From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Lisää_ihmettelyä
Date: 14 Dec 2003 03:36:17 +0200

"Antti" <no AT mail PISTE fi> writes:
> Eikös Darwin sanonutkin, että hänen teoriansa olemassaolon taistelusta
> kumoutuisi, jos voitaisiin todistaa jonkun toisen lajin asettaneen henkensä
> alttiiksi toisen lajin puolesta? Delfiinien tiedetään pelastaneen veden
> varaan joutuneita ihmisiä haiden käsittelystä.

Parempi esimerkki olisi käenpojat. Jos käkiemo käy munimassa munansa
toisen lajin pesään, munasta kuoriutuu käenpoika joka potkii
"keinoemon" omat poikaset pois pesästä. Miksi toisen lajin lintuemo
kuitenkin hoivaa käkeä? Eihän tuossa ole evolutiivisesti mitään
järkeä, vai mitä?

Entä miksi varikset pelkäisivät variksenpelätintä, kun eihän se
variksenpelätin tee niille mitään? Eihän ole mitenkään evolutiivisesti
selitettävissä, että varikset jättäisivät syömättä hyvät ruoat vain
sen vuoksi että vaaraton puu-ukko seisoo pellolla. Eihän se puu-ukko
varmastikaan ole menneisyydessä tappanut kaikkia pellolle tulevia
variksia ja siten saanut aikaan evoluutiota luonnonvalinnan avulla.

Entäs ihmiset sitten. Ihmiset tekevät vahingossa asioita mistä on
haittaa heille, mikä on täysin evoluution vastaista. Koska virheiden
tekeminen on haitallista, evoluution olisi pitänyt karsia ihmisistä
kyky tehdä virheitä. Ihminen ei ole täydellinen, mikä todistaa Jumalan
olemassaolon ja Raamatun kirjaimellisen totuudenmukaisuuden.

Taas on evoteoria osoitettu mahdottomaksi!

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 14 Dec 2003 15:24:38 +0200

Harri Hirvelä <harri PISTE hirvela AT dlc PISTE fi> writes:

> Onkos tämä sarkasmia? Olen löytävinäni sellaisia piirteitä tästä
> viestistä...

Juu oli...

No pointtinani oli tietysti, että evoluutio ei tietenkään takaa, että
eläinten tai ihmisten tunnistuskyky kaikkien vaistonvaraisten (tai
opittujen) asioiden suhteen olisi täydellinen. Ja oudolla syötteellä
voivat toimia vähän miten sattuu.

Eli toki on jotenkin ymmärrettävää, että Darwin olisi moista voinut
sanoa (vai olikohan tuo vain kreationistien myytti), mutta mitenkään
kovin pitkälle hän ei olisi asiaa ajatellut jos olisi niin sanonut. Jo
mainittu symbioottinen käyttäytyminen on tietysti toinen tapaus jossa
moinen ei päde. Mutta tietysti moisessa ajatuksessa jotain pointtia on
-- laji ei pääsääntöisesti voi menestyä ja siten säilyä jos sen
jäsenet toimivat vahingossa toisen lajin hyväksi kovin raskaasti
itsensä kustannuksella. Mutta jos lähtee muotoilemaan siitä ehdotonta
falsifiointikriteeriä, saa olla aika varovainen.

Edellinen säie: Pihlajan lehdet
Seuraava säie: Jumalan evoluutio?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]