Säie: Molekyylikoneista

Edellinen säie: Ristiriita on epätotuuden merkki
Seuraava säie: Pihlajan lehdet
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Molekyylikoneista
Date: 30 May 2003 02:05:31 +0300

"Kauko Manner" <manner AT nic PISTE fi> writes:
> Proteiinit muodostuvat toisiinsa liittyneistä aminohapoista, joita
> on 20 erilaista. Proteiini voi koostua noin viidestäkymmenestä
> tuhanteen aminohaposta. Proteiinivaihtoehtoja on valtava määrä (luku
> jossa on yli 100 000 numeroa ).

100 000 numeroa? Tuskin sentään. Summa 20^50 + 20^51 + ... + 20^1000
on 1300-numeroinen. Toki valtavan suuri silti.

Tuo eri aminohapposekvenssien lukumäärä tosin ei ole relevantti, koska
pienillä eroilla ei yleensä ole merkitystä ja (hyvin) monesta hyvinkin
erilaisesta sekvenssikombinaatiosta voi syntyä samaan käyttöön sopiva
proteiini. Pääkysymys lienee se, kuinka suuri osa satunnaisista
proteiineista on hyödyllinen *johonkin*. Siksi tuollaisilla numeroilla
ei ole hitusenkaan merkitystä.

Stuart Kauffman on arvioinut proteiinien universaalin
"molekyylityökalulaatikon" kooksi luokkaa
10^8-10^14. Immuunijärjestelmän peptideillä (tms) tuon avaruuden koko
oli muistaakseni kokeellisestikin arvioitu luokkaan 10^8.

Lisäksi proteiinien evoluutio ei ole täysin satunnaista, vaan
villeissäkin mutanteissa saattaa olla säilynyt aikaisemmasta muodosta
sellaisia yleispiirteitä, jotka kasvattavat sen soveltumisen
todennäköisyyttä *johonkin* asiaan. Ajattele vaikka työkaluja. Ne ovat
kaikki kovia ja monet ovat pitkulaisia ja raskaita, joten hyvin suurta
osaa niistä voi käyttää vasarana tai vipuvartena tai painona tai
kiilana tai salpana tai heittoaseena tai verkonpainona vaikka ne
menisivät rikki, vaikkei niitä olekkaan tarkoitettu siihen.

Tämän voi tarkistaa hyvin helposti -- vertailee hyvinkin eri asioita
tekevien proteiinien sekvenssejä. Jos uusiokäyttöä ei ole tapahtunut,
ei sekvensseistä pitäisi löytyä tilastollisesti merkittäviä
yhtäläisyyksiä. Tällöin tämä evolutiivinen selitykseni olisi
vaikeuksissa.

Tuo, paljonko eri tehtävissä toimivissa proteiineissa on
yhtäläisyyksiä, ei ole tieteellinen mysteeri. Jätän asian
selvittämisen ja päättelyn loppuosan harjoitustehtäväksi, mukaan
lukien sen seikan merkityksen suunnittelu-hypoteesille, että
erilaisten proteiinien väliltä löytyy samankaltaisia osia.

> [...]
> orgaaniseen molekyyliin, jolloin se järjestäytyy pikosekunneissa
> trans-retinaaliksi. Sen muodonmuutos aiheuttaa muodonmuutoksen proteiinissa,
> rodopsiinissa, johon se on tiukasti sidoksissa. Proteiinin muodonmuutoksen
> seurauksena sen käyttäytyminen muuttuu. Muuttunut proteiini kiinnittyy nyt
> toiseen proteiiniin nimeltään transdusiini. Ennen liittymistään rodopsiiniin
> transdusiini oli tiukasti sidoksissa pieneen orgaaniseen molekyyliin nimeltä
> GDP. Mutta kun transdusiini sitoutuu rodopsiiniin, GDP irtoaa
> transdusiinista ja molekyyli nimeltä GTP kiinnittyy transdusiiniin.

...ja piiitkä ketju jatkuu...

Tämäkö on mielestäsi suunniteltua? Minusta ei. Jos minä olisin
suunnitellut tuon, olisin jättänyt tuollaiset ihmeelliset väliportaat
pois. Vaikkapa yksi ionikanavan muodostava proteiini, joka avaa
itsensä aina kun siihen osuu fotoni. Mitä sitä turhaan useampia.

Evolutiivisesti ajateltuna yksinkertaiset ratkaisut eivät välttämättä
ole todennäköisimpiä, kenties aivan päinvastoin. Aina ei synny
sattumalta juuri tiettyyn käyttötarkoitukseen sopivaa proteiinia, vaan
yksi joka jotenkuten tekee yhtä ja toinen joka sopivasti tekee
toista. Niiden ketjua voidaan sitten lähteä optimoimaan. Evoluution
voisi siten odottaa synnyttävän pitkän ketjun ex-tempore
- liimaratkaisuja

Taas voi verrata, kumman mallin ennuste toteutuu havainnoissa.

> Toista kalvomolekyyliä, joka sitoo cGMP:n, kutsutaan ionikanavaksi. Se
> toimii porttina, joka säätelee solussa olevien natriumionien määrää.

Tämän portaan voi ainakin jättää pois laskuista, koska ionikanavat
ovat kaikissa soluissa tarpeellisia. Hermosoluissa neurotransmissioon
ja muissa soluissa mm. osmoottiseen säätelyyn. Niitä ei siis tarvita
erityisesti näkökykyyn, joten kyseessä ei ole redusoitumaton
kompleksisuus. Sama pätee cGMP:hen ja samoin cGMP availee ionikanavia
monissa muissakin tarkoituksissa. Varsinaisia yleisproteiineja.

> Tämä aiheuttaa sähkövarausten epätasapainon solun kalvossa, jolloin
> syntyy sähkövirta joka johdetaan näköhermoa myöten
> aivoihin. Näkökyky syntyy aivojen tulkitessa nämä sähkövirrat.

Vaikka aktiopotentiaali perustuukin paikallisiin potentiaalieroihin ja
sähkövirtoihin, ei näköhermon signaalinkuljetus perustu siihen, että
se olisi johde, jonka läpi kulkisi sähkövirta. Tuollaisilla
epätarkkuuksilla menettää katu-uskottavuuden nopeasti.

> Mutaatioita tapahtuu pääasiassa solunjakautumisen aikana. Mutaatiotaajuus on
> yksi mahdollisuus 1 100 miljardista DNA-juosteen nukleotidin emäsparia ja
> solunjakautumista kohti (Scherer Junker: Evoluutio kriittinen analyysi,
> Datakirjat, 2000, s.102). Sama mutaatiotaajuus pätee suunnilleen myös geenin
> kaksinkertaistumiselle.

> Korkeintaan joka tuhannes mutaatio on eliölle hyödyllinen ja
> näistäkin ehkä vain joka tuhannes osuu verkkokalvossa toimivien
> proteiinien muodostumista koodaavaan DNA-jaksoon.

*Nyt* verkkokelvossa toimivien proteiinien. Mutta huomaa, että nuo
proteiinit ovat voineet syntyä melkein mistä tahansa muista
proteiineista. Tuolla on siten merkitystä lähinnä myöhemmälle
optimoinnille.

> Koska geeni ohjaa proteiinin muodostumista, transdusiinia varten pitää saada
> aikaan uusi geeni.

No ei, jos alkuperäisen geenin ei tarvitse enää tuottaa alkuperäistä
tuotetta yhtä välttämättä kuin uutta tai jos uusi proteiini toimii
edelleen vanhaankin tarkoitukseen.

> Tämä onnistuu siten, että ensin tapahtuu jonkin entisen geenin
> kaksinkertaistuminen edellämainitussa jaksossa ja sitten ainakin
> yksi mutaatio jossakin tämän geenin emäsparissa.

Ei se nyt niin kamalan epätodennäköistä ole. Esimerkiksi geenin
kaksinkertaistuminen tuottaa joskus ihmisiä, joilla on kolmen sijasta
neljää erilaista tappisolua, mikä parantaa värierottelukykyä.

> Jos yhden eliölinjan yksilöllä tapahtuu 100 sukusolun jakaantumista
> vuodessa, niin aikaa tarvitaan 10 miljardia vuotta, jotta toivottu
> mutaatio tapahtuisi mainitulla todennäköisyydellä.

Tässä juuri nämä epätodennäköisyyslaskelmat menevät harhaan --
evoluutiossa ei ole mitään "toivottuja mutaatioita". Sopeutuminen
ympäristöön voi tapahtua rajattoman monella eri tavalla, minkään
tietyn ominaisuuden kehittyminen ei ole taattua ja varsinkin sen
kehittyminen juuri tietyllä tavalla on hyvin epätodennäköistä.

Sama juttu kuin "ihmeissä" -- epätodennäköisiä asioita tapahtuu
väistämättä paljon koska erilaisia mahdollisuuksia on paljon.

> Tiedemiespiireissä tällaisista selityksistä käytetään nimeä A
> Just-So Story eli näinhän se käy-juttu. Tällä tarkoitetaan niitä
> helppoheikkimäisiä simsalabim-selostuksia, joilla monimutkaisen
> järjestelmän vaatima yksityiskohtainen syntykuvaus yritetään
> kuitata.

No eihän kukaan oikeasti aivan tarkasti tiedäkään miten silmä (tms) on
kehittynyt, joten selitykset kulkevat usein hypoteesin
tasolla. Kuitenkin, jos joku väittää ettei kehitystä olisi *mitenkään*
voinut tapahtua, nämä hypoteesit toimivat erinomaisesti
vastaesimerkkinä -- yksi suht mahdollinen tapa kumoaa "mitenkään".

Silmän tapauksessa on kyseessä vähän muutakin kun arvaus -- eri
kehitysaseista voidaan nähdä viitteitä muilla lajeilla ja lisäksi on
geneettisiä sukupuita joita seurata.

> Tieteen on oltava vapaa materialistisista ja uskonnollisista
> ennakkokäsityksistä ja seurattava havaintoaineistoa sinne, minne se näyttää
> johtavan.

Juuri näin, tuon kun saisi perille kaikille. Kuitenkin ainakin monet
tunnetut kreationistit, kuten Leisola, tuntuvat katsovan että
uskonnolliset ennakkokäsitykset ovat tieteessä aivan ok juttu.

> Nyt biokemistit ovat löytäneet selvän merkin korkeammasta
> älykkyydestä eliöiden molekyylikoneiden mikromaailmasta.

Selvän merkin ainoastaan kiihkouskonnollisten purppuralasien läpi.