhua, kun pelkästä haukkumisesta
sitten taas ei ole yhtikäs mitään hyötyä. Kaiken lisäksi kyllä
tietääkin ettei toisen juurtuneita käsityksiä saa mihinkään päin
väännettyä. -> keskustelu on turhaa?

> Monet meistä vain ovat todella taitavia kätkemään tunteensa toinen
> toistaan monimutkaisempiin käyttäytymismalleihin - esimerkiksi
> "järkeen" ja logiikkaan. Itsekin olen varsinainen kyky tässä,
> ah, niin vaativassa lajissa :-)

Juu. Tästä aiheesta on oikein loistava esimerkki kansainvälisestä
politiikasta, nimittäin Persianlahden sodan ajoilta. No, tiedämmehän
kuinka "retorisia" nuo Irakilaisten puheet Kaikkien Sotien Äidistä,
jne. olivat. Tuolloin oli tiedotusvälineissä paljon juttua siitä,
kuinka länsimaalaiset keskustelevat ja argumentoivat järjellä ja
logiikalla, kutan taas arabit retoriikalla.
      Tämä on ajatus, jota olen suuresti vastustanut. Vaikka arabit toki
kiistämättä käyttävätkin retoriikkaa, ei minusta ole mitenkään selvää,
että meidän "järkipohjainen ja looginen" argumentointimme käyttäisi
retoriikkaa yhtään sen vähempää. Onhan retoriikalla ja sen muodoilla
(runoudella, jne) täällä ihan yhtä voimakkaat perinteet. Ehkä olemme
vain "jalostaneet sen pidemmälle", tai ainakin se on juuri sellaista,
joka vetoaa länsimaisiin. (Minusta lause "länsimaalainen ajattelee
järjellä ja arabi retoriikalla" on mitä pahinta (parasta?) retoriikkaa).

> Mielestäni myös se, että joku kovasti väittää, että hänen tunteensa
> eivät olleet mukana vaikuttamassa johonkin päätökseen tai tekoon, on
> merkki siitä, että ne todella olivat vahvasti mukana. Niin vahvasti,
> että niiden mukanaolo piti heti ensimmäiseksi mennä kieltämään.
> Mietihän esimerkiksi miten poliitikot ja kaiken maailman johtoryhmät
> toimivat. Kukaan ei ota vastuuta mistään ja kaikki vakuuttavat, että
> päätös oli objektiivinen ja yhteisen edun mukainen. Joopa-joo...

Niin, jos minä olisi poliitikko, en oikeastaan pystyisi sanomaan
varmaa sanaa mistään, vaan aina jotain "munsta tuntuis että tää vois
olla oikea vaihtoehto, kokeillaas sitä"-juttua. ...mistä syystä en
varmasti kovin pitkälle politiikassa pääsisi...
      Toinen hirveys olisi olla "asiantuntijana" esim. jossain
tv-ohjelmassa. Sanotaan vaikka että en olisi kovinkaan vakuuttava,
vaikka olisi kyse kuinka "yksinkertaisesta" asiasta tahansa.

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Maan raskausaika
Seuraava säie: Luonnonlait ikuisia?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]