Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio

Säie: Aivojen suunnittelun evoluutio

Edellinen säie: Syyt, miksi Tierra ei todista (makro)evoluutiota.
Seuraava säie: keskustelumetodista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Aivojen suunnittelun evoluutio
Date: 08 May 2003 22:54:35 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> > Eroavatko huippushakkiohjelmat mitenkään näistä? Jos joku löytää
> > siirtosarjan, joka johtaa ohjelman häviöön, toistuuko sama peli tällä
> > siirtosarjalla kerrasta toiseen?
>
> Ihan vaan tietona, etta tallaisia shakkiohjelmia on jo ollut markkinoilla
> (eli eivat koskaan toisen kerran havia samalla tavalla - eli oppivat
> virheistaan - eli laittavat havityn pelin muistiin). Ei tallaisen
> ohjelmointi ole edes kovin monimutkainen tehtava asiantuntijalle.

En nyt ihan noinkaan sanoisi. Pelkästään siirtosarjojen triviaalia
"pänttäämistä" muistiin ja tällä tavalla täydennettävien
avaustietokantojen käyttöä ei oikeastaan voi kutsua edes
oppimiseksi. Yksikin taustarivin merkityksetön nappula vähän väärässä
paikassa ja - hups - tietokannasta ei löydykkään vastaavaa ja ollaan
joudutaan turvautumaan taas pelkästään raakaan laskentaan. Oikeasti
oppivat shakkiohjelmat perustuvat johonkin muuhun ja niiden tekeminen
on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.

> Sehan perustuu sille, etta kone laskiessaan siirtojaan, kay
> muistista tutkimassa haviamansa siirtosarjat, ja jos loytaa sarjan,
> joka johti aikaisemmin havioon, niin se tutkii sen siirtohaaran eri
> tavalla (ja ehka syvemmin) kuin se sen normaalisti tutkisi
> (normaalilla algoritmillaan).

Pelin oppimisessa ei ole niinkään oleellista oppia vain omia huonoja
siirtosarjoja kuin hyviä yleisiä siirtokuvioita ja samalla pienentää
hakuavaruutta ennustamalla vastustajan siirtoja.

Erityisen oleellista on kyky yleistää, jotta opittu toimisi muissakin
tilanteissa kuin vain juuri yhdessä. Yleistäminen shakissa on taas
äärimmäisen hankalaa, koska pienetkin erot laudalla voivat tehdä
tilanteesta täysin erilaisen. Pelitilanteiden esittäminen siten, että
niistä voi oppimisalgoritmien avulla tehdä yleistyksiä, on kamalan
vaikeaa.

No, en tunne shakkia enkä shakkiohjelmia sen syvemmin. Yleisesti
ottaen oppivat shakkiohjelmat eivät ilmeisesti vielä pärjää kovinkaan
hyvin verrattuna raakaan hakuun, koska yleistystä ja korkeamman tason
oppimista on pirun vaikea tehdä.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)


From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Aivojen suunnittelun evoluutio
Date: 09 May 2003 12:43:19 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> Vastasin vaan kysyjan kysymykseen , joka koski *pelin haviamista samalla
> tavalla toisen kerran*.

Ok.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Syyt, miksi Tierra ei todista (makro)evoluutiota.
Seuraava säie: keskustelumetodista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]