From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.kristinusko
Subject: Re: keskustelumetodista
Date: 09 May 2003 05:06:41 +0300

"Matti Pöri" <mepori AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Ehkä sitä mieluummin on sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä joka tekee
> oikein koska se tuntuu hänestä hyvältä, kuin sellaisen, joka tekee oikein
> koska pelkää jonkin jumalan rangaistusta, koska entäs jos uskova menettääkin
> uskonsa? Mutta kai sitä voi hyväkin ihminen menettää moraalinsa.

Olen pohdiskellut vähän vastaavaa kysymystä. Monet kristityt tuntuvat
perustelevan moraaliaan sillä, mitä Jumala käskee ja mitä näiden
käskyjen noudattamisesta tai rikkomisesta seuraa. Jos haluaa päästä
taivaaseen, tulee noudattaa käskyjä.

Omasta näkökulmastani tämä on kovin itsekäs perusta moraalille. Itse
tiedän olevani kuolevainen, ihan lopullisesti kuolevainen, joten
millään mitä saan itselleni ei ole merkitystä kuin vain korkeintaan 50
vuotta, jonka jälkeen saamieni asioiden merkitys katoaa kuin pieru
Saharaan. Moraalin perustaminen omille tarpeille on siksi turhaa, kun
taas muuta ihmiskuntaa auttavilla teoilla on paljon pitkällisempi
merkitys.

Tietyssä mielessä kristillisen moraalin perusta on siten hyvin
tiukasti itsekkyyteen perustuva. No tietenkin on, ihmisen luontainen
itsekkyys on sopiva koukku, jota niin huijarit kuin uskonnotkin voivat
käyttää hyväkseen.

Onneksi kuitenkin hyvänä puolena on, että tätä luontaista itsekkyyttä
sopivasti kanavoimalla saadaan hyötyä muillekin, niin
markkinataloudessa kuin uskonnoissakin.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Aivojen suunnittelun evoluutio
Seuraava säie: Evoluutiopsykologia
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]