From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Sfnet.Keskustelu.Evoluutio Archive?
Date: 14 Sep 2004 23:46:50 +0300

Esko Heimonen <ehe AT niksula PISTE cs PISTE hut PISTE fi> writes:
> evolutionistien tulisi laatia heidän tuotantoaan käsittelevä
> julkinen kritiikki joka myös saatetaan kirjoittajien tietoon.

Kuten jotkut jo tuossa vähän kommentoivatkin,
kreationistikirjoittajien näkemyksiin tuskin on mahdollista vaikuttaa
millään tieteellispohjaisella argumentaatiolla. Jos olisi, he tuskin
olisivat kreationisteja.

Eli tuollaisia sivustoja voi olla mielekästä kirjoittaa lähinnä
referenssimateriaaliksi evoluutiokeskustelua tieteelliseltä pohjalta
harjoittaville ja muille asiasta kiinnostuneille.

> Ottaen huomioon ryhmän suhteellisen vilkkaan keskustelun ja värikkään
> historian, on minusta sääli jos ryhmän saldoksi jää vuodesta toiseen
> paikoillaan junnaava väittely ja muutama irrallinen webbisaitti.
> Olisi hienoa, jos ryhmän pohjalta syntyisi "s.k.evoluutio arkisto" --
> ja väistämättä tietenkin sitten se "s.k.evoluutio oikea arkisto" jossa
> arvaamme kuka kertoo miten asiat oikeasti menevät.

Sinällään hyvä ajatus. Suosittelisin tosiaan kiinnittämään huomiota
tuohon sivuston laatuun, joka esim. talkorigins.orgilla on melko hyvä,
samoin monilla muilla evoluutiosivustoilla. Omatkin evoluutiosivuni
hieman kärsivät epäyhdenmukaisuudesta ulkoasussa ja muussa. Myös
esimerkiksi hyvien lähdeviitteiden tekeminen on
työlästä. Yhdenmukaisuus, ulkoasu ja toimivuus vaativat jonkin verran
teknisiä ratkaisuja ja jonkinasteista ammatti-otetta.

> Mitä sellaista suomalaisessa archivessa voisi olla jota ei ole tehty
> jo paremmin talk.origins archivessa?

Talkorigin.orgin materiaalia tuskin kannattaa paljoa duplikoida,
korkeintaan referoida joiltain osin ja tietysti tehdä viittauksia.

Ja tietysti mitään ei kannata kirjoittaa kovin kiireisesti vain
kirjoittamisen vuoksi (kuten minä teen ;-)). Kannattaa huomata
esim. juuri talkorigins.orgin melko rauhallinen julkaisutahti.

> Siellä voisi minimissään olla
> nimenomaan kohtalaisen kattava ja huolellisesti argumentoitu kritiikki
> sellaisista Suomessa julkaistuista kreationistikirjoista kuin UG,
> E-Ka, Dinosaurusten arvoitus ja Tekijänoikeudesta maailmaan(?).
> Miksei myös kreationistien julkisten esiintymisten kriittikkiä siinä
> tapauksessa että niiden nauhoitteet ovat julkisesti saatavilla,

Eiköhän kirjoissakin ole riittävästi materiaalia moneksi sukupolveksi
kommentoitavaksi. Tietysti voi olla, että nuo sattuvat luennoissaan
joskus vahingossa väläyttämään sellaisia näkemyksiä ja asenteita, mitä
eivät ehkä kirjaan uskaltaisi laittaa. Kannattaako sellaisia sitten
repostella, on oma kysymyksensä.

> "In warm memory of"-sivulla voisimme kiittää Tero Sandin sijasta
> Timo Tarvosta saitin "katalysoinnista" ja esittää vilpittömät
> pahoittelut hänen mielenterveytensä poismenon puolesta...

Jääkööt henkilökohtaisuudet Tarvosen ja muiden kreationistien
yksinoikeudeksi, niin totuudenmukaisia ja palkitsevia kuin tuollaiset
psykologiset analyysit olisivatkin...

Imho, minusta on aika masentavaa, että kukaan lotkauttaa korvaansakaan
Tarvosen vuoksi. Jos on kerta ymmärtänyt hänen menettäneen
mielenterveytensä, miksi ihmeessä antaa hänen höpinöilleen mitään
merkitystä? Jos kadulla tulee hulluuttaan huutava hullu vastaan, ei
kait kukaan anna hänen määrätä omista tekemisistään? Valitettavasti
tätä näkyy tehtävän tässä ryhmässä jatkuvasti edelleen, vuodesta
toiseen.

Edellinen säie: Elämän synnyn opetukseksi
Seuraava säie: Evoluutioseminaari Helsingin yliopistolla
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]

Marko Grönroos (magi@iki.fi).