Säie: Syyt, miksi Tierra ei todista (makro)evoluutiota.

Edellinen säie: Ripleys alykkaat papukaijat
Seuraava säie: Aivojen suunnittelun evoluutio
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Syyt, miksi Tierra ei todista (makro)evoluutiota.
Date: 08 May 2003 19:59:17 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:

> hmm.. Onkohan nyt niin, etta nama kaikki voivat itsestaan - ilman alyllista
> logiikkaa - olla/syntya? Ihan vaan kysyn ...

Tierran alkuperä epäoleellista. Tierra on "tekofysikaalinen" systeemi,
joka toimii tiettyjen (universaaliin laskentaan kykenevien) sääntöjen
mukaan. Ihan vastaavasti kuin vaikkapa molekyyli- tai
aurinkokuntasimulaattori toimii. Ihminen voi toki tehdä tämän ohjelman
simuloimaan tunnettuja fysiikan lakeja ja antaa sille alkutilan, mutta
se tila, johon simulaattori päätyy, ei ole ihmisen koneeseen
älykkäästi suunnittelema.

Vastaavasti evolutiivistenkaan algoritmien tuottamat ratkaisut eivät
ole ihmisen systeemiin suunnittelemia, vaan algoritmi löytää ne
itse. Algoritmi ei edes itsessään ole älykäs, se vain tuottaa
älykkäiltä vaikuttavia vastauksia -- usein niin älykkäiltä, etteivät
edes älykkäät ihmiset osaa suunnitella yhtä älykkäitä.

> 'tuottaa kopioita' , 'sopivat kaskyt' - ovatko nama ilman loogista alya
> syntyvia sattuman kautta? En usko niinkauan, kuin toisin todistetaan!

Itsensä kopioiminen on evoluution lähtökohta, ei
tuote. Evoluutioteoria ei käsittele kopiointiominaisuuden alkusyntyä.

Itsekopioivan organismin syntytodennäköisyys Tierrassa tai Avidassa on
muistaakseni luokkaa 1:10^-13 per sattumanvarainen kokeilu.

> Mutta syntyyko kissoja ja koiria?

Kissoja ja koiria syntyi maapallolla 3,8 miljardin vuoden evoluution
jälkeen. Odotetaan nyt kärsivällisesti vielä vähän!

> No sita se voi kylla olla, mutta en nae silla olevan mitaan yhteytta
> makroevoluutioon.

Riippunee mitä tarkoitat makroevoluutiolla. Tierrassa ja Avidassa
syntyy sellaisia uusia hyödyllisiä rakenteita ja ominaisuuksia, joita
siihen ei ole ohjelmoitu. Tämä käsittääkseni täyttäisi
kreationistienkin vaatimukset makroevoluutiosta. Noissahan ei ole
seksuaalista lisääntymistä, johon makroevoluution standardimääritelmä
perustuu.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 08 May 2003 20:18:45 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> Huomautuksena muuten ihan tiedoksi ja pohjaksi, etta minua ei yleisesti
> kiinnosta kovin paljon satukirjat, sci-fi kirjat yms., ei edes useimmat
> elokuvat , romaanit yms. Totuus kylla kiinnostaa...

Tätä olen toisinaan pohtinut, lukevatko uskovat scifiä ja fantasiaa
yhtä paljon kuin ateistit. Vaikuttaisi, että eivät, vaikka fiktiota
harrastavia uskoviakin on paljon.

En tiedä mitä johtopäätöksiä tästä voisi vetää, mitä ovat syy- ja
seuraussuhteet. Johtuuko ateismi siitä, että ateistit luettuaan
riittävästi fiktiota osaavat erottaa fiktion todellisuudesta paremmin
kuin uskovat? Onko uskovilla jotain perustavanlaatuisia vaikeuksia
käsitellä erilaisia käsityksiä todellisuudesta? Vai onko fiktio
ateisteille sittenkin vain uskonnon korvike yleisinhimilliselle
tarpeelle paeta todellisuutta?

Ehkä tälläisiä syitä ei ole olemassa, mutta pohtimisen arvoinen asia
silti.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 08 May 2003 21:11:06 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> Jori Mantysalo <jm58660 AT uta PISTE fi> wrote in message
> No onko se nyt jotenkin kauhistuttavaa, kun maailmankuvamme on erit? Etko
> sallisi minun uskoa Genesikseen? Jos sallit, niin eiko sinun pitaisi
> kunnioittaa minun kuvaani vahintaan yhtavertaisena kuin omaasi?

Jos maailmankuvat ovat erit, toinen niistä on väärä tai ainakin
enemmän väärä kuin toinen. Jos yksi maailmankuva vaikuttaa
perustellummalta kuin toinen, ei niitä voi pitää
totuudenmukaisuudeltaan yhdenvertaisina. Ihan riippumatta siitä mitä
maailmankuvaa itse pitää perustelluimpana.

Uskoa toki saa mihin tahansa, mutta uskonvapauden kunnioittaminen ei
vaadi uskomusten "kunnioittamista" (outo käsite muutenkin).